Objavljeno u Nacionalu br. 377, 2003-02-05

Autor: Marko Ćustić

INTERVIEW - Jean Todt

Jean Todt - Prvi čovjek Ferrarijeve momčadi Formule 1

Razgovor s direktorom momčadi Ferrarija koja, nakon 20 godina stagnacije, zahvaljujući njemu već nekoliko sezona drži naslov svjetskog prvaka Formule 1, o Michaelu Schumacheru, Rubensu Barichellu i nedavno preminulom vlasniku Fiata Gianniju Agnelliju te novim restriktivnim pravilima koja bi trebala prekinuti Ferrarijevu dominaciju i u sezoni 2003. vratiti neizvjesnost u Formulu 1

Nova sezona Formule 1, najpopularnijeg i najgledanijeg automobilističkog sporta, započinje za mjesec dana. Pripreme momčadi i bolida su u jeku, a Ferrari pokazuje najbolje rezultate na testovima. Talijanski tim Formule 1 osvojio je već tri naslova svjetskog prvaka za redom, a analitičari najzaslužnijim za takav uspjeh Ferrarija smatraju direktora momčadi Jeana Todta.

'Konkurencija ne voli vidjeti kad Ferrari pobjeđuje, ali imamo dobar tim i dobre partnere i ostat ćemo najbolji u Formuli 1' O GLASINAMA 'Potpuna je glupost da Bernie Ecclestone kupuje Ferrari: to je samo glasina, kao da me pitate da ste čuli da engleska kraljica želi kupiti našu tvrtku'On je Ferrari preuzeo 1993. kad je momčad bila u velikoj krizi i, usprkos dobrom budžetu i velikom broju navijača, bila bez naslova prvaka već 14 godina. Todtov je Ferrari skoro uspio u nastojanjima 1999. godine, kad su imali perfektan bolid i spremnog Schumachera. Međutim na Velikoj nagradi Britanije u Silverstoneu Michael Schumacher je na jednom zavoju produžio ravno i udario u barijeru, što ga je stajalo slomljene noge i naslova svjetskog prvaka . Todt je na to rekao samo: “To je život”. Uslijedile su tri sezone potpune Ferrarijeve dominacije u kojima su u većini utrka konkurenti ostali iza Schumachera i Rubensa Barichella.

Ono što je sjajno za Ferrari, ne mora biti i za Formulu 1. Riječ je ipak o sportu koji ovisi o gledanosti i reklamama, a posljednje su sezone gledatelji masovno počeli odustajati od gledanja Formule 1 jer je već na početku bilo jasno tko će osvojiti naslov. Stoga je međunarodna automobilistička federacija FIA donijela niz odluka kojima pokušava vratiti neizvjesnost u Formulu 1. Među ostalim, od Velike nagrade Britanije u srpnju bit će zabranjena upotreba automatskih sustava protiv proklizavanja te automatskih mjenjača. Vjerojatno će biti ukinuta i elektronska pomoć pri startu bolida. Također, za 2004. se predviđa zabrana očitavanja fizikalnih osobina bolida te bilo kakve komunikacije između vozila i boksa osim verbalne komunikacije s vozačem. Bit će uvedeno i nekoliko manjih promjena, sve u očitom cilju da se stane na kraj apsolutnoj dominaciji Ferrarija.

S Jeanom Todtom smo razgovarali u njegovu uredu u Maranellu, polustoljetnom sjedištu Ferrarija u okolici Modene. Veći dio gradića zauzimaju Ferrarijevi pogoni, testna staza Fiorano, laboratoriji i uredske zgrade. Trenutačno je u tijeku rekonstrukcija dijela zgrada i izgradnja nekih novih. Do 2005. Ferrari će biti transformiran po, kako u samoj tvrtki kažu, “mjeri čovjeka”. Već danas u Ferrarijevim tvornicama raste bilje kao u parkovima, a časopis Fortune uvrstio ga je na ljestvicu svjetskih tvrtki u kojima je najbolje raditi. Svi glamurozni uvjeti za rad i izvrsna zarada za zaposlenike osiguravaju se sa samo 4000 prodanih automobila godišnje, za koje postoji poduža lista čekanja. Danas je Ferrari dio velikog Fiata te važan i profitabilan segment u automobilističkom gigantu s teškim financijskim problemima. Tim Formule 1 kojim upravlja Todt još uvijek ima najveći budžet u Formuli 1 – za sezonu 2002. potrošili su više od 300 milijuna dolara.

Zidovi Todtova ureda prekriveni su fotografijama od vrha do dna – na svakoj od njih je snimka po jedne Ferrarijeve Grand Prix pobjede.

NACIONAL: Ovaj razgovor započinjemo u vrlo tužnom trenutku za Ferrari. Prošlog ste tjedna izgubili jednog od najvećih navijača, vlasnika Fiata Giannija Agnellija. Kako je njegova smrt djelovala na vas i u kakvom će vam sjećanju ostati? – Agnelli je bio počasni predsjednik grupe Fiat i upravo je on jednom davno donio odluku da preuzme Ferrari, mnogo prije nego sam mu ja pristupio. Bio je veliki entuzijast Ferrarija i iznimna osoba, nešto poput suvremenog junaka. Reakcije cijelog svijeta na njegovu smrt pokazuju to. Otkako sam pristupio Ferrariju bio je vrlo zainteresiran za naše programe i mnogo mi je pomagao. Ako se sjećate, prve su nam godine bile vrlo teške, ali je uvijek vjerovao u nas, nikad nas nije dodatno pritiskao. Zatim je došao uspjeh što mu je bila velika zadovoljština. Bio je zadivljujuća osoba, više od legende. Tragično je kad netko poput njega odlazi, ali isto se dogodilo i s Enzom Ferrarijem. Stoga smo još odlučniji da uspješno nastavimo i održimo uspomenu na slavnog čovjeka.
NACIONAL: Sezona 2003. se približava, a predsjednik FIA-e Max Moseley najavio je da će biti uzbudljiva poput nekih klasičnih povijesnih sezona Formule 1, bez sigurnih pobjednika i s utrkama punim uzbuđenja. Kakav je vaš komentar na nova pravila? – Vidjet ćemo kakav će biti ishod toga, treba biti oprezan pri uvođenju promjena: najvažnije je smanjiti troškove i poboljšati show. Kad se promjene rade pred sam početak sezone, mogu imati suprotan učinak, stoga je oprez nužan. Meni se te promjene čine razumnima. Prvi će korak biti na početku prvenstva, drugi na pola puta, točnije na britanskom Grand Prixu. Mislim da će to biti zanimljiv izazov.

NACIONAL: Kakvi će biti novi izazovi za Ferrarijev tim kad budu uvedene sve najavljene promjene? – Morat ćemo se prilagoditi novim pravilima, bit će zanimljivo. Vrlo je važno da Ferrari Formula 1 i cestovni odjel zadrže dobru vezu. Formula 1 mora ostati blizu cestovnim autima i to je ono što je važno za nas. Stoga su pravila dobra – omogućit će nam upravo to.

NACIONAL: Posljednjih nekoliko dana moglo se čuti glasine da Bernie Ecclestone želi od Fiata kupiti Ferrari. Navodno se predsjednik Ferrarija Luca di Monzemolo žestoko protivi prodaji, ali su pregovori svejedno u tijeku. – To je potpuna glupost! To je kao da me pitate želi li engleska kraljica kupiti Ferrari. Neutemeljena glasina, ništa drugo.

NACIONAL: Nazire li se za sljedeću sezonu neki tim Formule 1 koji bi mogao ozbiljno konkurirati Ferrariju ili ćemo gledati još jedno svjetsko prvenstvo u kojem će Ferrari uzeti gotovo sve pobjede? Posebno u svjetlu činjenice da su nedavni testovi vaš bolida bili izvrsni i da je Schumacher oborio rekord staze u Barceloni. – Kao i uvijek, imamo dobar tim, dobre vozače, dobre inženjere, dobre mehaničare i dobre partnere kao što su proizvođač guma Bridgestone i naftna industrija Shell. Mislim da imamo sve što nam treba za uspjeh. Ali znamo da će biti velike borbe jer konkurencija ne voli vidjeti kad Ferrari pobjeđuje. No nadam se da ćemo ipak ostati na čelu.

NACIONAL: Što kažete na prijedloge da u Formulu 1 osim Bridgestonea i Michelina uđe i treći proizvođač guma? – To bi bilo izvrsno. Bilo bi više konkurencije među proizvođačima guma. Znate, Formula 1 je vrhunac motosporta i stoga nam treba konkurencija, izazovi i ljuti protivnici. Mislim da bi ulazak trećeg proizvođača bio sjajan za sport, ali ne vjerujem da će se to dogoditi idućih nekoliko godina. Zasad, koliko ja znam, nije bilo govora o ulasku trećeg proizvođača guma.

NACIONAL: Kako se osjećate nakon tri uzastopna naslova svjetskih prvaka? – To je sjajan osjećaj, nagrada za sav trud i napore koje smo uložili. Ali to nam daje motivaciju da nastavimo. Tim je fantastičan, tvrtka je fantastična. Ako volite automobile, vjerojatno osjećate strast prema Ferrariju. Činjenica da imamo sjajne rezultate znači samo da predano radimo.

NACIONAL: U usporedbi s vašim rezultatima u rallyju i utrkama izdržljivosti na stazi Le Mans, koliko vrijede vaši rezultati u Ferrariju? – Ipak je Formula 1 vrhunac automobilskog sporta, a Ferrari je legendarna tvrtka, najpoznatiji i najuspješniji tim svih vremena. Golema je odgovornost dobiti priliku braniti boje Ferrarija u Formuli 1.

NACIONAL: Kad ste počeli s Ferrarijem prije devet godina, bilo je to vrlo teško razdoblje za tvrtku. Od Jodyja Schecktera 1979. Ferrari nije imao svjetskog prvaka. Iako je cijelo vrijeme bio u vrhu, pobjede nikako nisu dolazile. I vaše su prve godine bile vrlo teške, dugo se čekalo da krene pobjednički niz, a kad ste 1999. imali i bolide i vozače, Schumacher je slomio nogu u Silverstoneu i naslov je otišao u Mercedes Miki Hakkinenu. Jeste li ikada posumnjali u uspjeh? – Moram priznati da sam prvih godina sumnjao. Bilo je vrlo teško, ali nikad se nisam htio predati. Kao i u životu: ako imate borilački duh i prave ljude oko sebe, postići ćete svoje ciljeve.

NACIONAL: Hoće li za vas biti života nakon Ferrarija? Jeste li razmišljali što ćete jednom kad više ne budete direktor njegove momčadi Formule 1? – Ako govorite o autotrkama, nakon Ferrarija sasvim sigurno neću biti vođa tima.

NACIONAL: Što vi u stvari radite? – Vodim sve sportske aktivnosti Ferrarija i Maseratija, što uključuje odgovornost za pronalaženje odgovarajućih ljudi, upravljanja organizacijom, pronalaženje sponzora. Brinem se i da cijeli sustav zajedno funkcionira.

NACIONAL: Koji vam je najdraži Grand Prix u svjetskom prvenstvu Formule 1? – Na prvom su mi mjestu dvije talijanske utrke, Monza i Imola. Te su utrke zaista fascinantne, ne samo zato što su naše domaće utrke, iako u njima uvijek ima najviše emocija. Jako mi je draga belgijska staza Spa-Francorchamps, vrlo je lijepa.

NACIONAL: Hoće li vam nedostajati? – Naravno da hoće, prošla godina bila je posljednja na toj stazi, a to je bila možda najbolja staza. Kao staza jako mi je draga i japanska Suzuka, vrlo je tehnička i zahtjevna. I Monte Carlo ima svoje prednosti, prije svega jer je ta Velika nagrada vrlo prestižna, važna u društvenom smislu. Mnogo je dobrih staza u kojima zaista uživam. Na žalost, ima toliko drugih stvari na koje se moram usredotočiti pa nemam vremena toliko se baviti stazama. Teško je kao gledatelj ocijeniti što vozači misle o svemu tome.

NACIONAL: Kako gledate na nove Grand Prixeve, Kinu i Bahrein, koji će se voziti od 2004. jer Austrija i Belgija više ne dozvoljavaju oglašavanje duhanskih proizvoda? – Mislim da je to dobro za Formulu 1. Kina je zemlja u punom zamahu i mislim da će biti sjajno otići tamo. Arapske zemlje jako vole utrke, posebno Formulu 1, pa mislim da su i zaslužili Grand Prix. Za nas će to biti posebno dobro zbog dobre prodaje Ferrarija i Maseratija u tim dijelovima svijeta.

NACIONAL: Pokušajte se vratiti u vrijeme dok ste se natjecali u Svjetskom prvenstvu rallyja kao suvozač. Kakav je to bio osjećaj pustiti se u ruke nekome tko vas vozi niz usku planinsku stazu brzinom većom od 120 kilometara na sat? – Ne mogu osporiti da je to bio vrlo zanimljiv dio mog života. Za mene je to bila jedinstvena prilika da preuzmem takvu odgovornost jer, kao što znate, suvozač mora čitati kartu i govoriti vozaču zavoje na stazi unaprijed pa nema prava na grešku. U rallyju sam upoznao fantastične vozače, vidio iznutra kako rade sjajne tvrtke i naučio štošta. Posjetio sam najzabačenije dijelove nekih predivnih zemalja. Posebno su me se dojmile brojne afričke i južnoameričke zemlje kroz koje sam se utrkivao. Na žalost, bio sam toliko usredotočen na dnevne probleme koje je trebalo rješavati da često nisam imao vremena uživati u krajolicima. Nadam se da ću se jednom imati prilike vratiti na sva ta mjesta i u miru ih razgledati.

NACIONAL: Kad bi usporedili tri područja u kojima imate iskustva u autosportu? – Svaka kategorija autotrka služi da bi se pomogla proizvodnja određenih vrsta automobila. Možda se to najviše vidi kod Ferrarija jer su naši cestovni automobili zasnovani na visokoj tehnologiji možda više od bilo kojih drugih. To su tehnološki sofisticirani automobili s motorima od 400 do 600 i više konjskih snaga, osam do dvanaest cilindara, mnogo ugljičnih vlakana. Na svim razinama razvoja tehnologija je presudna.

NACIONAL: Pretpostavljam da to posebno vrijedi za vaš posljednji model Enzo, napravljen da bude što sličniji formuli 1. – Enzo je proizveden u manje od 400 primjeraka, točnije 397, a veliki dio tehnologije u tom autu dolazi iz formula 1. Schumacher je mnogo radio na razvoju Enza, zaista je odvozio kilometre i kilometre. Naši inženjeri iz tima Formule 1 blisko su surađivali s inženjerima iz GT odjela na razvoju tog modela.

NACIONAL: Uzmete li ikad koji od tvrtkinih auta da se malo provozate za zabavu? – Naravno. Volim voziti i imam sreću da mogu izabrati bilo kojeg Ferrarija ili Maseratija. Moram reći da od svih koje sam imao priliku isprobati preferiram Maranella 575.

NACIONAL: A jeste li ikad pokušali voziti formulu 1? – Ne. Profesionalni vozači voze formule 1. Nisam tu da bih se zabavljao vozeći bolide. Moram poštivati rad mehaničara i inženjera, a oni nisu tu da bih se ja mogao zabavljati, nego da bi Ferrari pobjeđivao na utrkama.


Biografija

Rođen 26. 2. 1946. u Parizu
1970. Pobjeda u Matri na Tour de France rallyju kao suvozač
1971. Prva suvozačka WRC pobjeda u Portugalu
1981. Konstruktorski naslov u rallyju s Talbotom kao suovzač
1981. Osnovao rally tim za PSA Peugeot-Citroen
1985–1986. Dva naslova WRC-a za Peugeot Talbot Sport
1986. Primio francusku titulu Viteza legije časti
1987-1989. Potpuna dominacija Peugeota na rallyjima Pariz-Dakar i Pike’s Peak
1991. Osniva Peugeotov tim za utrke izdržljivosti Le Mans
1992-1993. Uzastopne pobjede Peugeota na Le Mansu
1993. Promaknut u Časnika legije časti
1993. Preuzeo Ferrarijev tim Formule 1
2000.-2002. Tri uzastopna konstruktorska i pojedinačna naslova Formule

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika