Objavljeno u Nacionalu br. 379, 2003-02-19

Autor: Nina Ožegović

ZIMSKI HIT SEZONE IZ SLOVENSKE TVORNICE

Elan proizveo revolucionarne skije s ugrađenim vezovima

Slovenska tvornica skijaške opreme 'Elan' prošli je tjedan na Medvednici predstavila prototip skija koje zahvaljujući integriranim vezovima imaju nekoliko prednosti: bolje savijanje skija zbog čega lakše 'leže' u zavoju, vrlo jednostavno montiranje i podešavanje po dužini cipela, a prijenos snage skijaša na rubnike vrlo je direktan što znatno povećava sigurnost

Slovenski Elan predstavio je u četvrtak na zagrebačkoj Medvednici prototip novih revolucionarnih skija koje se temelje na integraciji skija i vezova. Takav model fusion skija Elanovi stručnjaci proizveli su prvi na svijetu, zasad postoji tek 200 komada, a masovnija proizvodnja očekuje se iduće sezone. Što se tiče cijene, fusion skija bit će za oko 50 eura skuplja od vrhunske Elanove HCX skije s vezom. Elan, nekad jedan od najvećih i najpoznatijih svjetskih proizvođača skija, koji je zadnjih desetak godina prošao svoje najcrnje razdoblje, od depresije i stagnacije do stečaja, novim asortimanom želi ponovno vratiti imidž inovativne i kvalitetne firme.

Zasad postoji tek 200 komada Elanovog modela fusion skija, a njihova se masovna proizvodnja očekuje iduće sezone“Skijaška industrija svake godine lansira nešto novo”, objasnio nam je Slovenac Boštjan Gašperčič, šef Elanova demonstratorskog tima koji je svim skijašima na Sljemenu strpljivo pokazivao kako se nove fusion skije stavljaju i skidaju. “Zato smo i mi za iduću godinu pripremili novi fusion sistem, u kojem su vez i skija integrirani u jednu cjelinu, tako da je dio veza ugrađen u jezgru skije. Kod ovog Elanova sistema nema klasičnog pričvršćivanja vijcima u skiju, nego peta i glava skijaškog veza imaju direktni kontakt s jezgrom. Znači, sistem je ugrađen na svojevrsne sanjke i sve je pomično.”

Novi fusion sistem ima barem pet prednosti. Po njegovoj ocjeni njime se postiže bolje i ugodnije savijanje skija ispod skijaša, što znači da je linija savijanja pravilnija zbog čega skija bolje, preciznije i lakše klizi u zavoju. Drugo, vrlo je jednostavno montiranje i podešavanje po dužini cipela – sve se brzo riješi gumbom i malim trzajem, a traje tek oko minutu. Sistem funkcionira tako da je prijenos snage skijaša na rubnike skija vrlo direktan što pridonosi većoj sigurnosti jer se skija bolje “drži” u zavoju. Također, pritisak na skiju raspoređen je ravnomjerno što do sada nije bio slučaj, a tu će prednost najviše osjetiti srednji i bolji skijaši. Osim toga, fusion sistem najkomforniji je od svih dosadašnjih.

Na pitanje hoće li ta integrirana skija omogućiti da skijaši postižu još vratolomnije brzine, Gordan Dolović, direktor zagrebačkog Elan Commercea, odgovorio je negativno jer zbog toga nije niti izumljena. “Prvenstveno je namijenjena širokoj populaciji za ugodniju, bolju i precizniju vožnju u zavojima, što je važno jer se na zavojima gubi na brzini.”

Mada nova skija još nije bila ni na jednom službenom testiranju niti ju je “Elan” počeo masovno proizvoditi, prvi dojmovi su pohvalni. Skijaški asovi Bojan Križaj i Ingemar Stenmark, koji su prije dvadesetak godina pobjeđivali na Elanovim skijama u Svjetskom kupu, gostovali su u listopadu prošle godine na Krvavcu gdje je bila prva Elanova prezentacija nove integrirane skije. Iako je promocija bila na umjetnom snijegu, obojica su se oduševili novim skijama. Kako nam je objasnio Petar Pećina, sadašnji prokurist Elan Commercea, a nekadašnji direktor Elana, sada se čekaju narudžbe za fusion skije od Elanovih poduzeća.

“Nova fusion skija rađena je u potpunoj tajnosti u specijalnom Elanovom Razvojnom institutu u Begunju”, rekao nam je Pećina. “Taj institut nitko ne smije posjećivati zbog tehnoloških krađa i špijunaža, a često nemaju pristup čak niti direktori. Tajnost je uvedena zbog negativnog iskustva s carving skijama koje je Elan izumio, ali ih nije adekvatno patentirao. Radi se s najsuvremenijom opremom, a dizajn novih modela uglavnom se ne veže uz pojedinca nego uz tim konstruktora. U samim pogonima radi više žena nego muškaraca, a skije se izrađuju gotovo ručno, što nitko ne bi očekivao. Zanimljivo je da Elan za svako inozemno tržište naručuje specijalan vanjski dizajn skija tako da se skije rađene za američko tržište vizualno u potpunosti razliku od onih namijenjenih Japancima. Naime, pokazalo se da Amerikanci imaju posve drukčiji ukus od Japanaca.”

Dolović nam je otkrio da su Elanovi konstruktori dizajnirali carving skiju još 1978. godine. Takve strukirane i drastično kraće skije kasnije su se pokazale kao revolucionaran izum u skijanju. Iako su već iduće godine bile testirane na snijegu, zbog njihovog totalno drukčijeg izgleda nitko nije mogao povjerovati u njihov uspjeh na tržištu. Čak se i Bojan Križaj opirao novim Elanovom skijama ne vjerujući u njihov uspjeh. To ne iznenađuje jer je on tada vozio na skijama od 210 centimetara pa mu je bilo teško prilagoditi se skijama od jedva metar i pol. Projekt je pao u zaborav i nacrti su godinama čamili u nekom zabačenom kutu tvornice u Begunju.

Gašperčić je objasnio da je novitete u geometriji skija vrlo teško i komplicirano patentirati, pa su u to vrijeme u Elanu patentirali samo dio izuma – parabolični vanjski luk, a ne i cijeli oblik, što su kasnije iskoristili drugi svjetski proizvođači skija i lansirali poboljšane verzije carving modela. Uz to, Elan je u to vrijeme bio u stečaju pa je i to otežavalo patentiranje koje je vrlo skupo. Poučeni tim propustima za fusion skije već su nabavili dvostruki patent – za integriranu ploču i sam integracijski sistem.

Zbog svog revolucionarnog izgleda, carving skija se teško probijala do skijaških staza. Prvo je služila kao pomoćna skija u skijaškim školama u SAD-u, a onda je polako počela osvajati rekreativne skijaše u Europi. Ali u izvedbi drugog proizvođača. Vrhunski skijaši iz Svjetskog kupa tek su prije dvije, tri godine prihvatili natjecateljske carving skije za slalom. Znači da su bili posljednji koji su pobijedili predrasude.

Iako je i Križaj nekada bio sumnjičav prema carving skijama, u međuvremenu se uvjerio u njihove prednosti i zaključio da je pronalazak carving skija fantastičan. “Da sam ja u svoje vrijeme vozio carving skije, ostavljao bih konkurente bar za tri sekunde”, izjavio je prošle godine Križaj koji je sada šef Elanova natjecateljskog tima.

Zahvaljujući novoj poslovnoj politici Elan se želi ponovno što bolje pozicionirati na hrvatskom tržištu i podići prodaju. Ona je bila ove sezone manja nego prošle, četiri tisuće pari, i to zbog toplog vremena. Elan je danas svjetska firma u kojoj se poslovni sastanci održavaju na engleskom jeziku jer na njima sudjeluju partneri iz cijelog svijeta. Kako nam kaže Pećina, Elan drži 14 posto američkog tržišta skija, zatim skoro 50 posto svjetske proizvodnje snowboarda, a skije proizvodi i za Salamon u sklopu lohn poslova. Samo u prošloj godini proizveo je 380 tisuća pari skija i 210 tisuća snowboarda.

Danas Elanove skije voze najviše Slovenci – Mitja Kunc, Uroš Pavlovčič, Jernej Koblar, Lea Dabič i Nataša Bokaj – te švedska omladinska organizacija, Njemica Susan Ekman i nekoliko američkih timova. Stenmark više ne skija na Elanovim skijama.

Elan je danas sponzor Tomislava Zadre, invalida Domovinskog rata i člana hrvatske skijaške paraolimpijske reprezentacije koji se natječe na utrkama Europskog i Svjetskog kupa. Prije ranjavanja 1992. na slavonskoj bojišnici nikada nije skijao, igrao je odbojku. Trener mu je Dragan Katunar, a najveći mu je uspjeh bio nastup na Zimskoj paraolimpijadi u Salt Lake Cityju gdje je u slalomu zauzeo deseto mjesto.

Kako nam otkriva Pećina, Križaj i Stenmark su u svoje vrijeme zapravo bili vrlo jeftini za razliku od današnjih skijaša, čije cijene postižu takve cifre kakve po njegovom mišljenju niti jedna skijaška industrija ne može izdržati. Stoga Elan namjerava razviti svoje skijaše. Naime u skijaškom se svijetu smatra da će Janica Kostelić kompaniju Salamon čije skije vozi ubrzo dovesti do stečaja. Ništa nova – do sada su gotovo sve skijaške firme već bile u stečaju, od Fischera do Atomica.

Ako je suditi po reakcijama skijaša iz svijeta sporta i estrade, koji su tog sunčanog prijepodneva po odličnom snijegu demonstrirali prednosti novih Elanovih skija, tvornica iz Begunja ima novi hit – fusion skije. Naime, svi su se složili da će nova skija olakšati život skijašima i da je to trenutno najbolja skija na tržištu.

“Jako sam zadovoljan novom integriranom skijom. Ona će vjerojatno privući rekreativce jer omogućuje lakšu kontrolu na snijegu”, rekao nam je gitarist Davor Rodik. “Jedino mi je žao što je Elan zakasnio s prezentacijom, naime, glazbeničko natjecanje bilo je u nedjelju!” Berislav Blažević, klavijaturist Parnog valjka, skijao je također s novom integriranom skijom i imao zanimljiv feeling, ali “se s njom mora još bolje integrirati kroz nekoliko spustova.” Za mišljenje smo zapitali i Marija Saletta: njemu se posebno sviđa veća sigurnost nove skije te preciznija i lakša vožnja u zavojima.

Kako nam je objasnio Petar Pećina, prokurist Elan Commercea, Elan je završio u stečaju zbog financijskih makinacija direktora koji su se prvi bavili financijskim inženjeringom. Elan je tada bio dužan oko 400 milijuna tadašnjih njemačkih maraka. “Posuđivao je novac od različitih onodobnih društvenih subjekata uz mjesečnu kamatu od 15 posto, a morao je posuđivati sve više i više kako bi mogao vraćati kamate”, rekao je Pećina. Nikada nije razjašnjeno gdje je nestao dio novca iako je slučaj završio u Sloveniji i na sudu.

“Hrvatski vjerovnici odlučili su kupiti Elan jer su shvatili da tako mogu dobiti najviše od svojih potraživanja”, nastavio je Pećina. “Slovenska firma Komel, dakle komisionari Elana, objedinio je financijsku većinu vjerovnika iz Hrvatske i onda ih zastupao. Komel je novcima iz Privredne banke kupio Elan u stečaju, a umjesto da joj vrati dug, pripisao joj je 70 posto dionica. Privredna banka nije bila dobar gospodar pa je Elan ponovno počeo tonuti da bi se prije dvije godine opet našao pod stečajem.”

Elan je prošle godine kupila slovenska država preko svog Fonda za privatizaciju i povjerila ga stručnom timu menadžera, kojemu je na čelu Uroš Korže. On je postavio za generalnog direktora Primoža Finžgara, nekadašnjeg skakača čiji je otac osnovao Elan davne 1948. kao seosku zadrugu. Pećina je dodao da je taj tim našao dobre bankare i počeo posao ispočetka. Elan ima tvornice i trgovine u Austriji, Švicarskoj, Americi, Kanad i Japanu, a odnedavno i u Obrovcu gdje je kupio hale bivše tekstilne industrije i na proizvodnji malih čamaca zaposlio 60 ljudi. “Danas Elan ide potpuno novim smjerom o čemu govori da je prošle godine imao gotovo pet milijuna eura dobiti”, kaže Pećina.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika