Objavljeno u Nacionalu br. 381, 2003-03-05

Autor: Berislav Jelinić

PRVI JEFTINI AVIOPRIJEVOZNIK U HRVATSKOJ

Slovački SkyEurope otvara letove za Hrvatsku za 25 eura

SkyEurope, privatni slovački avioprijevoznik s izuzetno niskim cijenama karata, postat će prvi jeftini aviooperater u Hrvatskoj

Slovački SkyEurope otvara letove za Hrvatsku za 25 euraSlovački SkyEurope otvara letove za Hrvatsku za 25 euraSkyEurope, privatni slovački avioprijevoznik poznat po niskim cijenama, od travnja će redovno letjeti iz Bratislave i Košica prema Splitu, Dubrovniku i Zadru, a nedugo nakon toga i prema Zagrebu. Od 18. travnja zrakoplovi kompanije SkyEurope šest puta tjedno letjet će iz Bratislave prema Splitu, dok će prema Zadru i Dubrovniku od travnja do listopada letjeti tri puta tjedno. Cijena tih letova prosječno će iznositi za hrvatske prilike izuzetno povoljnih 25 eura, a zbog nekih mogućih dodatnih usluga mogla bi porasti eventualno do 40 eura.

SKYEUROPE POVEĆAT ĆE IZVANPANIONSKU POTROŠNJU 'Turisti koji će iz istočnoeuropskih zemalja stizati SkyEuropeom bit će bolji izvanpanskionski potrošači od drugih, jer kada ljudi stižu automobilima, sa sobom znaju dovoziti i hranu' “Vjerujemo da će ove godine u Hrvatskoj doći do prave turističke eksplozije koja će pomoći i našem razvoju. Veselimo se našem poslovanju s Hrvatskom”, rekao je za Nacional Christian Mandl, čelni čovjek kompanije SkyEurope.

Kompanija SkyEurope tako će postati prvi vrlo jeftin (low cost) operater koji će ozbiljno poslovati u Hrvatskoj, iako se još donedavna smatralo da će na hrvatsko tržište u tom segmentu prvi dospjeti Ryan Air, jedan od prvih svjetskih operatera jeftinog zračnog prijevoza.

Dolazak kompanije SkyEurope za Hrvatsku je značajan iz više razloga. Očekuje se da će njihove letove najčešće koristiti turisti iz Srednje Europe koji namjeravaju ljetovati u Hrvatskoj, ali i hrvatski građani koji žele brzo, sigurno i povoljno putovati prema Srednjoj Europi, ponajprije Bratislavi i Beču. Njihovi će letovi poboljšati rezultate ovogodišnje turističke sezone, a očekuje se i da će neizravno potaknuti i razvoj dijela dalmatinske prometne infrastrukture, što su Nacionalu potvrdili i iz kompanije SkyEurope.

Dolazak slovačkog avioprijevoznika u Hrvatsku pozdravljaju i u ministarstvu za pomorstvo, promet i veze: “Iz kompanije SkyEurope još uvijek nismo dobili službeni zahtjev za odobrenje njihovih letova, ali očekujemo da će se to dogoditi vrlo brzo. Neće biti nikakvih problema jer smo s njima poslovali i prošle godine. Tada smo im odobrili letove od 22. lipnja do početka rujna 2002. iz Bratislave prema Splitu i Zadru, a zbog velikog interesa dozvola im je produžena do konca rujna prošle godine. Za njihov dolazak nije bilo nikakvih prepreka jer Hrvatska i Slovačka još od 1996. imaju bilateralni sporazum o letenju. Oni su dobro došli u Hrvatsku jer najava povećanja broja takvih letova može biti za nas vrlo korisna,”izjavila je za Nacional Marina Halužan, glasnogovornica ministarstva pomorstva, prometa i veza.

Kompanija SkyEurope osnovali su 2002. Christian Mandl i Alain Skowronek, poduzetnika iz zemalja Beneluxa s iskustvom iz sličnih kompanija. Mandl je sedam godina proveo u Srednjoj Europi radeći na projektima Europske unije za poticanje gospodarstva. Četiri je godine boravio u Slovačkoj gdje je kao direktor tvrtke Danube Consulting, radio na dovođenju stranih investicija u tu zemlju.

Skowronek je prije osnivanja kompanije SkyEurope bio zadužen za prodaju i marketing kompanije Euro Belgian Airlines (EBA), jednoj od prvih low cost kompanija u kontinentalnoj Europi, a bio je i jedan od najzaslužnijih za prodaju te kompanije poznatom low cost operateru Virgin Expressu. Potom je 1999. postao prvi čovjek low cost operatera City Bird, s 550 zaposlenih i 15 zrakoplova, a potom se odlučio s Mandlom osnovati SkyEurope.

Za to im je bilo potrebno 2 milijuna dolara kako bi na kredit kupili dva zrakoplova Embraer 120ER. SkyEurope je već prve godine imala 3.455 letova, prevezla je 60 tisuća putnika, popunjenost im je iznosila 58 posto, a prihod im je bio 4,4 milijuna eura. Tu su perspektivnu kompaniju prepoznali i ugledni europski investitori, tako da su nedavno dobili 5 milijuna eura razvojnih kredita od Europske banke, Europske unije i ABN Ambro banke.

Christian Mandl, čelni čovjek kompanije SkyEurope za Nacional je izjavio kako svoju strategiju rasta ponajviše temelje na letovima u Hrvatsku: “Smatramo da je naša poslovna budućnost prijevoz turista iz Srednje Europe prema Hrvatskoj. Naše su usluge vrlo jeftine i na posve drugim poslovnim principima od konvencionalnih avioprijevoznika. Karte za naše letove mogu se nabaviti preko naše Internet stranice ili preko ovlaštenih turističkih operatera. Cijene su vrlo povoljne. To je tipična strategija jeftinih avioprijevoznika. Želimo postati regionalnim igračem, a razvoj gradimo na našim predviđanjima da će Dubrovnik i Split na turističkom tržištu po popularnosti uskoro dostići, pa čak i prestići Barcelonu i Nicu. Za turistički procvat ta dva grada vrlo su bitnu ulogu odigrali upravo jeftini avioprijevoznici i mi vjerujemo da će naša aviokompanija svoju ekspanziju moći uvelike zahvaliti upravo turističkim potencijalima Dubrovnika, Splita i Zadra, kao i cijele vaše obale. Mislim da će uvođenje naših letova djelomično produžiti vašu turističku sezonu jer turisti iz Srednje Europe više neće morati kod vas boraviti desetak dana, već će moći komotno provesti vikend u Dubrovniku”, izjavio je za Nacional Christian Mandl.

On je Nacionalu iznio i nadu da će Hrvati znati iskoristiti popularnost sekundarnih aerodroma i da će u budućnosti putovati u Beč preko zračne luke u Bratislavi, udaljene samo pedeset kilometara od austrijskog glavnog grada. SkyEurope nudi letove do te zračne luke po cijeni od 25 eura, a do Beča će se putovati autobusom za još 10 eura. Nakon prošlogodišnjeg uspjeha i ovogodišnjih pregovora sa dalmatinskim zračnim lukama Mandl je posve uvjeren da će njihova predviđanja biti ispunjena.

“Prošle godine imali ste veliki turistički uspjeh, a siguran sam da će ove godine rezultati biti još bolji, zato ćemo i mi uvesti više letova. S hrvatskom smo stranom uspjeli dogovoriti da se bolje skrbi o putnicima nakon što napuste zračne luke u Zadru, Splitu i Dubrovniku. Bitno nam je i da putnici nakon izlaska iz naših zrakoplova za prijevoz od zračne luke do Dubrovnika ili drugih gradova ne moraju platiti koliko ih je stajao i let. To je važno i za lokalne vlasti u Hrvatskoj i vjerujemo da će javni prijevoz tih gradova već ove godine biti jeftiniji. Vaše su zračne luke vrlo kvalitetne, ali morale bi pružati više usluga, pogotovo ako stiže više aviona. To je vrlo povezan proces i nadamo se da će se razvijati na obostrano zadovoljstvo”, izjavio je Christian Mandl.

Mandl tvrdi i da su turista koji stižu avionom bolji potrošači od drugih: “Kada vam ljudi stižu automobilima, sa sobom znaju dovoziti i hranu. Putnici koji stižu zrakoplovima to ne čine pa će više vremena provoditi u restoranima.” SkyEurope je otvoren za pregovore sa svim hrvatskim turističkim agencijama jer vjeruju da prostora za suradnju ima mnogo, ponajviše zbog velike perspektive za razvoj hrvatskog turizma. Nada se i da će zbog povoljnih cijena usluga pridobiti i dio putnika koji inače putuju autobusom ili vlakom.

“Mislim da ćemo bolje znati prepoznati određene poslovne običaje u vašoj sredini no što će to znati veći strani operateri kada se pojave u Hrvatskoj. Osim toga, stigli smo i prije naše. Situacija u kojoj se obje zemlje tek približavaju Europskoj uniji pokazala se za našu kompaniju vrlo perspektivnom,” optimističan je Mandl.

SkyEurope danas zapošljava stotinjak ljudi, a taj će se broj vrlo brzo povećavati. Trenutno su naručili još dva zrakoplova marke Embraer 120ER. Prvi od ta dva počet će letjeti već u ožujku, a drugi u lipnju. Uskoro planiraju povećati i broj odredišta na koja će letjeti. Osim u hrvatske gradove SkyEurope iz Bratislave trenutno tri puta dnevno leti prema Košicama, dva puta dnevno prema Zurichu, jednom dnevno prema Milanu, Munchenu i Stuttgartu, a dva puta tjedno lete i za Berlin. Kompanija je već postala najfrekventniji operater unutar Slovačke, a svoj regionalni rast temelje na poslovanju s Balkanom i Srednjom Europom.

”Želimo premostiti veliki jaz između razvijenih europskih zemalja i onih koje se njima žele priključiti. Žitelji razvijenih zemalja, koji su bogatiji, imaju pristup i vrlo jeftinim uslugama zračnog avioprijevoza, dok je ovdje drugačije. Manja su primanja ljudi, a oni imaju pristup tek konvencionalnim i skupim čarter letovima. Mislimo da i ta tržišta imaju strahovit potencijal te da ih se nikako ne smije podcjenjivati. Naša prošlogodišnja iskustva s Hrvatskom to najbolje potvrđuju”, izjavio je Christian Mandl.

Prva kompanija koja je u svijetu počela nuditi usluge jeftinog avioprijevoza je Ryan Air koju je osnovao Michael O’Leary. Kada je Ryan Air 1985. pokrenuo prvu liniju s juga Irske za London, druge linijske kompanije držale su na toj ruti cijenu avionske karte veću od 200 funti. Ryan Air je ponudio kartu za samo 90 funti i to se smatra početkom ‘low cost’ zračnog prijevoza u Europi.

Ryan Air je izazvao pravu revoluciju u zračnom prometu. U njihovim zrakoplovima ne poslužuje se besplatna hrana i piće, sjedala nisu numerirana pa putnici sjedaju gdje ima mjesta, a većina karata prodaje se preko Interneta kako bi se izbjeglo plaćanje provizija turističkim agencijama. Uglavnom nema popusta za djecu, ne priznaju se vezani letovi, svaka karta mora se kupiti osobno, a tvrtke ništa ne garantiraju. Kašnjenja se izbjegavaju tako što low cost kompanije stimuliraju putnike da dolaze ranije da zauzmu što bolja mjesta u zrakoplovu. Jeftini avioprijevoznici traže i posebno niske naknade za korištenje zračnih luka i u pravilu slijeću ondje gdje im u tom smislu izlaze ususret.

No jedina je značajna razlika između jeftinih operatera i linijskih kompanija tek u nedostatku besplatnih obroka i drugih luksuznih usluga. U najvažnijem segmentu zračnog prometa, sigurnosti, jeftini avioprijevoznici poštuju posve ista pravila kao i sve ostale tvrtke.

Zbog posve drugačije poslovne filozofije većina jeftinih avioprijevoznika puno se lakše suočila s tržišnim okolnostima nakon terorističkih napada na New York i Washington 2001. Dok propale mnoge poznate aviokompanije poput Swissaira, perspektiva jeftinih avioprijevoznika, osobito na kraćim relacijama, i dalje je izuzetno dobra.

Skupština dioničara Ryan Aira u kolovozu 2002. odobrila je kupnju novih stotinu zrakoplova Boeing 737-800 i otvorila narudžbu za dodatnih 50 zrakoplova tog tipa. Njihova ukupna tržišna vrijednost doseže 5 milijardi dolara, a bit će isporučeni do 2008.

Nacional je u rujnu 2002. najavio kako je i Ryan Air započeo pregovore o dolasku u Hrvatsku. Od 2004. namjeravaju svakodnevnim letovima povezivati Pulu, Rijeku, Zadar i Osijek s Londonom, Hamburgom i Munchenom. Oni su već započeli pregovore s hrvatskim vlastima, ali je prepreka potpisivanje sporazuma Open Skies. Riječ je o nizu sporazuma o civilnom i vojnom zračnom prometu, a za Ryan Air važan je segment o pristupu zajedničkom tržištu uslugama zračnog prometa. No potpisivanje je tog sporazuma još uvijek neizvjesno, a pretpostavlja se da bi zbog namjere naše vlade da zaštiti interese Croatia Airlinesa, sporazum mogao biti potpisan tek kad uđemo u Europsku uniju. Do tada bi Ryan Air u Hrvatsku mogao letjeti samo na bazi reciprociteta, što nije u skladu s njihovim namjerama da hrvatske zračne luke povežu izravno s europskim aerodromima.

Takvu situaciju iskoristio je SkyEurope. Njihova strategija poslovnog širenja zasad drži dostatnim i letove na bazi reciprociteta. Prema nekim procjenama oni bi kao kompanija mogli biti sposobni za učestalo povezivanje hrvatskih zračnih luka s drugim europskim odredištima upravo kada bi Hrvatska mogla potpisati Open skies sporazum. Do tada će u Hrvatskoj po svemu sudeći biti jedini jeftini avioprijevoznik, zbog čega se nadaju da će imati povoljniju tržišnu poziciju u srednjoročnom razdoblju kada će u Hrvatsku stići i jača konkurencija. Hoće li hrvatski građani u kompaniji SkyEurope prepoznati sigurnog partnera, vidjet će se već za nekoliko mjeseci. Prema njihovim prijašnjim rezultatima uspjeh ne bi trebao izostati.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika