Objavljeno u Nacionalu br. 382, 2003-03-12

Autor: Marko Ćustić

Najprestižniji europski automobilski sajam

Geneve 2003 Glamurozni auto sajam u sjeni naftne krize zbog Iraka

Na ženevskom sajmu automobila najviše su pažnje izazvali sportski noviteti Lamborghini Gallardo te Ferrari 360 Stradale, cestovna verzija vozila u kojem se vozi Ferrari Challenge kup, a svi su veliki proizvođači već sada svjesni da će zbog porasta cijena nafte izgubiti na padu prodaje

Najprestižniji europski automobilski sajam, onaj u Švicarskoj Ženevi, i ove se godine održava u uobičajenom ozračju promocije novih modela auta, predstavljanja koncepta za budućnost, lijepih hostesa i svjetski poznatih gostiju. Međutim, ove godine u pozadini ženevskog spektakla stoji prijetnja najgore pogibelji za automobilsku industriju još od vremena velike naftne krize sedamdesetih godina 20. stoljeća.

U Ženevi je predstavljen Chryslerov model Pacifica, novi hibridni SUV koji će se proizvoditi u europskim tvornicama Fiat, koji je nedavno objavio rekordan gubitak od 4,26 milijardi eura, u Ženevi se pojavio s potpuno novim modelima Fiat Ideom, Fiat Gingom i Lancia Ypsilonom koji bi trebali spasiti tvrtku Naime, svi su veliki proizvođači već sada svjesni da će u ovoj godini zbog porasta cijena nafte uzrokovanog iračkom krizom izgubiti na padu prodaje. Već prvi podaci o prodaji na američkom tržištu za siječanj i veljaču ove godine govore o padu prodaje koji se, ovisno o kompaniji, kreće između sedam i 10 posto. Situacija nije mnogo bolja ni u Europi.

Najteže je njemačkim proizvođačima, jer oni najviše od svih Europljana prodaju u Americi, gdje je kriza teža. Što je proizvođač ekskluzivniji, to više gubi u ovom trenutku: Porscheova je prodaja u prva dva mjeseca ove godine na američkom tržištu pala za 37 posto, što mu je smanjilo vrijednost dionica za 15 posto.

Događaji na automobilskom tržištu još su dramatičniji u svjetlu činjenice da taj sektor već pati od niskih razina profita i prevelike zasićenosti tržišta. Najlošije ide posao s klasičnim automobilima – kod njih su marže zbog žestoke konkurencije pale na manje od tri posto i proizvođači na njima teško zarađuju. Najviše se zarađuje na klasi SUV, sports utility vehicle, modi koja je stigla iz Amerike. Riječ je o velikim vozilima nalik na terenska s najvećim luksuzom u unutrašnjosti. Od ove godine Mercedesovoj M klasi pridružili su se i Porscheov Cayenne te Volkswagenov Touareg. U Ženevi je predstavljen Chryslerov model Pacifica, novi hibridni SUV koji će se proizvoditi u europskim tvornicama.

Paradoksalno, automobili koji troše najviše goriva bilježe najmanji pad prodaje. Dapače, sve se tvrtke nadaju da će u ovoj godini prodati planirane količine SUV vozila usprkos žestokoj kampanji ekoloških i sličnih udruga protiv te vrste automobila. Proizvođači su takvim ishodom vrlo zadovoljni – na prosječnom SUV-u zarade oko 25 posto od ukupne cijene, tri puta više nego na normalnom automobilu iste cijene. A SUV-ovi su vrlo skupi.

U sjeni velike drame automobilske industrije odvija se i nešto manja drama Fiatove borbe za opstanak. Talijanski proizvođač je prije dva tjedna objavio rekordan gubitak od 4,26 milijardi eura za 2002. godinu, a na ženevskom se automobilskom sajmu pojavio s tri potpuno nova modela koji bi trebali spasiti tvrtku uništenu slabom prodajom Punta i Stila.

U Ženevi se prvi put službeno u javnosti pojavio i novi predsjednik tvrtke Umberto Agnelli, brat nedavno preminuloga Giovannija Agnellija, koji je sklon spašavati Fiat rasprodajom profitabilnih sporednih djelatnosti i ubrizgavanjem dvije i pol milijarde eura svježeg kapitala godišnje do 2005. u posrnuli automobilski biznis. Prema Fiatovim planovima, ta bi investicija trebala rezultirati sa 20 novih modela, boljom prodajom i poboljšanim imidžom za kompaniju.

U nove modele, Fiat Ideu, Fiat Gingo i Lanciu Ypsilon, uloženo je milijardu i pol eura, a svi bi se u prodaji trebali pojaviti krajem godine. Fiat Gingo bit će niskobudžetno vozilo, nasljednik Pande i Seicenta, a radi manjih troškova proizvodit će se u Poljskoj. Idea će biti prvi Fiatov pokušaj ulaska na segment tržišta koji se zove mini-MPV, ili mala svenamjenska vozila. Riječ je o praktičnim kompaktnim monovolumenima vrlo popularnima posljednjih nekoliko godina. Zasad tim segmentom dominiraju Renault Scenic i Citroen Xsara Picasso, a osim Fiata uskoro će im se priključiti Ford s Focusom C-MAX i Volkswagen s Touranom.

Treći model iz Fiatove kuće, Lancia Ypsilon, predstavljat će Fiatov luksuzni brand u segmentu gradskih automobila. Fiat očekuje da će do kraja 2004. prodati više od pola milijuna primjeraka novih modela, a svi su dizajnirani s namjerom da proizvođaču donesu veće marže. Neizvjesno je koliko će Fiat uspjeti s planom za oporavak, a ako plan propadne, General Motors će morati 2005. kupiti talijanskog proizvođača u skladu s opcijama koje je stekao prije dvije godine.

Sportski superautomobili uvijek su najzapaženiji na autosajmovima, pa je tako bilo i ove godine u Ženevi. Najviše je hvale pokupio Lamborghini Gallardo, drugi model talijanskog proizvođača otkako ga je preuzeo njemački Volkswagen. Automobil ima V10 motor od 500 konjskih snaga, a konačna cijena zasad nije poznata. Rijetki će imati priliku kupiti drugi superauto prikazan u Ženevi, konkurentski Ferrari 360 Stradale. Riječ je o cestovnoj verziji vozila u kojem se inače vozi Ferrari Challenge kup, a od konkurentskog Lamborghinija ima 100 konjskih snaga i dva cilindra manje. Treće vrlo zapaženo vozilo među sportskim modelima bio je Mercedes CL65 AMG, strahovito jaka prerada luksuznog kupea. Motor je V12 s dvostrukim turbo punjačem i 612 konjskih snaga. Okretni moment je 1000 Nm 2000 okretaja, pa je CL65 AMG najjači model ikad proizveden u okrilju Mercedesove službene kuće za prerade. Kao osnova je korišten standardni Mercedesov motor iz S klase, ali mu je povećana zapremnina, zamijenjeni su gotovo svi pokretni dijelovi, a pritisak iz turbo punjača je povećan na 1,5 bara. Da bi 1000 Nm okretnog momenta bilo primjenjivo u praksi promijenjen je gotovo kompletan sustav koji snagu motora prenosi na kotače, a ugrađena je i posebna elektronika.

Od konceptnih modela najbolje je prošao Audi Nuvolari. Ekskluzivni kupe s V10 motorom dobio je ime po Taziju Nuvolariju, zadnjem Audijevu vozaču Formule 1, a prema svim naznakama ima vrlo dobre izglede da krene u proizvodnju. Unutrašnjost je luksuzna, pogon na sva četiri kotača, a šesterostupanjski mjenjač je automatski. Može se pretpostaviti da model Nuvolarija koji će krenuti u proizvodnju ipak neće imati motor od 600 konjskih snaga poput prototipa.

Jedna kategorija vozila prodaje se u narušenoj svjetskoj sigurnosnoj situaciji bolje nego ikad – blindirani automobili. Ove je godine nekoliko tvrtki predstavilo takva vozila, a prema prvim podacima potražnja je jako velika. BMW je, primjerice, u stražnjem dijelu svog štanda priredio posebnu prostoriju u kojoj je za probrane kupce izložio oklopljenu verziju svoje luksuzne serije 7. Automobil je testiran po strogim njemačkim propisima i dobio je sigurnosnu oznaku B6/B7, što znači da putnike u vozilu ne bi trebali zabrinjavati napadi oružjem kao što je, primjerice, AK-47 poznatiji kao Kalašnjikov ili njegov američki pandan M-16. BMW s ponosom ističe kako njegova blindirana limuzina može nakon bušenja svih guma nastaviti sigurno putovati brzinom od 80 km/h, te da eksplozija ručne bombe pod vozačkim ili putničkim sjedalima ne može naškoditi putnicima. U slučaju kemijskog napada kabina se hermetički zatvara i uključuje se opskrba kisikom. Motor se može uključiti putem daljinskog upravljača – idealno za sve koji se boje da bi ih mogla dočekati bomba spojena na paljenje.

Uz BMW, tržištem blindiranih vozila već desetljećima dominira Mercedes, koji je prvi i opremio osobni automobil oklopom, još 1920. za potrebe japanskog cara Hirohita. I drugi proizvođači traže mjesto na lukrativnom tržištu. Land Rover priprema B6 verziju luksuznog Range Rovera, a nakon nje će na tržište izaći s još sigurnijom B7 verzijom, a njegova sestrinska tvrtka Jaguar namjerava početi proizvodnju oklopljene verzije limuzine XJ.

Cijene su za takve modele vrlo visoke: Range Rover s B6 verzijom zaštite stoji gotovo 300 tisuća eura. Za Mercedes S klase B6/B7 razina zaštite stoji dodatnih 350 tisuća eura, koji se pribrajaju cijeni osnovnog modela automobila, što znači da ukupna cijena može bez problema premašiti pola milijuna eura. Najbolji kupci takvih vozila su, kažu u BMW-u, zapadnoeuropske vlade i biznismeni iz zemalja poput Brazila, Meksika i Rusije.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika