Objavljeno u Nacionalu br. 383, 2003-03-19

Autor: Dean Sinovčić

Najizdašniji sponzor hrvatskog nogometa

Siemens će Dinamu dati 50 milijuna kuna

Siemens Hrvatska spreman je uložiti velike novce u sponzoriranje zagrebačkog Dinama, ali i još 4 hrvatska kluba: budući da je prvi čovjek Dinama Mirko Barišić istovremeno i šef tvrke Siemens Hrvatska odmah je došlo do zlonamjernih interpretacija da se na taj način posredno kupuje prvenstvo

Mirko Barišić, predsjednik uprave Siemensa i predsjednik DinamaMirko Barišić, predsjednik uprave Siemensa i predsjednik DinamaHrvatski mediji objavili su kako je Siemens u Hrvatskoj spreman uložiti 10 milijuna eura u slijedeće četiri godine u zagrebački Dinamo ako on postane hrvatski prvak. Ako bi takav ugovor bio potpisan, Dinamo bi na svojim dresovima imao natpis Siemens, kakav u Europi ima još samo pet klubova, a to su Real iz Madrida, Lazio, Bordeaux, Olympiakos i Aalborg. Međutim, Mirko Barišić, predsjednik uprave Siemensa i predsjednik Dinama, odmah nam je odgovorio kako je spomenutih 10 milijuna eura apsolutno netočan i proizvoljan iznos. “Siemens Hrvatska to tek treba obraditi, nismo u stanju sada o tome razgovarati. Rekli smo da ćemo razmotriti tu mogućnost ako Dinamo uđe u kvalifikacije za Ligu prvaka”, oprezno nam je odgovorio Barišić. Iako nije želio govoriti o mogućim iznosima, u novinarskim se krugovima kao realniji iznos spominje 50 milijuna kuna za četiri sezone koje bi Dinamo mogao dobiti od Siemensa. Riječ je, dakle, o iznosu manjem za trećinu. Do sada Dinamo godišnje nije dobivao više od milijun eura od Siemensa. Bez obzira na krajnji iznos u ugovoru o sponzorstvu, Siemens će biti najveći sponzor nekog hrvatskog kluba. S obzirom na to da je objavljeno da će Siemens sponzorirati još četiri hrvatska nogometna kluba – Hajduk s pola milijuna kuna te Osijek, Rijeku i Slaven Belupo s po 300 tisuća kuna godišnje, jasno je da je Siemens najveći sponzor klubova hrvatske nogometna lige. Međutim, u hrvatskim uvjetima to već sada izaziva probleme.

Barišić: Novac ćemo dati i Hajduku, Rijeci, Osijeku i Slavenu jer želimo da hrvatska liga bude što zanimljivija gledateljima, odnosno da naše reklame vidi što više ljudi Špekulanti tvrde da takvim sponzoriranjem radimo psihološki pritisak na protivnike, ali to nije istina: želimo da Dinamo bude prvak u ravnopravnoj ligi i nećemo se ljutiti ako netko drugi bude bolji “Prije četiri godine nije bilo niti govora da bi se neki segment Siemensove palete – kao što je mobilna telefonija – pokušao predstaviti krajnjim korisnicima preko nogometa. No s tim se krenulo u svijetu, što je kataliziralo proces i kod nas u Hrvatskoj tako da smo i mi počeli provoditi takvu poslovnu politiku”, kaže Barišić. Politika da se unutar jedne zemlje sponzorira nekoliko klubova za Siemens je sasvim normalna. Od ukupno 24 europska kluba koje sponzoriraju, u Engleskoj prvoj ligi nastupa njih sedam poput Chelsea, Liverpoola, Manchester Cityja i drugih, a u Italiji pet klubova. U Hrvatskoj, u kojoj je nogomet obilježen kao jedan od najkorumpiranijih sportova, takav je Siemensov potez označen kao kupovanje prvenstva za Dinamo – kako će Slaven Belupo pobijediti Dinamo kada bi u tom slučaju Mirko Barišić mogao uskratiti financijsku pomoć klubu iz Koprivnice? “Siemens želi partnerstvo s najboljima, ali želimo da Dinamo bude prvak u ravnopravnoj ligi. To je moralni aspekt našeg poslovanja i nećemo se ljutiti ako netko drugi bude bolji od Dinama. I to kažemo unaprijed – iako špekulanti i filistri govore da je to psihološki pritisak”, tvrdi Barišić i dodaje: “svaka primjedba kako je cilj primitivni tron besmislica je i to kategorički odbijam”. Dapače, on kaže kako ulaganjem u ostale hrvatske klubove Siemens želi podići razinu kvalitete hrvatske nogometne lige. Što je bolja, to je gledanija – a ako je gledanija, tada i Siemens dobiva na većem marketinškom efektu. “Siemens ulaže u druge klubove da bi podigao kakvoću i interes. Ako proizvod nema kupaca, on je besmislen; ako nogometna igra nema gledatelja, ona je besmislena. Mi smo pametna firma i ne dopuštamo da nas se doživi kao nekog tko isključivo podržava ovog ili onog”, zaključuje Barišić.

Siemens od prošlog ljeta sponzorira najjači europski klub Real iz Madrida. Barišić kaže kako je prodaja dresa Reala s Ronaldovim imenom na leđima gotovo pokrila iznos transfera Ronalda iz Intera u Real. Ako se doda da na svakom tom dresu piše Siemens, onda je jasno koliko je to bio isplativ potez za njemački koncern. On je, po Barišićevim riječima, za četverogodišnje sponzorstvo platio 15 milijuna eura godišnje. I do tog sponzorstva uopće nije došao lako jer je Real objavio neku vrstu licitacije rekavši kako od budućeg glavnog sponzora kluba očekuje barem 12 milijuna eura godišnje. Taj je iznos bio zadat kao minimum – toliko plaća davatelj telekomunikacijskih usluga Vodafone bivšem europskom nogometnom prvaku Manchester Unitedu. Vodafone je također bio u utrci za sponzorstvo Reala iz Madrida, ali je na kraju Siemens ponudio više.

Objašnjavajući kako Siemens bira klubove u koje ulaže novac Barišić kaže da ogranci Siemensa po raznim zemljama biraju sredstva i način kako da uspiju na tržištu po unaprijed određenim uzusima. “Samostalne odluke donose i Siemens Italija, i Siemens Španjolska, i svi ostali, ali je sve koordinirano iz jednog centra. Potreban je uspjeh, ali ne po svaku cijenu. Za to je zadužen tim ljudi koji ima slobodne ruke, a ako ne uspiju, znaju što ih čeka,” objašnjava Barišić. Novost u odnosu na protekle godine jest da se od klubova traži određen uspjeh pa će tek zauzvrat dobiti određeni iznos novca. Naime mnogi su se klubovi preračunali u financijskim transakcijama i predviđanjima nogometnih uspjeha pa su sada na rubu bankrota, poglavito talijanski.

Jedan je od najboljih primjera za to Lazio s kojim je Siemens 2000. godine potpisao trogodišnji sponzorski ugovor na 50 milijardi lira. Lazio je tada bio klub u strahovitom usponu, sljedeće su dvije godine na kupnju novih igrača potrošili milijune eura, ali nisu uspjeli osvojiti talijansko prvenstvo. Financijske dubioze natjerali su ove godine predsjednika Lazija Sergija Cragnottija na ostavku, klub je gotovo bankrotirao i zato je pitanje hoće li Siemens obnoviti ugovor koji ističe za koji mjesec. Za sada je Lazio klub u koji je Siemens u Italiji najviše uložio, slijede Milan, Inter i Juventus – sva četiri najjača kluba najjače nogometne lige na svijetu.

U klubovima u kojima Siemens nije glavni sponzor i čiji igrači na majicama ne nose natpis Siemens postoji niz načina da se ostvari financijski manje skupo sponzorstvo. Najčešći je slučaj proizvodnja mobitela u bojama dresa kluba koji se na taj način sponzorira. Uz to se na mobitel postavi logo kluba, na ekranu se također pojavljuje logo kluba, a signal je zvona na mobitelu klupska himna. Ako se zna zaluđenost Talijana nogometom onda se može pretpostaviti kako se dobro prodaju Siemensovi mobiteli u bojama Lazija, Juventusa, Intera i Milana.

Što se tiče proizvodnje mobitela u boji Dinama, taj je projekt upravo u fazi dogovora. Dizajnirano je i izrađeno probnih 40 maski, tzv. clip-it maske; one su nedavno stigle iz inozemstva gdje se izrađuju i trenutno je Siemens u fazi pregovora s upravom Dinama. Maske su plave boje, a s prednje i stražnje strane imaju istaknut grb Dinama. Za sada se nije išlo u softverski dio nego samo u dizajn tih maski koje bi se mogle prodavati kao dodatna oprema.

Nakon Reala i Lazija po financijskoj snazi Siemensova ulaganja dolazi francuski Bordeaux. Dnevnik France Football nedavno je objavio da je za ovu sezonu Siemens platio sponzorstvo 3,8 milijuna eura. Iako to nigdje nije objavljeno, može se pretpostaviti da je i grčki nogometni prvak Olympiakos sponzoriran s otprilike sličnim iznosom novaca. Ako su ta dva kluba sponzorirana s po 15 milijuna eura na četiri godine, onda je jasno da je 10 milijuna eura za Dinamo u ovom trenutku previše. Barišić taj iznos naziva čak prepotentnim: “Zakon vrijednosti je poznat,a pri tome Dinamo ne može napuniti stadion. Dinamo će dobiti određeni iznos koji će primati redovno i točno”, tvrdi Barišić. Dinamo posljednjih sezona nije igrao u Ligi prvaka, a ulazak u kvalifikacije za Ligu prvaka ne smatraju se spektakularnim rezultatom. U Dinamu se ipak ne bi trebali previše žaliti: od istočnoeuropskih klubova Siemens sponzorira samo Spartu iz Praga te Poljsku nogometnu reprezentaciju, a Barišić kaže kako je Siemens Hrvatska jedna od prvih podružnica tog koncerna u Istočnoj Europi pa zato i Dinamo kod Siemensa ima povoljan status. Da je Dinamo u dobrim financijskim odnosima sa Siemensom, govori i podatak da je Siemens prije tri godine potpisao ugovor s Levskim iz Sofije i tada ga sponzorirao jednu sezonu s 50 tisuća eura. Iako je to bilo manje sponzorstvo, bez prava nošenja imena na majici, Zdravko Mamić taj iznos ni onda ni danas ne bi niti pogledao.

Prošlog je tjedna koncern Siemens potpisao jednogodišnji ugovor s kineskim nogometnim savezom čime je postao njihov glavni sponzor, a kinesko nogometno prvenstvo nosit će naziv “Siemens mobile”. Do tog je ugovora došlo tri tjedna nakon što je potpisan ugovor o sponzoriranju kineske nogometne reprezentacije. Smatra se da Siemens za ugovor o sponzorstvu kineske nogometne lige nije izdvojio više od 10 milijuna eura. Na taj je način nastavio sponzoriranje nogometnih klubova i reprezentacija. Kina je prvo Siemensovo nogometno sponzorstvo izvan Europe i vrlo logičan odabir: televizijske prijenose nogometnih utakmica godišnje ondje pogleda 3,8 milijardi ljudi; od 600 milijuna navijača, njih 3,5 milijuna redovno dolazi na stadione. Što se tiče mobilnih telekomunikacija, Kina je najveće tržište s 200 milijuna pretplatnika koje još uvijek raste. Ovim je ugovorom Siemens potvrdio status jednog od najjačih sponzora u nogometnom svijetu u koji telekomunikacijske tvrtke trenutno ulažu milijune i milijune eura.

Ne čudi zašto telekomunikacijske kompanije troše tolike novce na nogomet. Vodafone, primjerice, dobiva osim imena na dresu Manchester Uniteda i prostora za oglašavanje na klupskom stadionu i 12 milijuna navijača Manchestera diljem svijeta. Za njih oni nude mobilne uređaje i bežičnu Internet vezu po povlaštenim cijenama, a koristeći WAP tehnologiju Vodafone pretplatnici dobivaju na zaslone svojih mobitela najnovije vijesti i nogometne rezultate vezane za Manchester United. Zato je sasvim logično što je Manchester United nazvan “Disneyjem nogometa” za one koji ulažu u njega. Uostalom, i Siemens nudi sportske WAP informacije navijačima 24 europska kluba koje oni sponzoriraju. I drugi najjači i najpopularniji klub u Engleskoj, Arsenal, također je prošle godine dobio telekomunikacijskog sponzora. Riječ je o odjeljaku mobilne telefonije British Telecoma, kompaniji “mm02” čiji logo “02” nose na dresovima igrači Arsenala. Do prošle je godine Arsenalov glavni sponzor bio japanski proizvođač kompjutorskih igrica Sega Dreamcast da bi prošlog ljeta mm02 platio 20 milijuna funti za četiri godine sponzorstva. U engleskim klubovima takve tvrtke dominiraju pa je, primjerice, sponzor Middlesbrougha tvrtka Cellnet, Evertona One2One, a Birminghama Phones 4U. Slično se dogodilo i u Njemačkoj gdje je Bayern iz Munchena 14 godina nosio logo proizvođača automobila Opel da bi prošlo ljeto potpisao šestogodišnji ugovor s Deutsche Telekomom koji će mu godišnje donositi 20 milijuna eura. Očigledno, što je više davatelja telekomunikacijskih usluga to će i nogomet imati sve više i više novaca.

Vezane vijesti

Novosel, Horvatinčić i Vrbanović oslobođeni optužbe za malverzacije

Novosel, Horvatinčić i Vrbanović oslobođeni optužbe za malverzacije

Bivši čelnici NK Croatije Mirko Novosel, Tomo Horvatinčić i Damir Vrbanović nepravomoćno su danas oslobođeni optužbe za zloporabe "teške" oko 120… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika