Objavljeno u Nacionalu br. 392, 2003-05-20

Autor: Dean Sinovčić

56. Cannes u sjeni američkog bojkota

Tarantino i Altman nisu u Cannesu zbog rata u Iraku

Filmski festival u Cannesu: brojni američki filmovi nisu prikazani, a posjetitelja i filmskih zvijezda manje je nego prošlih godina

Francuski film "Fanfan la Tulipe" s Penelope Cruz u glavnoj ulozi, kojim je festival otvoren, kritičari su dočekali s podsmijehomFrancuski film "Fanfan la Tulipe" s Penelope Cruz u glavnoj ulozi, kojim je festival otvoren, kritičari su dočekali s podsmijehomZbog straha od SARS-a, političkih sukoba između Amerike i Francuske koji su se prenijeli na filmske događaje te štrajka željezničkog i aerodromskog osoblja prošlotjedno otvaranje 56. po redu filmskog festivala u Cannesu ni izbliza nije bilo onakvo na kakvo su svi navikli. Prošle srijede navečer, kad je festival otvoren, gužva na Croisetti kao da nije postojala, a da problem bude još veći, francuski film “Fanfan la Tulipe” s Penelope Cruz u glavnoj ulozi, kojim je festival otvoren, kritičari su dočekali s podsmijehom. Za organizatore festivala početak se pretvorio u noću moru i svi su čekali da prođu prva dva neugodna dana kako bi nakon prestanka štrajka i dolaska hollywoodskih zvijezda Cannes napokon počeo sličiti na najbolji, najpoznatiji i najposjećeniji filmski festival na svijetu.

Nevolje su za organizatore ovogodišnjeg festivala počele čim je SAD objavio rat Iraku a Francuska mu se oštro suprotstavila. Nakon što je Bush poručio Francuskoj da će zapamtiti dan kad mu je uskratila podršku u ratu, organizatori su počeli primati informacije iz Hollywooda kako filmovi koje su premijerno mislili prikazati u Cannesu “ipak neće biti dovršeni na vrijeme”. Tako je otkazana premijera novog filma Quentina Tarantina “Kill Bill”, novog filma braće Coen “Intolerable Cruelty” i novog filma Roberta Altmana. Svi znaju da dolazak filmova u Cannes nisu stopirali autori nego predsjednici filmskih kompanija koje ih produciraju. A koliko god se Cannes “furao” na mjesto na kojem se dokazuje da je europski film značajniji od američkog, bez velikih američkih filmova i glumaca ipak gubi na snazi. Dapače, prošlogodišnji laureati festivala u Cannesu, “Pijanist” Romana Polanskog i dokumentarac “Bowling for Columbine” Michaela Moorea, ove su godine nagrađeni i Oscarima te bi bilo logično da autori opet guraju svoje filmove u konkurenciju za Zlatnu palmu. Politika je bila jača od svega pa su se u konkurenciji za nagrade našla samo tri američka filma, dva niskobudžetna i samo jedan veliki “Mystic River” Clinta Eastwooda.

Nakon toga pojavio se SARS, zbog čega su mnogi gosti iz Hong Konga, gdje je filmska industrija vrlo jaka, morali otkazati dolaske, kao što brojni gosti iz ostatka svijeta nisu željeli doći u Cannes od straha da će se razboljeti od SARS-a. Nije pomogla ni najava da će svi gosti koji slijeću na obližnji aerodrom u Nici biti temeljito pregledani, turistički priljev u Cannesu ove je godine manji.

I tu mukama organizatora nije bio kraj jer je desetak dana prije početka festivala objavljeno kako će 14. svibnja, na dan otvaranja, u Francuskoj štrajkati djelatnici aerodroma i željeznica te su svi koji nisu dolazili vlastitim automobilima morali birati hoće li stići u Cannes dan prerano ili dan prekasno. Većina ih je izabrala dolazak dan kasnije i kad se sve zbroji, otvaranje festivala izgledalo je začudno prosječno. Tome je pridonio i slabašan film “Fanfan la Tulipe” s Penelope Cruz i Vincentom Perezom u glavnim ulogama, a kako se s Penelope Cruz u Cannesu nije pojavio i njezin dečcko Tom Cruise, izostali su i tračevi o tome sto će se dogoditi kad se njih dvoje sretnu s Nicole Kidman koja je u Cannes stigla u ponedjeljak.

Koji dan kasnije ipak je sve počelo nalikovati na stari Cannes zahvaljujući promociji filmova “The Matrix Reloaded” i “Terminator 3: Rise of the Machines”, jedinih skupih filmskih projekata koje je Hollywood ove godine propustio u Cannes. Što se tiče prvog filma, premijera u Cannesu poklopila se s američkom premijerom a kompletna glumačka ekipa pojavila se u Francuskoj na čelu s Keanuom Reevesom. Tu je bila i ljepotica Monica Belluci koja više nije u braku s glumcem Vincentom Casselom, tako da su se njih dvoje stalno izbjegavali ove godine u Cannesu. Nevjerojatno, ali nitko tih dana nije pričao o tom filmu nego su svi pričali o tulumu u povodu tog filma i o pozivnicama koje su se mogle nabaviti na neki čudan način. Tulum nije bio loš, čak glumci nisu bili skriveni u VIP salonu nego su se normalno kretali među ostalim uzvanicima. Međutim, na ulazu su se oduzimale sve kamere i fotografski aparati jer je svaka vrsta snimanja bila striktno zabranjena. Zbog toga su se na ulazu stvarali zastoji i nesnosne gužve tako da su mnogi odustajali od tuluma nakon takve torture.

Za razliku od filma “The Matrix Reloaded”, “Terminator 3” nije prikazan nego su novinari mogli vidjeti samo sedam minuta filma. Budući da sedam minuta bilo kojeg filma ne može dati ni približnu najavu njegove vrijednosti, novinari se nisu gurali da vide taj foršpan, ali je Croisette bila potpuno zakrčena kad se Arnold Schwarzenegger odlučilo pokazati fotografima i snimateljima na ulazu u hotel Carlton. Uz pompoznu glazbu i strojeve sa snimanja filma Schwarzenegger se pojavio u odijelu i kaubojskim čizmama, čime je pokazao krajnji neukus u oblačenju. Nakon što se dohvatio mikrofona, počeo je pričati glupe fraze o tome kako je Cannes najvažniji filmski događaj na svijetu a kako će “Terminator 3” po njemu biti najvažniji ovogodišnji filmski događaj pa je logično da promocija počne na Azurnoj obali. Uglavnom, Schwarzenegger je okupljene tretirao kao idiote kojima treba objasniti da je on velik glumac a “Terminator 3” još veći film, a to što godinama nije glumio u uspješnom filmu, svi bi valjda trebali zaboraviti. Sve je završio čuvenom uzrečicom iz filma, “I’ll be back”, sa smiješnim njemačkim naglaskom.

I taj je film popraćen velikim tulumom, udružili su se MTV i producenti filma “Terminator 3” kako bi u vili Palais Bulles, koja je u vlasništvu Pierrea Cardina, napravili party za pamćenje. MTV već treću godinu zaredom u toj impozantnoj vili održava tulume. Tu promašaja nije moglo biti, za glazbu su se pobrinuli DJ-i iz popularne grupe Groove Armada a Schwarzenegger je opet ispao smiješan. Očito se u njegovoj glavi i dalje mota ideja o prelasku u visoku politiku pa se, poput kandidata u predizbornoj kampanji, šetao među gostima i sa svima rukovao. Bilo bi bolje da se sa svima rukovala Jerry Hall, bivša supruga Micka Jaggera, koja se također našla na tulumu i koja se ponašala poprilično povučeno.

No najbolji tulum prvog dijela festivala održan je u vili Toscana u brdima iznad Cannesa u organizaciji španjolske filmske kompanije Filmax koja je slavila 50 godina postojanja. Iako je održan iste večeri kad i MTV-jev, Španjolci su na kraju postali pobjednici. Uostalom, cijenjeni filmski časopis Hollywood Reporter, koji već godinama ocjenjuje tulume u Cannesu, dodijelio mu je, jedinom dosad, čistu peticu.

Proglašavajući ga najboljim tulumom na festivalu novinar Hollywood Reportera napisao je kako je svaki detalj na tulumu bio “isplaniran do savršenstva”, od glazbe do hrane i prvorazrednih španjolskih vina. Za potrebe tog tuluma kuhari su dovedeni iz Barcelone, paella se nudila na razne načine, a jedini je prigovor što je tulum završio već u dva sata iza ponoći. Kako smo se i sami uvjerili da je taj tulum bio najbolji na festivalu, tko zna što bi se sve dogodilo da je potrajao nekoliko sati duže.

I kad se već činilo da će tulumi ove godine biti važniji od samih filmova, u Cannes su prošlog vikenda počeli dolaziti glumci koji uglavnom nisu najavili svoj dolazak, želeći pokazati da ih nikakva politika ne može odvojiti od Cannesa. Pri tome su došli bez ikakve pompe, a većina njih nije davala intervjue novinarima nego su se pojavili na manjim konferencijama za novinare. Tako je u Cannes došao Kevin Costner kako bi promovirao film “Open Range” koji je režirao, u kojem ima glavnu ulogu i koji navodno nije tako loš kao mnogi njegovi posljednji filmovi. U Cannes su stigli i John Malkovich, Jackie Chan i dobitnik Oscara Adrien Brody, također radi promocije sljedećih projekata. Došao je i niz glumaca koji pripadaju hollywoodskoj kremi a među kojima su Billy Zane (“Titanic”), Jean Claude Van Damme, Geoffrey Rush, Bill Paxton, Michelle Rodriguez (“Brzi i žestoki”), Claire Danes, a najavljuje se i dolazak Jerryja Springera koji se pojavljuje u glavnoj ulozi filma “Citizen Verdict” u kojem mu je partner Armand Assante. Solidnu glumačku postavu u Cannes je dovela i kompanija Miramax koja je u petak organizirala veliki ručak na plaži hotela Majestic. Najzanimljiviji glumci na ručku bili su David Carradine i Michael Madsen koji uz Umu Thurman glume u novom filmu Quentina Tarantina “Kill Bill”. Obojica su bili u društvu pratilja koje ih ni na trenutak nisu puštale same, a to se posebno odnosi na Madsena koji dosad nije propustio ni jedan tulum u Cannesu. Pored njih, na ručku na kojem su se mogle kušati razne morske delicije, bili su i redatelj Steven Soderbergh koji je ove godine član canneskog žirija i Joseph Fiennes, glumac iz filma “Zaljubljeni Shakespeare”.

Nagli dolazak velikog broja glumaca možda je i spas za prvi dio filmskog festivala u Cannesu jer među filmovima koji konkuriraju za Zlatnu palmu nije viđen ni jedan koji je kritičare oborio s nogu. Nije to ni film “Swimming Pool” velike francuske redateljske nade Francoisa Ozona, nije to ni “Elephant” redatelja Gusa Van Santa, ali nije ni “Dogville” danskog redatelja Larsa von Triera s Nicole Kidman u glavnoj ulozi. Ona je u ponedjeljak bila glavna zvijezda festivala, ali je bacila u očaj producente filma koji zbog nje nisu mogli napraviti pompozniji tulum za taj film. Naime, iako je za taj film Nicole Kidman minimalizirala svoj uobičajeni glumački honorar, troškovi njezina dolaska u Cannes uobičajeno su visoki. Privatni avion i smještaj u elitnom hotelu “Du Cap” u Antibesu u kojem uobičajeno odsjedaju najveće glumačke zvijezde stoji toliko mnogo da je tulum ovaj put morao biti otkazan. Članovima žirija, čiji je predsjednik ove godine redatelj Patrice Chereau, vjerojatno ne smeta takvo ponašanje Nicole Kidman, ali im sigurno smeta osrednjost prvog dijela festivala. Inače, u žiriju je ove godine i Danis Tanović koji je prije dvije godine u Cannesu nagrađen za scenarij svog debitantskog filma “Ničija zemlja”.

Ako se već u glavnoj konkurenciji ne mogu naći iznimno kvalitetni filmovi, mogu se naći u tzv. sporednim sekcijama. Primjerice, novi film Ewana McGregora “Young Adam” primljen je u Cannesu s oduševljenjem te se navodi kako je to njegova najbolja uloga od filma “Trainspotting”. U filmu ima nekoliko scena seksa a vrlo ležerni McGregor objasnio je novinarima kako je vrlo liberalan u pitanju seksa i svlačenja pred kamerama. “To ne znači da volim doći na tulum, izvući svoj penis, bičevati ga i vitlati njime”, rekao je McGregor i odmah dodao kako je nešto slično nekoć radio, ali se to događalo u vrijeme kad se stalno opijao. Seksa ima i u odličnom britanskom filmu “Mother” koji je nastao prema istoimenoj priči Hanifa Kureshija u kojem on na sebi svojstven način opet opisuje čudne ljubavno-seksualne odnose unutar obitelji.

Hrvatska kinematografija ove je godine zastupljena u Cannesu zahvaljujući kratkom filmu “Susa” redatelja Dalibora Matanića koji se prikazuje u sporednoj ali uglednoj sekciji filmova pod nazivom “Director’s Fortnight”. Za Hrvatsku se u Cannesu zna i zato što malo poznata američka distributerska tvrtka “Image Works” pokušava ostatku svijeta prodati za prikazivanje film “Posljednja volja” s Goranom Višnjićem u glavnoj ulozi, pri čemu čak i ne štedi novac kako bi reklamirala taj film u filmskim magazinima. S druge strane, susjedi iz Srbije i Crne Gore kudikamo su aktivniji i u Cannesu pronalaze kupce za svoje filmove. Za te potrebe stvorili su kompaniju “Dreams”, uzeli ured u skupom hotelu Carlton gdje snažno promoviraju film “Zona Zamfirova”, veliki hit koji je dosad u Srbiji i Crnoj Gori vidjelo više od milijun gledatelja. Dapače, u Cannes su doveli i Katarinu Radivojević, glavnu glumicu filma, koja nije imala ništa protiv da za Nacional pozira na plaži u Cannesu.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika