Objavljeno u Nacionalu br. 399, 2003-07-08

Autor: Željka Godeč

NACIONAL OTKRIVA

Sanja Duggan najbogatija je žena u Hrvatskoj

Prodajom 17,8 posto udjela u Metropolis Mediji tvrtki Capital Research International Ruperta Murdocha, bivša manekenka i poslovna žena Sanja Duggan stekla je imetak koji se mjeri višemilijunskim iznosima na bankovnom računu te sebi i svom zaručniku Frani Barbieriju zajamčila luksuzan život

Bivša manekenka i poslovna žena Sanja DugganBivša manekenka i poslovna žena Sanja DugganTridesetjednogodišnja Sanja Duggan uspjela je ostvariti američki san: i prije nego što je zakoračila dublje u tridesete postala je prva Hrvatica koja bi u novije doba s pravom mogla ponijeti titulu najbogatije – njezin se imetak broji višemilijunskim ciframa na bankovnom računu, ili konkretnije – sa 10,3 milijuna eura. Široj javnosti uglavnom nepoznata, Sanja Duggan jedna je od viđenijih uzdanica hrvatskih jet-settera među kojima uživa reputaciju žene koja je uspjela u životu i koja je kao bivša manekenka uspjela postati divljenja vrijedna probitačna poslovna žena i vlasnica Metropolis Medije. Tu je tvrtku naslijedila nakon smrti svoga supruga Demiana, unatoč protivljenju njegove obitelji.

Premda Metropolis Media nije prodana za 50 milijuna eura, koliko su tražili vlasnici, nego za 38 milijuna eura, prodaja je Sanji Duggan i njezinu zaručniku Frani Barbieriju zajamčila luksuzan život, u kojemu su, uostalom, posljednjih godina uživali više negoli u vođenju biznisa. Prije dvadesetak dana Sanja Duggan prodala je i svoj posljednji suvlasnički udio u Metropolis Mediji od 17,8 posto i tako iznosu od četiri milijuna eura, koliko je zaradila prije tri godine kada je prvi put prodavala jedan dio vlasničkog udjela, pridodala još 6,3 milijuna eura. Neslužbena vijest da se Sanja Duggan nedavno vratila iz Los Angelesa, gdje je, navodno, pohađala dvomjesečni tečaj glume, dala je naslutiti da definitivno prekida vezu s biznisom i okreće se umjetnosti.

Transakcija o kojoj u medijima nije zabilježen ni redak mogla bi izroditi dramatične promjene na hrvatskoj medijskoj sceni. Naime, tvrtku Metropolis Media kupio je Capital Research International, jedan od moćnijih američkih investicijskih fondova, vezan bliskim partnerskim odnosima s Rupertom Murdochom, s kojim u Rusiji i Poljskoj ima zajedničku joint-venture tvrtku News outdoor. Najveći svjetski medijski magnat Murdoch, kao što je poznato, i u Hrvatskoj bi želio proširiti svoj poslovni imperij. Ostvari li on svoj naum: da njegova tvrtka News Corp. postane vlasnik jedne nacionalne tv postaje, bilo kao koncesionar Trećeg programa, bilo kao novi vlasnik Nove TV, kao eventualni budući vlasnik Metropolis Medije, tvrtke u ekspanziji koja pokriva golemi dio tržišta na čitavom području bivše Jugoslavije, s tim bi novostvorenim carstvom u Hrvatskoj postao jedan od moćnijih vladara i na medijskom i na marketinškom tržištu. Kolika je snaga Metropolis Medije, koja se bavi tzv. vanjskim oglašavanjem na jumbo plakatima, city lightsu i muralima, svjedoči podatak od 20 milijuna eura prihoda, koliko je ostvarila prošle godine. Murdochov bi dolazak izmijenio postojeće odnose snaga u medijima koji imaju ne samo veliki utjecaj na stvaranje političkih i društvenih stavova nacije, nego i diktiraju uvjete i cijene oglašavanja u čitavoj zemlji, a riječ je o tržištu na kojemu se godišnje obrne samo u Hrvatskoj nekoliko milijardi kuna.

Priča o Sanji Duggan priča je o licu i naličju hrvatskih bogataša. S Nacionalovim novinarima odbila je razgovarati, pa se stoga u pokušaju rekonstrukcije njezine karijere moramo osloniti na usmenu predaju onih koji su s njom imali priliku surađivati.

O Sanji Duggan se u krugovima jet-settera govori kao o bivšoj uspješnoj manekenki. Djevojačkog prezimena Greguš, odrasla je u solidnoj zagrebačkoj obitelji u kojoj se nije oskudijevalo. Otac joj je i danas zaposlen na rukovodećoj poziciji u Ingri, a zbog njegova posla obitelj je dugo godina živjela u Njemačkoj. S četrnaest godina Sanja Greguš išla je u tada popularni Centar za kulturu i umjetnost i bavila se manekenstvom, sudjelovala je na natjecanjima UMAH-a, a na jednom natjecanju ljepote u Dubrovniku izabrana je za model look, neko vrijeme je radila u agenciji “Why not”. Oni koji je se sjećaju iz tog doba opisuju je kao izrazito lijepu i ljupku djevojku koja je svojim ponašanjem i stavom pokazivala odlučnost da uspije po svaku cijenu. S velikim žarom predala se poslu modela, tvrde oni i prisjećaju se kako je bila jedna od rijetko zagriženih i predanih modela -iako se, po njihovu mišljenju, mogla pohvaliti figurom kojoj se nije imalo što zamjeriti, Sanja Greguš bila je opsjednuta težinom i odlučna da skine “višak” u rekordnom roku.

No svijet dijeta, konkurencije modnih pista, kao i studij prava koji nikada nije završila, pao je u zaborav kad je 1992. u jednoj zagrebačkoj diskoteci upoznala tada 21-godišnjeg Demiana D. Duggana. Demian D. Duggan bio je podrijetlom iz ugledne i bogate američke obitelji koja i danas živi u Kaliforniji i vodi moćnu tvrtku Robert W. Duggan i suradnici. To je poduzeće sa sjedištem u Santa Barbari osnovao njegov otac Robert, spretni burzovni mešetar, pod čijim je vodstvom tvrtka postala najveći opskrbljivač američke vlade kompjutorima, bila je šesti najveći kupac IBM-ovih proizvoda, sudionik u svemirskim istraživanjima, vlasnik lanca od stotinjak restorana.

Odgajan od malih nogu da preuzme vođenje tvrtke od oca, Demian Duggan studirao je ekonomiju na Kalifornijskom sveučilištu. Tamo se, kako je poslije pričao, “dijeleći sobu s tadašnjim plivačkim reprezentativcem Franjom Vukadinom upoznao s Hrvatskom”. Na njegov poziv došao je u Zagreb i tu upoznao Sanju Greguš. Taj je susret za njega bio fatalan – zaljubio se, oduševio Hrvatskom i ubrzo je mladi par počeo zajedno živjeti u Novakovoj ulici.

Budući hrvatski zet odlučio se i trajno nastaniti u Hrvatskoj, a Zagreb pretvoriti u centar obiteljskog biznisa za ovaj dio Europe. Kao stranac i pripadnik bogate američke loze, “mladi američki biznismen iz Santa Barbare, koji u srednjoj Europi vodi poslove obiteljske dinastije, a u tome mu pomaže i Sanja, njegova zaručnica, studentica prava, manekenka koja govori pet jezika i poslovna asistentica”, bio je zanimljiv i novinarima Globusa. U intervjuu u studenome 1992. otkrio je kako je iz Amerike u Hrvatsku počeo uvoziti proizvode poput Marsa, Snickersa, Bountyja… U Sloveniji je mjesečni utržak od prodaje tih čokolada iznosio oko 800.000 dolara. Duggan je u svom nastupnom intervjuu najavio i pokretanje i širenje tvrtke Metropolis Media, osnovane najprije u Rijeci. Vjerovao je da će i u Zagrebu, uspije li svladati niz birokratskih i inih prepreka, oglašavanje billboardsima, prigrliti velike i sposobno platežne tvrtke poput Sonyja, Coca-Cole, Philipsa i Gillettea. “Temelji oglašavanja na panoima koji se danas postave vjerojatno će funkcionirati sljedećih stotinu godina. Te panoe gledat će i naši unuci. A sve je počelo kao ideja nekakvog manijaka koji je prije šezdeset godina u Los Angelesu odlučio postaviti golem plakat sa slikom boce coca-cole. Ta je luda ideja poslije usmjerila cijelu granu poslovne propagande u jednom pravcu. Danas je ovdje doista uzbudljivo i ja sam sretan što sudjelujem u stvaranju poslovnog ugođaja.”

U pohodu na hrvatsko tržište i stvaranje poslovnog ugođaja, kako tvrde ljudi koji su imali priliku s njim surađivati, Demian Duggan oslanjao se na dvije stvari: financijski, na svoga oca, koji je pratio i podupirao sve inovacije svoga mladog sina, i moralno, na Sanju Greguš koja mu je bila svojevrsni vodič kroz hrvatsko zakonodavstvo i propise. A ona je zdušno pomagala, kako je objasnila tada novinarima, “čovjeku koji duboko vjeruje u goleme hrvatske potencijale, a posjeduje znanje, sredstva i energiju za kakvu na Zapadu ne bi bilo zapreka, ali u Hrvatskoj još nije tako”.

Duggan je bio pun vjere i ideja da se i u ratnoj Hrvatskoj može obrnuti profit, ali ne toliko da bi novac knjižio onako kako to nalažu hrvatski propisi. Poslovne knjige nije uredno vodio, niti su financijski i suvlasnički odnosi njega i njegova oca bili ugovorno regulirani – od Demiana se očekivalo da nastavi očevim stopama i jednog dana preuzme obiteljski biznis i nitko nije očekivao da će otac morati proživjeti tragediju da nadživi vlastitoga sina. A ta će okolnost poslije smrti mladog Demiana Duggana imati presudan utjecaj na raspodjelu imovine.

Poslovni partneri s kojima je mladi par tada surađivao dijelom potvrđuju impresiju novinara Globusa “kako zajednički nastup Demiana i Sanje na poslovnim sastancima, već sama njihova pojava i poslovna umješnost fascinira sve partnere s kojima rade”. Neki marketinški stručnjaci i danas se prisjećaju tih susreta, kao i neslužbene formule uspjeha za pridobivanje Demiana D. Duggana na suradnju. Anegdota kaže kako su oni koji su željeli raditi s Metropolisom morali na sastancima najprije osvajati povjerenje i šarmirati Sanju Duggan, jer je Demian D. Duggan prema svojoj supruzi iskazivao poštovanje i divljenje nesrazmjerno njezinu iskustvu i znanju.

No sve to nije bilo toliko bitno koliko pismo koje je Demian donio sa sobom iz Amerike, a ono je otvaralo vrata biznisa u Zagrebu i u redovima onih koji su sumnjičavo gledali na poslovni par, koji je jedva prešao dvadesetu. Radilo se o garantnom pismu, koje je potpisao Roland C. Crane, pomoćnik potpredsjednika Bank of America, kojim je jamčio da Robert W. Duggan i suradnici imaju sedmeroznamenkasti dolarski kredit u Bank of America i da je vrijednost njihove tvrtke najmanje deseterostruka. Stoga je pomoćnik banke bio “siguran da će Robert W. Duggan i suradnici uspjeti u svojim ulaganjima u Hrvatskoj i Sloveniji, kao što to čine već trideset godina u SAD-u”.

Na početku svoje poslovne karijere u Europi, mladi Duggan imao je mnogo više uspjeha u Sloveniji nego u Hrvatskoj. Zbog složenih političko-ekonomskih uvjeta, Metropolis Media najprije se probila u Sloveniji, a onda je tek usluga vanjskog oglašavanja frontlightom, backboardsom i citylightsom privukla mnoge uspješne tvrtke i u Hrvatskoj, da bi danas postala nezaobilazno i jedno od dojmljivijih načina reklamiranja.

Planove mladog Demiana o poslovnom osvajanju srednje Europe osujetila je teška dijagnoza – tumor na mozgu. Bitku s bolešću izgubio je u siječnju 1997. a ta je tragedija ubrzo nakon njegove smrti postala povod za višemjesečne rasprave o pravu nasljeđivanja. Sanja Duggan postala je u skladu s hrvatskim zakonima jedina zakonita nasljednica imovine Demiana Duggana i vlasništva nad tvrtkama. Nakon smrti svoga supruga Sanja Duggan preuzela je kormilo nad tvrtkom i svome svekru jasno pokazala da nema namjeru dijeliti s njime ni profit, niti nasljedstvo do kojeg je došla udajom. Bez obzira na to što je Robert Duggan bio glavni financijer koji je paru pomogao da realizira svoje ideje, Sanja Duggan odlučila je presjeći te veze i osporila mu je pravo udjela u tvrtki.

Posvetila se biznisu kako je znala i umjela. No privatni život pokazao se stabilnijim od poslovnog. Počela se sve češće sastajati s Franom Barbierijem, prihvativši naposljetku udvaranje sina bivšeg direktora ACI-ja Veljka Barbierija koji je odustao od najavljenog vjenčanja s Kristinom Bradač, manekenkom i vlasnicom mondenog kafića “Model’s Caffe”. Romansa traje već nekoliko godina, a ozbiljnost namjera potvrđena je i zarukama. Sanja Duggan bila je jedan od sponzora MR-a, muškog časopisa što ga je 1999. pokrenuo Frane Barbieri, ali luksuzni časopis namijenjen modernim i osviještenim muškarcima preživio je na tržištu tek nekoliko brojeva.

Istodobno, Sanja Duggan postala je jedna od rijetkih hrvatskih jet-setterica koja se, poput prave svjetske dive, u hrvatskim novinama borila za svoju intimu. Nije davala intervjue, nije objašnjavala svoje poslovne poteze. U novinskoj arhivi nema ni traga istupima koji bi svjedočili o njezinim poslovnim pothvatima i strategiji. Tek isječci iz revijalnih rubrika pokazuju kako povremeno ipak ne može odoljeti podijeliti komadić svoje slave s novinarima koji prate zbivanja na estradi. Predstavljena kao poznata zagrebačka poslovna žena Glorijinim novinarima pozirala je na svojoj novoj jahti, 16-metarskom Sunseekeru, vrijednom oko 500.000 tisuća eura, o kojem se brine njezin dečko Frane Barbieri. Isti magazin, otkrivajući još jedan novi talent Sanje Duggan, najavio ju je kao novu zvijezdu na hrvatskom glumačkom nebu i predstavio njezin debi u filmu “Ljubavna priča iz Dubrovnika”. U tekstu je epizodna uloga u kojoj Sanja Duggan glumi uspješan svjetski fotomodel, a uz to je i bogata nasljednica koja u životu ima sve što se može poželjeti, najavljena kao glavna ženska uloga. Film je započet prije dvije godine, dijelovi filma snimljeni su u Cannesu, Monte Carlu i talijanskom mjestu San Lazzaro, ali do danas nije dovršen. Publika još nije imala priliku procijeniti glumačke talente Sanje Duggan, ali sasvim je izvjesno da bi danas u istoj ulozi bila bolja – budući da je u međuvremenu išla na sate glume u Los Angelesu.

U međuvremenu, tvrtka Metropolis Media pod njezinim je vodstvom došla do kolapsa i Sanja Duggan morala je ustuknuti. Njezini bivši poslovni partneri tvrde kako je suočena s gubicima na računu u Hrvatskoj, krahom poslovanja u Makedoniji i Bosni i Hercegovini, kao i činjenicom da je na čelu tvrtke koja nema bonitet, zbog čega je za kratkoročnu pozajmicu od 100.000 tadašnjih maraka pod hipoteku stavila svoj jaguar, započela je pregovore s Europlakatom o prodaji tvrtke. No pregovori su pali u vodu, a Sanja Duggan uvidjevši propast okrenula se opet obitelji svoga muža. Uslijedili su višemjesečni pregovori. S obzirom na to da su gubici zabrinjavajuće rasli, Robert Duggan predložio je prodaju većeg dijela tvrtke. Pronašao je i investitora: Inovvu, američki investicijski fond kojemu je prodao pola vlasništva Metropolis Medije. No ovaj put je Robert Duggan bio oprezniji – sa snahom i novim suvlasnicima je u novoosnovanoj tvrtki Magi, registriranoj u Delawareu, definirao udjele, prema kojima je sa snahom sudjelovao u jednakom omjeru. U skladu s potrebom restrukturiranja dio vlasništva prepušten je menadžerima koji su vodili Metropolis Mediju u Srbiji i Sloveniji.

Inovva je u odnosima Sanje Duggan i njezina svekra posljednje tri godine imala ulogu lule mira: udjeli su, ovaj put, bili jasno raspoređeni, a definirana je i filozofija oporavka Metropolis Medije, u skladu s kojom je vođenje i upravljanje tvrtki na cijelom području bivše Jugoslavije prepušteno menadžerima. U posljednje tri godine Metropolis Media je temeljito i uspješno preustrojena, zahvaljujući čemu je vrijednost tvrtke gotovo duplo uvećana. Potvrdio je to i iznos od 38 milijuna eura, za koliko je Capital Research International od Inovve otkupio Metropolis Mediju, a Sanji Duggan isplaćeno je 6,3 milijuna eura.

Sanja Duggan posljednje tri godine potpuno se povukla iz operative i vođenje tvrtke prepustila stručnjacima. To je i razlog što je prodaja njezina udjela izazvala čuđenje među djelatnicima Metropolis Medije, uvjerenim da je ona prije tri godine prekinula svaku vezu s tvrtkom. Prebacivanje svojih udjela ma inozemnu tvrtku osiguralo joj je strateški bolju poziciju iz najmanje dva razloga: dostojanstven uzmak od tvrtke koju je svojim poslovanjem dovela do ruba propasti, ali i prebacivanje svih novčanih transakcija u inozemstvo. Tako se Sanja Duggan pridružila plejadi novopečenih hrvatskih bogataša koji svoj novac najradije čuvaju u stranim bankama. Stoga ne čudi što i njezina nova jahta, vrijedna milijun eura, također ne plovi pod hrvatskom zastavom.

Nema sumnje da je Sanja Duggan uspjela napraviti čudo. U financijskom smislu – bez ijedne kune ulaganja došla je u posjed deset milijuna eura. U običnom ljudskom smislu, priča o bajnom kapitalu jedne od rijetkih hrvatskih jet-setterica, koja za razliku od mnogih drugih za svoj luksuzni život ima i pokriće na računu, ipak će uvijek biti vezana uz tragičan kraj Demiana Duggana.

Vezane vijesti

Shvatili su da ne mogu jedno bez drugoga

Shvatili su da ne mogu jedno bez drugoga

Bivši supružnici Sanja Duggan i Frane Barbieri ponovo su zajedno. Kako smo prošlog tjedna objavili, Frane i 29-godišnja voditeljica Vanja Halilović… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika