Objavljeno u Nacionalu br. 411, 2003-09-30

Autor: Eduard Šoštarić

AIR ADRIATIC: PRIJEVOZNIK ZA NAJOPASNIJE MISIJE

Hrvatski piloti će nakon Kabula letjeti i u Bagdad

Prva hrvatska privatna zrakoplovna charter kompanija Air Adriatic gotovo je propala prošle zime, a onda je pronašla rješenje za preživljavanje izvan sezone: privukla je kapital iz Katara i počela prevoziti putnike u opasne dijelove svijeta za UN, Međunarodni Crveni križ i NATO

Zrakoplovna flota Air Adriatica s dva mlazna putnička zrakoplova Boeing MD-82 s ukupno tristotinjak sjedala u posljednjih je nekoliko mjeseci uspješno prevezla nekoliko stotina ratnih zarobljenika pokreta Polisario iz Alžira u MarokoZrakoplovna flota Air Adriatica s dva mlazna putnička zrakoplova Boeing MD-82 s ukupno tristotinjak sjedala u posljednjih je nekoliko mjeseci uspješno prevezla nekoliko stotina ratnih zarobljenika pokreta Polisario iz Alžira u MarokoPrva hrvatska privatna zrakoplovna charter kompanija Air Adriatic sa sjedištem u Rijeci, dosad posve nepoznati zračni prijevoznik, uspjela se nametnuti kao važan partner uglednih međunarodnih institucija: Ujedinjenih naroda, Međunarodnog Crvenog križa i NATO-a.

Air Adriatic je posljednjih mjeseci prevezao ratne zarobljenike Polisarija iz Alžira u Maroko, nizozemske vojnike na Kosovo i hrvatske mirovne snage u Afganistan DAMIR ČABRIĆ O ISKUSTVU IZ ALŽIRA 'Bilo je potresno gledati zarobljenike. Oni su danas starci, oronuli ljudi. Bili su zatočeni 25 godina, a u Maroku su ih odavno proglasili mrtvima' OBAVIJEST KONTROLE LETA U KABULU 'U tijeku je kontrolirano razminiravanje. Izbjegavajte rubove piste kako ne biste aktivirali mine' FANTASTIČAN POSLOVNI USPJEH Prihodi Air Adriatica porasli su na 10 milijuna USD, dva aviona koje imaju u najmu će otkupiti i kupiti još dvaZrakoplovna flota Air Adriatica s dva mlazna putnička zrakoplova Boeing MD-82 s ukupno tristotinjak sjedala u posljednjih je nekoliko mjeseci uspješno prevezla nekoliko stotina ratnih zarobljenika pokreta Polisario iz Alžira u Maroko, hrvatske vojnike u afganistansku mirovnu misiju a pripadnike nizozemske vojske iz sastava NATO-ovih mirovnih snaga redovito prevozi na Kosovo.

Veliki su izgledi i zainteresiranost mnogih zemalja članica NATO-a da se s poboljšanjem sigurnosne situacije u Iraku koriste uslugama hrvatske aviokompanije u prevoženju vojnika do Bagdada. Premda je Air Adriatic primarno turistička charter kompanija, u posljednje je vrijeme privukao pozornost međunarodnih institucija zbog svoje pouzdanosti, konkurentne cijene i spremnosti na preuzimanja rizika. Letjeti u područja poput Afganistana i Alžira bio bi izazov i mnogo većim i iskusnijim kompanijama nego što je Air Adriatic, no u hrvatskoj charter kompaniji tako nisu razmišljali.

“Svaka turistička charter kompanija mora razmišljati kako će prezimiti izvan sezone, da zrakoplovi kojima raspolaže budu u prometu. Prošle zime situacija je bila jako teška jer smo bili više na zemlji nego u zraku pa su se i gubici gomilali. Negdje početkom godine Međunarodni Crveni križ tražio je zračnu kompaniju kojom bi prevezao ratne zarobljenike pokreta Polisario iz Alžira u Maroko. Dostavili smo ponudu s cijenom, a bili smo aviokompanija iz neutralne zemlje, neopterećena vezama s afričkim ratnim sukobom u prošlosti, što je bio važan uvjet za dobivanje posla”, kaže direktor Air Adriatica kapetan Dean Čabrić, pilot.

Hrvatska charter kompanija u veljači ove godine iz alžirske je vojne baze Tindouf u Maroko prevezla nekoliko desetaka ratnih zarobljenika pokreta Polisario. Početkom rujna u dva navrata prebačeno je još 160 ratnih zarobljenika, a budući da su visoki predstavnici Crvenog križa bili iznimno zadovoljni uslugama hrvatske kompanije, očekuje se da Air Adriatic preveze i preostalih tisuću zarobljenika u Maroko još ove godine.

“Bilo je potresno gledati zarobljenike”, nastavlja Čabrić, “jer to su danas oronuli starci, ljudi koji su u zarobljeništvu bili više od 25 godina, najdulje zatočeni vojni zarobljenici na svijetu koji i nisu bili svjesni kamo lete našim zrakoplovima. Većinu njih prijatelji i rodbina u Maroku proglasili su mrtvima, sve do prije dvije godine kad se ipak doznalo da su živi. Sad im je između 50 i 60 godina, ali izgledaju mnogo starije. Naše stjuardese davale su im tanjure za objed, a oni su, naviknuti na zatvorske uvjete, tražili da se u tanjure stavi voda. Kad su sletjeli, poljubili su zemlju i posipali se pijeskom.”

Nedavno su i hrvatski vojni policajci prebačeni u Afganistan zrakoplovima Air Adriatica, a zbog zadovoljstva MORH-a obavljenim poslom pred kompanijom je i potpisivanje ugovora o prijevozu hrvatskih vojnika u buduće mirovne misije. Kako nam je rekao kapetan Čabrić, koji je i upravljao zrakoplovom na putu u Afganistan, najveći dio leta prema Kabulu posada je provela u potpunom komunikacijskom mraku s kontrolom letenja na kabulskom aerodromu. Tijekom približavanja Kabulu, umjesto navođenja sa zemlje, rizične su se situacije bliskog susreta s drugim zrakoplovima izbjegavale u međusobnoj komunikaciji s drugim posadama u zraku. “Tek na završnom prilazu Kabulu uspostavili smo kontakt s kontrolnim tornjem na aerodromu i odmah pitali za visoki stup gustog crnog dima koji se uzdizao pokraj piste. Odgovor na naš upit bio je šokantan: Posrijedi je kontrolirano razminiranje, izbjegavajte rubove piste u slijetanju kako toplinskim pritiskom motora i vibracijama ne biste aktivirali mine.’ A kad smo osjetili pistu, mislili smo da će nam otpasti i motori i kotači koliko je loše bila zakrpana. Za transportne vojne zrakoplove to i nije problem, ali za putničke kakvi su u našoj floti svakako jest. Među ostalim, po pisti vam se ispod krila kreću tenkovi i druga vojna vozila. Sjećam se kako sam vojnicima koji su se vraćali u domovinu prilikom polijetanja rekao da se obavezno vežu i da se čvrsto drže za svoja sjedala”, ispričao nam je zanimljivosti iz afganistanske avanture Dean Čabrić.

Ipak, svi ovogodišnji poslovni uspjesi riječke aviokompanije dovedeni su u pitanje potkraj prošle godine. Zbog nagomilanih gubitaka i nedostatka tržišta u zimskom razdobljuu aviokompanija se našla pred gašenjem. Nacionalovi sugovornici objasnili su situaciju u kojoj je prijetio slom tvrtke potkraj 2002. Ugovori za charter letove s inozemnim tour operatorima za turističku sezonu 2003. bili su već sklopljeni, a kompanija je još raspolagala samo jednim iznajmljenim putničkim zrakoplovom MD-82. Taj je zrakoplov tijekom zime više bio na zemlji nego u zraku, dugovi su, primjerice, samo prema Ini bili 600.000 kuna, a gorivo se plaćalo poslovnom kreditnom karticom. Depozit na bankovnom računu kompanije od već sklopljenih ugovora za turističku sezonu 2003. nije se smio dirati, jer bi time doveli u pitanje vlastiti kredibilitet u poslovnom svijetu, što bi ih definitivno uništilo.

Osim toga, zaposlenici mjesecima nisu primali plaću, banke nisu htjele pomoći jer i zrakoplov koji su tada imali nije bio vlastiti nego iznajmljen pa se ništa nije moglo ponuditi pod hipoteku. Među ostalim, tvrtka se našla u teškom položaju, jer je od investicije u posljednji trenutak odustao američki biznismen i bivši jugoslavenski premijer Milan Panić. Direktor Čabrić za Nacional otkriva pojedinosti u vezi s Panićevom zainteresiranošću za Air Adriatic: ” Panića sam prvi put susreo u Ženevi, gdje sam ga obavijestio o položaju kompanije i planovima za budućnost. On je pokazao interes za ulaganje u Air Adriatic, ali je zbog poslovične sumnjičavosti u ono što sam mu rekao naložio izradu studije izvodljivosti cjelokupnog projekta koju je pripremila renomirana američka tvrtka, što ga je stajalo 200 tisuća dolara. Studija je pokazala sve ono što sam mu i sam izložio pa su uslijedili konkretni dogovori. Drugi susret, kad smo bili vrlo blizu ulaganja u Air Adriatic, bio je prije godinu dana u Dubrovniku u hotelu ‘Cavtat’, gdje su se našli stručni timovi Air Adriatica i Panićeve američke tvrtke. Ali baš u to vrijeme Panić je bio ogorčen golemim gubitkom svojih investicija u Srbiji i situacijom oko njegove farmaceutske tvrtke ‘Galenika’ te se okanio bilo kakvog ulaganja na području propale države. Odustajanjem mi je u neku ruku i olakšao situaciju, jer su mi sa svih strana sugerirali da Panićev ulazak u Air Adriatic ne bi bio dobro prihvaćen u Hrvatskoj.”

Uskoro, početkom ove godine, dogodio se potpuni obrat: iz poslovnih je krugova procurilo da je interes za zrakoplovne tvrtke na području bivše SFRJ pokazao i katarski princ, kapetan, pilot s diplomom američke škole managementa i jedan od osnivača Katar Airlinesa, Hamad el Tani . On je htio doći na Balkan, jer su sve zemlje ove regije ostale bez charter zrakoplovstva; makedonski Avio Impex, Balkan Air iz Bugarske i Air Bosna su propali i tu je uočio velik prostor za sklapanje poslova. Čabrić ga je posjetio i preduhitrio njegov dolazak na područje bivše SFRJ. Ponio je ugovore za 2003. i američku studiju izvodljivosti za ulaganje u Air Adriatic kao ključne argumente koji bi trebali privući njegov kapital i time omogućiti najam još jednog zrakoplova kako bi tvrtka ispunila ugovorne obveze. El Tani je na sastanku s Čabrićem u siječnju 2003. u Dubaiju prepoznao turistički potencijal Hrvatske i prostor za charter kompaniju kao što je Air Adriatic te je odlučio investirati.

“Iskreno rečeno, njegova ulaganja u Air Adriatic nisu bila velika”, tvrdi Čabrić, “no obećao je da će uskočiti ako negdje zaškripi, što nas je dodatno ohrabrilo da ispunimo sve ugovorne obveze. Skandinavsku tvrtku Elmo Aviation, koja nam je iznajmila prvi MD-82, obavijestili smo o pregovorima u Kataru, ugovorima za 2003. i zatražili u najam još jedan takav zrakoplov, što su nam i omogućili. Danas već mogu reći da ćemo oba zrakoplova otkupiti, postat će naše vlasništvo, umjesto dosadašnje situacije, kad su bili samo u najmu”, izjavio je za Nacional Dean Čabrić.

Air Adriatic je, zahvaljujući uspješno obavljenu poslu u turističkoj sezoni, povećao promet u odnosu na prošlu godinu za više od 200 posto, s 3 na 10 milijuna dolara. Osim toga, kompanija je s inozemnim turističkim agencijama već za iduću sezonu 2004. potpisala brojne ugovore. Zbog realizacije spomenutih ugovora flota putničkih zrakoplova MD-82 Air Adriatica do ožujka 2004. bit će povećana za još dva zrakoplova istog tipa.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika