Objavljeno u Nacionalu br. 433, 2004-03-02

Autor: Dean Sinovčić

BEOGRADSKA REVIJA FILMA BEZ GLAMOURA I VELIKIH ZVIJEZDA

Balkanska fešta u Sava centru

Vrhunac zabave ekipe 'Svjedoka' dogodio se uz romske glazbenike, dimljenu vješalicu i rolanu piletinu

Otvorenje 32. po redu FEST-a svelo se na redovan kulturni događaj u kojem su najpompozniji trebali biti filmovi a ne sve ono oko njih.Otvorenje 32. po redu FEST-a svelo se na redovan kulturni događaj u kojem su najpompozniji trebali biti filmovi a ne sve ono oko njih.S obzirom na to da Srbija prošlog tjedna još uvijek nije imala Vladu i da ni ove godine u Beograd nisu došli najavljivani poznati američki glumci i redatelji, otvorenje 32. po redu FEST-a svelo se na redovan kulturni događaj u kojem su najpompozniji trebali biti filmovi a ne sve ono oko njih. Nepojavljivanje političara koje je, primjerice, prošle godine predvodio u Sava centru pokojni premijer Zoran Đinđić publika je i te kako pozdravila, naročito u trenucima kada većina u Beogradu s osjećajem gađenja govori o načinu na koji se sastavlja nova Vlada. S druge strane, iz nekih megalomanskih razloga beogradska publika svake godine očekuje neku od hollywoodskih zvijezda. Prošle godine najavljivao se dolazak Brada Pitta, ove godine trebali su doći Sean Penn i redatelj Gus Van Sant, a kada se saznalo da nitko od njih neće doći u Beograd, organizatori su napadnuti u medijima kao da je dovođenje poznatog glumca na neki festival najlakši posao na svijetu. Na kraju, festival je u petak otvorila 60-godišnja njemačka glumica Hanna Schygulla, poznata muza pokojnog njemačkog redatelja Rainera Wernera Fassbindera, a najveće zvijezde festivala su redatelj Fatih Akin, osvajač Zlatnog medvjeda na festivalu u Berlinu za film “Glavom kroz zid” te glumci iz njegovog filma Sibel Kekilli i Guven Kirac.

Na taj način FEST je ostvario ono što je njegov programski selektor Miroljub Vučković i želio a to je da na festivalu prikaže najvrednije filmove iz proteklih godinu dana. Tako je festival otvorio film Gusa Van Santa “Slon”, pobjednik posljednjeg festivala u Cannesu a nakon njega prikazan je film “21 gram” sa Seanom Pennom u glavnoj ulozi. Iako je bilo zaista naivno očekivati da bi Penn u vrijeme dodjela Oscara mogao doći u Beograd, opcija s Van Santom je bila realnija, barem prema onome što nam je Vučković rekao. Prepiska između Van Santa i Vučkovića je bila redovna, ali na kraju nije realizirana što je možda i dobro jer je 3700 ljudi, koliko prima Sava centar, poprilično hladno dočekalo njegov film. Međutim, za neke je FEST problematične kvalitete, ali ne zbog toga što na njemu nema velikih zvijezda. Srđan Dragojević, poznati srpski redatelj hitova “Lepa sela lepo gore” i “Rane”, pojavio se u četvrtak na uvodnom koktelu u Skupštini grada i u izjavi za RTS, odnosno TV Srbiju, rekao kako FEST više nije ono što je bio nekad te je sada samo obična revija filmova. “Dajemo 250 dinara (31 kunu) za filmove koji će se za tjedan dana prikazivati u kinima za 100 dinara. To je otimanje novca. Uostalom, pogledajte ovaj koktel, nisam tu vidio puno redatelja. Tu su oni koji su došli nabosti poneki ćevap. Takvi ljudi nažalost vode ovaj FEST, zato sve ovako i izgleda”, rekao je Dragojević a oni koji se s njime ne slažu odmah su odgovorili kako se radi o redatelju koji je posljednjih nekoliko godina neuspješno pokušavao režirati film u Americi pa sada svoje frustracije liječi u Beogradu.

Kako bilo, publika je ipak kupovala ulaznice po skupljoj cijeni, tako da su dvije glavne projekcije svake večeri u Sava centru bile gotovo rasprodane. Dapače, s obzirom na to da nije bilo besplatnih ulaznica, gledanost filmova bila je respektabilna. Osim Hanne Schygulle, koja je ujedno nastupila u Beogradu u kazališnoj predstavi “Zapisi iz snova” koja je hommage Fassbinderu, i Akina, glavna atrakcija FEST-a bio je Vinko Brešan i film “Svjedoci”. Osim Brešana, u Beograd su došli glumci Leon Lučev i Predrag Vušović, scenarist Jurica Pavičić i snimatelj Živko Zalar. Film nije prikazan u elitnom večernjem terminu, već u 18 sati, tako da je ogromna dvorana Sava centra izgledala poluprazno, iako je film gledalo oko 1800 gledatelja. Na konferenciji za novinare se očekivalo kako će se srpski novinari čvrsto držati političkog aspekta filma, ali do toga nije došlo. Tek je jedna novinarka pitala hoće li se u Hrvatskoj, nakon ovog filma, snimiti i neki film o “Oluji”, na što je Brešan odgovorio kako redatelja koji želi snimiti takav film ništa ne može spriječiti u ostvarenju zamisli. Bilo je i zabavnih pitanja pa je Lučeva novinarka dnevnog lista Politika pitala kako je proveo noć s Nives Celzijus nakon premijere “Svjedoka” u Berlinu, što je on demantirao. Novinar TV Budve je zaključio kako je stanje u hrvatskoj kinematografiji bolje no u srpskoj a zabezeknuti Brešan odgovorio mu je kako u Zagrebu vlada obrnuto mišljenje i kako on izuzetno cijeni srpski film. Na takva i slična pitanja Brešan je odgovarao puna dva dana, jer je za razne srpske medije dao ukupno 22 intervjua.

Opuštanje je za Brešana, Hannu Schygullu i Akina došlo u subotu uvečer, kada je u restoranu Skadarlija organizirana svečana večera organizatora FEST-a i njihovih gostiju, među kojima su se našli i Jovan Ćirilov, selektor BITEF-a, Branko Cvejić, glumac i direktor Jugoslavenskog dramskog pozorišta, Danica Maksimović, predsjednica druženja dramskih umjetnika i drugi. Uz dimljenu vješalicu, rolano pileće meso, juneće ćevapčiće i ostale specijalitete goste su zabavljali i ciganski svirači. I dok se Hanna Schygulla veselo njihala u ritmu glazbe, njemačka ekipa turskog podrijetla Fatih Akin, Sibel Kekilli i Guven Kirac potpuno su se “oduzeli” i do šest ujutro plesali uz cigansku glazbu. Hrvatska ekipa držala se, kako saznajemo, vrlo decentno. Lučev je napustio restoran nešto iza ponoći kako bi se susreo s prijateljima, slijedio ga je Brešan koji je bio nemiran, jer je saznao kako mu jedno dijete ima upalu pluća a drugo upalu uha, ali se Vušović nije micao iz restorana te se s Akinom i ostalima natjecao u lijepljenju srpskih dinara na čelo ciganskih svirača.

Akin, Nijemac čiji su roditelji turski gastarbajteri, doista ima razloga za slavlje zbog filma “Glavom kroz zid”. Nakon 18 godina njemački je film dobio Zlatnog medvjeda u Berlinu a nakon toga i njemačka i turska vlada počeli su ga svojatati. Na to im je Akin poručio da ga ostave na miru, jer film pripada i jednima i drugima. Na konferenciji za novinare u Beogradu najavio je kako će tema njegovog sljedećeg filma biti sudbina jugoslavenske košarkašice i kroz tu priču će prikazati stvaranje nove Jugoslavije. Na toj konferenciji novinari su ujedno bili dovoljno diskretni pa nisu pitali Sibel Kekilli o njezinim dosadašnjim glumačkim aktivnostima. Njemački su mediji odmah nakon osvajanja Zlatnog medvjeda otkrili kako je Sibel Kekilli bivša, malo poznata porno glumica. Ona to nije ni pokušala demantirati, već je rekla kako se srami svega što je prije radila, zbog čega uopće ne razgovara sa svojim ocem. U drugom dijelu festivala, koji traje do 7. ožujka, jedna od najvećih atrakcija bit će film “Sretno dijete” Igora Mirkovića. Film će biti prikazan u utorak uvečer, nakon čega će nastupiti grupa Le Cinema s hitovima iz osamdesetih. Za Beograđane kojima i dalje nedostaje urbani štih Zagreba to će biti zasigurno jedan od vrhunaca ovogodišnjeg FEST-a.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika