Objavljeno u Nacionalu br. 439, 2004-04-13

Autor: Sina Karli

PRVI SVJETSKI DIZAJNER SATOVA

Sultan od Bruneja ima 3000 mojih skupocjenih satova

Gerald Charles Genta bio je sedamdesetih prvi dizajner satova u povijesti, a posljednjih se godina povukao iz urarstva i draguljarstva i okrenuo slikanju: za Nacional govori o najskupocjenijim satovima koje je dizajnirao za poznate urarske kuće i slavne klijente

Gerald Charles Genta stvorio je najpoznatije modele za niz najprestižnijih tvrtki, poput Patek Philippe, Van Cleef&Arpels, Universal, Bvlgari, Omega, Seiko,....Gerald Charles Genta stvorio je najpoznatije modele za niz najprestižnijih tvrtki, poput Patek Philippe, Van Cleef&Arpels, Universal, Bvlgari, Omega, Seiko,....“Slikarstvom se bavim posljednjih pet godina, otkad sam se odlučio povući iz urarstva i draguljarstva. Ovo je moja druga izložba u Italiji nakon one u Rimu”, rekao je prošli ponedjeljak na otvorenju izložbe svojih slika i satova u Veneciji čuveni švicarski majstor urarstva Gerald Charles Genta, koji se proslavio dizajnom satova za najpoznatije svjetske proizvođače te vlastitim satovima koji se smatraju vrhunskim primjercima urarstva i draguljarstva. Izložba Geralda Charlesa Gente, koji nakon Ženeve gdje je proveo cijeli život posljednjih godina živi u Monte Carlu, organizirana je kao centralni događaj niza manifestacija oko kulturne i gospodarske suradnje Venecije i Monaka. U venecijanskoj palači Benzon, elegantnom zdanju na Canalu Grande iz 17. stoljeća, njegov vernissage pretvorio se u pravu mondenu večer gdje se okupilo tristotinjak VIP osoba Italije, Švicarske i Monaka.

U pedeset godina, koliko se bavi urarstvom i draguljarstvom, Gerald Charles Genta stvorio je najpoznatije modele za niz najprestižnijih tvrtki, poput Patek Philippe, Van Cleef&Arpels, Universal, Bvlgari, Omega, Seiko, Audemars Piguet, te prava mala remek-djela visokog unikatnog urarstva i draguljarstva, tzv. grande sonnerie, satove izrađene po narudžbi za šeike i sultane, kraljeve i državnike i optočene najčišćim dijamantima i dragim kamenjem.

S Gentom, koji je u Veneciju došao sa suprugom Evelyne, najbližom suradnicom, koja mu, kako je rekao, oduvijek vodi poslove pa on može biti slobodni umjetnik, razgovarali smo neposredno nakon otvorenja izložbe, najvažnijeg preduskrsnog događaja tog tjedna, kako je bilo napisano drugi dan u lokalnom venecijanskom dnevniku Il Gazzettino.

NACIONAL: U dizajnu i urarstvu ste već pedeset godina. Što ste prije, urar ili draguljar? – Ja sam draguljar po struci i time sam se počeo baviti s devetnaest godina. No želio sam slobodu i svoju umjetničku crtu okušati u drugim stvarima, prije svega u dizajnu. Malo pomalo, počeo sam na papiru crtati nakit a potom i satove. Mogu zapravo reći da sam prvi dizajner satova na svijetu. Dizajnirao sam ih za druge slavne proizvođače satova i za vlastitu marku. U Ženevi sam osnovao vlastiti atelijer u kojem sam imao 130 zaposlenih i tu su prema mojim zamislima nastajali i brojni skupocjeni unikati što se danas nalaze u najvećim svjetskim kolekcijama satova i dragulja.

NACIONAL: Koji ste sat prvi dizajnirali? – Prvi je sat napravljen od drva i zlata, što je svima bilo nevjerojatno jer drvo se u tom poslu nikad nije koristilo. Veliki poklonik tog sata bio je Frank Sinatra primjerice, inače veliki kolekcionar, koji ga je kupio u New Yorku. Ti satovi s drvenim kućištem u koje je bilo usađeno 12 zlatnih čavlića ponajviše su se proizvodili pod imenima slavnih draguljara kao što su Fred, Bvlgari ili Collet. Proizvedeni su u vrlo limitiranim serijama i imali su neviđeni uspjeh u SAD-u.

NACIONAL: Jedan od najpoznatijih satova koje ste dizajnirali zove se Royal Oak. Po čemu je tako poznat? – To je dizajn iz 1970., a riječ je o satu koji se smatra revolucijom u izradi satova. Nazvali su me iz slavne urarske tvrtke Audemars Piguet da mi kažu kako žele da napravim “sportski sat kakav svijet nije vidio”. Bacio sam se na posao i napravio sat s nekoliko novih stvari. Izmislio sam sistem da sat bude vodootporan i dao sam mu osobit oblik. Da bih lakše došao do rješenja gledao sam na obali Ženevskog jezera kako ronioci sa skafanderima idu pod vodu. Taj sat je i danas jedan od bestsellera na tržištu zbog svojeg modernog dizajna.

NACIONAL: Za vas su se otimali svi veliki švicarski proizvođači a potom i drugi. Koji su još slavni primjerci s vašim dizajnom? – Dizajnirao sam 1974. Nautilus za Patek Philippe, koji je imao veliki uspjeh. Bio sam puno puta u Japanu na poziv Rejira Hattorija, vlasnika Seika, koji me molio da radim s njegovim dizajnerskim timom. Zatražio je od mene da napravim skup i osobit sportski sat od čelika, što sam i napravio. Proizveden je u limitiranoj seriji i svi su satovi odmah rasprodani. Jedan Seiko sat u to doba prodavao se za 2580 eura, a danas se prodaju za 7750. Radio sam potom satove za tvrtku Bvlgari. Tako je nastao slavni okrugli sat koji se i danas fantastično prodaje. U početku je nosio ime Bvlgari Rome, a potom Bvlgari Bvlgari.

NACIONAL: Napravili ste i seriju satova optočenih dragim kamenjem za bogataše, kraljeve, sultane i državnike. Nabrojite nekoliko najskupljih. – Sat optočen safirima u duginim bojama i dijamantima najveće čistoće koji sam primjerice napravio za korejskog vođu sekte Moona i koji se smatra remek-djelom draguljarstva košta 322 tisuće eura. Poseban sat napravio sam i za kralja Saudijske Arabije. Umjesto stakla upotrijebio sam izvanredan ravni dijamant od 21 karata, koji sam skinuo s turbana nekog maharadže. Košta 258 tisuća eura. Nevjerojatni ekstra tanki platinasti sat izradio sam prije tridesetak godina za iranskog šaha Rezu Pahlavija. Za sultana od Selangora u Maleziji izradio sam dva sata. Kad se ženio želio je specijalne satove za sebe i mladenku i izradio sam dva različita a opet srodna sata. Oba su imala specijalnu narukvicu.

NACIONAL: Takve ste specijalne satove uvijek radili po narudžbi? – Bilo je raznih opcija. Nekad po narudžbi a nekad bih sam izradio sat i pokazao ga potencijalnim kupcima. Primjerice, kralju Maroka Hasanu II. ponudio sam 25 različitih stvari: od sata do cigaršpica te dugmadi za manšete ? za kralja samoga, njegovu obitelj i prijatelje. To mu se jako svidjelo i dogovorili smo suradnju.

NACIONAL: Jeste li se sreli sa svim tim kraljevima i državnicima za koje ste radili? – Samo s nekima, primjerice s princem od Monaka Ranierom. Za njega sam napravio izvanredan džepni sat povodom 50. godišnjice njegove vladavine. To je prvi visoko personalizirani sat proizveden pod mojim novim brandom “Gerald Charles”.

NACIONAL: Kažu da ste prijatelj obitelji Grimaldi. – To bi bila preteška riječ, jer obitelj Grimaldi vjerojatno ima tek ponekog pravog prijatelja. Mogu reći da ih dobro poznajem i da nose moje satove. Za Alberta od Monaka napravio sam specijalni sat za utrku Pariz-Dakar, napravio sam i jako lijepi sat za Carolinu od Monaka te tri sata za Stefana Casiraghija, njezinog drugog muža, koji je nažalost poginuo.

NACIONAL: Kažu da sultan od Bruneja ima u svojoj kolekciji 3000 vaših satova. Je li to točno? – Točno je iako o tome nerado govorim jer on voli diskreciju. Na fotografiji u knjižici s mojim najboljim primjercima satova nalazi se i nekoliko satova, apsolutnih remek-djela grande sonnerie, koje sam napravio za tog mog važnog klijenta. Izrađivao sam ih pet godina, a to su dva džepna sata koja sam prezentirao u zlatnoj kutiji ukrašenoj grbom. Koštaju 6,5 milijuna eura. No zanimljivo je da je taj isti kolekcionar zatražio da mu napravim jedinstveni sat s Mickeyjem Mouseom. To sam učinio da bih potom otkupio prava od kompanije Walt Disney za proizvodnju takvog sata i moram priznati da je ta limitirana serija Mickeyja Mousea bila izvanredni komercijalni potez. Verzija tog sata s ugrađenim dijamantima u boji prodavala se po cijeni od 322 tisuće eura. Švicarski urari pokazali su se užasno glupima kad su me optužili da je to običan sajamski sat. To nije točno.

NACIONAL: Radili ste i nekoliko neobičnih skupocjenih stolnih satova-skulptura. Jeste li sve sami oblikovali? – To je serija satova sa životinjama. Dizajnirao sam slonovsku obitelj sa satom u koji sam ugradio iznimno dragocjene ružičaste dijamante u kombinaciji s rubinima. To je bio jako skup rad koji je stajao oko 1,3 milijuna eura. Od čistoga zlata od 24 karata izradio sam i obitelj lavova, potom obitelj krokodila od zelenoga zlata. Taj komad je doista neobičan i veoma romantičan. Kod tih životinjskih obitelji mladunci su uvijek ukrašeni skupocjenim dragim kamenjem, a svaki je sat postavljen na postolju od kristalnog kamena.

NACIONAL: Koliko vam vremena treba da izradite takav jedan komad i za koga su bili satovi sa životinjama? – Izrađivao sam ih svakoga više od godinu dana a svi su u sultanovoj kolekciji.

NACIONAL: Kakav vi sat nosite? – Jako vrijedni “Gerald Genta”, koji dugo nosim. Cijena mu je bila 226 tisuća eura a prodano je u toj seriji više od tisuću satova.

NACIONAL: Zašto ste tu marku prodali? – Prije pet godina odlučio sam se povući smatrajući da sam dovoljno dugo radio. Prodao sam tvrtku Bvlgariju, no nakon nekog vremena uvidio sam da mi se ne sviđa ništa ne raditi. Počeo sam, doduše, slikati, ali to mi nije bilo dovoljno pa sam osnovao novu tvrtku “Gerald Charles”. No i tu sam tvrtku nedavno prodao i sada sam u njoj samo dizajner. Više nemam nikakvih glavobolja oko funkcioniranja tvrtke, financija i kadrova. Sad sam doista slobodni umjetnik i mogu živjeti u ljetnim mjesecima u Monaku a zimi u Londonu gdje školu pohađa moja 15-godišnja kći. Sin, koji je stariji, završava studij u Chicagu.

NACIONAL: Jeste li kolekcionar satova? – Ovaj koji nosim na ruci, tzv. Repetition Minute, nosim 25 godina. To je moj jedini sat i jako mi se sviđa. Drugi koji imamo u kući nosi moja supruga. To je vrlo vrijedan sat iz serije “Gerald Charles”. Uopće me ne zanimaju drugi satovi niti ikakva zbirka. Satove sam radio da bih ih prodavao. Život je kratak i nikada nisam držao do skupljanja stvari.

NACIONAL: Podrijetlom ste Talijan. Je li u vašoj obitelji bilo urara? – Nitko se osim mene time nije bavio, iako je logično da sam se ja toga prihvatio: rođen sam i odrastao u Švicarskoj, zemlji čuvenoj po urarskom i draguljarskom zanatu. Moj djed je bio Talijan, iz Pijemonta, koji je otišao živjeti u Ženevu. Ostajem i dalje usamljen u obitelji što se tiče posla jer moja djeca nemaju za njega interesa. To je uostalom posao za koji treba imati smisla i talenta. Kod mene je to nekako došlo iznutra i bilo bi glupo očekivati da se time bave moja djeca kad im ništa ne znači.

NACIONAL: Što mislite o današnjoj proizvodnji vrhunskih satova drugih tvrtki i industriji satova uopće? – To nije moj problem. Ne zanima me što rade drugi. Ne gledam tuđe satove jer bi to samo smetalo mojoj kreativnosti. Svaki moj sat je originalan i predstavlja novost. Svaki novi sat meni je bio izazov. Pristupam poslu s velikom strašću i zadovoljan sam jedino kad vidim da sam stvorio nešto originalno. Uzmite, primjerice, najnovije satove iz serije Star Lady koje sam napravio za žene. Dizajn im je sasvim jednostavan, elegantan, ukratko jedinstven. Svaki moj sat ima još jednu jedinstvenu karakteristiku: lijepo ga je dodirivati. Tako su glatki i zaobljeni da njima ruka naprosto nježno klizi.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika