Objavljeno u Nacionalu br. 446, 2004-06-01

Autor: Vladimir Huzjak

ULIČNO UTRKIVANJE OSVAJA HRVATSKU

Velika Gorica je hrvatski centar street racea

Prošlog se vikenda više od 20 tisuća gledatelja okupilo u Velikoj Gorici na 402 Street raceu: riječ je o događanju na kojem se entuzijasti iz cijele Hrvatske natjecali u vanjskom i unutrašnjem uređenju automobila, glasnoći reproduciranog zvuka iz automobilskog audio sustava te u ubrzavanju

Street Race je nastao u Americi pedesetih godina kao utrka automobila od semafora do semafora.Street Race je nastao u Americi pedesetih godina kao utrka automobila od semafora do semafora.Najpopularniji novi trend među mladima u Hrvatskoj su ulične utrke automobila u kojima sudjeluju tisuće ljudi. Sudionici izdvajaju i do nekoliko tisuća eura na pojačavanje snage motora, vanjsko i unutarnje uređenje automobila ili ugradnju što jačih zvučnika. Snagu motora pojačavaju i do 500 konjskih snaga, a glasnoća muzike ponekad je jednaka razglasu na koncertima. Središnji događaj scene održao se prošlog vikenda na pisti Zrakoplovno-tehničkog zavoda u Velikoj Gorici. Riječ je o trećem po redu 402 Street Raceu koji okuplja zaljubljenike u glazbu, mehaničku nadogradnju i estetski izgled automobila. Na natjecanju se okupilo 260 sudionika i 20.000 gledatelja, a organizator je uložio 4,5 milijuna kuna. Natjecanja su organizirana u tri kategorije. Prva kategorija je 402 Street Race gdje se vozači natječu na 402,31 metar dugoj stazi. Druga kategorija je 402 Street Style, natjecanje u vanjskom i unutarnjem izgledu automobila. Vozila je ocjenjivao nezavisan tim sudaca, a u izboru najljepšeg vozila sudjeluje i publika. Treća kategorija je dB Drag Race, natjecanje u glasnoći glazbe u automobilu. Ove godine je organiziran i zabavni dio programa. Za posjetitelje je na tribini, smještenoj uzduž natjecateljske piste, osigurano 5000 mjesta, dva video zida, te besplatan prijevoz autobusima ZET-a od Velesajma do mjesta utrke. Održan je i koncert a posjetitelje su zabavljale i atraktivne hostese. Nakon Velike Gorice natjecanje će se u sljedeća četiri mjeseca održati u nekoliko hrvatskih gradova – 26. lipnja u Osijeku, 31. srpnja u Splitu i 4. rujna u Rijeci.

Vlasnik 250.000 kuna vrijednog trkaćeg automobila Mitshubishi GSX i organizator 402 Street Racea Zvonimir Dasović prokomentirao je natjecanje. “Street Race je nastao u Americi pedesetih godina kao utrka automobila od semafora do semafora. Prosječna dužina između dva semafora u američkim gradovima je četvrtinu milje, odnosno 402,31 metar. Tako je nastalo ime koje danas koristimo. Koliko je sport popularan govori podatak da je najbolji vozač u Americi plaćen 2,5 milijuna dolara po sezoni. Ideja organiziranja Street Racea u Hrvatskoj javila se nakon filma ‘Brzi i žestoki’. Kada je krenula promidžbena kampanja, distributer nas je angažirao da predstavimo nekoliko trkaćih automobila. Međutim, ne podupiremo ni jedan oblik ilegalnih utrka, a osobe koje su sudjelovale u njima nisu angažirane kod nas. Cijela organizacija trajala je sedam mjeseci a angažirali smo 140 osoba. Nagrada za pobjednika u 402 Street Raceu je 10.000 kuna, 402 Street Styleu 7500 kuna, a dB Drag Raceu plaketa, pehar i nagrada iznenađenja”, kazao je Dasović.

Vlasnik tvrtke za ugradnju sigurnosnih sustava i audio opreme u automobile Absolute Robert Vinković ove godine se prijavio na natjecanje u kategoriji DB Drag Race. U toj kategoriji radionice i timovi pokazuju umijeće u opremanju automobila što boljom audio opremom. “Riječ je o demonstraciji sile. Iskusniji majstor može s istom opremom postići i 30 posto glasniji zvuk. Ipak su na kraju presudne finese jer dB Drag nije samo ubaciti gomilu opreme u auto i pustiti muziku. U ovom natjecanju nije bitan automobil jer je naš Innocento ili Mali plavi imao cijenu od 200 eura. No moj Absolute tim u njega je ugradio audio opremu vrijednu 6500 eura. Na natjecanjima su neki automobili samo pokretne makete izrađene od drva, plastike ili drugih materijala. Akustika u automobilu mora se razvijati jer je to put do uspjeha. Absolute tim je u automobil ugradio dva subwoofera, četiri pojačala, tri kondenzatora, tri kamionska akumulatora i dodatni alternator. Samo zvučna kutija u stražnjem djelu automobila zauzima 350 litara prostora. U interijeru automobila nemamo komandnu ploču jer smo sve preradili u glatke površine zbog bolje akustike. Želimo biti što glasniji i pobijediti, kao u tri prijašnja natjecanja. Na natjecanju se puštaju niski konstantni tonovi i naš maksimum iznosi 160,2 decibela, što je jednako buci mlaznog aviona na pet metara udaljenosti. Iznad toga postoje samo mali pomaci jer ako pojačamo za samo jedan decibel, riječ je o dvostrukoj snazi. Posjetitelji ne čuju buku zbog niskih tonova, ali ako osoba želi sjesti u automobil, mora nositi zaštitne slušalice. Na sajmu u Njemačkoj sam sjeo u automobil u kojem se puštala muzika slične jačine. Zbog jakih vibracija nisam mogao sjediti u automobilu dulje od 10-ak sekundi. Pritisak je bio prejak i tresao mi je cijelo tijelo. Sviđaju mi se ovakva natjecanja zbog odlične atmosfere i smatram da će se još više razvijati, no ovakav sport traži velika sredstva koja ne može svatko priuštiti. Potrebno je i mnogo vremena, a Absolute tim je u automobil uložio preko 1200 radnih sati”, kazao je Vinković.

Na 402 Street Race natjecanju Vinković se s Absloute timom kandidirao samo u dB Drag kategoriji jer je bliža struci. “Za natjecanje štedimo akumulatore jer mjerenja traju 30 sekundi. Uz pravilne izračune, kvalitetan odabir opreme i dovoljno struje potrebna je jedna sekunda za najbolji rezultat. Tijekom mjerenja najbolji efekt postići ću možda dva puta, ali treći ne. U natjecanju je problem nedostatak stalne struje i oni koji svladaju taj problem će pobijediti. Mi se natječemo u extreme klasi i možemo postići skoro sve. Ograničenja se sastoje u tome da pregrada u autu ne smije biti iza stupa vrata i da središnja pregrada ne smije biti viša od donje granice prednjeg stakla za 30 posto. Naš cilj je smanjiti veličinu kabine tako da spustimo strop i podebljamo ili poravnamo vrata. Želimo dobiti glatku površinu, ali u dozvoljenim parametrima. Što je kabina manja i bolje zatvorena, to su veće šanse za pobjedu. Ako negdje prekoračimo limit, onda smo diskvalificirani”, kazao je Vinković.

Srebrna Toyota Yaris opremljena je uz pomoć sponzora – tvrtke Gabrek Tuning, StreetR i slovenske tuning kuće A3M ? a vlasnik automobila je 28-godišnji apsolvent studija dizajna Ivan Gluhak. Na automobilu su promijenjeni prednji, stražnji i krovni stabilizator, ugrađeni novi pragovi, zamijenjena prednja i stražnja svjetla te stavljene nove gume i felge. Sva stakla osim prednjeg su zatamnjena folijama, postavljene su dvije GT Power ispušne cijevi, novi ovjes i cijeli automobil je spušten za oko četiri centimetra. “Yarisa imam godinu i pol dana i zadovoljan sam, no ne volim previše tvornički dizajn. Zbog zadovoljstva napravim preinaku jer volim osobnost u automobilu. Nakon vanjskih preinaka, sad slijedi uređenje interijera. U unutrašnjosti ću neke dijelove lakirati, tapecirati, ugraditi nova sjedila i novu audio opremu. Cijena tih preinaka iznosit će 1500 eura, a ugradnja audio opreme oko 1000 eura. Planiram ugraditi Play Station 2 konzolu koju bih smjestio ili desno uz greben, odnosno ispod sjedala ili ispod bunkera. DVD ekran ugradit ću iznad grebena, a cijena ugradnje iznosit će oko 6500 kuna. U automobilu su mi važna sjedala zbog položaja tijela tijekom vožnje i pozicije za volan. Ugradit ću i nove komandne pedale, kožne navlake i plavu neonsku rasvjetu u strop i pod. Jedino ograničenje koje sam postavio u svom automobilu je da nema pušenja”, kazao je Gluhak. Gluhak je od djetinjstva bio okružen automobilima jer je u obitelji bilo nekoliko automehaničara, a pradjed je bio kolekcionar automobila. “Od pradjedove kolekcije nije ostalo ništa jer su mu sve uzeli za vrijeme Drugog svjetskog rata a nakon toga pradjed ih više nije vidio. S pet godina dobio sam prvi katalog automobila. Mislim da sam prije znao nabrojati i prepoznati automobile, nego čitati. Premda je ovo skup sport i majka mi ponekad prigovara, ali je ljubav prema automobilima jača. Zbog toga se ponekad i porječkamo, ali moja djevojka ima više razumijevanja i podupire me. Novac dobivam od sponzora, a drugi dio sredstava je iz ušteđevine. Iako je Yaris nizak, može preći preko svih ‘ležećih policajaca’ u gradu, a jedino su problem oni na Jarunu. Osim toga, smetaju me ljudi koji zbog zavisti oštećuju moj ili prijateljev auto”, kazao je Gluhak koji je na 402 Street Raceu angažiran kao voditelj sudačkog tima za kategoriju Street Style.

Vlasnik Ford Focusa sive boje je 23-godišnji student Prometnog fakulteta Hrvoje Anđelić. Na automobilu Anđelić je zamijenio pragove, ugradio stražnje, prednje i krovne stabilizatore. Postavio je i prednje maglenke, xeon svjetla, sportski filtar zraka, felge i gume te novi ispušni sustav. “Na komandnu ploču ću ugraditi turbo timer, pokazivač pritiska turbine i temperature ulja. Namjeravam postaviti i DVD sustav s ekranom, sportska sjedala i osvjetljenje u unutrašnjosti koji će treptati u skladu s muzikom. U unutrašnjosti ću lakirati sitne dijelove, postaviti drugi krovni stabilizator, ugraditi novi sistem kočnica i postaviti naljepnice sponzora. Na motoru za sada neću raditi nikakve preinake jer nisu potrebne. Važnije mi je kako će automobil izgledati i izvana i iznutra”, kazao je Anđelić. Bio je pomalo suzdržan u davanju izjave za novine što objašnjava lošim iskustvom s časopisom Auto klub. “Nisam im htio dati izjavu niti sam dopustio da fotografiraju automobil. Napisali su da ugrožavamo druge vozače, ne plaćamo porez za dijelove i da su automobili tehnički neispravni. Pisali su negativni o svemu što volimo. Od Street Racea očekujem dobru zabavu a nadam se će se na ovaj način pokrenuti scena u Hrvatskoj. Mnogi se iz raznih razloga boje pokazati svoje automobile. Žalosno je da nas ponekad doživljavaju opasnim pa i čudnim a nedavno su mi izgrebali i popljuvali automobil. Mislim da kasnimo za sličnim natjecanjima u Europi, ali se nadam da ćemo to nadoknaditi”, kazao je Anđelić. Novac za uređenje automobila zarađuje na način da ugrađuje audio opremu, kompjuterskim servisom i sponzorskim donacijama. “Nitko mi ne može prigovoriti zbog novca koji trošim na uređenje automobila. Ne drogiram se, ne pijem, rijetko izlazim van i ulaganjem u automobil nikoga ne opterećujem financijski. Svakodnevno radim na automobilu, uživam u tome i razumjet će me svi koji imaju hobi”, kazao je Anđelić.

Vlasnik trkaćeg automobila Opela Ascona iz 1977. je voditelj servisa u automehaničarskoj radionici na zagrebačkom Remetincu Eduard Galić. Automobil ima 24 ventila i motor od 3000 kubičnih centimetara. Brzinu do 100 kilometara na sat postiže za čak 6,5 sekundi. “Ne znam točno koliko ima konjskih snaga jer automobil nije bio na testiranju. Ima najmanje 300 KS, dok mu je maksimum oko 600 KS. Najveća brzina je 250 kilometara na sat a motor troši 20 litara benzina na 100 kilometara. Koristim visoko oktansko gorivo među kojem je i smjesa za avione. Automobil nije za cestu već samo za utrke, a slažem ga šest mjeseci i uložio sam oko 8000 eura. Promijenio sam sve osim šasije”, kazao je Galić. Prepravljanje automobila započeo je prije godinu dana a sve je počelo na prošlogodišnjem Street Raceu gdje je bio direktor utrke. “Automobil sam počeo slagati iz zadovoljstva i za mene je neprocjenjiv. Kada bih na ulici parkirao svoje vozilo pokraj nekog kabrioleta, ljudi bi najvjerojatnije prije pogledali taj automobil. No pravi znalci će znati procijeniti kvalitetu i trud koji je uložen u uređenje ovog Opela. Automobili su moja ljubav, a dio novca koji ulažem u automobil dobivam od sponzora, a drugi dio su vlastita sredstva. Htio bih preraditi još dva motora i svaki će imati dvije turbine. Ovaj motor je uspješno testiran četiri puta na ravnoj stazi i jedino ću morati poboljšati elektriku motora. Gume na zadnjim kotačima se specijalno proizvode za utrke i njih mogu koristiti najviše dva puta a nakon toga se mijenjaju jer se istroše”, kazao je Galić.

INNOCENTI MINI 90
Subwoofer: Kicker solo Baric S15L7, 1.000 W RMS na 2 ohm, 2 komada: 6712 kuna
Pojačala: Lanzar Vibe 1.200 D, 4 komada: 12.444 kuna
Kondenzatori: Kicker Knxcap 1 1.0 Farad, 3 komada: 3888 kuna
Akumulatori: kamionski od 143 Ah, 3 komada: 2664 kuna
Dodatni alternator: preko 120 A: 1500 kuna
Kablovi, razdjelnici, priključci i slično: 4000 kuna
Boja, drvo, vijci, metal i slično: 17.250 kuna
Ukupno: 31.500 kuna, 6500 eura

TOYOTA YARIS 1.3
Ovjes: 1.500 kuna
Gume 205/ 40/ 17: 4500 kuna
Felge 7.5×13: 5000 kuna
Ispušni sustav: 2500 kuna
Filter: 600 kuna
Folije s ugradnjom: 1500 kuna
Bodykit: 15.750 kuna
Lakiranje: 3750 kuna
Ukupno: 34.300 kuna, 4600 eura.

FORD FOCUS TREND 1.8 TDCi
Ovjes: 1.800 kuna
Gume: 215/ 35/ 18: 5000 kuna
Felge: 7.5×18: 6000 kuna
Ispušni sustav: 2500 kuna
Filtar: 1600 kuna
Folije s ugradnjom: 1800 kuna
Bodykit: 15.000 kuna
Lakiranje: 3750 kuna
Interijer: 2250 kuna
Audio sustav: 7500 kuna
Xeon svjetla: 5250
Ukupno: 52.450 kuna, 6993 eura.
OPEL ASCONA
Ovjes: 7500 kuna
Gume: prednje 185/ 55/ 13, stražnje 185/ 60/ 13: 3750 kuna
Felge: 7×13: 3.750 kuna
Garrett GT 40 turbina: 11.250 kuna
Getriba: 15.000 kuna
Nitro: 11.250 kuna
Lakiranje i dijelovi interijera: 6000 kuna
Ukupno: 58.500 kuna, 7800 eura.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika