Objavljeno u Nacionalu br. 447, 2004-06-08

Autor: Dean Sinovčić

EKSKLUZIVNO IZ LONDONA

S Affleckom lakše dobivam novac za filmove

Kevin Smith, autor 'Trgovaca' i 'Loveći Amy', jedan je od najznačajnijih redatelja današnjice: ekskluzivno za Nacional govori o svojoj suradnji s Benom Affleckom i Jennifer Lopez, načinu funkcioniranja suvremenog Hollywooda i o svom najnovijem filmu 'Jersey Girl'

Nakon što je 1994. za samo 28 tisuća dolara snimio film "Trgovci" i bio nagrađen na festivalu u Sundanceu, bilo je jasno da se pojavio redatelj i scenarist pun novih ideja, duhovit i pametan.Nakon što je 1994. za samo 28 tisuća dolara snimio film "Trgovci" i bio nagrađen na festivalu u Sundanceu, bilo je jasno da se pojavio redatelj i scenarist pun novih ideja, duhovit i pametan.U posljednjih 10 godina Kevin Smith (33) postao je jedan od najznačajnijih novih američkih redatelja. Nakon što je 1994. za samo 28 tisuća dolara snimio film “Trgovci” i bio nagrađen na festivalu u Sundanceu, bilo je jasno da se pojavio redatelj i scenarist pun novih ideja, duhovit i pametan. Nastavio je u istom stilu filmovima ”Štakori iz šoping centra”, “Loveći Amy”, u kojem komentira hetero i homoseksualne veze, te “Dogma”, u kojoj daje svoje viđenje Biblije, a pjevačica Alanis Morissette glumi Boga. U svim tim filmovima on se i pojavio u maloj ulozi Silent Boba koji zajedno s prijateljem Jayem funkcionira kao komentator događaja. Taj par postao je tako zanimljiv da je prije tri godine Smith režirao film “Jay i Silent Bob uzvraćaju udarac”. Cijelo to vrijeme Smith je povećavao broj svojih obožavatelja, kritika ga je neprestano hvalila, sve dok ove godine nije snimio film “Jersey Girl”, drukčiji od svih njegovih dosadašnjih filmova. Umjesto zabavnog i vrckastog filma u kojem ne nedostaje vulgarnosti Smith je snimio obiteljsku melodramu. U filmu “Jersey Girl” Ben Affleck, koji je glumio u svim dosadašnjim Smithovim filmovima, glumi Ollieja, jednog od najboljih publicista u New Yorku, čija supruga (Jennifer Lopez) umire pri porodu. Iako mu otac pomaže u odgoju djeteta, on gubi posao i vraća se u New Jersey, gdje upoznaje djelatnicu videoteke (Liv Tyler). Kći (Raquel Castro) već ima sedam godina i on uskoro shvaća da je obitelj važnija od posla.

S Kevinom Smithom razgovarali smo ekskluzivno za Nacional u Londonu u hotelu Dorchester u povodu europske premijere filma “Jersey Girl”. U London je stigao s obitelji, suprugom Jennifer Schwalbach Smith i petogodišnjom kćerkom Harley Quinn, koja ga je inspirirala da napiše scenarij filma “Jersey Girl”.

NACIONAL: Jeste li očekivali da će vas očinstvo toliko promijeniti i da ćete zbog toga snimiti sentimentalan, obiteljski film? – Pretpostavljao sam da će to utjecati na mene privatno i profesionalno, ali sam se uvijek pitao hoću li nakon rođenja djeteta početi snimati dječje filmove. Na sreću, to se nije dogodilo. “Jersey Girl” je izvan mog sustava, blizu je dječjeg filma, ali nemam želju i dalje raditi takve filmove. Bojao sam se da ću se pretvoriti u Johna Hughesa, snimati filmove kao što je “Kovrčava Sue” ili serijal “Sam u kući”. Privatno, rođenje djeteta donijelo je mnogo promjena. Karijera je bitna, ali privatni život mi je sada puno važniji nego kad sam bio samac. Moja karijera redatelja jednom će završiti, ali očinstvo neće, sve dok ne umrem.

NACIONAL: Priznali ste da “Jersey Girl” nije vaš najoriginalniji i najzabavniji film, ali je, s druge strane, Ben Affleck rekao kako je “Jersey Girl” njegov najbolji film. – Ben Affleck je u pravu, to je doista njegov najbolji film jer ni u jednom filmu nije glumio tako dobro kao u ovom. Što se mene tiče, režirao sam originalnije filmove, primjerice “Loveći Amy”. Zapravo, čak ni “Loveći Amy” nije baš originalan, ipak je to priča o mladiću koji susreće djevojku. Za “Dogmu” mogu reći da je originalna, pa čak i “Trgovci” do određene razine. I svi su ti filmovi zabavniji od “Jersey Girl”. No nikad nisam tvrdio da je “Jersey Girl” film koji će promijeniti filmski svijet, nego da radim žanrovski film s temom koja je stotinu puta iskorištena. Samo sam želio napraviti svoju verziju takve priče. Osjećam se ugodno jer je to film koji pokazuje tko sam ja. “Jersey Girl” je obiteljski film, ali se u njemu vidi moj stil.

NACIONAL: Mnogi novinari smatraju da je velika pogreška to što ste angažirali Jennifer Lopez za ulogu u ovom filmu. – Mislim da je to bila dobra odluka jer je Ben Affleck iz Jennifer Lopez izvukao najbolje, kao što je i ona izvukla najbolju glumačku izvedbu iz njega. Logično, jer glume zaljubljeni par, a oni su u vrijeme snimanja bili zaljubljeni par. Osim toga, Raquel Castro, koja glumi njihovu kćer, nikad ne bi odglumila tako dobro bez Jennifer Lopez jer je smatra svojim idolom. Nažalost, nismo mogli utjecati na sranja kojima je film bio okružen zbog Bena i Jennifer. Dakle, mogao sam reći kako neću angažirati Jennifer Lopez zbog medijskih napisa o njezinoj vezi s Affleckom i zato što je njihov film “Gigli” prethodno propao, ali tada ne bih dobio najbolju glumačku izvedbu Benna Afflecka i Raquel Castro. To su sve igre. Danas film živi u kinima samo mjesec dana, najviše dva, ali mene zanima dugovječnost filma. Tračevi oko Jennifer Lopez i Bena Afflecka bit će zaboravljeni, “Gigli” će biti zaboravljen. Nakon toga film će se gledati drukčijim očima, doći će generacije koje neće ni znati da su oni hodali i gledatelji će shvatiti da je “Jersey Girl” dobar film zbog uloge Jennifer Lopez.

NACIONAL: Izgledate razočarani nekim reakcijama na film. Mislite li da je Hollywood okrutno mjesto jer ne želi prihvatiti drukčijeg Kevina Smitha? – Nije toliki problem u Hollywoodu već u nekim filmskim kritičarima. Tko jebe Hollywood, ali filmski kritičari su me dosad stalno podržavali. Međutim, kad sam napravio film drukčiji u odnosu na moje prethodne radove, oni mi žele odsjeći glavu. Pitaju se zašto nisam napravio film u stilu “Dogme” ili “Loveći Amy”. Rekao sam im kako sam te filmove već napravio i kako sam sada želio napraviti nešto drukčije. Mislim da nije fer što su osuđivali film “Jersey Girl” samo zato što nije nalik mojim prethodnim filmovima. Ta je situacija bila čisto sranje, ali što da radim? Snimit ću novi film pa će me ponovno podržati.

NACIONAL: Možemo li vas ponovno očekivati u ulozi Silent Boba? – Naravno, ali ne u sljedećem projektu “The Green Hornet”, za koji pišem scenarij. Prije ili kasnije sigurno ću snimiti film u kojem ću se ponovno pojaviti kao Silent Bob.

NACIONAL: “The Green Hornet” će biti vaš prvi film bez Bena Afflecka. Zašto ste tako odlučili? – Zato što je Affleck već glumio Daredevila, junaka s maskom, i bilo bi beskorisno da glumi još jedan takav lik. Osim toga, u ovom trenutku Affleck uopće nije zainteresiran za uloge u akcijskim filmovima.

NACIONAL: Hoćemo li u filmu “The Green Hornet” vidjeti novog ili starog Kevina Smitha? – Mislim da će to biti mješavina. “The Green Hornet” je strip, a ja sam u stripovima cijeli svoj život i dobro sam upućen u tu tematiku. Problem je u tome što točno znam kako ću napisati scenarij za film, ali u ovom trenutku ne znam kako da ga režiram. Zato u posljednje vrijeme nisam više tako siguran da uopće želim režirati film “The Green Hornet”. Možda je to ipak prevelik projekt za mene i možda nisam zainteresiran za tako nešto. Točno je da sam rekao kako želim napisati scenarij i režirati taj film, ali u posljednje vrijeme razmišljam kako se uopće neću naljutiti ako producenti odluče nekom drugom dati režiju. Osjećam da bih više volio snimiti neki mali film za male novce. Posljednjih nekoliko filmova snimam za sve veće i veće novce, a htio bih raditi naizmjence veliki film pa mali. Proračun filma “Jersey Girl” iznosio je 35 milijuna dolara, s tim da je 10 milijuna bio honorar Bena Afflecka, a četiri milijuna honorar Jennifer Lopez. Nažalost, tih 14 milijuna nije pomoglo filmu, osobito nakon što su Ben i Jennifer raskinuli. Na kraju sam sjeo i rekao samome sebi “pa ‘Jersey Girl’ smo mogli napraviti za milijun dolara”. To ne bi bilo teško, ipak je to film u kojem ljudi sjede i pričaju, pa sam se pitao zašto je morao biti tako skup. Zato želim da moj sljedeći film bude jeftin i nadam se da će me kompanija Miramax podržati u tome. To bi bilo logično jer imam vjernu publiku, što znači da mogu očekivati da film zaradi 20 milijuna dolara. Ako film od 250 tisuća dolara zaradi 20 milijuna dolara, ljudi iz Miramaxa moraju biti zadovoljni. No ako budem snimao “The Green Hornet”, proračun će biti najmanje 50 milijuna dolara, a ja mogu jamčiti zaradu od 15 milijuna. To je stari strip i publiku bi trebalo marketinški izgraditi kao u slučaju filmova “Spiderman” i “X-Men”. Ja nikada nisam postao redatelj da bih režirao filmove kao što je “The Green Hornet”. Nikada nisam želio režirati velike filmove.

NACIONAL: Što je to tako dobro u Benu Afflecku da ste ga do sada angažirali u svim svojim filmovima? – Volim gledati njegove glumačke izvedbe. Volim ga gledati i u lošim filmovima, a on je doista glumio u nekim jako lošim filmovima, ali sam i tada smatrao da je glumio dobro. Privatno sam ga jako dobro upoznao. Zabavan je i pametan, što je jako važno kad ste dva ili tri mjeseca zarobljeni na snimanju filma – morate biti okruženi ljudima koje doista volite i cijenite. Dobro je što je Ben u međuvremenu postao slavan, lakše dobivam novac od producenata za snimanje filmova. Primjerice, kad sam snimao film “Loveći Amy” želio sam Bena, Joey Adams, Jasona Leeja i tri milijuna dolara, ali su mi u Miramaxu rekli kako za te novce moram pronaći poznatije glumce. Odgovorio sam im “jebite se, onda ću snimiti film za 250 tisuća dolara i uzeti glumce koje želim”. Znači, bilo je dana kad je bilo teško angažirati Afflecka jer nije bio poznat, ali se sve promijenilo, on je postao slavan i sada su svi sretni što ga s lakoćom mogu dobiti za svoje filmove. Meni nikad nije bilo bitno je li on slavan ili ne, jednostavno mi je bilo lijepo u njegovom društvu. U svim mojim filmovima on je glumio neku varijantu Kevina Smitha.

NACIONAL: Vi ste čak kupili kuću od njega. – Tako je, u Los Angelesu. I dalje sam mu zahvalan što mi ju je prodao tako jeftino. Jeftinije no što je njezina realna tržišna cijena, mogao je dobiti puno više novca za nju. Njemu nije odgovarala jer se nalazi tik uz ulicu, a kad je postao popularan, obožavatelji su se počeli skupljati pred kućom nastojeći ga fotografirati. Ja nemam takvih problema, meni ne smeta kuća na ulici.

NACIONAL: Jeste li ikad imali problema s obožavateljima, jeste li se ikad osjećali zvijezdom? – Ne, nikad. Vrlo sam sretan sa svojom karijerom. Radio sam različite filmove, stvorio određeni imidž i brojnu publiku koja gleda sve moje filmove, ali to nije utjecalo na mene. Nikad me nitko nije uhodio, nisam imao problema s paparazzima, a jedan od razloga za to jest što ne izgledam kao Ben Affleck i nisam glumačka zvijezda. Redatelji nemaju takav imidž, jedino je Quentin Tarantino iznimka. Osim toga, puno vremena provodim na Internetu, komuniciram s obožavateljima preko svoje web stranice. Često posjećujem koledže gdje razgovaram sa studentima, odlazim na mjesta gdje se prodaju stripovi i razgovaram s ljubiteljima stripova. Svatko tko želi može doći do mene, a mentalni sklop uhoda je takav da prate slavne osobe do kojih se ne može doći.

NACIONAL: Na koji ste od svojih filmova najponosniji? – Na “Loveći Amy” jer predstavlja ljude u najboljem svjetlu. Ponosan sam i na “Jersey Girl” i mislim da će s vremenom publika shvatiti koliko je to dobar film. Slično se događalo nakon filma ”Štakori iz šoping centra”, bio sam razočaran napadima na taj film i smatrao sam da je doista grozan. Trebalo je proći nekoliko godina da počnem cijeniti taj film. Publika je naknadno otkrila taj film na videu, za mnoge moje obožavatelje koji su me kasnije upoznali taj je film označavao ulazna vrata u moju karijeru. Odjednom sam shvatio nove kvalitete tog filma i zaključio da su ”Štakori iz šoping centra” jako dobar film. Mislim da će se i s filmom “Jersey Girl” događati isto. Sigurno je da sam razočaran nekim reakcijama na film, ali ne i samim filmom.

NACIONAL: Što je po vama tako dobro u filmu “Loveći Amy”? – “Loveći Amy” je film koji je nastao iz ljubavi i snimljen je za jako malo novca. Svoj prvi film “Trgovci” snimio sam za 28 tisuća dolara, drugi film ”Štakori iz šoping centra” stajao je šest milijuna dolara, a onda je došao film “Loveći Amy” koji smo snimili za 250 tisuća dolara. Svi smo se potrudili da za malo novca napravimo dobar film i svi smo na tom filmu željeli nešto dokazati. Ja sam želio skinuti sa sebe lošu reputaciju koju sam dobio filmom ”Štakori iz šoping centra”. Ben Affleck je želio da konačno bude zapažen kao pravi glumac i to u glavnoj ulozi. Slično je htjela Joey Adams, koja ima piskutav glas i mislila je da joj je to prepreka u daljnjoj karijeri. Jason Lee je također želio dokazati da zna glumiti, da nije rođen za male, nezapažene uloge. Zato smo pristupili snimanju filma s puno strasti i sve je ispalo sjajno.

NACIONAL: Kako danas, nakon reakcija na Gibsonov film “Pasija”, shvaćate reakcije javnosti na vaš film “Dogma”? – Reakcije na ta dva filma ne mogu se uspoređivati jer je javnost odmah prihvatila Gibsonov film. Vrlo malo ljudi se protivilo filmu, ali se marketinški stvorila kontroverza. Mislim da je Mel Gibson i sam dizao buku oko svog filma. Osim toga, on, koliko znam, nikad nije dobio poruke u kojima mu se prijeti smrću ili ga se napada. Mi smo, za razliku od njega, zbog “Dogme” dobili 300 tisuća poruka u kojima nas napadaju te tri smrtne prijetnje. Ja bih uvijek pristao na kontroverzu kakvu je imala “Pasija”. Usto, Gibson je zaradio gomilu novca na tome, cijeli svijet želi vidjeti taj film. On se, dakle, nema na što požaliti.

NACIONAL: Postoji li i dalje dućan u kojem ste prije 10 godina snimili film “Trgovci”? – Da, još uvijek postoji, na istom mjestu, isto izgleda, bave se istim poslom. Nalazi se u New Jerseyju. Otkada je prikazan film, tamo je poprilična gužva jer ljudi dolaze kako bi se slikali unutar ili ispred njega. Vlasnici mi kažu kako ne prođe ni jedan dan a da ne dođe barem jedan moj obožavatelj i pita može li se slikati u dućanu. Međutim, vlasnicima se sviđaju oni koji nešto i kupe kod njih.

NACIONAL: Kako biste željeli ostati zapamćeni? – Ne znam, vjerojatno na način na koji me ljudi sada doživljavaju. Znači, da me pamte kao redatelja koji je radio filmove u kojima ljudi puno pričaju, zabavni su i tjeraju na razmišljanje. Pri tome mi ne trebaju nikakve nagrade, koga briga za to. Radije osjećam da sam povezan s publikom, nego da mi dijele nagrade. Na sreću, to mi se i događa. Ako budem upamćen tako, to će biti cool, kao osoba koja je radila ono što je voljela raditi i za to dobila pohvale.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika