Objavljeno u Nacionalu br. 447, 2004-06-08

Autor: Berislav Jelinić, Melisa Skender

NAJVEĆI MEDIJSKI SKANDAL U POVIJESTI HRVATSKE

Severinina snimka ukradena je iz laptopa na servisu

Nakon objavljivanje snimke seksa Severine i Milana Lučića na Internetu, nastali su deseci teorija o podrijetlu snimke. Prava istina je da je snimka ukradena s laptopa.

Digitalna snimka uistinu je uništena a izgleda da ju je izbrisala i sa svog prijenosnog I-Book računala.Digitalna snimka uistinu je uništena a izgleda da ju je izbrisala i sa svog prijenosnog I-Book računala.Posljednjih tjedan dana, koliko je prošlo otkad je na Internet dospjela pornografska snimka ljubavnog odnosa Severine Vučković i Milana Lučića, pojavilo se mnogo verzija o tome tko ju je i kako ukrao i pustio u javnost. Isprva je bilo logično da je kazetu netko ukrao pjevačici i krenuo je rasparčavati na Internetu, no nije prošlo puno vremena prije nego što je pjevačica u javnosti izjavila kako je videosnimka vlastoručno uništila. Digitalna snimka uistinu je uništena a izgleda da ju je izbrisala i sa svog prijenosnog I-Book računala. No tvrdi da je informatički nepismena i videosnimke su, po svemu sudeći, ostale u računalu. Nagađanja o tome tko je snimku mogao ukrasti i optuživanje njenih najbližih koji su do snimke mogli doći završava tako pričom o pukoj slučajnosti kojom je iskorištena neopreznost hrvatske pop ikone. Ista pretpostavka do koje je došao Nacional pokušavajući slijediti tragove na Internetu i povezati dijelove priče u kojoj svatko, iz ovog ili onog razloga, pokušava sakriti pravu istinu pojavila se krajem prošlog tjedna i na jednoj od news grupa na kojima se o “slučaju Severina” čitavo vrijeme živo diskutiralo.

Prije dva mjeseca njezin je tjelohranitelj, nasljednik Mićija Kuzmanovića, donio prijenosno računalo na servis, točnije na formatiranje, u jednu od većih računalnih tvrtki u Zagrebu. Navodno se radilo o Severininom laptopu pa je suvišno postaviti pitanje što bi iskusni, a znatiželjni kompjuteraš najprije potražio. Naravno, izbrisane dokumente jer je poznato da tragovi laički obrisanih dokumenata redovno ostaju na hardveru a neke je moguće i povratiti. Prema tome, snimke su dospjele na Internet pukom igrom slučaja. Prema onome što je Severina Vučković rekla gostujući u emisiji Joška Lokasa na HTV-u, može se zaključiti kako je ovakav scenarij vrlo realan. Izjavila je kako je videokazetu vlastoručno uništila, ali snimka joj je ukradena. U tom slučaju mogla je biti ukradena samo s računala. Tu mogućnost potvrđuje i razvoj događaja jer je malo vjerojatno da bi taj hipotetički serviser odlučio riskirati pa ucjenjivati zvijezdu, ili njezinu snimku ponuditi na prodaju medijima. Puno je vjerojatnije da bi se svojim otkrićem najprije pohvalio prijateljima, a snimka bi se ubrzo počela međusobno razmjenjivati mrežom. Osim toga, takozvana “Peer to Peer” komunikacija jedan je od razloga zbog kojih je teško ustanoviti tko je uopće stavio video na mrežu i učinio ga dostupnim svima. Riječ je o izravnoj komunikaciji putem računala koja se međusobno spajaju pozivom na IP adresu. Prvi zapis o videu na Internetu se pojavio u noći između 29. i 30. svibnja, u vikendu prije nego što je Index objavio vijest o postojanju snimke. Uz dva kadra na kojima se jasno vidi Lučićevo lice, dok je njeno zatamnjeno, 25-godišnji web dizajner iz Zagreba na news grupu je poslao i pitanje “zna li netko tko je ovaj lik?”. Tvrdio je kako je na video nabasao slučajno i skinuo ga s jugoslavenskog foruma Erotica do kojeg je došao preko Google pretraživača. Međutim, na tom forumu prvi zapis datira od 2. lipnja.

Prenijeti digitalni videozapis na I-Book računalo nije ništa zahtjevnija operacija od slanja e-maila koji je s laptopa Severine Vučković stigao na adresu portala Index.hr u ime zahvale što su skinuli četiri kadra iz njezinog intimnog filma. S druge strane, brisanje je malo zahtjevniji zadatak. Nakon što se dokument izbriše, on ostaje upisan na hardveru kompjutora, iako ga naizgled više nema. Dokument je potpuno izbrisan tek kad se preko dijela hardvera na kojem je snimljen presnimi drugi sadržaj. Čak i u tom slučaju specijalnim metodama kojima se koristi policija može se izvući sadržaj koji je ranije bio zapisan.

Prije nego što ga je formatirao i tako uklonio posljednje ostatke i dokaze, znatiželjni serviser je, najvjerojatnije bez znanja ili odobrenja tvrtke u kojoj radi, presnimio video za vlastitu uporabu. Do njega došao i mlađahni web dizajner koji nas je pokušao navesti na krivi trag štiteći nekog od svojih prijatelja s čijeg je računala video presnimio. Osim toga, prema našim informacijama, original dokumenta bio je velik 700 megabajta, dok se na Internetu razmjenjivala kompresirana verzija od 80 megabajta. Taj posao netko je morao obaviti i to nas vraća na nepoznatog počinitelja za kojim traga i policija. Prema napisima u Večernjaku, policiju je trag doveo do HTV-a, gdje snimka navodno kola već dva mjeseca, a što se opet uklapa u teoriju o nestašnom serviseru koji je video pržio na CD-e i dijelio svojim informatičkim prijateljima.

No krugovi bliski pjevačici ne žele vjerovati da joj se dogodila takva nesmotrenost i uvjereni su da joj je snimka ukradena. Među osumnjičenima spominje se bivša tajnica Sonja, s kojom se pjevačica posvađala u siječnju ove godine. Nju je sa Severinom Vučković povezala bivša menadžerica Lidija Samardžija, pošto je Sonja agresivno pokušavala stupiti u kontakt s popularnom pjevačicom, koju je na pomalo čudan način obožavala. Isprva bi joj Lidija Samardžija dala i poneki poslić koji bi trebala obaviti za svog idola, a potom su je i zaposlili kao tajnicu. Istodobno je majka njene nove tajnice postala i spremačica stana Severine Vučković. Njihov odnos raspao se jer je Sonja umislila da bi trebala posve preuzeti brigu oko njene karijere, u trenucima kada se pjevačica razišla s Lidijom Samardžijom. Kako je Sonja Severinu Vučković neobično i posesivno obožavala, nije isključeno da je ona imala motiv za krađu snimke kada su se razišli. Ipak, izvori bliski pjevačici uvjereni su kako je motiv nepoznatog počinitelja bio novac. Ako su te pretpostavke točne, onda bi motiv za krađu snimke mogla imati Lidija Samardžija. Prema priči suradnika Severine Vučković, Lidija Samardžija je nakon prekida suradnje pjevačici ostala dužna dosta novca. Navodno joj je samo u gotovini duguje oko 400 tisuća kuna. Osim toga, menadžerica je pjevačicu svojedobno bila uvukla i u jedan propali poslovni projekt vezan uz nagradne igre, u koji je ona uložila 500 tisuća kuna.

Odnos dviju prijateljica i suradnica poremetio je i BMW koji je prvo koristila Severina Vučković, ali koji je poslije od nje preuzela Lidija Samardžija. Unatoč obećanju, menadžerica navodno nije plaćala dospjele kreditne rate za taj automobil koji je počela koristiti. Poslije ga je i razbila i navodno pokušala prodati bez znanja pjevačice. Njihove je odnose dodatno poremetio i stan pokraj Okrugljaka koji je koristila Lidija Samardžija, a koji se prema pričama suradnika vodi na Severinu Vučković. Pitanje tog vlasništva nakon razlaza također je ostalo otvoreno. Da bi Lidija Samardžija mogla biti sklona krađi i objavi sporne snimke, neizravno sugerira i jedna nepoznata epizoda iz njihovih odnosa koja seže još u početak 90-ih. Pjevačica je tada doznala da Lidija Samardžija posjeduje fotografiju Doris Dragović i Željka Ražnatovića Arkana, srbijanskog ratnog zločinca. Fotografija je snimljena početkom 90-ih na Svetom Stefanu, gdje je Doris Dragović s grupom More navodno nastupila na zabavi srpsko-crnogorskih moćnika i zločinaca u jeku Domovinskog rata. Pošto su se kasnije Lidija Samardžija i Doris Dragović nakon uspješne suradnje poslovno razišle, menadžerica joj se namjeravala osvetiti, ali ju je upravo Severina Vučković na koncu spriječila da objavi tu fotografiju, koja bi vjerojatno posve razorila karijeru Doris Dragović. I Severina Vučković s vremenom je postala svjesna da bi joj Lidija Samardžija mogla postati neugodni teret i opasnost po karijeru, te da bi joj mogla neočekivano okrenuti leđa kako je to prije radila svojim bivšim štićenicima.

Zbog toga ju je pjevačica već ranije pokušala diskretno udaljiti. Govorila bi joj da bi bilo dobro da se previše ne veže samo uz nju i zato joj je sugerirala da bude menadžerica Vesne Pisarović istog trenutka kada ju je napustio Edvin Softić. Bio je to način da joj pjevačica osigura drugu štićenicu kojom će se baviti i udalji je od sebe. Odgovarajući u javnosti na bezbroj kalkulacija o prošlotjednoj top temi u kojoj je bila glavna junakinja, prkosna je Splićanka izjavila kako je nitko nije ucjenjivao, a da snimka koju je uništila još uvijek postoji doznala je od svog menadžera Tomislava Petrovića. On je za to doznao na portalu Index ili od nekog tko je tu vijest pročitao. Index je vijest objavio ponedjeljak, 31. svibnja a u utorak navečer pjevačica je zavapila u središnjem dnevniku da joj se vrate njezine otuđene intimne snimke. Nakon toga Internet je bio zakrčen zbog rekordnog broja korisnika koji su poželjeli vidjeti što to moli da joj se vrati, a što može značiti samo da je tada na mreži postojalo svega nekoliko snimki koje bi se mogle skinuti. Video se na portalu voajeri385.com moglo “skinuti” tek u srijedu, 2. lipnja. U tom trenutku snimki je bilo vrlo malo jer u suprotnom najvjerojatnije ne bi ni došlo do zakrčenja mreže. Naime, veći broj kopija omogućio bi brže “skidanje”. Naime, računalo povezano u mrežu dijelove dokumenta koji korisnik želi skinuti povlačit će sa svih dostupnih adresa na kojima se dokument nalazi, pa i iz Nikaragve, kako je izjavio odvjetnik Severine Vučković Anto Nobilo. To povijesno otkriće s naslovnice na Internetu ubrzo su prozvali “Nobilovim poučkom”. Taj poučak kaže kako je drugi portal protiv kojeg pjevačica podigla privatnu tužbu, vojaeri385.com, na njezinom autorskom djelu, kako se snimka kvalificira u tužbi, zaradio milijune.

“Odvjetnici koji se bave ovim slučajem trebali bi poznavati materiju o kojoj govore”, jedino je što je o hajki koja ga prati za Nacional bio spreman izjaviti vlasnik portala Viper. Osim toga, da je vlasnik internetske stranice uistinu želio zaraditi novac na distribuciji tog materijala, pobrinuo bi se i za to da bude dostupan samo na njegovim stranicama. Ovako ne treba puno istraživati da bi se otkrilo kako je na distribuciji intime, naplaćujući telefonske impulse i pristup mreži, najviše zaradio HT. Uostalom, na njihovoj news grupi video se i danas može presnimiti, iako je već krenula potraga za dužom verzijom. Naime, početak filma očigledno je odrezan, pa tako nije nemoguće ni to da duža verzija uistinu postoji. Uostalom, Severina Vučković to nije ni demantirala.

Poznato je da hrvatska estradna zvijezda voli uživati u životu. Međutim, jedanaest minuta ukradene i potom objavljene privatne pornografske snimke seksualnog odnosa Severine Vučković i Lučića njenim je obožavateljima nedvojbeno sugeriralo i da ona vjerojatno ima dosta razloga pomno čuvati neke dijelove privatnog života. Zbog toga je čudno da je trebalo proći skoro punih tjedan dana da neke javne osobe progovore i o nekim, u najmanju ruku, skandaloznim aspektima privatnog života nacionalne pop ikone. Tako je predsjednik Stipe Mesić na Novoj TV u nedjelju navečer cijeli slučaj, pa tako i snimanje tog privatnog filma, nazvao degutantnim. Mesić je u izjavi za emisiju “Red Carpet” rekao da se u privatnom životu doista zna događati svašta, ali da se to ne snima video kamerom. Severinu Vučković, ali i većinu novinara koji su pisali o tom slučaju, na HTV-u u emisiji “Nedjeljom u 2” kritizirao je Matija Babić, glavni urednik Indexa.hr, Internet portala koji je prvi objavio vijest o postojanju snimke koja je preplavila i cijelu bivšu Jugoslaviju. Babić je rekao da su prave žrtve tog skandala obitelji Vučković i Lučić, a ne protagonisti snimke. Nazvao je i licemjernim sve koji su cijeli tjedan suosjećali s teškom sudbinom pjevačice koja je u drugom dijelu svog intervjua za HTV u prošli petak reklamirala svoj novi album, a nešto ranije tog tjedna protiv njegove firme radi navodne objave sporne snimke najavila tužbu zbog povrede autorskih prava.

“Mislio sam da Severina Vučković zarađuje pjevanjem”, rekao je Babić na HTV-u, sugerirajući da autorska zaštita privatnog pornografskog filma navodi na zaključak da je možda Severina Vučković htjela zaraditi eksploatacijom tog privatnog filma. Severina Vučković zbog policijske istrage nije htjela ozbiljno javno govoriti ni o čemu vezanom uz moguće počinitelje i motive kradljivca sporne kazete. Međutim, možda je o tomu šutjela i zbog toga da se u javnosti ne otkriju novi neugodni detalji iz njenog privatnog života. Policija se dosad nije oglasila, no može se pretpostaviti da je na početku obrade tog slučaja nužno morala posve rekonstruirati tijek ljubavne veze između Severine Vučković i Lučića. Kako bi suzila krug, ali i isključila moguće sumnjivce i smanjila broj mogućih verzija krađe sporne snimke, policija je vjerojatno od bivših ljubavnika trebala doznati odgovore na brojna pitanja: Kako je počeo, koliko je trajao i zašto je završio njihov ljubavni odnos? Tko je za tu snimku mogao znati? Je li još netko toga dana s njih dvoje bio na Lučićevoj jahti? Tko je od njih dvoje poslije uzeo spornu snimku? Gdje ju je držao? Je li možda snimka prebačena na nečiji kompjuter?

Neka od tih pitanja istražio je Nacional. Severina Vučković tajnu ljubavnu vezu s Lučićem otpočela je tijekom 2000. Tog ljeta prvi put su zajedno viđeni i u javnosti, ali i na brodu gdje je dvije godine poslije snimljen sporni film. Prizore s tog ljetovanja na svojim privatnim videosnimkama i fotografijama posjeduje bar 10 ljudi. U ljeto 2000. novinarka HTV-a Tončica Čeljuska snimala je privatnom videokamerom zajednički ručak i kupanje u širem društvu u restoranu Patak na Palmižani, jednom od Paklenih otoka u blizini otoka Hvara. Tog dana se ondje okupilo 15-ak ljudi s tri različita broda. Zajedno s Lučićem, na brodu gdje je video snimljen, iz Brela su tog dana isplovile Lidija Samardžija, tadašnja menadžerica Severine Vučković i najbolja prijateljica iz Splita, izvjesna Tamara. Njih troje su isplovili prvo prema Splitu gdje se je na brod ukrcala Severina Vučković, a potom su krenuli prema Palmižani. Ondje su se susreli sa Tončicom Čeljuskom i njenom obitelji, a s njima u društvu bila je i novinarka Mirjana Hrga te njena tadašnja najbolja prijateljica Andrea Tikvić, zastupnica Escade u Hrvatskoj. Andrea Tikvić upravo je u to vrijeme upoznala Severinu Vučković. Osim njih, bilo je prisutno i još nekoliko ljudi, zajedničkih poznanika. Protagonisti spornog filma nisu se javno eksponirali kao ljubavnički par, vjerojatno zato što je Tončica Čeljuska dobra prijateljica Lučićeve supruge, koja je u to vrijeme ležala trudna u bolnici i trebala je roditi treće dijete. Suprug Tončice Čeljuske Lučićev je partner iz nekih poslova s područja BiH. Kažu kako je Tončica Čeljuska potiho komentirala da joj je degutantno što Lučić vozi Severinu na svom brodu dok mu žena leži u bolnici. Ipak, svima je bilo drago imati u društvu najveću hrvatsku pjevačku zvijezdu. Zajedničko kupanje Severine u narančastom kupaćem kostimu i kćeri Tončice Čeljuske također je snimljeno videokamerom.

Severina Vučković je znala da je Lučić oženjen muškarac s troje djece a te godine su viđeni i kako izlaze iz njegove jahte ispred hotela “Excelsior” u Dubrovniku. To je bio početak relativno duge veze čije bi javno obznanjivanje vjerojatno narušilo imidž Severine Vučković, bar kod jednog dijela njene publike, ali i sponzora. Pitanje je da li bi Lura angažirala pjevačicu u reklamnoj kampanji za mliječne proizvode, dobrim dijelom namijenjene djeci, da je znala da je ona u takvoj ljubavnoj vezi. Poznato je i to da je Severina Vučković u početku veze s Lučićem još uvijek bila u ljubavnoj vezi s hercegovačkim generalom Stankom Soptom, o čemu se također javno šutjelo. Zanimljivo je da su Sopta i Lučić pripadnici dva posve suprotstavljena politička i gospodarska klana u Hercegovini. Sopta je ideološki i interesno tijesno povezan s Ivićem Pašalićem i njegovom klikom, a Lučić je jedan od moćnijih ljudi u klanu koji je u Hercegovini financirao sve Pašalićeve političke protivnike. Prvi put Lučići su se Pašalićevom klanu suprotstavili u aferi Dubrovačka banka, kada su stali na stranu Nevena Barača. Zbog toga je početak veze Severine Vučković i Lučića možda bio motiviran i nekim njegovim posve drugim potrebama da dodatno pokaže svoju moć suprotstavljenom klanu. Ipak, njihov ljubavni odnos ubrzo je poprimio nevjerojatne obrise. Bila je to obostrana ljubav lišena financijskih interesa, jer je i Severina Vučković tada bila jako financijski imućna.

Osim toga, Severinu Vučković većina njenih prijatelja i suradnika poznaje kao galantnu osobu kojom je zbog njene dobrodušnosti lako manipulirati. Ako bi joj neko bio simpatičan bilo ju je nemoguće samo pokušati upozoriti da pripazi na motive nekih ljudi kojima je okružena. Osobe koje bi joj se približile tako bi bez problema mogle voziti njen auto, koristiti njen stan pa i trošiti njen novac. Bez ikakve rezerve Severina Vučković se davala i u ljubavnim vezama u kojima uglavnom nije imala sreće. Godinama je bila drugi izbor većine svojih ljubavnika i sve se je to u jednom trenutku očito odrazilo na njen privatni život.

O njezinom ljubavnom životu većinu detalja znali su bliski suradnici i najbolji prijatelji a na početku veze s Lučićem to su bili Lidija Samardžija, tjelohranitelj Mići Kuzmanović, najbolja prijateljica Tamara a kasnije Andrea Tikvić. Oni su možda znali i za snimku koja je prošli tjedan preplavila Internet i zbog toga su se na početku policijske istrage mogli naći na popisu mogućih kradljivaca. No Severina Vučković, kako su Nacionalu potvrdili njeni suradnici, odmah po izbijanju skandala ih je nazvala i rekla da ne sumnja na njih. Znala je i zašto. Prve osobe kojima je to priopćila bile su Lidija Samardžija i Kuzmanović. Policijski eksperti s kojima je Nacional razgovarao tvrde da su zbog tog razloga nazvali samo one osobe za koje vjeruju da su mogli znati za postojanje snimke. Njeni suradnici nisu Nacionalu htjeli potvrditi je li ona to telefonom poručila i bivšoj tajnici s kojom se razišla početkom godine.

Prijatelji i suradnici Severine Vučković začuđujuće dobro čuvaju njen privatni život. Nikada nitko od njih nije izravno pričao o razuzdanim seksualnim zabavama na kojima je navodno bilo i mnogo kokaina. Prije godinu i pol pričalo se da je pjevačica zbog seksualne zabave koja se otela kontroli u stanu u Tkalčićevoj ulici u Zagrebu završila na šivanju. U bolnicu ju je odvezla prijateljica zaposlena u policiji i navodno je danima ležala u strogoj tajnosti. Ponajviše zbog dobrog imidža i omiljenosti u javnosti, nitko se Severinu Vučković nije usuđivao javno upitati kako komentira te glasine. S druge strane, ona se nije libila s gnušanjem komentirati svaki tekst koji bi mimo njene kontrole mediji objavili o njenom privatnom životu. Tako se je dogodilo i kad je magazin Extra 23. srpnja 2002. objavio da je ona u ljubavnoj vezi s Lučićem. Posebno ju je naljutilo to što objavljivanje “posve lažnog” teksta nije uspio zaustaviti ni Lučić koji je radi toga posebnim letom doputovao u Zagreb. Uporno skrivanje njenog intimnog života, koje su usporedo pratila kontroverzna prepričavanja, vjerojatno je dodatno pothranjivalo znatiželju javnosti, a na koncu i kradljivca koji je sporni film ukrao i distribuirao. Javnost je tako dobila posve neočekivanu potvrdu naličja privatnog života svoje nacionalne pop ikone.

Svoj prvi album, “Severina”, objavila je za diskografsku kuću Orfej, a već 1991. prešla je u Tutico gdje je to svoje prvo izdanje, koje tada nije postiglo zapaženiji uspjeh, i ponovila. Dok je pjevala za njegovu etiketu, Seve je sa Zrinkom Tutićem bila i u intimnoj vezi koja je tada novinarima bila zanimljiva zbog Tutića prije negoli zbog Severine. “Dalmatinka” iz 1993. bila je njezin prvi hit, a isti je uspjeh poslije ponovila i s “Travom zelenom”.

“Moja stvar”, njezin prvi kantautorski album, naginjao je rock ‘n’ roll zvuku i imao malo veze s duhovitim pop-folkom kojim je poslije osvojila znatno širi krug publike. Nekako u to vrijeme počela je njezina veza s Alenom Marinom iz Kojota koji su tada bili među najjačim mladim rock bendovima na hrvatskoj glazbenoj sceni.

Diskografsku kuću svojeg, tada već bivšeg ljubavnika napustila je 1999., a njezinim novim menadžerom tada je postala Lidija Samardžija. Nakon prekida s Alenom Marinom, kratko je bila u vezi s producentom Antom Pecotićem koji je producirao njezin album “Ja samo pjevam”. Sve popularnija pjevačica pažnju javnosti plijenila je ne samo svojim pjesmama, nego i izgledom, po čemu se nipošto ne izdvaja od većine ostalih pjevačica na domaćoj estradi. Ono što Severinu ipak čini posebnom jest njezina putenost zbog čega je, praćena mudro osmišljenom medijskom strategijom, postala seks-simbolom nacije iako je to etiketa koju nikad nije željela prihvatiti. Premda su je iz intervjua u intervju pitali i o ljubavnom životu, o svojim je vezama ubuduće odlučila šutjeti pred novinarima. Priznala bi da je zaljubljena i bezbroj puta opisivala kakav bi trebao biti njezin ideal muškarca, no tko su muškarci s kojima je Severina izlazila ostalo je tajnom. Zato su krenula i kojekakva nagađanja jer Seve se nikako nije moglo ostaviti na miru. Govorkalo se da je u vezi s generalom Stankom Soptom kojeg je, navodno, poslije ostavila zbog Milana Lučića. Njezini izlasci s manekenom Adnanom Taletovićem bili su pak, govorilo se, samo paravan za vezu s oženjenim Hercegovcem. Svojim je seksepilom očarala mnoge, ali je za to sada platila i priličnu cijenu. Motiv koji je imao netko tko joj je ukrao kasetu mogao je stoga biti i sasvim banalan; istovjetan onom zbog kojeg je objavljivanje snimke na kojoj je intimna sa svojim bivšim ljubavnikom izazvalo takav interes javnosti. Mnogi su, naime, poželjeli biti na Lučićevu mjestu. Neki su to i otvoreno priznali.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika