Objavljeno u Nacionalu br. 462, 2004-09-21

Autor: Plamenko Cvitić

NOVI IGRAČ NA TRŽIŠTU VODA

Vlada nametima koči izvoz vode iz RH'

Ljerka Krpina, članica Uprave Badela 1862, kompanije koja je nedavno kod Križevaca u tvornici vrijednoj 200 milijuna kuna počela proizvoditi izvorsku i mineralnu vodu, u razgovoru za Nacional najavljuje tržišne poteze te komentira položaj proizvođača vode u Hrvatskoj

Početkom rujna Badel 1862 d.d. otvorio je tvornicu mineralne i izvorske vode u Apatovcu pokraj Križevaca.Početkom rujna Badel 1862 d.d. otvorio je tvornicu mineralne i izvorske vode u Apatovcu pokraj Križevaca.Početkom rujna Badel 1862 d.d. otvorio je tvornicu mineralne i izvorske vode u Apatovcu pokraj Križevaca, a uskoro će se na policama hrvatskih trgovina pojaviti dva Badelova najnovija proizvoda: mineralna voda “Kapljice” i izvorska voda “Unique”. U razgovoru za Nacional članica Uprave Badela 1862, Ljerka Krpina, iznijela je najnovije projekte poznate hrvatske kompanije.

'Voda je profitabilan biznis i u budućnosti ima daleko bolju perspektivu od proizvodnje jakih alkoholnih pića' 'Ako se tvrtke u Hrvatskoj ne počnu povezivati, bili vlasnički bilo poslovno, pregazit će nas velike strane kompanije'NACIONAL: Kakvi su poslovni rezultati Badela u prvoj polovini ove godine? – U 2004. godini imamo puno razloga za zadovoljstvo zbog poslovnih rezultata koje ostvarujemo. Prebrodili smo sve poteškoće koje smo imali u posljednjih nekoliko godina i vratili se na lidersku poziciju na hrvatskom tržištu. Na žalost, to još nismo uspjeli na tržištima susjednih država zbog niza problema i nesređenosti na tim tržištima, ali poslujemo pozitivno, što je vrlo važno u današnjim uvjetima poslovanja. Poslovni rezultati u prvih šest mjeseci ulijevaju optimizam; već sada je operativna dobit dvostruko veća od cjelogodišnjeg poslovnog rezultata za 2003. godinu, zahvaljujući prije svega racionalizaciji poslovnih procesa, ponajprije s rashodovne strane, gdje smo učinili velike pomake. Osobita pozornost posvećena je organizaciji rada s ciljem snimanja svih poslovnih procesa, utvrđivanja stvarne opterećenosti izvršitelja i ekonomske opravdanosti bavljenja određenim poslovima u odnosu na njihovu tržišnu cijenu. Time su stvoreni preduvjeti za učinkovitije poslovanje i razvoj. Stoga smo ove godine uspjeli ostvariti niz vrlo važnih razvojnih ciljeva i projekata, a najvažniji je dovršetak tvornice izvorske i mineralne vode, najsuvremenije punionice u ovom dijelu Europe. Naši novi proizvodi, mineralna i izvorska voda, za koji će dan osvanuti na tržištu. Riječ je o investiciji vrijednoj oko 200 milijuna kuna. Nadalje, velika smo sredstva uložili i u modernizaciju naše matične proizvodnje jakih alkoholnih pića i vina; u vrhunsku tehnologiju za punjenje uložili smo više od 20 milijuna kuna. Posadili smo i 15 hektara novih vinograda, a trenutačno u selu Korlat kod Benkovca pripremamo sadnju 103 hektara novih vinograda, koja će početi u siječnju 2005.

NACIONAL: Otkud ideja o proizvodnji vode? – Badel ima dugo i dobro iskustvo s vodom. Do 1989. godine na ovim je prostorima egzistirao “veliki” Badel, koji je u svom sastavu imao četiri djelatnosti: proizvodnju vina i jakih alkoholnih pića, proizvodnju voda, proizvodnju sokova te octa i rafiniranog alkohola. 1989. došlo je do razdruživanja društva na četiri samostalna poduzeća pa se i Jamnica, koja je bila u našem sastavu, izdvojila u samostalno poduzeće da bi 1993. bila prodana Agrokoru. Dakle, Badel ima prilično iskustvo s vodom, u više od 20 godina mnogo je pridonio stvaranju pozicije tržišnog lidera, koju danas ima Jamnica. Uprava današnjeg Badela ocijenila je da je program voda profitabilan biznis u budućnosti s daleko boljom perspektivom od, primjerice, proizvodnje jakih alkoholnih pića. Proučili smo sve lokalitete pogodne za pokretanje takve proizvodnje i odlučili se za izgradnju tvornice na izvorištu Apatovac kod Križevaca. Već potkraj 60-ih je u razvojnoj strategiji tadašnjeg Badela bilo isplanirano proširenje djelatnosti na program vode, čak je postojao projekt upravo za to izvorište, ali tada je iz određenih razloga, uključujući i političke, odlučeno da Badel kupi Jamnicu, odnosno Jamničku kiselicu. Drugim riječima, ostvarili smo ideju staru tridesetak godina.

NACIONAL: Koje su karakteristike vaše nove tvornice? – Tvornica je smještena na samom izvorištu mineralne vode, ondje gdje je nekad bila stara punionica, koja je imala mnogo manju površinu i kapacitete. Ta je tvornica projektirana za godišnju proizvodnju od 165 milijuna litara u dva proizvodna programa – mineralnih i izvorskih voda. Prostire se na 10.000 četvornih metara, instalirane su dvije linije za punjenje, jedna za PET ambalažu, druga za staklenu ambalažu, a sama je tvornica projektirana prema najvišim ekološkim standardima i opremljena najsuvremenijom tehnologijom za pripremu i punjenje vode. Kad je riječ o troškovima, pojava klizišta je povećala prvotnu procjenu od 186 milijuna na gotovo 200 milijuna kuna, a izgubili smo i puno vremena: planirali smo dovršiti tvornicu do ožujka ove godine i svečano je otvoriti na Svjetski dan voda.

NACIONAL: Nije li rizično ulaziti u segment tržišta u kojem već postoji mnogobrojna i oštra konkurencija? – Na tržištu postoji dosta jaka konkurencija, pojavljuje se i mnogo malih proizvođača, a i ponuda uvoznih voda je velika. Međutim, znamo u što ulazimo. Pratimo rezultate potrošnje i prodaje i ohrabruje nas permanentni rast prodaje vode, pogotovo u segmentu izvorske vode. Iako je ove godine prodaja voda na domaćem tržištu manja za otprilike 10 posto u odnosu na prethodnu, izvorske su zadržale kontinuirani rast od gotovo 10 posto. Cijenimo dva najozbiljnija konkurenta, Jamnicu i Studenu, ali koncipirali smo svoj projekt na način da uđemo u segment tržišta koji svojim strategijama nisu pokrili postojeći proizvođači. Proizvodnja izvorske vode fokusirana je na mlađe potrošače, samosvjesne ljude koji znaju što hoće u životu, koji po nečemu žele biti posebni i kojima nije nevažno što konzumiraju. Segment mineralne vode namijenjen je potrošačima malo zrelije životne dobi, više hedonistima po opredjeljenju, koji žele uživati u dobroj hrani i dobrom piću i vjerujemo da će se naša voda u to savršeno uklopiti.

NACIONAL: Postoje li planovi o izvozu? – Svjesni smo da je hrvatsko tržište zasićeno ponudom vode i da će biti teško ostvariti pun kapacitet tvornice samo na domaćem tržištu, gotovo nemoguće. Moramo tražiti izlaz i u izvozu. S jedne strane, to je primamljivo jer na velikom dijelu planete nema vode pa je velika potražnja, a s druge strane, voda je nisko profitabilan proizvod pa kod prodaje na udaljene destinacije gotovo cijelu zaradu “pojedu” troškovi transporta. Ipak, očekujemo i pomoć države, jednostavno zato što nam je uvela porez na vodu u obliku koji nema nijedna zemlja u Europi. Ta koncesija iznosi 2,5 posto na ukupni promet i nije nimalo zanemariva. Kad bi država ukinula tu koncesiju na izvoz vode, ili barem smanjila na eventualno jedan ili pola posto, već bi se otvorio prostor da, ne samo mi nego i ostali proizvođači vode u Hrvatskoj, možemo biti konkurentni i da nam se isplati izvoz.

NACIONAL: Jeste li o tome već razgovarali s nekim iz Vlade? – U organizaciji našeg strukovnog udruženja, Gospodarsko-interesnog udruženja proizvođača pića (GIUPP) i Hrvatske gospodarske komore, pokrenuli smo preko resornih ministarstava inicijativu prema Vladi da ukine ili barem smanji tu koncesiju, jer smo uz to i jedina država u Europi koja ima trošarinu na prirodne sokove. To muči sve proizvođače pića u Hrvatskoj pa tražimo samo da nas se izjednači sa svjetskom konkurencijom. Ne tražimo ništa drugo nego ravnopravne uvjete privređivanja. Reakcije Vlade su do sada slabašne, jer su to sve izvori prihoda za državni proračun i država se nerado odriče bilo kojeg sigurnog prihoda. Bit će to vrlo bolna i teška bitka, ali pripremili smo niz materijala u stručnim timovima koji bi trebali uvjeriti predlagatelje zakona da doista štete gospodarstvu, da čine medvjeđu uslugu i sebi i gospodarstvu.

NACIONAL: Ipak, bez obzira na moguće pregovore s Vladom, počeli ste osmišljavati izvoznu strategiju. – Tako je. Ostvarili smo niz kontakata s bliskoistočnim državama, pripremamo teren. Naime, to nije posao od danas do sutra, bit ćemo više nego zadovoljni ako prve izvozne poslove uspijemo realizirati potkraj 2005. ili početkom 2006. godine. Mnoge zemlje su zainteresirane, čak i Indija, ali tu je upitna isplativost posla zbog golemih troškova transporta.

NACIONAL: A izvoz u zemlje članice Europske unije? – Tržište EU je zasićeno ponudom voda, teško je računati na nekakav ozbiljniji prodor. Ipak, vidjet ćemo kako će se odvijati globalizacijski procesi, možda će se neke mogućnosti otvoriti poslovnim povezivanjem s nekom većom europskom kompanijom. S druge strane, tržište bivše Jugoslavije smatramo domicilnim tržištem, tako da ćemo nakon Hrvatske najprije krenuti na bosanskohercegovačko, pa na ostala tržišta. Problem je što su to još uvijek nesređena tržišta, ali potrudit ćemo se da ih osvojimo.

NACIONAL: Kako se vaša kompanija priprema za EU? – U Hrvatskoj postoji 10 proizvođača alkoholnih pića, a ukupno proizvodimo desetak milijuna litara. Badel je apsolutni lider, držimo 54 posto domaćeg tržišta i preko 60 posto hrvatskog izvoza, međutim, sve su to nedostatne količine i za jednog ozbiljnijeg proizvođača, a kamoli za njih deset. Neminovni su procesi okrupnjavanja, kroz poslovno ili vlasničko povezivanje. Problem je što su sve to tvrtke s dugogodišnjom tradicijom i neriješenim vlasničkim statusom, a dok god je tvrtka u državnom vlasništvu s velikim brojem zaposlenika, vrlo je problematično otvarati pitanja poslovnog ili vlasničkog povezivanja. Međutim, to je nužno i ako to međusobno ne napravimo, pregazit će nas velike kompanije izvana. To je onaj bolniji trenutak koji nas očekuje, a koji mi možda, svjesno ili nesvjesno, potiskujemo i odgađamo njegovo rješavanje. Isto je stanje i u proizvodnji vina, u kojoj velik broj malih proizvođača nema apsolutno nikakvih izgleda za opstanak.

NACIONAL: Koji su vaši sljedeći razvojni planovi? – Osnovno je da ćemo i dalje razvijati program voda. Već od iduće godine trebali bi izići s paletom novih proizvoda, osvježavajućih napitaka na bazi vode, no još je prerano govoriti o tome. Paleta proizvoda iz tvornice Kalničke vode svakako će se proširiti. Pored programa voda, planiramo više ulagati u program vina, podići nove nasade i nabaviti vrhunsku tehnologiju, a u dugoročnoj razvojnoj strategiji zacrtali smo proširenje djelatnosti na program sokova i octa.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika