Objavljeno u Nacionalu br. 462, 2004-09-21

Autor: Melisa Skender

RAT NACIONALNIH TELEVIZIJA

Prava bitka vodi se za oglašivače

Tri nacionalne televizije, HTV, RTL i Nova TV, krenule su od 20. rujna u najžešču i najbespoštedniju bitku do sada

RTL-ova sapunica "Zabranjena ljubav", iako reklamirana kao prva, počet će se prikazivati tek 25. listopada.RTL-ova sapunica "Zabranjena ljubav", iako reklamirana kao prva, počet će se prikazivati tek 25. listopada.Tri nacionalne televizije, HTV sa svoja dva programa, Nova TV i RTL Televizija, krenule su s početkom jeseni u bespoštednu i dosad najžešću bitku za gledatelje, ili preciznije – oglašivače. Svojevrsnom “objavom rata” može se smatrati transfer autora “Glamour cafea” Siniše Svilana i Ive Gačić, urednice ukinutog “Meridijana 16”, s HTV-a na Novu TV, premda na Prisavlju, po svemu sudeći, puno ozbiljnijom prijetnjom smatraju RTL Televiziju. Očitim je to postalo nakon najave HTV-ove jesenske sheme prošloga tjedna, a kojom je zadovoljstvo izrazilo i Vijeće HRT-a uvjereno kako će tako koncipiranim programom HTV uspješno potući konkurenciju.

Najskuplja produkcija HTV-a bez sumnje je snimanje prve domaće sapunice “Villa Maria” u koju je uloženo tri milijuna eura. RTL-ova sapunica “Zabranjena ljubav”, iako reklamirana kao prva, počet će se prikazivati tek 25. listopada. Novo rukovodstvo HTV-a, na čelu čijeg programa je iznimno sposobna Marija Nemčić, najavilo je i talk-show “Razotkrivanje” koji će, po uzoru na Oprah, uređivati i voditi Maja Vučić. Apsolventica psihologije i pjevačica grupe Divas trebala bi tako postati izravnom konkurencijom svojoj estradnoj kolegici Sanji Doležal na RTL-u. Osim toga, u sklopu HTV-ova mozaičnog programa, čiji je novi urednik Velimir Đuretić, u ponedjeljak je krenula i svakodnevna informativno-revijalna emisija ”Život uživo” sadržajno podijeljena na dva dijela. Njen termin, ali i tematika prvog dijela, gotovo se poklapa s talk-showom Sanje Doležal, čime će HTV pokušati preuzeti gledatelje RTL-ova poslijepodnevnog termina. Prvi, revijalniji dio emisije “Sa stilom” uređuje Vesna Karuza-Podgorelec, a drugi, informativni “Temu dana” Sanja Mikleušević. Voditelji su Tanja Tušek, Uršula Tolj, Barbara Kolar, Ivica Kovačević i Duško Čurlić. Zanimljiva je i najava da će Goran Milić, uz već poznatu emisiju “Brisani prostor”, početi uređivati i voditi nedjeljni Dnevnik. Pristup što ga Milić njeguje prema vijesti i informacijama prilično je sličan stilu informativne redakcije RTL Televizije, dakle usredotočen na prave interese i potrebe ljudi i namijenjen takozvanom malom čovjeku. Čitav niz podudarnosti između HTV-ove i RTL-ove programske sheme nije mogao promaknuti ni Christophu Mainuschu, izvršnom uredniku RTL Televizije, koji je, ponukan napisima o navodnim problemima s programom, kao i povratkom nekolicine HTV-ovih prebjega na Prisavlje, odlučio obratiti se zaposlenicima internim, cirkularnim pismom u kojem činjenicu da javna televizija postaje sve više orijentirana na komercijalan program smatra velikim uspjehom RTL-a.

Konačno, osnovni cilj HTV-a bio je oživiti zabavni, odnosno mozaični program, a otvoreno je to priznato i na predstavljanju nove programske sheme. Tako će se nakon šest godina ponovno pokrenuti veliki subotnji zabavni show koji će voditi Ljudevit Grgurić Grga, čiji početak ovisi o dovršenju studija a očekuje se krajem listopada. Emisiju “Glamour cafe”, koja se ugasila odlaskom Siniše Svilana na Novu TV, zamijenit će 50-minutna “Shpizza” Danijela Despota, Ane Vele i Branka Drakulića, koju će uz Despota voditi atraktivna Nikolina Pišek. Novost je i hrvatska inačica “South Parka”, 20-minutna zabavno-satirična emisija “Zlikavci” Zločeste djece, koja bi na Prisavlju trebala kompenzirati nedostatak duhovitog Roberta Knjaza, jedne od uspjelijih akvizicija RTL-a unatoč ne baš sjajnom startu s emisijom “U paklu Portugala”. Naravno, na HTV-u nije moguće doznati koliki je omjer ukupnog proračuna uložen u zabavni i mozaični, dakle komercijalni program, a koliko u informativni, dokumentarni te obrazovni program koji je javna televizija prema zakonu dužna proizvoditi i zbog čega je, uostalom, i privilegirana u odnosu na komercijalne televizije ubiranjem pretplate. Pretplata još uvijek čini i veći dio, odnosno čak 60 posto ukupnih prihoda HRT-a, kako tvrde na Prisavlju. Na pitanje u koji su od najavljenih projekata uložili najviše novca, na HTV-u diplomatski odgovaraju da su najviše uložili u izgradnju novih studija u koje se ove sezone seli i već dobro znani programski adut – “Latinica” Denisa Latina.

Koliko su uložili u svoj jesenski program ne žele otkriti ni na RTL Televiziji, no najskuplji je njihov projekt reality show “Big Brother” čija je gledanost u subotu potukla sve rekorde ove, najmlađe nacionalne televizije. Premda točnih podataka nema, u “Big Brothera” je navodno uloženo čak šest milijuna eura, a na RTL-ovu programu ide do 26. prosinca. Donekle će se promijeniti i koncepcija Srcolovke u koju će sada, osim spajanja mladih parova, biti pozivani i stariji samci, a bez sumnje će gledana biti i emisija “Mijenjam ženu”, prema njemačkoj licenci, a čija se koncepcija svodi na to da se žena u obitelji zamijeni na neko vrijeme drugom. Dobrovoljci koji se žele okušati u ovom reality showu bit će pozvani na RTL-ovu audiciju već sljedećeg mjeseca, najavljuju na toj televiziji.

Televizija koja je svojim “Super Nova” projektima pokrenula lavinu reality showova i na hrvatskom televizijskom tržištu, Nova TV, još uvijek je odlučila šutjeti o tome što će se na njihovu programu tijekom ove jeseni moći gledati. S obzirom na to da je ova, prva komercijalna televizija s nacionalnom koncesijom nedavno promijenila vlasnika, a tvrtka CME koja ju je kupila ubrzo je dotadašnjeg urednika Branka Vukšića zamijenila Sinišom Svilanom, a na mjesto generalnog direktora postavila Branka Čakarmiša, kako će izgledati njihov program, potpuna je nepoznanica. Poznato je tek da će, za razliku od RTL Televizije i HTV-a koji ga prati velikim ulaganjima u zabavni program, Nova TV sve svoje resurse usmjeriti prema informativnom programu koji uređuje Iva Gačić. Može se očekivati kako će u tom smjeru ići i najveća ulaganja, a Čakarmiš tako pokušava ponoviti recept kojim je podigao gledanost slovenske Pop televizije. Pitanje je, međutim, koliko će takva koncepcija privući oglašivača. Tek primjera radi, Nova TV je pod rukovodstvom Ivana Ćalete uvjerljivo prednjačila po broju emitiranih reklamnih poruka pa je tako čak i u kolovozu, unatoč Olimpijskim igrama u Ateni, na oba programa HTV-a emitirano tek nešto više od tri tisuće reklama, dok ih je u istom razdoblju na Novoj bilo čak 6684, prema brojkama agencije Media net. Iva Gačić kaže kako o informativnom programu što ga uređuje još uvijek ne želi govoriti, a o programu, osim načelne orijentacije na informativne emisije, ne želi govoriti ni novoimenovani generalni direktor. Budući da više-manje sve velike marketinške agencije što zastupaju najveće klijente upravo u ovo vrijeme rade nove medija planove i raspoređuju troškove za marketing, čini se da je posljednji čas da se otkriju i najjači aduti jesenske sheme Nove TV. Dosad su to uglavnom bile reality show emisije, no nizozemska producentska kompanija koja je proizvodila taj program u međuvremenu se preselila na HTV gdje radi “Coca-Cola Music Stars”. Budući da na HTV-u nisu najavili nove reality show projekte, moguće je da će se nizozemska kompanija K&D, zaslužna za bum “Super Nova” zvijezda, vratiti pod okrilje Nove TV gdje je, uostalom, za svoje projekte imala i puno bolju podršku nego što ju je dobila na HTV-u. Nova TV, osim toga, nije uspjela uzdrmati Prisavlje ni otimanjem kadrova, kako je to ovog proljeća pošlo za rukom RTL-u. Aleksandar Stanković i Goran Milić tako su odlučili ostati na HTV-u, a s Prisavlja su pod okrilje Nove prešli Siniša Svilan, vjerojatno razočaran kratkim mandatom urednika Zabavnog programa HTV-a, i Iva Gačić, jedna od urednica i voditeljica ukinutog “Meridijana 16”.

Najbolje naoružana u ovom “ratovanju” za tržište i dalje je Hrvatska televizija koja, iako je izgubila monopol, još uvijek raspolaže znatnim novcem od prikupljanja pretplate, ali i ekskluzivnim pravom na sportske prijenose natjecanja hrvatskih reprezentativaca. Mastodont s Prisavlja sada se, pod rukovodstvom Marije Nemčić i njezina agilnog tima, sada puno bolje snalazi i u uvjetima konkurencije pri razdjeljivanju marketinškog kolača, a zahvaljujući novcu kojim, usprkos enormnom broju zaposlenika, raspolaže, u prilici je kupovati i licence najskupljih emisija među koje svakako spadaju game show “Milijunaš” što će ga i ove sezone voditi Tarik Filipović, te “Posljednja karika” za čijim se voditeljskim pultom Danijela Trbović-Vlajki snalazi bitno bolje od svoje prethodnice, Nine Violić. Pojava dviju nacionalnih, komercijalnih televizija, međutim, bitno je podigla cijene licenci za komercijalne strane produkcije, a rastu i cijene transfera zaposlenika, što je također zasluga sve veće konkurencije na domaćem televizijskom tržištu. Stoga bi im, kako tvrde na Prisavlju, veći prihodi od reklama bili i više nego dobrodošli. Upravo na takav efekt nova programska shema javne televizije i računa. Tome unatoč, ni na RTL-u ni na Novoj TV nisu se hvatali za argument kako im HTV čini nelojalnu konkurenciju. Umjesto toga na obje su televizije zaključili tek kako će jedini pobjednici ovoga rata biti gledatelji. Najveće žrtve, može se očekivati, bit će manje, lokalne televizije.

Vezane vijesti

HRT nelegalno poskupio naknade?

HRT nelegalno poskupio naknade?

Hrvatska radio televizija je nepravedno i protivno zakonima tržišnog natjecanja podigla cijene naknada kabelskim i satelitskim operaterima koji bi u… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika