Objavljeno u Nacionalu br. 465, 2004-10-12

Autor: Eduard Šoštarić

EPILOG KOLAPSA ZRAČNOG PROMETA

Nemar na Plesu stajat će Croatiju milijune

Državna zračna kompanija Croatia Airlines i Zračna luka Zagreb u ovoj su godini planirali ostvariti rekordan profit i broj putnika: sada su ti planovi ugroženi, jer će višetjedni kolaps prometa zbog kvara sustava za navođenje zrakoplova izazvati još nemjreljive gubitke

Premda zrakoplovi Airbus raspolažu vrhunskom tehnologijom za slijetanje pri smanjenoj vidljivosti CAT IIIB, kad je horizontalna vidljivost samo 75 metara, oni su bili nemoćni proteklih tjedana jer takvi sustavi zbog požara u trafostanici nisu postojaPremda zrakoplovi Airbus raspolažu vrhunskom tehnologijom za slijetanje pri smanjenoj vidljivosti CAT IIIB, kad je horizontalna vidljivost samo 75 metara, oni su bili nemoćni proteklih tjedana jer takvi sustavi zbog požara u trafostanici nisu postojaZbog potpunog višetjednog kolapsa zračnog prometa na aerodromu Pleso, prouzročenog kvarom sustava za navođenje zrakoplova pri slijetanju u uvjetima smanjene vidljivosti, te milijunskih šteta nanesenih hrvatskoj zrakoplovnoj kompaniji Croatia Airlines i Zračnoj luci Zagreb, oporbene će stranke pokrenuti saborsku raspravu o rezultatima policijske istrage vođene nakon požara u trafostanici Zračne luke Zagreb sredinom kolovoza te zatražiti odgovornost čelnih ljudi zračne luke i Uprave za zračni promet Ministarstva prometa i veza, doznaje Nacional iz krugova bliskih jačim oporbenim strankama.

ZAKON O ZRAČNIM LUKAMA Katastrofalni događaji posljedica su Zakona iz 1999. koji zračnim lukama daje monopol UDARAC UGLEDU CROATIA AIRLINESA Višesatna kašnjenja narušit će ugled hrvatske kompanije u svijetu, poznate kao jedne od pet najtočnijihZatražit će se iscrpno izvješće o održavanju električnih postrojenja u Zračnoj luci Zagreb te mjerama koje su mogle biti, a nisu poduzete, kako se ne bi dogodila katastrofa koja je paralizirala zračni promet nad Zagrebom. Oporbeni zastupnici smatraju neprihvatljivim objašnjenje po kojem se kvar s takvim posljedicama nije mogao izbjeći. Pravodobnim nadzorom i redovitom kontrolom trafostanice i njezinih uređaja, kabela i konektora mogla se na vrijeme uočiti predstojeća katastrofa, to više što su sva neophodna mjerenja i provjere trebali prethoditi uključivanju novog uređaja za navođenje Siemens Simatic 7, vrijednog 5 milijuna eura, koji je trebao omogućavati slijetanje zrakoplova kad je vidljivost samo 75 metara, dakle, bez obzira na maglu. To više što se modernizacija uređaja za slijetanje pri uvjetima smanjene vidljivosti već tri godine najavljuje bez rezultata, a opravdanja za takvo što nema, jer je za kašnjenje natječaja isključivo odgovorna Zračna luka Zagreb.

Nacionalovi sugovornici bliski Ministarstvu prometa i veza ističu da je direktor Zračne luke Zagreb Boško Matković s dugogodišnjim iskustvom rada na frankfurtskom aerodromu mnogo učinio od svog dolaska u Zagreb. Ali njegov je problem što je ostao okružen istim ljudima koji su vodili poslove dok je na čelu zračne luke bio Tomislav Leko, sadašnji veleposlanik BiH u Srbiji i Crnoj Gori. Upravo je Matković previše energije potrošio na sređivanje problematičnog stanja u Zračnoj luci Zagreb nakon Lekina odlaska i povjerio poslove ljudima koji to nisu kadri obaviti.

Po mnogima, najnoviji incident može se podvesti pod kažnjiva djela propusta dužne pažnje ili nesavjesnog obavljanja dužnosti, za što bez saborske rasprave, kako sada stvari stoje, ne bi nitko odgovarao.

Najnoviji katastrofalni događaji, nezamislivi u razvijenim europskim zemljama, bili bi samo povod da počne sveobuhvatna rasprava o Zakonu o zračnim lukama iz 1999. koji zračnim lukama daje monopol na sve djelatnosti u zračnim lukama bez ikakva nadzora zrakoplovnih vlasti, odnosno ministarstava. Umjesto da sve zračne luke budu pod jednom krovnom organizacijom, kao što bi to bila Uprava zračnih luka pri Ministarstvu prometa i veza, zračne luke funkcioniraju same za sebe, te u mnogome sprječavaju razvoj putničkog zrakoplovstva, nemaju kvalitetnu razinu uslugu za putnike, aerodromi se zatvaraju već u 22 sata, pojedini direktori nagovještavaju privatizaciju zračne luke bez obzira na to što im država vraća kredite, ne postoje čak ni zajednički informacijski sustavi odlaska i dolaska zrakoplova, pa ni najnoviji kaos u zračnom prometu nije slučajnost. Da apsurd bude veći, Uprava zračnog prometa Ministarstva prometa i veza od trenutka potpunog kolapsa signalizacije puna dva mjeseca uopće se nije oglasila ni jednim suvislim objašnjenjem, prikrivajući odgovornost za novonastalo stanje.

Samo nekoliko tjedana nakon što je hrvatski nacionalni prijevoznik Croatia Airlines zbog svoje pouzdanosti i sigurnosti postao član prestižne i svjetski poznate udruge zrakoplovnih prijevoznika Star Alliance, zaslugom zračne luke Pleso našao se u vrlo teškoj situaciji. Šteta od nekoliko milijuna kuna bit će puno manja od posredne štete nanesene teško stečenom ugledu hrvatskog nacionalnog prijevoznika u međunarodnim zrakoplovnim udrugama i među putnicima.

Požar na trafostanici u zračnoj luci Pleso sredinom kolovoza pri dogradnji sustava CAT II na CAT III sustav Siemens Simatic 7 za slijetanje pri smanjenoj vidljivosti, vrijednog 5 milijuna eura, bio je glavni razlog višetjedne prijepodnevne paralize zračnog prometa. Ne samo da nije nadograđen novi sustav koji je trebao omogućiti slijetanje pri horizontalnoj vidljivosti od 75 do 200 metara, nego je zračna luka ostala i bez dotadašnjeg sustava za navođenje koji je omogućavao slijetanje pri vidljivosti od 550 do 350 metara.

Tako je omogućeno slijetanje zrakoplova samo kad je vidljivost 550 metara, što praktično znači slijetanje kad magle zapravo i nema, odnosno u podne. Koncem prošlog tjedna ponovno je uspostavljena kategorizacija signalizacije CAT 2 od 550 do 350 metara, koja je vrijedila i prije havarije u trafostanici, ali nije posve sigurno kada će u konačnici profunkcionirati najmoderniji sustav CAT 3 instaliran u zagrebačku zračnu luku koji omogućava slijetanje zrakoplova pri uvjetima minimalne horizontalne vidljivosti od 75 metara. Premda zrakoplovi Airbus raspolažu vrhunskom tehnologijom za slijetanje pri smanjenoj vidljivosti CAT IIIB, kad je horizontalna vidljivost samo 75 metara, oni su bili nemoćni proteklih tjedana jer takvi sustavi zbog požara u trafostanici nisu postojali na tlu puna dva mjeseca.

Zbog svega toga još milijun eura utrošeno je ovih dana kako bi se saniralo postojeće stanje i dovelo na razinu prije modernizacije. Incident s teškim posljedicama ponajviše je pogodio hrvatskog nacionalnog zračnog prijevoznika, i to u najnezgodnije vrijeme. Croatia Airlines najveći je korisnik usluga zračne luke Pleso, a samo u posljednjih devet mjeseci na račun zračne luke Pleso uplaćeno je s računa CA približno120 milijuna kuna.

Ne samo da su spomenuti događaj i neodgovornost Zračne luke Zagreb bacili sjenu na nedavni ulazak Croatia Airlines u Star Aliance, nego se incident dogodio baš kad Croatia Airlines ovog mjeseca otvara booking i rezervaciju vrlo povoljnih cijena letova na razne europske destinacije po cijeni od samo 80 eura, unatoč velikim financijskim opterećenjima zbog visokih cijena goriva na svjetskom tržištu. Nadalje, višesatna kašnjenja narušit će ugled hrvatske aviokompanije u svijetu, jer je po točnosti i pouzdanosti Croatia Airlines bio među prvih pet aviokompanija. Osim toga, kompanija će se uskoro naći i pred mogućom privatizacijom, što dodatno otežava situaciju kad je riječ o investitorima.

Posljednjih desetak dana, zbog neispravnosti uređaja u zračnoj luci Pleso, rezervacije za letove su u opadanju, troškovi se povećavaju, jer je Croatia Airlines dužan putnicima koji kasne više od dva sata osigurati okrjepu kao naknadu za neomogućavanje pravodobnog ulaska u zrakoplov.

Posade zrakoplova također dobivaju povećane naknade u takvim slučajevima. Osim toga, samo u ovom tjednu, u usporedbi s prošlogodišnjim istim vremenskim razdobljem, promet putnika pao je sa 64,7 na 62,2 posto. Lani je dobit iznosila 15,1 milijuna kuna, a prevezeno je milijun i 468 tisuća putnika. Uzme li se u obzir da je profit kompanije oko 680 kuna po letu, odnosno 10,30 kuna po putniku, brzo će se moći sagledati sve štete.

Najnovija katastrofa u hrvatskom zračnom prometu mogla bi otvoriti i saborsku raspravu, doznaje Nacional iz izvora bliskih Vladi. Skandalozno je da u hrvatskoj državnoj upravi nema inspektora kontrole letenja, a Zakon o zračnim lukama iz 1999. osigurava monopolistički položaj zračnih luka. Naravno, podosta je djelatnosti gdje je monopol nemoguće izbjeći, ali niz drugih djelatnosti zahtijeva tržišnu utakmicu i najpovoljniju ponudu i u sklopu zračnih luka.

U Hrvatskoj je i dalje na snazi načelo zračnih luka “uzmi ili ostavi”, što najviše pogađa zrakoplovne prijevoznike. Ne postoje regulatori ili nadzorni mehanizmi koji bi takvo što spriječili, kao što bi, primjerice, bila uprava hrvatskih zračnih luka, što je model funkcioniranja zračnih luka u najvećem broju europskih zemalja.

Malo je poznato da hrvatska zračna kompanija godišnje gubi 250.000 dolara samo zato što hrvatska kontrola zračnog letenja ne dopušta zrakoplovima koji uzlijeću prema sjeveru bilo kakvo skretanje s rute prije Sesvetskog Kraljevca. Uzme li se u obzir da je od avionskog goriva u Zagrebu skuplje samo ono u Beču, Pragu i Sarajevu, te da Croatia Airlines, kupujući gorivo u inozemstvu, mjesečno uštedi 50 tisuća dolara, očito je da je organizacija zračnog prometa u Hrvatskoj na vrlo klimavim nogama, jer se ne brine za funkcioniranje poduzeća u većinskom vlasništvu države, što je apsurd, a međusobna komunikacija i ne postoji.

Kako zračne luke u Hrvatskoj baš i nemaju previše sluha za putnike i Croatia Airlines, odnosno ponašaju se monopolistički, očito je bilo i za vrijeme velike promotivne akcije jeftinijih letova Croatia Airlinesa u domaćem prometu. Cijene letova spustile su se na samo 100 kuna do Splita ili Dubrovnika, ali zbog usluga zračnih luka koje nisu htjele izići ususret nacionalnoj kompaniji i smanjiti cijene, zrakoplovna karta bila je dvostruko skuplja.

Croatia Airlines ipak je povećao promet putnika za više od 45 posto u tom razdoblju, a to znači da je isto toliko putnika više prošlo kroz zračne luke i donijelo im profit ne samo od većeg broja prodanih karata nego i od broja parkiranih automobila, ugostiteljskih usluga i sličnih prihoda. Da su kojim slučajem usluge zračnih luka smanjene barem za deset posto, broj putnika bio bi povećan za više od 50 posto. Premda je Zračna luka Zagreb najavila veliku investiciju u modernizaciju putničkog terminala, računajući na povećani broj putnika u budućnosti, ništa se ne čini na poboljšanju odnosa i pronalaženju zajedničkog interesa s najvećim nacionalnim zračnim prijevoznikom, koja će i ubuduće donositi najviše novca Zračnoj luci Zagreb.

Predsjednici Republike, Vlade i Hrvatskog sabora, Stjepan Mesić, Ivo Sanader i Vladimir Šeks, dogovorili su se još 13. svibnja da se, u suradnji civilnih i vojnih vlasti krene u prvu fazu modernizacije zagrebačke Zračne luke. Dogovoreno je da se novi putnički terminal, umjesto na privatnom zemljištu, čiji je otkup prije bio planiran, sagradi na dijelu državnog zemljišta kojim se sada služi MORH. Takva odluka cijeli će posao pojeftiniti za oko 40 milijuna eura, a modernizacija Zračne luke, uz otkup privatnog zemljišta, stajala bi oko 150 milijuna eura. U prvoj fazi modernizacije neće se graditi nova pista, jer postojeća godišnje može podnijeti promet od 10 milijuna putnika.

U ovoj godini Zračna luka Zagreb imala je 9,3 posto veći promet ukupnog broja putnika u odnosu na lani. Velik dio tog povećanja može zahvaliti nacionalnom zrakoplovnom prijevozniku Croatia Airlines koji je svojom cjenovnom politikom i visokom razinom usluge privukao mnogo novih putnika. U rujnu je Croatia Airlines zabilježila milijun prevezenih putnika u 2004. godini. Ove je godine milijun putnika u zrakoplovima zabilježeno dva tjedna prije nego lani, a samo u srpnju prevezeno je 188.000 putnika, rekordan broj putnika u jednom mjesecu u povijesti tvrtke. I u svim ostalim mjesecima od početka godine bilo je više putnika nego u istim mjesecima lani. Do kraja godine u zrakoplovima se očekuje oko 1.560.000 putnika, najviše u povijesti tvrtke, no sada je takva brojka postala diskutabilna.

Vezane vijesti

Udružuju se Croatia Airlines i Adria Airways?

Udružuju se Croatia Airlines i Adria Airways?

Hrvatski nacionalni prijevoznik Croatia Airlines i slovenski nacionalni prijevoznik Adria Airways mogli bi uskoro početi razgovore o udruživanju,… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika