Objavljeno u Nacionalu br. 469, 2004-11-09

Autor: Tonko Vulić

CIRKUSKA PROMOCIJA LAVAZZINOG KALENDARA

Klaunovi, slon i tigar predstavili Lavazzin kalendar

Lavazzin kalendar za 2005. nizozemskog fotografa Erwina Olafa predstavljen je u kazalištu u Milanu velikim cirkuskim spektaklom koji je reklamni slogan 'espress yourself' dočarao cirkusantima što različito i ekstravagantno izražavaju svoj imidž

Autor ovogodišnjeg, trinaestog izdanja sada već kultnog kalendara te najveće talijanske tvornice kave nizozemski je fotograf Erwin Olaf.Autor ovogodišnjeg, trinaestog izdanja sada već kultnog kalendara te najveće talijanske tvornice kave nizozemski je fotograf Erwin Olaf.Velikim cirkuskim spektaklom održanim u Teatro della Arte u središtu Milana predstavljen je Lavazzin kalendar za 2005. godinu. Autor ovogodišnjeg, trinaestog izdanja sada već kultnog kalendara te najveće talijanske tvornice kave nizozemski je fotograf Erwin Olaf. Lavazzin reklamni slogan “espress yourself” Olaf je oslikao s osam magičnih fotografija koje prikazuju cirkusku umjetnost u sasvim novom svjetlu. “Izraziti sebe poriv je koji postoji u svakom čovjeku, a osobito kod cirkusanata koji na ekstravagantan način izražavaju svoju osobnost”, objasnio je Olaf zbog čega je za oslikavanje Lavazzina slogana izabrao cirkus. Manekenke u ekstravagantnim kostimima, klaunovi, cirkusanti, slon i tigar te kava, kao osnovna tema, elementi su ovog bajkovitog kalendara otisnutog u limitiranom broju te dostupnog samo uskom krugu ljudi koji surađuju s Lavazzom.

Uzvanike su pred kazalištem dočekale gutačice vatre a kokice posute Lavazza kavom su servirale manekenke u cirkusnim kostimimaErwin Olaf jedan je od najinovativnijih i najprovokativnijih fotografa današnjice. Rođen je 1959. u Nizozemskoj, a radio je reklamne kampanje za BMW, Audi, Nokiju, Microsoft, Heineken, Hennessey Cognac, cigarete Silk Cut, modne marke Diesel, Camel, Rifle, Levi’s i mnoge druge. Održao je važne autorske izložbe u muzeju Stedelijk u Amsterdamu, muzeju Groninger u Nizozemskoj, Kunstverein u Frankfurtu, Espacio Minimo u Madridu i drugdje, a za svoje je radove nagrađen brojnim prestižnim nagradama poput Srebrnog lava u Cannesu za reklamnu kampanju Diesel te 2001. za reklamnu kampanju Heineken. Jedna je njegova fotografija izabrana kao manifest Biennala u Valenciji 2001. U rujnu 2003. u muzeju Groninger održana je velika retrospektivna izložba u povodu 25. godišnjice Olafowa rada. Na njoj su predstavljene kompletne serije njegovih radova: Paradise the Club, Paradise Portrait, Mature, Royal Blood, Black, Fashion Victims. Do sada je izdao šest knjiga fotografija: Violence & Passion, Stars in Black & White & Color, Mind Of Their Own, Joy, Style Forms Function, Blacks te Chessmen.

Erwin Olaf je dvanaesti svjetski fotograf kojemu je povjereno kreiranje Lavazzina kalendara. Prvi je kalendar 1993., a zatim i drugi 1994. potpisao Helmut Newton. Potaknuti iznimnim uspjehom i publicitetom koje su ti kalendari ostvarili, čelni su ljudi od 1995. odlučili svake godine kreaciju kalendara povjeriti drugom svjetskom fotografu. Godine 1995. angažirana je Ellen von Unwerth, a zatim Ferdinando Scianna, Albert Watson, Marino Parisotto, Magnum Photos, Elliot Erwitt, Marine Franc i Richard Kalvar, David LaChapelle, Jean-Baptiste Mondino, a autor lanjskog kalendara bio je Thierry LeGoues.

Predstavljanje ovogodišnjeg kalendara Erwina Olafa, održano u srijedu, 27. listopada, u 19 sati, organizirano je kao predstava pod nazivom “Espress Yourself” umjetničke grupe Aeros. Uzvanike su pred Teatro della Arte dočekale gutačice vatre, a u predvorju su bile servirane kokice posute kavom Lavazza, koje su servirale manekenke u cirkuskim kostimima. Francesca Lavazza, članica Upravnog vijeća grupe Lavazza, najprije je iznijela svoje dojmove o Olafovim radovima: “Iz Olafovih smo radova shvatili da se radi o umjetniku bliskom našim stilskim kanonima. Njegovi su se ironija, profesionalni kapacitet, talent i entuzijazam savršeno uklopili u izražajne kodekse Lavazze.” Pred uzvanike su zatim izašli Erwin Olaf i ostali sudionici ovogodišnjeg projekta, a zatim grupa Aeros, sastavljena od olimpijskih prvaka rumunjskog Saveza umjetničke gimnastike. Osebujnu koreografiju predstave, u kojoj je sudjelovalo dvadesetak gimnastičara i gimnastičarki, smislio je Daniel Erzalow, jedan od najvećih umjetnika suvremenog plesa. Ovaj jedinstveni spektakl sugestivne scenografije povezao je kavu, cirkus i Olafowu interpretaciju kalendara. Atlete savršenih figura, nabijeni snagom, elastičnošću, ravnotežom i skladom, plesali su u taktu stiliziranih strojeva za espresso kavu, oslikavali atmosferu kavane, a na kraju su svojim tijelima ispisali riječ Lavazza.

Nakon predstave svi su uzvanici pozvani na gala večeru, organiziranu u velikom šatoru podignutom posebno za tu večer, iza zgrade Teatra della Arte. Unutrašnjost je bila uređena poput velikog cirkuskog šatora. U središtu su se nalazila tri kaveza sa stolovima i stolcima za VIP goste, a ostali stolovi bili su raspoređeni po cijelom šatoru. Na rešetkama kaveza bili su postavljeni originalni plakati koji su najavljivali gostovanja cirkusa, a na trapezu, iznad glava uzvanika, jedna je gimnastičarka izvodila vježbe. Nakon večere stolovi su razmješteni, a zabava je uz glazbu, koktele i kavu Lavazza nastavljena do jutarnjih sati.

Predstavljanje Lavazzina kalendara označilo je i početak međunarodne smotre posvećene cirkusu koja će na raznim lokacijama u Milanu trajati do 2. studenog. U tih će se šest dana prikazivati kultni filmovi posvećeni svijetu cirkusa, oglasi, fotografije, moći će se kušati glazbeni aperitivi i zakuske u cirkuskom stilu. Na izložbi The Great Circus Picture Show bit će izložene Olafove fotografije kalendara Lavazza, slike iz backstagea sa snimanja te raritetni reklamni oglasi cirkuskih gostovanja u pojedinim gradovima, koji se smatraju pretečama modernih reklamnih oglasa.

Erwin Olaf bio je najtraženija osoba te večeri. Večerao je u jednom od VIP “kaveza” zajedno s članovima obitelji Lavazza, koju se inače vrlo rijetko može vidjeti u javnosti. Novinari su tražili izjave i fotografirali ga pred njegovim fotografijama koje su sutradan postavljene na izložbi The Great Picture Show. Neprestano nasmijan, odjeven u jednostavnu ružičastu majicu i široke smeđe hlače, Olaf se odazvao svakoj zamolbi. Razloge zbog kojih je odlučio surađivati na ovogodišnjem Lavazzinu kalendaru objasnio je riječima: “Na početku ove godine kontaktirali su me vodeći Lavazzini ljudi i predložili nekoliko tema. Odmah sam se odlučio za cirkus jer je to tema kroz koju sam se mogao razigrati, dati mašti na volju i uložiti puno kreativne energije. Cirkus nalikuje svijetu iz snova, u kojem ja najbolje i najvještije plivam. Najprije sam pregledao sve prethodne kalendare na Lavazzinu siteu i počeo razmišljati o svojoj interpretaciji. Jedne večeri, dok sam ležao u naslonjaču i razmišljao o cirkusu, došla mi je inspiracija. Odlučio sam stvoriti ‘ženski cirkus’, kojim dominiraju žene koje se zabavljaju s klaunom, čovjekom koji dubi na glavi i raznim životinjama.”

Olaf je zatim počeo okupljati ekipu stilista, make-up artista, manekenki i drugih osoba koji su mu pomogli da ostvari svoj fotografski san o cirkusu. “Od prvog poziva do posljednjeg snimanja prošla su tri mjeseca. Slona smo doveli iz Njemačke, tigra iz Pariza, manekenke su iz svih dijelova svijeta od Moldavije do New Yorka. Klaun Peter je iz Velike Britanije, a snažni muškarac je iz Nizozemske. Ekipa je međunarodna, baš kao i jezik kojim ‘govori’ ovaj kalendar. Slogan ‘espress yourself’ odlično se uklapa u svijet cirkusa. Svaki je cirkuski lik zvijezda za sebe i svatko od njih iskazuje svoju osobnost i talent na svoj način. Zbog toga mislim da će ovaj kalendar svojim imidžom znatno pridonijeti suvremenom imidžu Lavazze”, objašnjava Olaf koji je karijeru započeo kao novinar nakon što je 1980. završio novinarsku školu u Utrechtu. “Pisanje mi nije dobro išlo, ali kada sam prvi put pogledao kroz objektiv fotoaparata, shvatio sam da će to postati moj životni poziv. Znao sam da ću fotografijom moći prikazati svijet iz snova, što je bilo mnogo zanimljivije nego da kao novinar slijedim svakodnevicu i realnost. Najprije sam napravio nekoliko portreta umjetnica koji su objavljivani u novinama, a zatim sam počeo asistirati fotografu Andreu Ruigroku.”

Olafa su oduševile fotografije Roberta Mapplethorpea, poznatog po fotografijama golih muškaraca. “Svidjela mi se njegova tehnika, preciznost te kompozicija, tako da je u mojim radovima nastalim do 1990. primjetan njegov utjecaj. Moje radove često nazivaju provokativnim, iako se ja nikada ne trudim da budem provokativan. U svom poslu nastojim biti iskren. Budući da volim ljudsko tijelo, na fotografijama ga obožavam pokazivati u cijelosti. Svi mi osim glave i ruku imamo ostale dijelove tijela kojih se ne treba sramiti. Međutim, ono što je kod nas u Nizozemskoj sasvim normalno, u drugim se dijelovima Europe smatra provokativnim. Iako sam gay, najviše volim raditi sa ženama, jer mojoj mašti daju veću slobodu i poticaj. Žena s pretjeranom šminkom, frizurom ili odjećom daje mogućnost kreiranja zanimljivije fotografije, a našminkani muškarac bio bi mi jednostavno smiješan i ne bih znao što napraviti s njim na fotografiji. Osim toga, sa ženama sam slobodniji jer im s lakoćom dajem savjete kako da postave grudi, noge i slično. Ako mi se neki muškarac svidi, pri fotografiranju nisam dovoljno kritičan, pa se može dogoditi da fotografije na kraju ne budu onako dobre kao što su mi se činile tijekom snimanja. Inače, volim raditi za razne vrste industrija koje podržavaju i izražavaju životnu radost. Pritom sam usmjeren isključivo na stvaranje imidža, a ne na objašnjavanje specifičnih karakteristika. Klijenti rado prihvaćaju moje ideje, a ja s njihovim novcem ostvarujem svoje projekte. S novcem koji sam dobio od Lavazze, na primjer, napravit ću novu seriju fotografija tišine, odnosno izraza lica dvoje ljudi nakon što jedan od njih kaže neugodnu vijest. Navršio sam 45 godina i osjećam da je vrijeme da prijeđem u mirniju stvaralačku fazu”, kazao je Erwin Olaf.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika