Objavljeno u Nacionalu br. 473, 2004-12-07

Autor: Željko Rogošić

BALKANSKI NOGOMETNI SAVEZ PRED OSNIVANJEM

Hajduk i Dinamo ponovno u ligi sa Zvezdom i Partizanom

Na prošlotjednoj ljubljanskoj konferenciji o sportu i marketingu koju je organizirala agencija za prodaju TV i marketinških prava S.V.-RSA-Ufa Media Sport, postavljeni su temelji nogometne lige koja bi osim zemalja bivše Jugoslavije obuhvatila Austriju, Mađarsku, Slovačku, Bugarsku i Rumunjsku

U Ljubljani su prošlog tjedna, u sklopu Prve konferencije za sport i marketing, započeli prvi razgovori i postavljeni temelji za jednu novu, regionalnu Srednjoeuropsku nogometnu ligu.U Ljubljani su prošlog tjedna, u sklopu Prve konferencije za sport i marketing, započeli prvi razgovori i postavljeni temelji za jednu novu, regionalnu Srednjoeuropsku nogometnu ligu.Dinamo, Crvena Zvezda, Hajduk, Partizan, Olimpija, Sarajevo, Željezničar, Vardar, naći će se ponovno u jednoj nogometnoj ligi, ali ovaj put zajedno s bečkim Rapidom, Dinamom iz Bukurešta, Ferencvarosem iz Budimpešte i Levskim iz Sofije. U Ljubljani su prošlog tjedna, u sklopu Prve konferencije za sport i marketing, započeli prvi razgovori i postavljeni temelji za jednu novu, regionalnu Srednjoeuropsku nogometnu ligu. Dosadašnje stidljive najave stvaranja nove nadnacionalne lige nailazile su na otpor iz političkih krugova jer se u svakoj takvoj izjavi vidio pokušaj obnove bivše jugoslavenske lige. “Nitko od zainteresiranih, a posebno Hajduk i Dinamo, ne želi da se nova regionalna liga preklapa s područjem bivše Jugoslavije. Uprava Hajduku jasno je rekla da smo mi protiv obnavljanja jugoslavenske lige”, istaknuo je predsjednik Hajduka Branko Grgić, koji je s direktorom kluba Fredijem Fiorentinijem prisustvovao konferenciji u Ljubljani. Na sličan način razmišljaju u Crvenoj Zvezdi, Olimpiji i Partizanu. Hrvati, Srbi i Slovenci opet su u nečem složni ? u budućnosti nogometa. “Jasno je da je jaka regionalna liga izlaz za hrvatski nogomet i da nogometna liga zemalja Srednje i Istočne Europe je odlična prilika da se klubovima osigura financijska stabilnost i napredak. Nadali smo se da bi za početak u toj ligi mogli igrati najbolji timovi iz Hrvatske, Austrije, Mađarske, Slovenije i BiH”, naglašava Grgić. Dakle, klubovi s prostora bivše Austro-Ugarske. “Ali, sastanak u Ljubljani, na kojem su bili predstavnici klubova, nogometnih saveza i važnih sponzora, pokazao je interes koji je prešao sva naša očekivanja. Nova Srednjoeuropska nogometna liga postala je za sve nas realnost i izazov. Na njenoj organizaciji ozbiljno će se poraditi tijekom naredne godine”, izričit je Branko Grgić. Isto uvjerenje dijeli i član Uprave Dinama i direktor branda Miljenko Manjkas. “Uvjereni smo da je to dobar pravac kojim će se osigurati trajna egzistencija klubova, postići komercijalni učinak ulaskom jakih sponzora, podići kvaliteta nogometa, a gledateljima omogućiti užitak praćenja dobrih nogometnih utakmica. Budućnost je u stvaranju regionalne lige. Dinamo želi od početka biti uključen u taj proces i sudjelovati u donošenju važnih odluka. Tko zakasni, propustit će veliku sportsku, financijsku i marketinsšku prigodu”, tvrdi Manjkas. Cijelu priču spreman je podržati i direktor Crvene Zvezde Zoran Avramović. “Mi smo apsolutno za tu ideju. Nemamo sponzora, nemamo vlasnika, stalno prodajemo igrače, a utakmice unutar ove lige vratiti će ugled Beogradu kao nogometnom centru”.

U novoj nogometnoj ligi sudjelovat će najviše po dva kluba iz svake od 10 zainteresiranih zemaljaNakon uspješne ljubljanske konferencije o sportu i marketingu koju je organizirala S.V.RSA Ufa Media Group, sasvim je jasno da ideju o Srednjoeuropskoj nogometnoj ligi (SNL), puno većoj od košarkaške Goodyear lige, podržavaju vodeći klubovi i predstavnici nogometnih saveza Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Srbije i Crne Gore, Makedonije, Slovačke, Mađarske, Rumunjske, Bugarske, a takvoj su odluci vrlo blizu i Austrijanci. Veliki broj nogometnih klubova iz tih država zainteresiran je za nastup u novoj regionalnoj ligi. Izvjesno je da svoje mjesto u SNL-u od slovenskih klubova s pravom očekuju najveći – Olimpija i Maribor. Ali, od borbe ne žele odustati ni Mura, Gorica i Primorje. U Hrvatskoj je stvar jasnija. Nova regionalna liga ne može krenuti bez Dinama i Hajduka. Interese Varteksa, koji je bio u Ljubljani, mogla bi pomutiti financijski sve jača Rijeka. U Srbiji početak nove lige jedva čekaju Crvena Zvezda i Partizan. Za treće mjesto vodit će se velika borba između Budućnosti iz Podgorice i beogradskih i novosadskih klubova. U BiH zanimanje pokazuju Sarajevo i Željezničar, ali velike ambicije iskazuje i Široki Brijeg. Ako Makedoniji pripadne jedno mjesto, svi u ligi vide Vardar. Mađarski nogometni čelnici drže da je nova liga odličan put za Ferencvaros, MTK i Vasas, Slovaci računaju sa svojim prvakom, Bugari su uvjereni da ligu zaslužuju CSK, Levski i Litex, dok Rumunji smatraju da se takva liga ne može igrati bez Dinama, Steaue i Rapida iz Bukurešta. Austrijaci će se najvjerojatnije odlučiti da u SNL pošalju bečku Austriju, GAEK i Rapid. Prešutni je dogovor da se iz svake države u regionalnoj ligi nađu maksimalno dva predstavnika. To bi značilo da će u Srednjoeuropskoj ligi igrati čak 20 najjačih nogometnih timova. Oni mogu privući gledatelje na stadione koji sada tijekom nacionalnih prvenstava svih navedenih država zjape prazni ili se napune tek za velikih derbija Dinama i Hajduka, Zvezde i Partizana, Sarajeva i Željezničara. Direktor Crvene Zvezde Zoran Abramović u Ljubljani je otvoreno priznao da se na utakmicama na Marakani okuplja samo oko 500 gledatelja. Prazne tribine Maksimira ili Poljuda na utakmicama HNL-a, već su uobičajene.

Postojeći uvjeti za razvoj i napredak nogometa i financiranje klubova su loši. Hrvatski nogomet tone i vraća se amaterskim korijenima. Slično je u BiH, Srbiji i Rumunjskoj u kojima se oduvijek igrao dobar nogomet. Sve zainteresirane za Srednjoeuropsku ligu tjera isti interes – financijska dobit i napredak nogometa. Bez Zakona o sportu, hrvatski nogometni klubovi moraju se pretvarati u trgovačka društva koja će se uskoro privatizirati. Nova liga jamči financijsku stabilnost klubovima. Hajduk s godišnjim proračunom od 4 milijuna eura ne može dugoročno uspješno djelovati, kao ni Dinamo čiji je proračun dvaput veći. HSV iz Hamburga, primjerice, samo na marketinškom programu, prodaji VIP loža i korištenju stadiona, ubere 11 milijuna eura godišnje. “Prisiljeni smo svake godine prodavati igrače kako bi preživjeli. Već nam odavno ista ekipa nije igrala dvije godine za redom. Nova liga bit će jako dobra za klubove proizvođače igrača jer će omogućiti dulji ostanak talenata u klubovima”, misli Branko Grgić.

Na uspješnoj ljubljanskoj konferenciji o sportu, marketingu i pravima TV prijenosa, našli su se i predstavnici mnogih uspješnih klubova i mnogih tvrtki, kao što su Ina, Siemensa, Hypo Alpe-Adria banka, Mercedes, T-Mobile, Gillette, UMBRO, Eurosport, SKY, Pivovarna Laško, Merkator, slovenski Mobil, Sportske novosti, MOL, Nexe Group, Zagrebačka pivovara. “Sponzorski paket je na međunarodnom nogometnom tržištu ograničen. Tko prije krene u regionalnu ligu, pripast će mu veći dio kolača. Liga prvaka pokupila je najjače tvrtke. Srednje jake traže gdje će plasirati svoj novac i na njih se sada treba usmjeriti”, kaže Miljenko Manjkas koji smatra da je konferencija u Ljubljani organizirana na visokoj razini, te da će se nakon nje u projekt htjeti uključiti još jakih agencija i klubova. “Potencijal ove lige je vrlo velik, baš kao i do sada iskazani interes, pa se postavlja pitanje kako će regionalna liga biti organizirana, tko će imati prava na TV prijenose i oglašavanje, kakvi su uvjeti sponzoriranja, hoće li se primijeniti model organizacije kakav ima košarkaška Goodyear liga ili će biti drukčiji. Na ta pitanja trebamo odgovoriti tijekom 2005. i pripremiti se da Srednjoeuropska liga počne već iduće sezone”, ističe Manjkas. Na konferenciji o sportu i marketingu stručnjaci iz Njemačke, Švicarske, Francuske i Slovenije prezentirali su iskustva sponzorskih projekata za određenog klijenta na primjeru njemačke nacionalne hokejaške lige (DEL) i sponzorstva Siemens Mobilea nad Realom iz Madrida, Olympiacosom iz Pireja i Spartom iz Praga te posebno na primjeru marketinške strategije u upravljanju klubom poput HSV Hamburg.

Naravno da organizator Prve konferencije za sport i marketing u svemu tome vidi i svoj interes. S.V.-RSA-Ufa Media Sport je mreža agencija za prodaju TV i marketinških prava u sportu s područjem djelovanja na prostoru cijele bivše Jugoslavije, Mađarske, Bugarske i Rumunjske. Ekskluzivni je zastupnik agencije SPORTFIVE, nekadašnje UFA Sport i njezine podružnice Red Star u vlasništvu Brace Vujčića koji je kupio sva TV i oglasna prava za nogometne lige u gotovo svim navedenim državama, marketinška prava većine klubova te koordinira pravima na Svjetskom i Europskom prvenstvu u rukometu, Europskoj ligi prvaka u rukometu i Zlatnoj ligi u atletici. Očigledno, riječ je o uglednoj agenciji koja posjeduje TV i marketinška prava 40-ak nogometnih saveza i 320 klubova, pa se s pravom može očekivati njezino zanimanje za odlučivanje o budućim organizacijskim, financijskim i marketinškim pitanjima Srednjoeuropske lige. Naravno, svoj interes imaju i pojedini klubovi, posebice oni kojima su ugovori s tvrtkom Sportfive istekli i vraćena su im TV prava i oglasni prostori. Pojedini klubovi očigledno nisu za koncept prema kojem bi organizaciju SNL-a vodila ili licencu posjedovala bilo koja agencija. Očigledno, SNL će biti dobar posao u kojem će se naći kompromis između klubova, agencija i jakih sponzora. Vjerojatno je prvi korak stvaranja inicijativnog ili izvršnog odbora regionalne lige koji bi predstavljao interese svih. U tom konceptu preuzet će se ono što je najbolje iz Goodyear lige, stvorit će se vlastiti model, registrirat će se liga i dobiti licenca, te će se provesti pripreme za početak regionalne lige.

Preko sustava međunarodnih turnira, poput obnavljanja jakog Hajdukovog Trofeja Marjana, razvija i jača kvaliteta nogometa u cijeloj regiji. Na Trofeju Marjana i sličnim turnirima, pokazat će se sva opravdanost organizacije nove lige. U Hrvatskoj, međutim, ima i otpora novoj regionalnoj ligi, prije svega među navijačkim skupinama koje se pribojavaju da neće moći putovati na gostujuće utakmice svoje ekipe. Tihi otpor SNL-u pruža i birokracija Hrvatskog nogometnog saveza koja se boji tržišta i komercijalne organizacije Srednjoeuropske nogometne lige. Iz HNS se plasira laž o tome da UEFA neće priznati novu ligu. Naravno da to nema veze s istinom jer UEFA nema nikakvih ingerencija priznati ili ne priznati Srednjoeuropsku ligu. Uostalom, u nordijskim državama stvorena je i već funkcionira Royal liga u kojoj igraju klubovi iz Danske, Norveške i Švedske, a zemlje Beneluxa razmišljaju na isti način. Pitanje je samo sportskog motiva. Hoće li prvak SNL-a igrati, recimo, u Ligi prvaka ili Kupu UEFA i hoće li to ovom natjecanju dati dodatnu draž i atraktivnost. Nesporno je da će sponzori pratiti nogomet i tražiti priliku da u ovakvom natjecanju dobro zarade. Ako se Konzumu prodanost proizvoda na području Splita povećala za 23 posto otkako je sponzor Hajduka, može se pretpostaviti da Todorićev konzorcij ima ambicije prodavati se i u srednjoeuropskim i u istočnoeuropskim državama. Ako se novi Bayernov stadion zove Allianz i ako će veliko osiguravajuće društvo samo zbog toga klubu plaćati godišnje užasno puno novca, ne bi li se onda VIP loža u Maksimiru, sa 12 stolica, s kuhinjom i konobarom, za ciklus utakmica Srednjeuropske lige mogla prodavati po cijeni od 200.000 eura godišnje, kao u Munchenu.

Vezane vijesti

Novosel, Horvatinčić i Vrbanović oslobođeni optužbe za malverzacije

Novosel, Horvatinčić i Vrbanović oslobođeni optužbe za malverzacije

Bivši čelnici NK Croatije Mirko Novosel, Tomo Horvatinčić i Damir Vrbanović nepravomoćno su danas oslobođeni optužbe za zloporabe "teške" oko 120… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika