Objavljeno u Nacionalu br. 492, 2005-04-19

Autor: Marko Ćustić

REVOLUCIJA NA CESTI

Automobili na benzin i struju stigli u Hrvatsku

U Hrvatskoj se u prodaji pojavio automobil Toyota Prius, vozilo na revolucionarni hibridni pogon: inovativnu kombinaciju benzinskog i električnog motora pod kontrolom složene elektronike koristi kako bi smanjio potrošnju goriva i onečišćenje zraka

 sama Toyota krenula je s hibridnim SUV-om, pod svojom luksuznom markom Lexus: model RS400h u Hrvatsku stiže početkom 2005. sama Toyota krenula je s hibridnim SUV-om, pod svojom luksuznom markom Lexus: model RS400h u Hrvatsku stiže početkom 2005.Hibridna vozila, najnoviji tehnološki i ekološki trend u svijetu automobilizma, u prodaji su od prošlog tjedna i u Hrvatskoj. Prošlog je tjedna u zagrebačkoj Dubravi u autosalonu Auto Bačić prvom hrvatskom kupcu uručena Toyota Prius, revolucionarni model automobila s kombinacijom benzinskog i elektromotora. Manja potrošnja sve skupljeg goriva i manje zagađivanje ispušnim plinovima u gradovima glavne su prednosti takvog tipa automobila.

Toyota Prius prvi je praktičan hibridni automobil koji se pojavio u prodaji u novije vrijeme. Prvi Priusi u Japanu su u prodaju krenuli 1997., iako se temelje na patentima starima točno 100 godina, a u 20. stoljeću bilo je mnogo pokušaja konstrukcije automobila s električnim i benzinskim motorom. Ali tek suvremena tehnologija, materijali i spoznaje o aerodinamici, među ostalim, omogućili su Priusu masovnu proizvodnju i milijun prodanih primjeraka u svijetu.

Hibridnog pogona će u bliskoj budućnosti sigurno biti sve više. Takva vozila imaju pun komfor i praktičnost kao i standardni automobili, ali troše manje goriva i manje zagađuju. Kako će se rast cijena nafte na svjetskom tržištu prema najavama analitičara zbog povećane potražnje nastaviti, sve će se više tražiti štedljiva vozila. Drugi čimbenik u korist hibridnih automobila je rast svijesti o potrebi očuvanja okoliša, pogotovo u sredinama poput zapadnih velegradova. U nekima od njih ovih se dana najavljuje potpuna zabrana prometa zbog zagađenja ispušnim plinovima. Hibridi su još uvijek skuplji od standardnih automobila, ali s rastom serija u kojima se proizvode padaju i cijene. Toyota planira u Europi ove godine prodati 15 tisuća Priusa, a u cijelom svijetu 180 tisuća.

Osim Toyote, sada hibridna vozila proizvode i druge tvrtke: Honda ima Civic Hybrid i Insight, Ford je čak proizveo i hibridni SUV, Escape Hybrid. I sama Toyota krenula je s hibridnim SUV-om, pod svojom luksuznom markom Lexus: model RS400h u Hrvatsku stiže početkom 2005.

Toyota Prius troši samo 4,3 litre benzina na otvorenoj cesti, a ispušta manje ispušnih plinova od najčišćih malih gradskih automobila, iako je riječ o vozilu srednje klase udobnom i za pet putnika. Za razliku od podjednako ekonomičnih dizelaša, Prius godišnje emitira jednu tonu manje štetnog ugljičnog dioksida i mnogo manje opasnih mikročestica.

Takve štedljive i ekološki vrijedne rezultate Prius postiže maksimalnom upotrebom električnog motora. Elektromotorom se pokreće iz mjesta i koristi ga za pokretanje u vožnji. Benzinski motor se pali u trenutku kad su baterije električnog motora ispražnjene i treba ih napuniti, ali ne prenosi snagu na kotače nego samo na generator za punjenje baterija.

Tek u situacijama kad naglo treba povećati snagu koja se prenosi na kotače, primjerice pri naglom pritisku na gas kod pretjecanja ili penjanja uzbrdo, benzinski i električni motor zajedno pokreću kotače. Baterije se pune i kad Prius ide nizbrdo. Pri kočenju se 95 posto kinetičke energije pretvara u električnu struju.

Upavo mala potrošnja i niska razina štetnosti za okoliš osigurali su Priusu pobjedu na izboru za europski auto godine 2004. Oko 90 posto dijelova Priusa može se reciklirati. No njegove jake strane nisu samo u ekologiji.

Sigurnost je jako naglašena kod Toyote Prius: automobil ima najviše ocjene za zaštitu putnika od ozljeda u crash testovima, a pogotovo za zaštitu djece. Zbog specifičnosti hibridnog pogona, sve je vezano za kretanje automobila pod nadzorom elektronike: od automatskog bezstupanjskog mjenjača, preko nadzora stabilnosti vozila i kontrole proklizavanja pogonskih kotača do sustava pomoći pri naglom kočenju i ABS-a. Uz prednje i bočne zračne jastuke, serijski su ugrađene i bočne zračne zavjese, a pri sudaru sve putnike štite bočna ojačanja. Vozača još posebno od ozljeda štiti ploča za zaštitu nogu, dok se papučice i upravljač pri sudaru uvlače.

Model koji se prodaje na hrvatskom tržištu ima u serijskoj opremi gotovo svaki dodatak potreban za udobnost u vožnji: od JBL audio sustava s devet zvučnika i CD izmjenjivačem za 6 CD-a do automatske klime, upravljanja svim važnijim funkcijama s upravljača ili svjetla u prednjim vratima koje sprečava vozača da u mraku ugazi u lokvu.

Upravo udobnost bila je jedan od motiva za prvog hrvatskog kupca Toyote Prius, zagrebačkog umirovljenika: “Malo je teže objasniti zašto sam se odlučio za Toyotu Prius. To nije statusni auto, nije ni poanta u tome da budem prvi, nego to ovisi o mom životnom stilu. Primjerice, u kući u kojoj živim imam nekakva rješenja ispred vremena.

Ima Toyota koje su ljepše, skuplje, ali ovaj auto ima nekakav poseban stil, udobnost je vrrhunska. Mislim da je u hibridnom pogonu budućnost, mada je odluka za Prius posljedica mog pogleda na život.”

Hrvatski kupac Priusa za sebe kaže da nije ortodoksni zeleni, niti mu je primarna ušteda: “Toyota Prius malo troši, i ako date toliki novac za auto, ušteda od dvije litre na sto kilometara ne znači vam toliko.

Inače ne mijenjam auto često, a onda nastojim da to bude nešto što će trajati dulje vrijeme.”

Taj zagrebački umirovljenik već dulje vrijeme istražuje mogućnosti boljeg i efikasnijeg iskorištavanja energije u svakodnevnom životu. Već 25 godina živi u kući s podnim grijanjem i toplinskom pumpom, sustavom koji iskorištava toplinu podzemnih voda. Uz minimalnu potrošnju energije takav sustav osigurava maksimlanu udobnost. Sada trenutačno gradi novu kuću, jer mu je ova u kojoj sada živi postala prevelika. Bit će to, kad bude dovršena, prva pasivna kuća u Hrvatskoj, posebna vrsta kuće koja godišnje za grijanje i hlađenje troši manje od 15 kilovata po kvadratnom metru.

“Nemam potrebe za publicitetom i nemam nikakvog interesa da se pojavljujem u novinama, ali odlučio sam dati ovu izjavu samo iz jednog razloga”, kaže kupac Priusa: “Možda se u glavama nekolicine ljudi nešto pomakne kad pročitaju ovaj članak, pa se i oni odluče kupiti ovakav automobil s hibridnim pogonom.”

Takav motiv za kupnju automobila vjerojatno bi trebao biti primaran za kupnju Toyote Prius. Zasad ima mnogo znatiželjnika koji bi htjeli više doznati o revolucionarnom hibridnom vozilu, ali je zasad i manje onih koji ga zaista žele kupiti. S cijenom od 215 tisuća kuna sigurno nije primamljiv onima koji samo žele uštediti novac. Oni će i dalje radije voziti na jeftin i za okoliš štetniji dizel.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika