Objavljeno u Nacionalu br. 458, 2004-08-24

Autor: Nacionalova redakcija

NEPOTREBAN TROŠAK

Nagibni vlakovi na kontroli radi ministra Kalmete

U petak, 20. kolovoza, prekontrolirane su osovine na nagibnim vlakovima, ali, kako Nacional doznaje, ne zbog stvarne potrebe nego, prema riječima Mladena Nikšića, direktora Vuče vlakova i željezničkih vozila u HŽ-u, zbog pritiska javnosti i resornoU petak, 20. kolovoza, prekontrolirane su osovine na nagibnim vlakovima, ali, kako Nacional doznaje, ne zbog stvarne potrebe nego, prema riječima Mladena Nikšića, direktora Vuče vlakova i željezničkih vozila u HŽ-u, zbog pritiska javnosti i resornoU petak, 20. kolovoza, prekontrolirane su osovine na nagibnim vlakovima, ali, kako Nacional doznaje, ne zbog stvarne potrebe nego, prema riječima Mladena Nikšića, direktora Vuče vlakova i željezničkih vozila u HŽ-u, zbog pritiska javnosti i resornog ministra Božidara Kalmete. Njemačke željeznice su zbog otkrivenih pukotina u osovini nagibnog vlaka tipa VT 612 povukle iz prometa zbog skraćenog ultrazvučnog pregleda 162 vlaka tog tipa, a šteta koja je time nastala procjenjuje se na oko 100 milijuna eura. Vlakovi su povučeni usred sezone, a povlačenje 162 vlaka u zagušenom njemačkom prometu ozbiljno je izlaganje negativnoj kritici javnosti koje se ne radi samo zbog preventivnog pregleda.
Na upit o sigurnosti vlakova glasnogovornica HŽ-a Ida Erceg ekskluzivno je za Nacional izjavila da su vlakovi potpuno sigurni i pozvala nas da prisustvujemo testiranju u petak. Testiranje je provedeno u Strojarskoj ulici, a provodila ga je tvrtka Održavanje vučnih vozila d.o.o., čiji nas je direktor Niko Ujaković detaljno proveo kroz sam postupak ispitivanja: “Na osovini postoje dvije kritične točke, to su ‘hvatišta’ gdje se kotači i diskovi hvataju na osovinu, te mjesto gdje je pozicioniran reduktor, prijenosnik kojim se snaga motora prenosi na osovinu. Ultrazvučna sonda gura se kroz osovinu, uvodi se kroz kotač i gura prema središnjem dijelu osovine. Postupak se ponavlja i s druge strane vagone, skida se poklopac kotača i kroz njega se uvodi ultrazvučna sonda koja šalje zvuk prema osovini. Zatim se zvučni val plasira iz sonde na osovinu pod kutom od 45 stupnjeva, te se sondom prelazi cijela osovina, posebno obraćajući pozornost na kritične točke. Zbog specifičnog sastava materijala osovine, ultrazvuk poslan iz sonde mora se odbiti od testiranog mjesta na osovini pod istim kutom od 45 stupnjeva, pod kojim je iz sonde i plasiran. Tako provjeravamo molekularnu strukturu osovinskog materijala. Ako se zvuk sonde počne gubiti, znači da je krivi kut odbijanja, odnosno povratni signal nije 45 stupnjeva te znamo da na kritičnim mjestima postoje pukotine. Samo postojanje pukotine ne znači da je osovina izvan funkcije, u tom slučaju daljnji se razvoj pukotine prati redovnim pregledima, a neposredna opasnost od pucanja osovine ne postoji jer ona nikada ne može puknuti trenutačno nakon nastajanja problematične pukotine. Kada se jednom i nađe pukotina u osovini, ona i dalje može bez ikakve opasnosti vršiti svoju funkciju, barem jednu do dvije godine. Metoda ultrazvučnog pregleda je metoda preventivnog a ne završnog pregleda, što i najbolje karakterizira ovaj postupak. Riječ je o preventivnom postupku. Tvrtka Održavanje vučnih vozila d.o.o. pregledava sva vučna vozila u HŽ-u, a obavlja i ultrazvučne preglede osovina.”
Preporuka je do sada bila raditi ovakve preglede svakih 480 tisuća kilometara, a s obzirom na to kako u Hrvatskoj nitko nema iskustva s kontrolom osovine nagibnih vlakova, pratit će se preporuka i tempo njemačkih stručnjaka, te će se pregledi raditi svakih 60 tisuća kilometara. U HŽ-u ističu maksimalnu stručnu i tehničku pomoć Njemačkih željeznica, te dolazak sljedećeg tjedna njemačkog stručnjaka koji će asistirati pri pregledima
Nikšić je izjavio kako vlakovi neće biti povučeni iz prometa, te tvrdi da su još pod garancijom, tako da troškova za HŽ ne bi trebalo biti. Prema Ujakoviću troškovi testiranja trebali bi biti oko 45 tisuća kuna za cijeli pregled, koji bi trebao biti završen najkasnije do 15. rujna, te naglašava da, iako je ovo prvo testiranje osovina nagibnih vlakova, takva se testiranja na običnim vlakovima rade redovito u HŽ-u. Postoji više rješenja u slučaju da se nađu pukotine u osovini. Osim što se može zamijeniti cijela osovina, postoje i razne metode praćenja osovine. Ujaković tvrdi da su vlakovi u Njemačkoj povučeni jer su njihovu uvjeti korištenja drukčiji, dinamika korištenja nagibnih vlakova je puno veća, više se troše. Za slučaj u Njemačkoj je istaknuo da je tamo pukla jedna osovina jednog vlaka od njih stotinu i više. Osovina podliježe puknuću, a dokaz je i to što ima tehnološku os koju je konstruktor predvidio za ultrazvučno kontroliranje. Vlak se ne može konstruirati na taj način da osovina ne podliježe puknuću jer današnja moderna konstrukcija vozila to ne može izbjeći.

Vezane vijesti

Kalmeta podržava Karamarka

Kalmeta podržava Karamarka

Božidar Kalmeta, koji je danas ponovno izabran za predsjednika zadarskoga Županijskog HDZ-a, izjavio je nakon stranačke Izborne skupštine u Zadru,… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika