Objavljeno u Nacionalu br. 353, 2002-08-21

Autor: Nacionalova redakcija

Tržište udžbenika vrijedi 200 milijuna kuna

Izdavači udžbenika među najuspješnijim hrvatskim poduzetnicima

...

Danijel ŽderićDanijel ŽderićKad se u medijima sastavljaju različite top liste najuspješnijih hrvatskih poduzetnika, na njima se gotovo nikad ne nađu nakladnici. To je potpuno neopravdano, jer u ovom se području u zadnjih desetak godina etabliralo nekoliko vrlo uspješnih tvrtki. Pogotovo dobro ide onima koje, među ostalim, proizvode robu za zajamčeno tržište – udžbenike. Višedesetljetni monopol Školske knjige u izdavanju udžbenika zadnjih su godina ozbiljno načele, zapravo suzbile, tri tvrtke: Profil International, Znanje i Alfa.

Profil je, kako kaže u časopisu Banka njegov vlasnik Danijel Žderić, ekonomist po struci, tvrtka sa 70 zaposlenih, vlastitom tiskarom i godišnjim prihodom od oko 56 milijuna kuna. “Tvrtku sam osnovao u lipnju 1991., a počeli smo s izdavanjem poslovnih imenika, potom informatičke literature, zatim udžbenika, dječjih časopisa, te na kraju beletristike i publicistike. Godine 1998., kad su ukinuti besplatni udžbenici, imali smo udio na tržištu udžbenika za osnovnu školu možda pet posto, a Školska knjiga oko 80 posto. Lani je naš udio povećan na 33 posto, koliko je otprilike i njihov. Znači, u četiri-pet godina naš je udio povećan sa 5 na oko 33 posto, a njihov je pao sa 80 na oko 33 posto”, kaže Žderić.

No, koliko je zapravo teško hrvatsko tržište udžbenika? Prema Žderićevoj računici oko 150 milijuna kuna. “Ako mi imamo trećinu tržišta i godišnji promet od 56 milijuna kuna, od čega na udžbenike otpada oko 45 milijuna, onda ispada da je promet cijelog tržišta oko 150 milijuna kuna.” Sa Žderićevom se matematikom ne slaže međutim matematika Školske knjige, u vlasništvu poznatog poduzetnika Ante Žužula. Naime, Školska knjiga prema javno dostupnim podacima ima ukupni prihod gotovo triput veći od Profila, oko 160 milijuna kuna godišnje, od čega je sedamdesetak posto, dakle više od 100 milijuna od prodaje udžbenika i didaktičke opreme. Ispada da je tržište vrijedno oko 200 milijuna kuna, tj. veće od 150 milijuna kuna, koliko računa Žderić polazeći od pretpostavke da je njegova trećina. Kako god bilo, svi izdavači, osobito udžbenika, posluju sve uspješnije, pa uz ostalo kupuju i tiskare. Žužul je obnovio Grafički zavod Hrvatske u stečaju i preuzeo njihovih 200 zaposlenih. Profil je nedavno kupio zgradu bivše Tvornice svile u stečaju u Bužanovoj ulici u Zagrebu, u što je investirano oko 2 milijuna eura Promet sljedećeg većeg izdavača udžbenika, zagrebačkog Znanja, lani je iznosio oko 47 milijuna kuna, a ove godine očekuju da će dosegnuti 50 milijuna.

“Najviše smo ipak ponosni na našu novu tiskaru koju smo u Mandićevoj ulici otvorili lani u studenom. Prvi u Hrvatskoj imamo Direct Imaging (DI) tehnologiju, a to je visokokvalitetni ofsetni tisak s izravnim osvjetljavanjem ploča koji isključuje fazu izrade grafičkih filmova. To znači da se samo 20 minuta nakon što se PS datoteka preda u tiskaru mogu vidjeti prvi otisci. Sam tiskarski stroj vrijedi oko milijun eura, što je više od temeljnog kapitala Znanja”, objašnjava Branko Jazbec, direktor i suvlasnik Znanja. Napokon, Alfa, sljedeći značajniji izdavač udžbenika, vlasnika Mire Petrica, jedina nema vlastitu tiskaru, ali 60 posto prihoda velikog oko 42 milijuna kuna ostvaruje također prodajom udžbenika, a ima samo 17 zaposlenih.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika