Objavljeno u Nacionalu br. 496, 2005-05-17

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Najgori skupi film u povijesti

Oliver Stone je snimio film koji otkriva njegovu autorsku ništavnost, a gledanje tog diletantskog trasha predstavlja bolno iskustvo

 Šoša DeanŠoša DeanNekoć hiperaktivni Oliver Stone, koji je između 1986. i 1995. režirao 10 igranih filmova, posljednjih je godina malo stao na loptu. Nakon "Nixona", Stone je snimio samo dva igrana filma, "Pogrešno skretanje" i "Bilo koja nedjelja", te nekoliko dokumentaraca. S obzirom na to da su se solidni "Pogrešno skretanje" i "Bilo koja nedjelja" bitno razlikovali od ambicioznih i bombastičnih filmova kojima se proslavio ("Vod smrti", "The Doors", "Rođeni ubojice", "Rođen 4. sprnja", "Nixon" i "JFK"), na trenutak se moglo učiniti kako je Stone odustao od uloge dežurnog tumača novije američke povijesti, skromnih estetskih kvaliteta, te napokon odlučio postati ozbiljan redatelj. "Aleksandar Veliki" pokazuje, nažalost, kako stvari stoje: riječ je o dosad najeksplicitnijem primjeru Stoneove autorske ništavnosti, ambiciozno osmišljenom ali diletantski napisanom i režiranom filmu čija se sumanuta idejna razina može svidjeti jedino okorjelim ljubiteljima filmskog trasha.
  "Aleksandar Veliki" Stoneov je film "par exellence": iznimno ambiciozno djelce o velikom čovjeku ili ideji koje autor nastoji pošto-poto odjenuti u kontroverzno. Tobože "kontroverzni" i "liberalni" Stoneov pristup temama kojima se bavi oduvijek je zapravo bio senzacionalizam najgore vrste. Jednako kao u "Rođenim ubojicama", "JFK-u" ili "The Doors", Stone u "Aleksandru Velikom" samo senzacionalistički prepričava najgore tračeve, ništa ne govoreći o junaku kojim se bavi i njegovim problemima, iako su njegovi fanovi iz filma iščitali kojekakva značenja. Jedino što je Stone imao reći u filmu "Aleksandar Veliki" jest to da je veliki osvajač bio homoseksualac snažno izraženog Edipova kompleksa. Takva tvrdnja baš i nema nekih jakih podloga u povijesnim izvorima, ali i da ima, takvo je što moguće reći u jednoj rečenici ili, još bolje, pokazati u jednom kadru, ali Stoneu su za to bila potrebna skoro tri sata. Tri sata siromašne filmske nadgradnje njegova ionako siromašnog idejnog sklopa.
  Kao i uvijek, događajni i idejni senzacionalizam, Stone je upotpunio senzacionalističkim korištenjem filmskih izražajnih sredstava. Stoneov prezir prema dramaturgiji upravo je nevjerojatan. Narativni okvir filma, Ptolomejevo prisjećanje, u potpunosti je nemotiviran i zapravo besmislen. Ključne epizode Aleksandrova života Stone olako preskače da bi im se vratio onda kada više nikog ne zanimaju. Da je Stone imao što reći, kako mu tepaju njegovi fanovi, mogao se, recimo, pozabaviti veličanstvenim prožimanjem grčke i perzijske kulture koje je omogućio Aleksandar. No Stonea ne zanimaju ni Grčka ni Perzija, njegov je film vremenski, prostorno i kulturološki posve dislociran. Potencijalno intrigantan antagonist, perzijski car Darije, gotovo da uopće i nije prikazan, no autora ne zanima ni glavni lik, koji ostaje potpuno neprofiliran. Stoneu ne trebaju ni antagonisti ni protagonisti, on samo želi reći da je Aleksandar bio "homić" i edipovac, ali nema hrabrosti ni u tome otići do kraja.
  Bitku u kojoj je Aleksandrova vojska uništila višestruko brojnije Darijeve snage, jedan od strateški najzanimljivijih sukoba u povijesti ratovanja, Stone je režirao toliko kaotično da se jedino može učiniti kako su i Grci i Perzijanci ratovali totalno pijani. Posebna je priča dijalog krcat bezbrojnim ponavljanjima i replikama kakve posljednjih godina napuštaju čak i hrvatski filmaši.
  Sve u svemu, "Aleksandar Veliki" iznova potvrđuje kako je Stone nešto najgore što se američkoj kinematografiji dogodilo u proteklih 20 godina. Ipak, takav Stone ima svojih poklonika među kritičarima, onim koje u filmu zanimaju ponajprije ideje i poruke, pa su na račun toga skloni previdjeti posvemašnji filmski diletantizam. Teško je reći zbog čega. Osim što je takav pristup umjetnosti besmislen, jer bi onda, recimo, svaka slika koja prikazuje Krista bila velika jer prikazuje veliku ideju, Stoneove su ideje plitke a poruke jadne. Njegov tretman homoseksualnosti u "Aleksandru", s figom u džepu, svjedoči o tomu kako je proračunati Stone veći konzervativac od bilo kojega Grka ogorčenog činjenicom da je njihov nacionalni junak prikazan kao homić. No takvi su oduvijek bili Stoneovi filmovi, filmski nezanimljivi i idejno pitki, uronjeni u jeftin senzacionalizam. Ipak, "Aleksandar Veliki" nadmašuje sve njih, čak i jadne "Rođene ubojice". Riječ je, jednostavno, o jednom od najgorih i najbesmislenijih visokobudžetnih filmova u povijesti kinematografije. Za 20 ili 30 godina, nove će generacije možda pisati o "Aleksandru" kao trash ili camp klasiku, međutim njegovo je gledanje zasad previše bolno iskustvo, čak i za one koji povremeno vole uživati u filmskom mazohizmu.

BLITZ
DVD+VHS
Alexander, am.-brit.-njem.-niz. pov. spektakl, 2004.
R: Oliver Stone
GL: Colin Farrell, Angelina Jolie, Val Kilmer, Jared Leto, Anthony Hopkins, Rosario Dawson

FILM: 0
DVD: 2

RAZJARENI BIK
Continental film
DVD
  Tjedan dana nakon kolekcije koja je sadržavala četiri njegova filma, u videotekama se pojavilo još jedno ostvarenje Martina Scorsesea, "Razjareni bik". Riječ je o filmu nevjerojatne reputacije, poglavito među američkim kritičarima, koji su ga svojedobno proglašavali najboljim filmom 80-ih. Snimljeni su 80-ih i neki bolji filmovi, no "Razjareni bik" je uistinu veliko, vjerojatno stožerno Scorseseovo ostvarenje. Imajući na umu golemu reputaciju "Razjarenog bika", njegovo je DVD izdanje ispod svake razine. Za razliku od američkog izdanja filma koje sadrži brojne dodatke, među kojima su i tri audiokomentara (u jednom sudjeluje glavni lik filma Jack LaMotta), naše ne sadrži ni jedan jedini dodatni prilog.

Raging Bull, am. drama, 1980.
R: Martin Scorsese
GL: Robert De Niro, Joe Pesci, Cathy Moriarty, Frank Vincent
FILM: 4
DVD: 1

VJEČNI SJAJ NEPOBJEDIVOG UMA
Discovery
DVD+VHS
  "Vječni sjaj nepobjedivog uma" ne donosi ništa novo kad su u pitanju filmovi trenutačno najrazvikanijeg hollywoodskog scenarista Charlieja Kaufmana ("Biti John Malkovich", "Adaptacija") koji je drugi put surađivao s francuskim redateljem Michelom Gondryjem ("Ljudska priroda"). Poput svih filmova koje je Kaufman dosad napisao, i ovaj, nagrađen Oscarom za najbolji scenarij, polazi od intrigantne pretpostavke, no njezina je razrada polovična i neduhovita. Kaufmanova potreba da pošto-poto priču ispriča na nekonvencionalan način i sama predstavlja veliku konvenciju, a variranje sličnih postupaka iz filma u film već je prilično dosadno. Ipak, Kaufman je više nego ikad miljenik barem 90 posto filmskih kritičara.

Eternal Sunshine of the Spotless Mind, am. fant. drama, 2004.
R: Michel Gondry
GL: Jim Carrey, Kate Winslett, Kirsten Dunst, Elijah Wood, Mark Ruffalo
FILM: 2
DVD: 2

NACIONALNO BLAGO
Continental film
DVD+VHS
  "Nacionalno blago" predstavlja sasvim ugodno iznenađenje. Premda ga je pokopala većina ozbiljnih kritičara, pustolovni akcić rutinera Jona Turteltauba ("Phenomenon") daleko je kvalitetom od otvoreno oponašanog uzora, Spielbergova serijala o "Indiani Jonesu", ali gledatelji željni nepretenciozne filmske zabave mogu njime više nego prijatno skratiti vrijeme do premijere četvrtog "Indiane". Priča o lovcima na masonsko blago krcata je rupama, no događaji se nižu u takvom ritmu da se one odmah zaboravljaju, a raspoloženi glumci, među kojima je osobito simpatičan nastup zabilježio Harvey Keitel, na snimanju su se očito odlično zabavljali. Prema očekivanjima, DVD izdanje sadrži brojne, zanimljivo osmišljene dodatne priloge.

National Treasure, am. pust. film, 2004.
R: John Turteltaub
GL: Nicolas Cage, Diane Kruger, Sean Bean, Jon Voight, Harvey Keitel
FILM: 3
DVD: 3

Vezane vijesti

Javna tajna: Carla Bruni Sarkozy je trudna?

Javna tajna: Carla Bruni Sarkozy je trudna?

Iako je svojedobno govorila da će ona i njezin suprug, francuski predsjednik Nicolas Sarkozy posvojiti dijete, Carla Bruni je očigledno uspjela… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika