Objavljeno u Nacionalu br. 500, 2005-06-14

Autor: Dean Šoša

DVD/VIDEO

Trijumf hrvatskog filma

Hrvatski dokumentarac 'Sve o Evi' neusporedivo je bolji od razvikanog i profitabilnog američkog filma 'Super veliki ja'

  Domaći distributeri dokumentarne filmove na DVD-u objavljuju prilično rijetko. Ipak, s vremena na vrijeme i u našim se videotekama pojavi pokoji dobar dokumentarac, poput zabavnih političkih traktata "Ludi za oružjem" i "Fahrenheit 9/11" Michaela Moorea ili odličnih "Magli rata" Erolla Morrisa. Igrom slučaja, prošlog se tjedna na domaćem tržištu pojavilo čak pet dokumentarnih filmova - četiri domaća i jedan strani. Nezadovoljni činjenicom da njihovi filmovi teško dolaze do šire publike, s obzirom na to da ih televizije ne prikazuju, "factumovci" su na DVD-u objavili svoja četiri nagrađivana ostvarenja: "Sve 5" Dane Budisavljević", "Peščenopolis" Zrinke Matijević, "Loru" njihova šefa Nenada Puhovskog i "Sve o Evi" Silvestra Kolbasa. Osim "Factumovih" prošloga je tjedna na DVD-u objavljen i jedan američki dokumentarac, "Superveliki ja", u kojem se debitant i očiti Mooreov sljedbenik Morgan Spurlock pozabavio problemom nezdrave prehrane svojih sunarodnjaka Amerikanaca.

  Pronaći domaći film koji je u svome žanru bolji od nekog prosječnog stranog filma, već je godinama uglavnom nemoguća misija. Ipak, ovaj put imamo čast ustvrditi kako je jedan naš dokumentarac bolji od za Oscara nominiranog filma "Superveliki ja" koji je u kinodistribuciji zgrnuo više novca negoli svi hrvatski filmovi zajedno, ne računamo li Bulajićevu "Bitku na Neretvi". Riječ je o odličnom Kolbasovu filmu "Sve o Evi", po mom sudu najboljem hrvatskom dokumentarcu snimljenom posljednjih godina.

  Kolbasov i Spurlockov film imaju jednu zajedničku crtu: autori filma ujedno su i njegovi likovi. Tezu kako je brza hrana jedan od najvećih neprijatelja američkih građana, Spurlock je odlučio iskusiti na vlastitoj koži, hraneći se mjesec dana tri puta dnevno isključivo u McDonald'sovim restoranima. Prije svoga pothvata, Spurlock je prošao liječničke pretrage koje su pokazale da je potpuno zdrav, da bi nakon trideset dana hamburgera i prženih krumpirića njegovi nalazi bili kriminalni. Spurlockov je eksperiment očito uspio, no koliko god možda bio zanimljiv, on je ujedno i posve besmislen. Tezu kako su McDonald'sovi proizvodi nezdravi potpisao bi svatko, no da je Spurlock 30 puta zaredom doručkovao, ručao i večerao kupus ili kelj, vjerojatno bi i takvom jednoličnom prehranom uništio zdravlje. Ono što počinje kao zanimljiva kritika prehrambenih navika Amerikanaca, završava kao samodopadni prikaz Spurlockova besmislenog debljanja, estetski dotjeran, ali misaono siromašan, neduhovit i predug.

  Kolbasov film "Sve o Evi" prati trudnoću njegove supruge, od problema koje su Kolbas i ona prolazili s umjetnom oplodnjom, pa sve do poroda. Za razliku od Spurlocka koji je napravio film o sebi, Kolbas je svoju pojavu u filmu srezao na minimum i ona je svaki put itekako opravdana. Statični i uglavnom nijemi Kolbas kao da sugerira kako je unatoč njegovoj neprekidnoj prisutnosti žena ta koja podnosi bol, muku i neizvjesnost. Komentirajući povremeno događaje u diskretnom offu, Kolbas kao da kazuje "ne znam zapravo što bih rekao", a šuljajući se šutljivo oko trudnice, pokazuje kako mu je umjetniku interesantnija pozicija skrivenog promatrača negoli sudionika u događajima. Uvrštenjem u film prilično eksplicitnih kadrova svoje supruge, Kolbas se definitivno opredjeljuje za nadmoć umjetnosti u odnosu na privatnost. Ipak, čitava ova dimenzija filma "Sve o Evi" predstavlja tek nadgradnju jednog uistinu nenametljivog i potresnog prikaza ključnih životnih situacija. "Sve o Evi" povremeno djeluje vizualno siromašno, no situacije koje Kolbas prati nisu najčešće ostavljale dovoljno vremena za njihovo filmsko promišljanje. Odličan naslov filma priziva u sjećanje kako biblijsku Evu tako i istoimeno filmsko remek-djelo Josepha L. Mankiewicza. Iskreno i nenametljivo, jednostavno u izvedbi i slojevito u značenjima na koje upućuje, Kolbasovo je djelce ujedno i potresan dokument i dobar film, što se za većinu "Factumovih" ostvarenja nažalost ipak ne može reći. U zanimljivom "Sve 5" Dane Budisavljević, ovogodišnjem laureatu DHF-a, teško se identificirati s glavnom junakinjom koja čitavo vrijeme od sebe patetično stvara žrtvu i očito laže, a autorica i ne pokušava uspostaviti nekakav odnos sa svojom sugovornicom, prihvaćajući sve što ona govori kao neupitnu istinu, dok se režijski gledajući priklanja onoj struji po kojoj je estetska dimenzija dokumentarnog filma posve nebitna. Takvoj struji pripada i "Lora" Nenada Puhovskog, koju je uputnije okarakterizirati kao novinsku reportažu negoli film. Zrinka Matijević-Veličan vodi brigu o estetici, no njezin je film "Peščenopolis" otkrivanje tople vode svakome tko je barem jednom od početka do kraja pogledao Malnarov "Nightmare Stage".

SVE O EVI
FACTUM
DVD
Sve o Evi, hrv. dok. film, 2004.
R: Silvestar Kolbas
FILM: 4
DVD: 1

SUPERVELIKI JA
DISCOVERY
DVD+VHS
Super Size Me, am. dok. film, 2004.
R: Morgan Spurlock
FILM: 2
DVD: 2


SAN ZA ŽIVOTOM J. M. BARRIEJA
UCD
DVD+VHS
  Nisci briljantnih uloga koje su mu donijele status jednog od najboljih američkih glumaca posljednjih 20-ak godina, Johnny Depp je u "Snu za životom J. M. Barrieja" pridodao ulogu legendarnog škotskog pisca za djecu, autora "Petra Pana". Depp je izvrstan kao dječak zarobljen u tijelu odraslog muškarca, a kako je i redatelj Marc Foster bitno napredovao u odnosu na prethodni film "Monster's Ball", "San za životom" je vrlo dobar film. Mnogi su prigovarali da su likovi tanki, a njihovi odnosi neprofilirani, no ako netko još nije shvatio, "San za životom J. M. Barrieja" je bajka, a u bajkama ipak vrijede neka druga pravila u odnosu na ostale žanrove. Najzanimljiviji dodatni prilog DVD izdanju filma je iscrpni audiokomentar.

Finding Neverland, am. drama, 2004.
R: Marc Foster
GL: Johnny Depp, Kate Winslet, Julie Christie, Radha Mitchell, Dustin Hoffman
FILM: 3
DVD: 2

ALFIE
VTI
DVD+VHS

  Originalni "Alfie", snimljen 1966., jedan je od filmova koji su proslavili velikog Michaela Cainea. Karijeri novog "Alfieja" Judea Lawa nastup u prošlogodišnjem remakeu nekadašnjeg hita neće ni pomoći ni odmoći, jednako kao što vi gledanjem nećete puno dobiti niti izgubiti. Traljavo režiran, neduhovito napisan i besmisleno osuvremenjen novi se "Alfie" ipak lako gleda, no još lakše zaboravlja. Sve u svemu, još jedna u nizu ponovnih verzija starih filmova čiji nas autori nisu uspjeli uvjeriti kako je bilo potrebno vraćati se u (bolju) filmsku prošlost. Da stvari budu i gore, priča o nezaustavljivom zavodniku "Alfieju" lišena je bilo kakvih erotskih natruha. DVD izdanje "Alfieja" bogato je prilozima kao da je riječ o nekom klasiku.
Alfie, brit.-am. hum. drama, 2004.
R: Charles Shyer
GL: Jude Law, Marisa Tomei, Nia Long, Jane Krakowski
FILM: 1
DVD: 3

NEOČEKIVANI ZLOČIN
UCD
DVD+VHS
  Drama "Neočekivani zločin" bavi se monstruoznim ubojstvom autističnog klinca koje bez nekih izraženijih motiva počini drugi tinejdžer - dečko njegove sestre. Debitantu Matthewu Ryanu Hogeu ubojstvo je samo povod za intrigantnu analizu zajednice u kojoj se ono dogodilo. Osim o velikom talentu, prvijenac nažalost svjedoči i o velikom Hogeovu neiskustvu: zanimljivu priču Hoge je opteretio nepotrebnim fabularnim rukavcima i likovima, a posezanje za silnim flash-backovima pretjerano je i banalno. Ipak, vrline filma snažnije su od mana, a Kevin Spacey i Don Cheadle blistaju u svakoj sceni u kojoj se pojave. DVD izdanje je skromno, no vrijedi ga pozdraviti, to više što je film preskočio hrvatska kina.
The United States of Leland, am. drama, 2003.
R: Matthew Ryan Hoge
GL: Ryan Gosling, Don Cheadle, Jena Malone, Kevin Spacey
FILM: 2
DVD: 1

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika