Objavljeno u Nacionalu br. 500, 2005-06-14

Autor: Marko Ćustić

INTERVIEW

Talijanski jet-set kralj Formule 1

Flavio Briatore (55), šef Renaultova tima Formule 1, jedan je od najuspješnijih ljudi u tom sportu: taj playboy i milijarder otkrio je svojedobno mladog Michaela Schumachera, a ove godine ima u timu Fernanda Alonsa, trenutačno vodećeg u poretku najuzbudljivije sezone Formule 1 u ovom desetljeću

Flavio Briatore (55), šef Renaultova tima Formule 1Flavio Briatore (55), šef Renaultova tima Formule 1 Formula 1 kao sport doživljava novu mladost: nakon četiri godine potpune dominacije Ferrarija i Michaela Schumachera, utrke su ponovno neizvjesne, zanimljive i uzbudljive. Događaju se spektakularni sudari, a svakog vikenda na stazama Formule 1 odvijaju se velike drame.
  U toj pomutnji najviše je profitirao Renaultov tim, koji sada vodi u poretku konstruktora, a njegov vozač Fernando Alonso trenutačno je vodeći.
  Za uspjeh Renaulta po mnogima je najzaslužniji šef njegova tima Formule 1, Flavio Briatore, 55-godišnji Talijan. Briatore je jedan od najiskusnijih i najspretnijih ljudi u automobilističkom sportu, ali je i veliki šminker, ljubimac tabloida i pravi jet setter.
  Velike se stvari događaju u Formuli 1. Dva nova velika vozača, Renaultov Fernando Alonso i McLaren Mercedesov Kimi Raikkonen, trenutačno su vodeći u svjetskom poretku i, ovisno o tome kako će im se bolidi ponašati do kraja sezone, jedan od njih bit će ovogodišnji svjetski prvak. Stasali su i drugi mladići: Giancarlo Fisichella, Jarno Trulli, Mark Webber. Što je najzanimljivije, svi su oni potekli iz Briatoreove "štale". Otkrili su ih njegovi skauti i tako su ušli u Formulu 1.
  Ferrari proživljava veliku dramu: nekad dominantni tim sada ima velikih problema i njegovi vozači jedva završavaju utrke. No, kako su Michael Schumacher i Rubens Barichello dokazano izvrsni vozači, sigurno će to potvrditi i ove godine ako Talijani dovedu bolid u red, što ne bi trebao biti problem jer imaju najveći budžet.
  Preplanuli i prosjedi Briatore slavan je ponajviše zbog veza s manekenkama poput nekadašnje zaručnice Naomi Campbell, ili Njemice Heidi Klum, s kojom ima kćer Leni.
  Njegova karijera vezana je uz još jednog velikog šminkera, modnog kreatora i magnata Luciana Benettona, koji ga je uveo u posao s tekstilom. Briatore je za njega vodio američku branšu Benettona, otvorio u SAD-u 750 novih trgovina, uzeo postotak od svake i nevjerojatno se obogatio. Kasnije je za Benettona vodio tim Formule 1 u kojem je otkrio mladog Michaela Schumachera i dva puta osvajao s njim naslov svjetskog prvaka, 1994. i 1995. godine. Danas Renaultov Fernando Alonso ima potencijala da postane novi svjetski prvak, a sa Schumacherom ga povezuje upravo Briatore kao mentor i šef tima.
  Kad nije u Formuli 1, Briatore provodi vrijeme u svom kenijskom luksuznom odmaralištu Lion in The Sun, ili u svom sardinijskom noćnom klubu Billionaire. Ime kluba inspirirano je, naravno, imovinskim statusom vlasnika.
  NACIONAL: Prošlog je mjeseca Fernando Alonso u Nuerburgringu pobijedio nakon što je konkurentu Kimiju Raikkonenu iz McLaren Mercedesa otpao kotač u zadnjem krugu. Je li tu bila riječ samo o sreći?
  - To je bila naša strategija jer smo znali da je McLaren na mekim gumama, a mi smo odabrali tvrde gume i natočili mnogo goriva. U početku je zbog svega toga McLaren bio mnogo brži od nas. Naša je strategija bila da ih pritisnemo što je jače moguće do drugog zaustavljanja u boksu i to smo i učinili. Dvanaest krugova prije kraja utrke znali smo da Raikkonen ima problem s gumom. Zanimljivo je da je to bila ista vrsta problema kakav smo mi imali tjedan dana ranije na velikoj nagradi Monaca u Monte Carlu. Rekli smo Alonsu da jako pritisne i da nije bilo tako ni Raikkonen ne bi morao onako brzo voziti, kotač mu ne bi otpao i pobijedio bi u utrci. U konačnici, Raikkonenov problem s ovjesom i gubitak utrke posljedica je naše strategije. U McLarenovu boksu raspravljalo se da li pozvati Raikkonena u boks na brzi popravak ili ne. Treba reći da smo mi svoj posao dobro obavili i to nema nikakve veze sa srećom. Naš je bolid, uostalom, odvozio i najbrži krug u utrci.
  NACIONAL: Koliko je strategija važna u Formuli 1?
  - Evo, na primjeru te utrke mogu kazati da je naša strategija bila savršena i u drugim segmentima. Primjerice, doveli smo Giancarla Fisichellu ispred BMW Williamsovog vozača Juana Pabla Montoye. Fisichella je završio šesti, a krenuo je kao četrnaesti. Tako izgleda dobro obavljen posao.
  NACIONAL: Jeste li vi sada najsretniji čovjek u Formuli 1?
  - Siguran sam da je netko sretniji od mene, uvijek ima netko. U Formuli 1 jako sam zadovoljan. Nisam sretan s rezultatima samo ja, sretan je i cijeli tim. Naporno smo radili tijekom protekle četiri godine i sada imamo rezultate. Na početku nitko nije htio uložiti novac u Renaultov tim, nitko nije vjerovao u nas. Ovi rezultati sjajni su za moje ljude, moje mehaničare i inženjere. Pokušavam složiti pobjednički tim i zaista se svi trudimo. Ali još uvijek smo jako mladi.
  NACIONAL: Kako vremenski uvjeti utječu na ishode utrka Formule 1? Primjerice, priča se da Ferrariju, koji za razliku od vas koristi Bridgestoneove gume, više odgovara kiša?
  - Bio bih sretan da Ferrari pobijedi u ponekoj utrci. Samo neka uzme bodove McLarenu. S tim nemam problema. Ove godine bitka se vodi između nas i McLarena jer Michael Schumacher nema baš mnogo bodova. Dakle, ako padne kiša, a smatra se da je to prednost za Ferrari, neka samo pobijede. Sve će biti dobro ako i mi budemo na postolju, dakle u prva tri.
  NACIONAL: Za La Repubblicu ste izjavili da ne želite stalno pobjeđivati jer bi onda postali nepopularni poput Ferrarija.
  - Točno, no to je bila šala koju su prenijeli jako ozbiljno. Trebaju nam pobjede i moramo biti konkurentni, ali ja želim da ostanemo bliski ljudima. Pokušavamo održati dobre odnose s gledateljima, fanovima. Želim da to bude kao što je bilo i u Benettonu: najvažnije je da se svi dobro zabavljamo. Radimo naporno, kao i svi drugi. Ali moramo razumjeti da su vozači jako mladi ljudi, da nisu roboti, moraju se zabaviti. Nemoguće je izdržati pod stalnim pritiskom.
  NACIONAL: Kako vam se čini dosadašnji tijek sezone, s obzirom na nova pravila oko guma, kvalifikacija i tehničkih specifikacija bolida? Bernie Ecclestone, primjerice, kaže da je zadovoljan.
  - Kvalifikacije su manje-više iste kao lani. Kad pobjeđujete najbolje je ništa ne mijenjati. Ove je godine zbog novih pravila spektakl bolji i to je uvijek dobro. A pravila su ista za sve, pa mogu reći da sam s njima zadovoljan. Nekad nam idu u prilog, nekad ne, ali do kraja sezone jaki tim biti će pobjednik. Prošle je godine to bio Ferrari, ove smo mi ili McLaren.
  NACIONAL: Jeste li očekivali da će ove godine Ferrari biti tako slab?
  - Ne, očekivao sam da će McLaren biti ovako jak jer smo tijekom zime zajedno obavljali testiranja bolida i vidio sam da im ide dobro. Ali Ferrari nismo imali prilike vidjeti jer oni sve rade sami, testiraju na drugim stazama. Njihov slab učinak jako me iznenadio i, ako mogu tako reći, za nas je to bilo dobro iznenađenje.
  NACIONAL: Prošle je godine Ecclestone najavljivao da se broj utrka neće povećavati, pa ih ove sezone ipak ima sedamnaest. Mislite li da je to previše?
  - Utrkivanje je naš posao. Neki timovi poput Ferrarija prelaze veću kilometražu u testiranju nego u utrkama. Mi ograničavamo testiranje i želimo se više utrkivati. Nemam nikakvih problema sa sedamnaest utrka.
  NACIONAL: Želite li možda da ih bude više?
  - Mislim da je ovo granica. Sedamnaest je sasvim dovoljno. Mehaničari i inženjeri imaju obitelji. Na cesti smo devet mjeseci godišnje. Za ljude je to teško – testiranje i utrke oduzimaju im vrijeme za obitelj. Sedamnaest utrka je maksimum. Da izbacimo treninge petkom i ograničimo vikende s utrkama na dva dana, moglo bi ih biti dvadeset.
  NACIONAL: Ugovor Concorde koji regulira televizijska prava, komercijalne uvjete i odnose timova s Formula One Administrationom istječe 2007. godine. Svakih pet godina, kad treba obnoviti Concorde, ožive rasprave, prepirke timova pa čak i prijetnje odcjepljenjem i osnivanjem vlastitog prvenstva bez Bernieja Ecclestonea. Što će se dogoditi ovog puta?
  - Nadam se da ćemo naći rješenje s Ecclestoneom i ostalima. Najvažnije je da se ne dogodi da se rascijepimo na dva prvenstva, jer to bi bilo samoubojstvo. Ecclestone je sastavio ovu Formulu 1 tijekom posljednjih trideset godina i učinio od nje to što je ona danas. A to je nešto fantastično. Teško je od ničega napraviti veliki događaj, što smo mi sada. Ali lako ga je uništiti i zato moramo biti oprezni. Naći ćemo rješenje, ja sam jako optimističan. Možda ćemo svi morati odstupiti po jedan korak, ali naći ćemo rješenje jer je u konačnici to dobro za biznis.
  NACIONAL: Tijekom posljednjih nekoliko godina često se uspoređuje mladi Michael Schumacher s početka devedesetih i Fernando Alonso koji je sad na početku karijere.
  - Ono što im je zajedničko je talent. Osim toga ne vidim neke sličnosti, jer jedan je Nijemac, drugi je Španjolac, a i različiti su karakteri. Usporedba stoji što se tiče timova: tadašnjeg Benettona i današnjeg Renaulta. Naš tim danas raste, kao i Benetton sa Schumacherom. To je bila strategija koju sam imao na umu - naći mladog vozača. Bio sam siguran da je Fernando Alonso taj. Ne smijemo zaboraviti da smo u međuvremenu uveli u Formulu 1 još mnogo drugih, Jarna Trullija, Giancarla Fisichellu, sada Marka Webbera, a imamo i najnoviju generaciju, Varainena, Lopeza. Na tome mnogo radimo. Ne pronalaze se novi vozači pukom srećom, već uz mnogo rada. Svi vozači koji dospiju do Formule 1 su izvrsni, a Alonso je ove godine nešto posebno. Ali sezona je još duga i Raikkonen je jak, kao i Schumacher.
  NACIONAL: Čini se da imate dobro oko za mlade vozače. Kako ih pronalazite?
  - Nemam ja dobro oko nego jako dobre ljude koji rade za mene. Imam posebnu organizaciju koja u cijelom svijetu traži talentirane vozače. Na kraju, imam i dobar filing za to, jer od mojih 12-13 vozača, svi su pobjeđivali u utrkama. Uključujući i Nelsona Piqueta, kojeg sam na zalazu karijere uvjerio da se vrati. Ovaj je posao težak i pritisak je velik, ali tako izgleda kad vodite bilo koju kompaniju. Treba biti jako učinkovit, preuzimati rizike. Nemam budžet velikih top timova jačih od mojeg, pa mi treba i malo kreativnosti.
  NACIONAL: Jednom ste izjavili da Formula 1 nije samo sport i tehnologija, već da su važni glamur, lifestyle i ljudski dodir.
  - Tako je. Uvijek to govorim. Formula 1 je veliki događaj, nije to samo utrka. Svi znaju da se Formula 1 zasniva na tehnologiji, ali ljude više zanima glamur, stil, brzina, zvijezde, vozači, snaga, buka. Sve to zajedno čini Formulu 1 sjajnom. Ne sjećam se da mi je itko ikad rekao kako mu je lijepa tvoja mjenjačka kutija. Ljude više zanimaju lijepe djevojke ili zanimljiva utrka.
  NACIONAL: Je li to razlog zbog kojeg većina ljubitelja Formule 1 najviše voli Monte Carlo?
  - Za nas je Monte Carlo veoma težak jer radimo na jako ograničenom prostoru, ali s najviše glamura. Tamo je najmanje ljudi koje zanima kako izgleda naše prednje ili stražnje krilo na bolidu. Svi žele vidjeti tko je tamo, čija je jahta najveća. Kad to gledate na televiziji, sve izgleda poput sna.
  NACIONAL: Koja je vama najdraža utrka?
  - Ona u kojoj pobijedim. Nemam najdraže staze, za mene su sve jednake.
  NACIONAL: U novinama se često moglo pročitati da ste bili u Legiji stranaca, da ste karijeru počeli kao instruktor skijanja i radeći u restoranu?
  - To su sve gluposti.
  NACIONAL: Dio vaše biografije gdje se tvrdi da ste radili kao mešetar na milanskoj burzi je, pretpostavljam, točan?
  - Točno, tada sam se kretao u takvim krugovima u Milanu, dolazili su mi razni ljudi. Jednom je prilikom netko od mojih prijatelja doveo svog prijatelja, Luciana Benettona. Bilo je to 1974. Kasnije smo se počeli viđati češće, išli smo skupa na godišnji odmor, i s vremenom smo počeli sve češće razgovarati o tome kako bi trebali skupa pokrenuti neki posao. Kao i svaki odnos, i naš se postupno razvijao. Nakon nekog vremena Benetton je odlučio istražiti američko tržište, a ja sam htio s njim biti tamo. Deset godina smo vrlo uspješno radili u Americi. Napravili smo nevjerojatan posao: u tom razdoblju otvorili smo 750 trgovina. To su stvari koje nikad u životu ne zaboravljate.
  NACIONAL: Prvoj utrci Formule 1 prisustvovali ste tek 1988.?
  - Točno, Luciano me pozvao da vidim Veliku nagradu Australije. Meni je bilo dosta prodaje majica i pulovera, htio sam raditi nešto drugo. On me pitao želim li s njim ući u novu avanturu zvanu Formula 1 i tako smo počeli. Izračunao sam da mi treba šest-sedam mjeseci da mu organiziram tim i da ću se onda vratiti u Ameriku. Ali nikad se nisam vratio, završio sam u Engleskoj.
  NACIONAL: Benettonov tim Formule 1 preuzeli ste 1989. i, pretpostavljam, započeli njegovu transformaciju u vodeći tim u Formuli 1?
  - Prvi put smo pobijedili u utrci već 1990. s Nanninijem. Nakon toga imali smo Piqueta i 1992. stigao je Michael Schumacher. Dvije godine kasnije on je osvojio naslov svjetskog prvaka. 1995. godine osvojili smo i naslov svjetskog prvaka i konstruktorski naslov, titulu koja se dodjeljuje najboljem timu.
  NACIONAL: To su vjerojatno bila zanimljiva vremena.
  - Benetton je imao jako ograničen budžet u usporedbi s tadašnjim velikim timovima, Ferrarijem, Brabhamom, Tyrellom, Wiliamsom i McLarenom. Ali obavili smo jako dobar posao, Schumacher prije svih. To je bilo zaista čudo. Nikad se više tako nešto neće ponoviti u Formuli 1. Ali uspjeli smo, sada je to u povijesnim knjigama, i kad se toga sjetim znam da je to bilo sjajno razdoblje.
  NACIONAL: Kako ste se vratili u Formulu 1 i 2002. opet postali šef tima, ovog puta Renaulta?
  - Povukao sam se 1997. jer sam bio umoran. Bio sam vlasnik Ligiera i Minardija, prodao sam Ligier Alainu Prostu, prodao sam Minardi, i prodao sam svojih 30 posto Benettona Benetton Groupu. Odlučio sam prestati raditi i živjeti sam. Imam imanje u Keniji na kojem sam poželio provoditi više vremena. Putovao sam kao manijak što je bilo jako stresno. Ukazala mi se prilika da unajmim Renaultovu tvornicu kad se francuski proizvođač povukao iz Formule 1. Pokrenuo sam Supertec. Prodavao sam motore timovima Formule 1. Benetton je vozio na moj motor, Williams, Tom Walkinshaw i na kraju BAR s Jacquesom Villeneuveom. To je doista bilo zanimljivo jer prije sam poznavao samo šasiju automobila, a sad sam upoznao i motor. Onda su mi 2000. prišli ljudi iz Renaulta sa željom da se uz moju pomoć vrate u Formulu 1. Nisam se htio vratiti. Ali bio sam dobar s ljudima u Renaultu, oni su me pritiskali i nakon nekoliko mjeseci odlučio sam se vratiti. To je jako ambiciozan program, sto posto Renaultov. Inače je uobičajeno da jedan proizvođač proizvodi šasiju bolida, a drugi motor.
  NACIONAL: Vi imate i druge poslove, bavite se turizmom u Keniji i na Sardiniji?
  - U Keniji imam luksuzno odmaralište s dvadeset soba, južno od Mombase. Billionaire je noćni klub, disko i restoran na Sardiniji. To je jedno od najpopularnijih mjesta za izlaske u Italiji i svakako poznato u cijelom svijetu. To nije samo disko, to je i brand koji se širi na razne druge poslove, poput linije odjeće. Drugi je Twiga, plaža i odmaralište u Versiliji. Sve što radim, radim profesionalno. Ugostiteljstvo je moj hobi – devedeset posto vremena uzima mi Formula 1, deset posto sve ostalo. Ali ja to volim. Netko igra golf, ja otvaram nova radna mjesta. Moj hobi upošljava 400 ljudi. Mladima volim dati mogućnost da se zaposle. Ja se dobro zabavim, a moji klubovi dobro rade.
  NACIONAL: Uvijek ste okruženi lijepim ženama, mnogo se pisalo o vašim vezama s manekenkama Heidi Klum i Naomi Campbell.
  - To je dio mog života. Pojavljivanje u novinama je cijena koju moram platiti. Ja sam javna osoba. Ljude više zanima odlazak na večeru s Naomi nego mojih deset sati u uredu. Rad u uredu nije seksi, nije zabavan. Ljude više zanima listanje magazina i podatak s kim sam ja izašao navečer. Ne zanima ih kad se sastajem s mehaničarima. Ali to je dio mog života, javna sam osoba, ljudi me prepoznaju. A sada s tim glupim mobilnim telefonima, gdje god da odem netko me slika. Nema više privatnosti.
  NACIONAL: U travnju mi je Ecclestone rekao da je svjestan da se njegov biološki vijek bliži kraju i da će Formula 1 nastaviti postojati i nakon njegove smrti. Kako će to izgledati?
  - Izgledat će drukčije. Ne znam da li će biti bolje ili lošije, ali nema sumnje da će se promijeniti. Možda će doći nova generacija i nešto promijeniti. Siguran sam da nešto moramo mijenjati, jer sada su troškovi u Formuli 1 potpuno suludi. Treba nam nova Formula. Otišli smo tako daleko s tehnologijom da je teško držati korak ako nemate jako puno novaca. Ali to je problem za ljude koji će preuzeti moje mjesto u budućnosti jer ja se iza 2008. ne vidim u ovom sportu. Možda ću tada na televiziji gledati novu Formulu. S Berniejem.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika