Objavljeno u Nacionalu br. 503, 2005-07-04

Autor: Plamenko Cvitić

EKSKLUZIVNO IZ SIRIJE

'Uz GSM, u RH ćemo raditi luksuzne hotele'

Nacionalov reporter u Damasku razgovarao je s čelnicima Syriatela, jedinog kandidata za četvrtu GSM koncesiju u Hrvatskoj

Direktor marketinga Syriatela Hussein Daher i asistentica uprave Caroline JacovDirektor marketinga Syriatela Hussein Daher i asistentica uprave Caroline JacovKad je sredinom lipnja javno objavljeno da je kandidat za četvrtog mobilnog operatora bliskoistočni konzorcij Adriacella, mnogi u Hrvatskoj bili su iznenađeni mogućim ulaskom arapskih investitora. Da bi saznao više o egzotičnim kandidatima za hrvatskog operatora, Nacionalov novinar prošlog je tjedna posjetio glavni sirijski grad i upravu vodećeg sirijskog mobilnog operatora Syriatela. Od 18 milijuna stanovnika Sirije, u Damasku, smještenom u južnom dijelu zemlje blizu granice s Libanonom, živi više od četiri milijuna ljudi.

Sjedište sirijskog operatora Syriatela, koji je, osim investicijskih fondova Mountec i Translink, glavni oslonac Adriacella, tvrtke kandidata za četvrtog hrvatskog GSM operatora, nalazi se u velikoj poslovnoj zgradi u središtu Damaska. U razgovoru s članovima uprave tvrtke i zaposlenicima saznali smo nešto o uspjesima tvrtke koja je službeno počela raditi 2000., te se prometnula u vodećeg GSM operatora koji danas u Siriji ima tržišni udio od 56 posto. "Budući da smo u Siriji postigli ovako velik uspjeh, već dulje vrijeme razmišljali smo o širenju naših znanja, iskustava i investicija u druge zemlje. Čim smo vidjeli da je u Hrvatskoj objavljen natječaj za mobilnog operatora, odlučili smo se javiti. Vjerujemo da imamo velike šanse za tu koncesiju, čak smo zbog izrade natječajne dokumentacije za Hrvatsku zapostavili natječaje u drugim zemljama", kazala je direktorica komercijalnog sektora Syriatela Magda Sakr. U zemlji koja ima 18 milijuna stanovnika, Syriatel je u nekoliko godina uspio privući milijun i dvije stotine tisuća korisnika, bruto prihod u 2004. godini iznosio je 378 milijuna dolara, a neto profit 85 milijuna dolara. "Mrežom od 1250 baznih stanica upravlja 1450 zaposlenika, a pokrivenost signala je besprijekorna: pokrivamo 99 posto nastanjenog teritorija, a bazne stanice postavili smo čak i u pustinjskim krajevima u istočnim dijelovima zemlje", istaknuo je direktor marketinga Syriatela Hussein Daher.

Da bi uspjeli na hrvatskom telekomunikacijskom tržištu i postigli planiranih 15 do 20 posto udjela u pet godina, što je na nedavnom predstavljanju tvrtke u Zagrebu istaknuo čelni čovjek Syriatela Nader Kalai, sirijski će investitori morati dobro osmisliti strategiju poslovanja. "Snižavanje cijena nije jedini faktor. Naši korisnici u Siriji vrlo su zahtjevni, pa pretpostavljamo da su takvi ili još i zahtjevniji i hrvatski korisnici. Osim politike cijena, važni su nam i kvaliteta usluga i novi sadržaji. Što se tiče samih cijena, vaši postojeći operatori imaju vrlo zamršene tarifne pakete, mi volimo jednostavne modele u kojima je i samom korisniku potpuno jasno koliko plaća za određenu uslugu", objašnjava Magda Sakr.

Kulturološke i društvene različitosti sirijskih i hrvatskih korisnika očite su već pri pomnijoj usporedbi navika. "Od milijun i dvjesto naših korisnika, nešto više od 50 posto otpada na post-paid korisnike, premda znamo da je u europskim zemljama veći postotak pre-paid korisnika. Sirijci vole posjedovati stvari, tako da više cijene i poštuju da nešto nosi njihovo ime i prezime, pa bilo da je riječ i o računu za telefoniranje, nego da su anonimni vlasnici. To je stvar kulture i domaćih običaja", ističe asistentica u upravi Syriatela Caroline Jacob. Za razliku od hrvatskih post-paid korisnika mobitelskih usluga, sirijski korisnici ne dobivaju mjesečno račun putem pošte. "Poštanski sustav nije baš razvijen, ne postoje kućni brojevi nego su adrese opisne, tako da to u nas ne bi funkcioniralo. Tako naši korisnici jednom mjesečno dobivaju sms u kojem ih se podsjeća da dođu u neki od naših uslužnih centara i plate svoj mjesečni račun", kazao je direktor IT sektora Amer Moujtahed. Syriatel danas ima pedesetak uslužnih centara po cijeloj zemlji, u kojima građani mogu potpisati pretplatnički ugovor ili platiti račun za obavljene razgovore. Za telefonske upite korisnika Syriatel je izgradio čak dva pozivna centra, u Damasku i Allepu, koji dnevno primaju više od dvadeset tisuća poziva. Kako bi zadovoljili želje i potrebe korisnika, Syriatel je u prosincu 2004. bio prvi operator u Siriji koji je pokrenuo GPRS i MMS usluge. Čelnici tvrtke ponosni su i na Syriatel Academy, poslovnu školu unutar kompanije koju je posjetio i Nacionalov novinar, u kojoj se zaposlenici dodatno obrazuju ili uče strane jezike, jer je jedan od ciljeva tvrtke stručno usavršavanje i povećanje kompetencije svojih djelatnika koji su, uostalom, i djelomični vlasnici Syriatela. Tvrtka je 2004. izišla na burzu i podijelila svim svojim zaposlenicima određeni paket dionica.

Da bi pokazao kako ozbiljno namjerava ući na hrvatsko tržište kao četvrti operator, Syriatel se unaprijed dogovorio o suradnji s vodećim proizvođačima telekom opreme i uređaja Siemensom i Ericssonom, ali i hrvatskim tvrtkama. "S Inom smo potpisali pismo namjere o dugoročnoj suradnji, pogotovo zbog njezina angažmana u Siriji. Ina nam je zanimljiva zbog svojih prodajnih objekata koji mogu biti izvrsni prodajni kanali za naše proizvode, ali i zbog mogućnosti postavljanja naših baznih stanica. Slična pisma namjere potpisali smo i s Odašiljačima i vezama te s Hrvatskom elektroprivredom. Nakon dobivanja koncesije intenzivirat ćemo suradnju s drugim hrvatskim tvrtkama", istaknula je Magda Sakr.
Ponuda sirijske kompanije koja uključuje zapošljavanje petstotinjak hrvatskih djelatnika do kraja 2007. i početno investiranje od stotinjak milijuna eura u prvih 18 mjeseci pokazuje da su namjere ozbiljne, a što je odlučilo Vijeće Agencije za telekomunikacije znat će se kroz tjedan dana.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika