Objavljeno u Nacionalu br. 505, 2005-07-18

Autor: Berislav Jelinić

BORBA ZA POMOĆ IZ ZRAKA

Ponuđači kriju cijene helikopterskih službi

Od pet tvrtki koje sudjeluju na natječaju za pružanje helikopterske hitne pomoći, samo su Orka film i češki Delta Systems bili spremni predočiti svoje financijeske uvjete, Elilario i CHC dali su detaljan opis ponuda, a Helikompanija, iza koje stoji Vladimir Zagorac, odbila je komunicirati s Nacionalom

Sumnje u objektivnost Povjerenstva javile su se i zato što je natječaj raspisan nejasno, bez čvrstih parametara na temelju kojih bi se moglo decidirano ocijeniti koja je ponuda najbolja. Unatoč tomu, na natječaj se javilo pet kandidata, a neki od njih ugledne su međunarodne kompanije koje posluju na više kontinenataSumnje u objektivnost Povjerenstva javile su se i zato što je natječaj raspisan nejasno, bez čvrstih parametara na temelju kojih bi se moglo decidirano ocijeniti koja je ponuda najbolja. Unatoč tomu, na natječaj se javilo pet kandidata, a neki od njih ugledne su međunarodne kompanije koje posluju na više kontinenataPovjerenstvo Vlade za organizaciju i koordinaciju projekta VHS, pružanje helikopterske hitne pomoći, trebalo bi već ovog tjedna odlučiti tko bi taj posao u Hrvatskoj trebao obavljati u sljedećih 10-20 godina. Riječ je o natječaju koji je izazvao brojne kontroverze u javnosti, ponajprije zato što su neki piloti i stručni krugovi počeli javno upozoravati da bi taj natječaj mogao biti namješten za Helikompaniju, iza koje se vlasnički vjerojatno skriva umirovljeni general Vladimir Zagorec. Ta se kompanija već dulje vrijeme ozbiljno pripremala za taj natječaj. Njihova ponuda napisana je na 2000 stranica, što je konkurente navelo na sumnju da su oni unaprijed znali za natječajne uvjete, jer se nikako u samo mjesec dana, koliki je bio rok za prijave, nije mogla pripremiti tako opsežna ponuda.

  Sumnje u objektivnost Povjerenstva javile su se i zato što je natječaj raspisan nejasno, bez čvrstih parametara na temelju kojih bi se moglo decidirano ocijeniti koja je ponuda najbolja. Unatoč tomu, na natječaj se javilo pet kandidata, a neki od njih ugledne su međunarodne kompanije koje posluju na više kontinenata.

  Prošlog tjedna na dodatne razgovore u Fond za privatizaciju bili su pozvani predstavnici Helikompanije, Delta Systema i Elilarija, pa se počelo nagađati da bi oni mogli biti najozbiljniji kandidati za pobjedu na natječaju. Budući da na javnom otvaranju ponuda u Fondu za privatizaciju nisu otkrili ništa konkretno ni iz jedne ponude, Nacional donosi sažetke ponuda svih kandidata, kako bi javnost mogla vidjeti tko se i s kakvim konceptima natjecao. Samo su Orka film i češki Delta Systems bili spremni predočiti i svoje financijske ponude. Elilario i CHC dali su detaljan opis ponuda bez financijskih pokazatelja. Helikompanija nije htjela detaljnije opisati vlastiti projekt, čime se, bar u komunikaciji s Nacionalom, pokazala kao najmanje transparentan kandidat. Konkurenti Helikompaniju neslužbeno sumnjiče da je upravo ona u Večernji list dostavila informacije o navodnom slomu natječaja, jer im ponuda nije najpovoljnija.

DELTA SYSTEM – AIR (DSA)

  DSA je osnovana 1991. Letačko osoblje i menadžment društva imaju iskustva s osnivanjem zračne službe spašavanja (ZSS) u Češkoj i Slovačkoj Republici od 1987. Od 1994., kad je ustrojila vlastitu letačku školu, osposobila je 550 pilota zrakoplova i helikoptera. U Hrvatskoj DSA namjerava angažirati helikoptere, EC 135 (T1 i T2) i AS 355 (F2 i N), a u suradnji s tvrtkom Eurocopter planira odmah na početku provođenja projekta izgraditi podružnicu Centra za održavanje u Hrvatskoj. DSA računa s angažmanom 68 - 70 zaposlenika. Od treće godine rada DSA će angažirati samo hrvatsko osoblje, uz maksimalno 1 - 2 radnika iz Češke radi instrukcija domaćim kadrovima.
  Planiraju izgraditi pet helikopterskih centara, a operativni radijus svakog od njih bio bi 100 km s doletnim vremenom maksimalno do 25 minuta. Kao najprikladnije centre za odvijanje VHS-a DSA u unutrašnjosti predlaže Zagreb i Slavonski Brod zbog dobrog položaja i potpune pokrivenosti teritorija, te Rijeku, Zadar, Split i Dubrovnik duž obale. Zbog uštede DSA predlaže pokriti područje Splita i Dubrovnika iz jednog centra, prema kriteriju što bolje opremljenosti najbližeg medicinskog centra.

  Na jedan centar predviđa se minimalno 12 osoba: tri pilota, tri liječnika, tri osobe službe za spašavanje i tri mehaničara
  Cijena helikoptera tipa EC 135 iznosi od 3,5 do 3,8 milijuna eura s amortizacijskim rokom od osam godina. Osnovna cijena izgradnje jednog centra iznosi milijun eura ovisno o smještaju centra.
  Cijeli projekt financirao bi se od sredstava zajma u visini 20-22 milijuna eura. Prema izračunima proizlazi da bi pri radu svih pet centara godišnji troškovi iznosili 12 milijuna eura.

ORKA FILM

  Orka film osnovan je 2002. i u vlasništvu je Hrvoja Čermaka. U vlasništvu tvrtke je i tvrtka Zračno medicinska služba. Orka film želi omogućiti pružanje hitne medicinske pomoći helikopterima tvrtke Bell Helicopters Textron, Bell 427 i Bell 412 EP. Usluge koje su predmet natječaja Orka bi prvo pružala helikopterima u vlasništvu tvrtke Alfa helicopters. Riječ je o modelima Bell 206 Twin Ranger i Bell 427, koje bi unajmili od kraja srpnja do kraja 2005.
  U šest regionalnih bolničkih centara u Zagrebu, Osijeku, Rijeci, Zadru, Splitu i Dubrovniku izgradili bi smještajne kapacitete za posade, letjelice i liječničke timove. Planiraju izgraditi i desetak helidroma na otocima i u priobalju. U Rijeci i Splitu bazirali bi helikoptere Bell 412 opremljene vitlom za podizanje osoba, nosivosti 275 kg, uz klasičnu opremu za prijevoz ozlijeđenih. Iz ta dva centra pružali bi usluge i u suradnji s Gorskom službom spašavanja i Obalnom stražom, te Pomorskom policijom. U ostalim regionalnim centrima radili bi helikopterima Bell 427.
  Financijski pokazatelji Orke temelje se na bazi desetogodišnje koncesije. Trošak nabave i opremanja helikoptera, goriva, maziva i periodičnih i korektivnih pregleda za to razdoblje iznosio bi 4,593 milijuna eura. Naknada za plaće zaposlenih bila bi milijun eura. Naknade za rad medicinskog osoblja sa svim doprinosima bile bi 905 tisuća eura, a za rad djelatnika Gorske službe spašavanja 182.500 eura. Trošak izgradnje i opremanja šest helidroma u regionalnim centrima bio bi 164 tisuće eura. Ukupan trošak doseže 6.876.500 eura.
  Orka na temelju iskustava tvrtki iz neposrednog okruženja Hrvatske računa da bi se godišnje u Hrvatskoj izvelo 2200 akcija. Prosječna cijena jedne akcije bila bi 3125 eura.

Elilario Italia Spa

  Tvrtka je kao djelatnik u polju zračnog prijevoza nelinijskih zrakoplova i helikoptera te avijacijskog servisiranja na prvome mjestu u Italiji i na drugom u Francuskoj. Trenutačno Elilario Italia posluje s 43 helikoptera. Ukupna vrijednost zračne flote Elilario Italia 31. prosinca 2004. bila je oko 120 milijuna eura.
  Elilario predviđa nabavu šest dvomotornih helikoptera i dvaju jednomotoraca koji će biti razmješteni u Dubrovniku, Osijeku, Rijeci, Zagrebu, Zadru i Splitu.
  Elilario u Hrvatskoj namjerava osnovati tvrtku koja će imati generalnog direktora, sedam namještenika (tehničari i upravno osoblje), 24 pilota i 16 helikopterskih tehničara. Servisne usluge pružat će u suradnji s Eurocopterom. Namjeravaju koristiti tri helikoptera BK 117, tri EC 145 i dva EC 130.
  Elilario je precizno i opsežno objasnio kako i po kojim kriterijima namjerava pružati usluge hitne medicinske pomoći, obučiti osoblje i kako namjerava pripremiti infrastrukturu koja treba biti u službi pružanja tih usluga. Nisu htjeli otkriti nikakve konkretne pokazatelje troškova, tako da nije poznato kolika bi bila prosječna cijena jednog leta, niti ukupni izdaci na godišnjoj ili duljoj osnovi.
Canadian Helicopters Company CHC

  "Hrvatska se kao mlada zemlja suočava s velikim izazovima, među kojima su transparentno poslovanje i korupcija. Snažno vjerujemo da će ovaj natječaj biti pošten i transparentan, iako ne možemo dokučiti po kojim će se kriterijima na natječaju odabrati najbolja ponuda. Vjerujemo da će kriterije uspostaviti eksperti koji znaju i razumiju ovu industriju", izjavio je za Nacional Chris Krajewski, potpredsjednik Business Units & Customer Service u tvrtki CHC Global Operations.
  Krajewski je Nacionalu poslao pismo u kojem opisuje kompaniju u kojoj je zaposlen. Međutim, nije dostavio nikakve precizne financijske podatke o ponudi kompanije, tako da ostaje nepoznato kakav model ta tvrtka zapravo nudi. Krajewski u pismu navodi da je CHC javna tvrtka čije su dionice uvrštene na Kanadsku i Newyoršku burzu. Prošle su godine prije oporezivanja i amortizacije ostvarili profit u iznosu od 102 milijuna dolara. Ukupna imovina tvrtke iznosi oko 1,3 milijarde dolara.
  Postojeći projekti CHC-a uključuju industrijsku podršku, potragu i spašavanje, službu zračne hitne pomoći, te angažmane u građevinskoj industriji i humanitarnom radu širom svijeta. Svojim klijentima CHC osigurava zrakoplove, pilote, održavanje, osiguranje, logističku potporu i obuku na šest kontinenata.
  CHC danas radi s kombiniranom flotom koja uključuje više od 300 teških, srednjih i laganih zrakoplova. Kompanija je posebno ponosna što u svojoj floti ima i helikoptere Super Puma, te super Puma MK2. CHC se na natječaj u Hrvatskoj javio zato što računa da će Hrvatska uskoro ući u EU, te je doživljava kao zemlju velikih mogućnosti.
  Nisu dostavili nikakve konkretne podatke o cijeni projekta. Natječajnoj komisiji ponudu nisu dostavili na hrvatskom jeziku, pa bi mogli biti diskvalificirani jer nisu ispunili taj natječajni uvjet.

HELIKOMPANIJA (HIKO)

  Helikompanija je također odbila dati Nacionalu bilo kakve precizne podatke o financijskoj ponudi, odnosno cijeni njihova projekta. Štoviše, nakon tog zahtjeva Nacional su uputili da se na njihovoj internetskoj stranici informira o njihovu projektu, koji su u javnosti konkurenti i neki stručni krugovi dosta napadali. Projekt su na vlastitoj internetskoj stranici opisali kao da su već pobijedili na natječaju.
  Human Consult Austria je 26. ožujka 2004. u Hrvatskoj osnovao poduzeće s posebnom svrhom, Heli kompanija d.o.o. (HIKO). Djelovat će se iz pet helikopterskih centara iz cijele Hrvatske (Zagreb, Slavonski Brod, Rijeka, Zadar i Korčula) sa šest helikoptera Eurocopter EC 145 za upravljanje u kriznim situacijama i za HEMS operacije te četiri EC 130 za svakodnevnu policijsku službu. Operativni radijus svakog centra je 100 km, što osigurava potpunu pokrivenost hrvatskog teritorija, kopna i mora.

  U početku će HIKO zaposliti menadžera za operacije leta, menadžera kontrole kvalitete i tehničkog menadžera, 28 pilota, administrativno osoblje i dispečere. To znači da će se oko 60 ljudi zaposliti širom Hrvatske.
  Human Consult je napravio procjenu helikoptera, analizirajući koji od modela - Agusta, MD-Explorer, Bell, Eurocopter EC 135 ili EC 145, najbolje odgovara za HEMS (Health Emergency Medical System) i borbu protiv požara. Izbor je pao na EC 145 zbog toga što je Hrvatska podnijela molbu za članstvo u Europskoj uniji i zbog topografske slike Hrvatske – more, tisuće otoka, planine i platforme za istraživanje plina i nafte.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika