Objavljeno u Nacionalu br. 506, 2005-07-25

Autor: Eduard Šoštarić

RAT ZA VOJNE TRANSPORTERE

Sanader lobira za skupe američke amfibije

U utrci oko nabave 126 borbenih oklopnih transportera za HV vrijednih 170 milijuna eura ostali su američki General Dynamics preko svoje austrijske tvrtke i finski proizvođač Patria, čija je ponuda povoljnija i po cijeni i po najavljenim investicijama

Dramatična utrka oko nabave 126 borbenih oklopnih vozila za potrebe hrvatskih oružanih snaga vrijednih 170 milijuna eura, nakon prošlotjednog posjeta premijera Ive Sanadera SAD-u i razgovora koje je vodio s predstavnicima američkog vojnog koncerna General Dynamics, vlasnika austrijske tvrtke Steyr, mogle bi poprimiti dimenzije međunarodnog političkog skandala.
Sadržaj razgovora Sanadera s čelnim ljudima General Dynamicsa nedvosmisleno potvrđuje da će hrvatski premijer, motiviran isključivo političkim razlozima, a nipošto prispjelim ponudama, po svaku cijenu lobirati da Hrvatska vojska bude opremljena oklopnim transporterima austrijske proizvodnje Pandur 8X8. Poznati finski proizvođač oklopnih transportera "Patria" nudi vozilo AMV 8x8 po povoljnijoj cijeni i kroz investicije putem "offset" programa, doznao je Nacional iz izvora bliskih Ministarstvu obrane. Pandur 8X8 još je neka vrsta prototipa koji je kupio samo Portugal, a prve isporuke tek se očekuju.

Ali Sanader je shvatio da bi sporazum s američkim industrijskim koncernom bio izvrsna prilika za poboljšanje odnosa dviju zemalja i zaokret američke vanjske politike spram bržeg hrvatskog približavanja euroatlantskim integracijama. Hrvatski premijer sastao se s vodećim ljudima General Dynamicsa ne bi li ih uvjerio da poboljšaju svoju ponudu i jače se povežu sa slavonskobrodskom tvrtkom "Đuro Đaković" gdje bi se proizvodili oklopni transporteri. Koliko je Sanaderu stalo da upravo američki koncern s vozilom Pandur 8X8 pobijedi na međunarodnom natječaju, pokazuje i njegova neuobičajena ponuda da bi Hrvatska, ako General Dynamics snizi cijenu oklopnih vozila i poveća investicije u hrvatsko gospodarstvo, za pet godina od istog proizvođača vjerojatno kupila i borbene zrakoplove F-16.
Taj prijedlog naišao je na oprezan stav američke strane, jer Sanader je kao predsjednik HDZ-a prije zadnjih parlamentarnih izbora mnogo obećavao američkoj administraciji, ali kad je došao na vlast, ništa od toga nije proveo u djelo. Osim toga, nitko još ne zna tko će za pet godina biti na vlasti, a ne postoji ni studija koja bi definirala ustrojstvo ratnog zrakoplovstva.
SAD je na neispunjena Sanaderova obećanja odgovorio blokadom ulaska Hrvatske u euroatlantske integracije. Hrvatskom državnom vrhu do daljnjega je onemogućava službeni posjet Bijeloj kući. Sanader bi mogao dovesti u vrlo nezgodan položaj sve buduće hrvatske vlade.

Premijerovo favoriziranje jedne od strana u natječaju svakako je neprimjereno, jer najpovoljnijeg ponuđača ne bira Vlada nego projektni tim i Vojno-tehnički savjet, a Vlada odlučuje o načinu financiranja. Sanaderova akcija u SAD-u dio je već najavljivanog plana hrvatske diplomacije da se vanjskopolitički interesi Hrvatske počnu ostvarivati "američkom kartom", političkom trgovinom kojom se američka diplomacija kani pridobiti za brži ulazak Hrvatske u euroatlantske integracije uz blaže kriterije od sadašnjih.

Mnogi smatraju da je Sanader, izjavivši Amerikancima da će Hrvatska kupiti F-16, povukao potez očajnika, jer drugih aduta za brzi ulazak Hrvatske u euroatlantske integracije i nema. Potpuno je jasno da Hrvatska neće svoje vojnike slati u Irak i da neće potpisati sporazum o neizručivanju američkih vojnika Međunarodnom kaznenom sudu.
Nedavna najava da će sto hrvatskih vojnika otići u najopasnije dijelove Afganistana također je dio plana iz "američke karte".
Opremanje Hrvatske vojske oklopnim vozilima za pješaštvo iziskuje 120 vozila raznih varijanata u deset godina. Taj projekt stajat će najmanje 170 milijuna eura. Zasnivat će se na domaćoj proizvodnji i integraciji, ulaganju u domaću industriju, a za nositelja proizvodnje odabrana je tvrtka "Đuro Đaković" – specijalna vozila. Natječaj će biti u dva stupnja, za temeljno vozilo i sustave naoružanja. U prvom stupnju, radi dobivanja što kvalitetnije offset ponude, projektni je tim od švicarskog MOWAG-a, austrijskog Steyra pod okriljem američkog General Dynamicsa i finske Patrije, čija su vozila testirana u Hrvatskoj, zatražio ponude koje obuhvaćaju i offset program.

U drugom stupnju, u skladu s mišljenjem Vojno-tehničkog savjeta, upućen je prijedlog ugovora s detaljnom tehničkom specifikacijom, dinamikom proizvodnje i strukturom offset programa izabranim dobavljačima – Steyru i Patriji. Nakon usklađivanja svih elemenata ugovora projektni će tim Nadzornoj skupini i VTS-u predložiti izbor strateškog partnera.
Kako je riječ o dugoročnom financiranju, odluku o načinu financiranja donijet će Vlada. Očekuje se da će do kraja 2005. završiti nabava, izabrat će se strani partner i sklopiti ugovor o početku proizvodnje oklopnog vozila za pješaštvo u Hrvatskoj.
Poljsko ministarstvo obrane još je 20. prosinca 2002. izvijestilo da je finsko oklopno vozilo Patria AMV 8x8 izabrano za opremanje poljske vojske, a naručeno ih je 690. AMV 8x8 pobijedio je na međunarodnom natjecanju za oklopni transporter u konkurenciji s Piranhom 8x8 i Pandurom 8x8. Deset posto vozila proizvest će Patria a ostatak poljski Wojskowe Zaklady Mechaniczne.

Poljska je izvrstan primjer uspješne provedbe offset sporazuma pri nabavi finskog modularnog borbenog vozila AMV 8X8, u najužem krugu ponude i u Hrvatskoj. Prema poljskim podacima, taj offset program vrijedan je1,61 milijardu eura za 690 modularnih borbenih vozila AMV, od kojih će 313 biti opremljeno 30-milimetarskom kupolom talijanskog proizvođača Otto Melara. Talijanski proizvođač također je uključen u offset preko offset sporazuma s 18 poljskih tvrtki. Kao dio offseta s Talijanima uključena je i proizvodnja talijanskog oružja kalibra 105 mm u Poljskoj (Zaklady Mechaniczne Tarnow), pri čemu se Poljacima jamči posao vrijedan najmanje 10 milijuna eura i prijenos tehnologije za proizvodnju kupola HITFIST 30.
U ime poljskog ministarstva obrane provedbu programa provodit će Wojskowe Zaklady Mechaniczne Siemianowice, zadužen za prijenos tehnologije i organizaciju proizvodnje u Poljskoj gdje će biti proizvedeno 650 vozila za Poljsku, a poslije i za treće zemlje. Uključenjem velikog broja poljskih tvrtki ukupni bi poljski udjel u tom poslu premašio 52 posto vrijednosti ugovora za narudžbu borbenih vozila.
Analitičari ističu taj primjer dobre europske suradnje, nasuprot dominaciji američke vojne industrije, kao jedan od najvećih offset poslova u tom dijelu Europe. Projekt je zamišljen kao proizvodnja 2 + 40 + 650 vozila, od čega će 650 biti proizvedeno u Poljskoj. Prva dva vozila, namijenjena za testiranje taktičko-tehničkih zahtjeva, isporučena su 30. lipnja 2004. u Sulejoweku na velikoj svečanosti kojoj su prisustvovali visoki finski, talijanski i poljski dužnosnici, uz krštenje poljskih vozila koja će nositi oznaku ROSOMAK.
Finska je svoju mrežu od više od 2000 dobavljača i kooperanata prepustila Poljskoj, čime će se poljsko gospodarstvo osposobiti za europsku kooperaciju uz podizanje tehnološke razine. Još je važnija dugoročna suradnja uz proizvodnju i drugih borbenih sustava za poljske potrebe i za isporuku trećim zemljama. Sve inačice borbenih vozila (za pješaštvo, izviđanje, sanitet, logistiku) kompatibilne su s NATO-ovim standardima, pa su za njih zainteresirane mnoge zemlje (Češka, Portugal, Belgija, Grčka, Južna Afrika). Zanimljivo je da je Južna Afrika pred potpisivanjem ugovora za zajedničku proizvodnju 264 različitih vozila AMV, iako ima razvijeno vlastito borbeno vozilo konfiguracije 8x8 Rooikat koje je moglo poslužiti kao platforma za buduća borbena vozila.
Steyrov proizvod Pandur 8x8 zasad su naručile samo portugalske oružane snage. Program se procjenjuje na 344 milijuna eura, a prvi bi Panduri portugalskoj vojsci trebali biti isporučeni 2006 za postrojbe kopnene vojske i ratne mornarice.


Steyrovo vozilo Pandur 8x8 ima neovisni ovjes, upravljanje preko prve dvije osovine, gume s run-flat umetcima koji omogućavaju vožnju i s prostrijeljenim gumama, dobru oklopnu zaštitu te zaštitu posade od mina. Održavanje je informatizirano računalnim dijagnostičkim sustavom za interaktivno održavanje i popravke. Pri dizajniranju vozila posebno se vodilo računa o što jednostavnijem održavanju pa se cijeli pogonski blok može zamijeniti za 30 minuta.
Pogonski sklop Pandura II je motor Cummins ISC snage 355 KS, a postoji mogućnost postavljanja i pojačane inačice motora snage 400 KS. Snaga se na kotače prenosi automatskom transmisijom ZF 6HP 602C. Maksimalna brzina na dobrom putu iznosi 100 km/h. Inačica 8x8 može se opremiti širokim spektrom raznih kupola, uključujući i onu s topom kalibra 105 mm. Nudi se i inačica opremljena kupolom s novog gusjeničnog borbenog vozila za pješaštvo Ulan koje ulazi u sastav austrijske vojske. Kupola ima stabilizirani top kalibra 30 mm, koaksijalnu strojnicu kalibra 7,62 mm, napredni dnevni/noćni sustav za upravljanje paljbom i sustav za automatsko praćenje cilja.


Patria AMV 8x8 opremljena je kupolom Patria PML127 OWS za 12,7mm tešku strojnicu. Kupola ima elektrohidraulični pogon koji joj omogućava okret za 360 stupnjeva i nagib kupole za –8 do +48 stupnjeva. Strijelac na kupoli ima ciljnik tipa Zeiss PERI-Z16A1 i dnevno-noćni periskop NAE 200. U borbenoj verziji prijevoza pješaštva na kupoli je i 30-milimetarski top tipa Bushmaster i strojnica kalibra 7,62 mm. Na AMV se ugrađuje i 120-milimetarski minobacač AMOS proizveden u suradnji finsko-švedskog konzorcija. Ima balističku zaštitu od 30-milimetarskih pancirnih zrna. Unutarnji prostor ima 13 m3, a vozilo može ponijeti i do 10 tona tereta. Maksimalna je brzina 100 km/h s operativnim dosegom od 800 km. Vozilo može prolaziti kroz vodu duboku do 1,5m brzinom 8-10 km/h. AMV 8x8 pokreću dva dizelska motora DI 12 Scania jačine 360 kW, transmisija brzine je automatska 7+1. Vozilo može biti opremljeno i drugim tipom dizelskog motora kao što su Caterpillar, Cummins, MTU, ovisno o logistričkim potrebama naručitelja.

Vezane vijesti

Sanader je bio svemoguć

Sanader je bio svemoguć

Bivši glavni tajnik HDZ-a Ivan Jarnjak završio je danas trodnevno svjedočenje u slučaju Fimi medija, ustvrdivši u odgovoru bivšem premijeru i… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika