Objavljeno u Nacionalu br. 507, 2005-08-01

Autor: Dean Šoša

VIDEO/DVD

Život navijača Chelseaja

\'Navijačko ludilo\' Nicka Lovea uvjerit će i one koji prema navijačkom nasilju gaje prezir da je glavnom liku vrijedilo čak i biti pretučen

Dean ŠošaDean ŠošaBritanski film "Navijačko ludilo", čiji su glavni junaci fanatični navijači Chelseaja, objavljen je u Hrvatskoj na DVD-u neposredno prije početka hrvatskoga nogometnog prvenstva. Domaći navijači još su uglavnom tihi. Bad Blue Boysi pružaju Mamiću još jednu šansu, Torcida igračima Hajduka još ne kopa grobove, jedino je Armada prekinula ljetno zatišje najavljujući nerede bude li vrata Rijeke branio golman iz Srbije i Crne Gore. Teško je reći hoće li "Navijačko ludilo" steći kultni status među našim navijačima, no tijekom jedne projekcije u Švedskoj, usred kina su se potukli navijači Malmöa i Helsinborga, nakon čega je film navodno povučen iz tamošnje kinodistribucije. Ekranizacija romana "The Football Factory" glasovitog britanskog pisca Johna Kinga, inače jednog od najzanimljivijih ostvarenja tzv. nogometne književnosti (hrvatski prijevod romana, nažalost ne i filma, puno je suvisliji -"Tvornica nogometa"), posjeduje u svakom slučaju silinu zbog koje bi je mnogi mogli protumačiti na pogrešan način. No upozorenja koja su davali neki engleski kritičari uoči prvenstva u Portugalu 2004., da bi prikazivanje filma prije prvenstva moglo rezultirati nasiljem, bez sumnje su bila pretjerana i jedino upućuju na njihovo kronično nerazumijevanje filma i umjetnosti. Uzroci svakog nasilja, pa tako i onog na stadionu, dublji su i stariji od bilo kojeg filma, knjige ili pjesme.

"Navijačko ludilo" prati svakodnevnicu nekolicine žestokih navijača londonskog Chelseaja. Glavni lik i narator filma Tommy Johnson momak je na pragu tridesete na čijoj je ljestvici uzbuđenja najviše rangirano subotnje divljanje oko nogometnih terena. Posao, karijera ili djevojke, koje uglavnom bezuspješno lovi u opskurnim pubovima, ničeg se ne sjećajući sljedećeg jutra, Tommyju ne znače ništa, a stalno ga progoni san u kojem je brutalno pretučen i ostavljen da umre. Sličnu filozofiju slijedi i njegov najbolji prijatelj Rod, prodavač klima-uređaja, koji će ključnu večeru s roditeljima potencijalne ljubavi naprasno prekinuti ne bi li očitao bukvicu njezinu malograđanskom tati, koji ne razumije u čemu je privlačnost lomljenja tuđih nosova. Od njih dvojice još je nasilniji Billy, oženjeni 40-godišnji vlasnik biznisa s cvijećem i trgovac kokainom, koji svoju djecu podučava da gađaju ljude pikadom.

"Je li sve skupa vrijedilo?" pita se na početku i na kraju filma brutalno pretučeni Tommy, zaključivši da svakako jest. Redatelj Nick Love sposoban je uvjeriti u takav zaključak čak i one koji prema navijačkom nasilju inače osjećaju duboki prezir. Britanski redatelji oduvijek su imali snažan osjećaj za socijalni kontekst u kojem se odvijaju radnje njihovih filmova, ne samo oni okupljeni krajem 50-ih i 60-ih oko struje tzv. britanskog socijalnog realizma. Najuspjeliji britanski filmovi uglavnom su socijalno itekako "osviješteni" bilo da je riječ o ostvarenjima autora kojima je društveni interes često primaran (Ken Loach, Mike Leigh) bilo da je riječ o trendovskim ostvarenjima poput "Trainspottinga". Jaka socijalna potka krasi i najbolje krimiće poput Jordanove "Mona Lise", Mackenziejeva "Crnog petka za gangstere" ili Hodgesova nedavno revaloriziranog klasika "Sredite Cartera". Čak se i ljubavne komedije Hugha Granta poput "Četiri vjenčanja i sprovod" ili "Ja u ljubav vjerujem" ne događaju u zrakopraznom hollywoodskom prostoru.

Navijačka nogometna kultura usko je povezana s radničkim miljeom, a to je teren na kojem se redatelj Nick Love očito osjeća kao kod kuće. Mjesni pubovi, igrališta na kojima igraju pioniri, prljave ceste i opskurni stambeni interijeri, snažna su scenografija "Navijačkog ludila" na čijoj se pozadini ocrtavaju povijest, sadašnjost i dijagnoza navijačkog ludila koje je brojnim protagonistima filma jedini ispušni ventil od sive svakodnevnice.

Bez upuštanja u bilo kakvu analizu navijača i njihove kulture, kojima se ionako svako malo pozabave naši sociolozi (Srđan Vrcan: "Nogomet, politika, nasilje"), može se reći da je Love obavio pravi posao, smjestivši problem u pravi kontekst i ne popujući previše. "Navijačko ludilo" bilo bi i dojmljivije da Love nije toliko bio vizualno i narativno impresioniran Boyleovim "Trainspottingom". Također, neke je stvari Love preskočio ili tek naznačio, poput primjerice rasizma, no ono najvažnije, Love je fascinantno prikazao na lokalnoj razini frustriranost Engleza činjenicom da pridjev Velika u nazivu njihove Britanije igra onoliku ulogu koliku u svjetskoj politici igra kruna njihove nesretne kraljice, a na globalnoj sklonost nekih od njih da egzistencijalnu krizu umjesto igranjem igrica, kupnjom novoga "porschea" ili nizanjem atraktivnih ljubavnica, rješavaju razbijanjem tuđih glava. Kao i u slučaju većine zanimljivih "malih" filmova, DVD izdanje "Navijačkog ludila" ne sadrži dodatne priloge.

DISTRIBUTER: CONTINENTAL FILM
DVD+VHS
The Football Factory, brit. drama, 2004.
R: Nick Love
GL: Danny Dyer, Frank Harper, Neil Maskell, Roland Manookian, Tamer Hassan


FILM: 4
DVD: 1

TRI MALE RECENZIJE


RAY
BLITZ
DVD+VHS
Filmsku biografiju Raya Charlesa "Ray", redatelja Taylora Hackforda ("Oficir i džentlmen"), kritičari su uglavnom ocijenili inferiornom filmskoj biografiji Howarda Hughesa "Aviator", u režiji Martina Scorseseja. Šteta, Scorsese je svakako značajniji redatelj od Hackforda, no njegov je "Ray" ipak puno uspjeliji od "Aviatora". Za razliku od Scorsesejeva Hughesa, Hackfordov je Charles nevjerojatno slojevit lik, žestoki momak koji glazbom pobjeđuje invalidnost, ovisnost o ženama i heroinu, i golemu rupetinu u duši. Jamie Foxx odigrao je svoju ulogu fantastično i zasluženo osvojio Oscara. Odlično DVD izdanje nudi mogućnost gledanja proširene, 26 minuta dulje verzije od one što se prikazivala u kinima.
Ray, am. biogr. drama, 2004.
R: Taylor Hackford
GL: Jamie Foxx, Kerry Washington, Regina King, Clifton Powell
FILM: 4
DVD: 4

PROKLETI
UCD
DVD+VHS
Kultni majstor horora Wes Craven i scenarist njegove trilogije "Vrisak" Kevin Williamson udružili su se ponovo nastojeći zajedno realizirati horor "Prokleti". Nažalost, umjesto uspjeha "Vriska", "Prokleti" su doživjeli sudbinu u skladu sa svojim imenom. Producenti su film toliko izmrcvarili da je iz konačne verzije teško iščitati Cravenov autorski udio, no ako je odgovoran i za desetinu viđenog, majstor je očito u velikoj krizi. Jednostavno, "Prokleti" su jedan od najgorih filmova posljednjih nekoliko godina, ne računamo li, naravno, posve neambiciozna djelca čije autore kvaliteta ionako ne zanima. DVD izdanje sadrži dva kratka dokumentarca o snimanju filma, no svima koji se u njima pojavljuju bilo bi pametnije da su se negdje sakrili.

Cursed, am.-njem. horor, 2005.
R: Wes Craven
GL: Christina Ricci, Jesse Eisenberg, Joshua Jackson, Portia de Rossi
FILM: 0
DVD: 1

SAJAM TAŠTINE
Discovery
DVD+VHS
Kolega Radić pozabavio se u doba kinodistribucije "Sajma taštine" vrlo studiozno odnosom filma redateljice Mire Nair ("Monsunsko vjenčanje") i romana W. M. Thackerayja, prema kojem je snimljen, pa ostaje jedino ustvrditi kako je "Sajam taštine" slab film čak i neovisno o načinu na koji se njegovi autori odnose prema književnom predlošku. Film ugledne indijske redateljice prekratak je za broj likova i vremenski raspon kojim barata tako da povremeno zanimljiv kostimirani filmić u cjelini ipak previše nalikuje TV filmu skrpanom od neke podulje serije. Način na koji Mira Nair profilira glavne i sporedne likove asocira na sapunice, baš kao i gluma čitave ekipe na čelu s Reese Whiterspoon.

Vanity Fair, brit.-am. melodrama, 2004.
R: Mira Nair
GL: Reese Whiterspoon, Romola Garai, James Purefoy, Rhys Ifans, Gabriel Byrne
FILM: 2
DVD: 2

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika