Objavljeno u Nacionalu br. 508, 2005-08-08

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Mozaik irskih luzera

'Krvava stanka' prati sudbine desetak Iraca koji žive u Dublinu, a vrhunac filma je nastup darovitog i karizmatičnog Colina Farrella

Dean ŠošaDean ŠošaU doba kad se mozaične drame počelo nazivati tim imenom, za takvim su tipom dramaturgije uglavnom posezali ambiciozni filmaši poput Roberta Altmana ("Kratki rezovi", "Gosford Park") ili P. T. Andersona ("Kralj pornića", "Magnolia"). Posljednjih godina mozaične su drame postale pomodne u svim kinematografijama (vidi "Tu" Zrinka Ogreste), a režiraju ih najrazličitiji filmaši, u rasponu od onih najambicioznijih pa do potpuno neambicioznih koji se jedino nastoje okoristiti trendom. Redatelj "Krvave stanke" John Crowley i njegov scenarist Mark O'Rowe sigurno nisu neambiciozni autori – riječ je o iskusnim i nagrađivanim irskim kazalištarcima - no kad je u pitanju film, situacija je malčice drukčija: mozaična drama "Krvava stanka" njihovo je debitantsko cjelovečernje filmsko ostvarenje.
"Krvava stanka" (još jedan loš prijevod originalnog naslova "Intermission") prati sudbine desetak Iraca koji žive u Dublinu i uglavnom pripadaju radničkoj klasi. Različitih su zanimanja: jedan je vozač autobusa, drugi novinar, a dvojica sitni lopovi, privremeno zaposleni u supermarketu. Njihovi se putovi neizbježno isprepleću: ćelavi, sredovječni bankar ljubaka, na primjer, s bivšom curom sitnog lopova, a drugi spava s njegovom ostavljenom i razuzdanom suprugom. Crowley i O'Rowe film otvaraju prizorom u kojem brbljavi kriminalac - glumi ga trenutačno najveća irska zvijezda Colin Farrell - nakon filozofski intonirana monologa brutalno udari nesretnu prodavačicu šakom u glavu baš kad je pomislila kako joj se šarmantni lopov "upucava", a zatvaraju predvidljivim happy endom.
Ono što se u međuvremenu dogodilo jest jedno uglavnom uspjelo djelce, uglavnom zato jer njegove brojne vrline istodobno upućuju i na jednu veliku manu. Nekoliko je stvari koje imponiraju u Crowleyjevu prvijencu, koji je koštao skromnih pet milijuna dolara, koliko je otprilike i zarađeno u kinodistribuciji, pribrojimo li britanskom utršku od dva milijuna funti malo manje od milijun dolara koliko je film zaradio u Americi. Glumačke su izvedbe redom odlične, posebno je sjajan Colm Meaney u ulozi policajca koji se pretjerano uživio u ulogu "Prljavog Harryja", dok je Shirley Henderson upravo savršena kao brkata djevojka koja je u potpunosti odustala od suprotnog spola nakon što joj je posljednji dečko oteo svu ušteđevinu te potom obavio nad njom nuždu.
Osim za rad s glumcima, John Crowley talentiran je i za kreiranje odličnih gegova, no od svega ipak najviše fascinira njegova sposobnost uvjeravanja gledatelja da promatra nešto sasvim suprotno od onoga što se zbiva na ekranu. Radnja filma odvija se u furioznom tempu. Crowley nam niti u jednom trenutku ne ostavlja vremena da se zapitamo kakav mi to film na kraju krajeva uopće gledamo. Takav trik uspijeva trenutačno, na razini prizora i sekvenci; baš kada se učini da se Crowleyjeva opsjena počinje razotkrivati, stvar je spašena nekom zgodnom replikom ili glumačkom bravurom.
Pomaknemo li se, međutim, s razine efektno režiranih prizora i sekvenci na razinu filmske cjeline, stvari stoje malčice drukčije. Nakon gledanja svih tih silnih priča o irskim luzerima, niti jedna nam ne ostaje u posebnom sjećanju, a najteže bi od svega bilo reći o čemu je u filmu zapravo riječ. Riječ je naprosto o dinamično režiranom filmu ni o čemu, u kojem nas Crowley privremeno uvjeri kako gledamo nešto vrlo ozbiljno i "art", no nakon svršetka radnje, njegov se prvijenac razotkrije kao labava kompilacija fora pokupljenih iz drugih filmova, od "Paklenog šunda" (uvod) do neizbježnog "Trainspottinga", koju je Crowley ukrasio čim god je mogao, mjestimice čak, u "Dogminu" stilu, kadrovima snimljenima iz ruke i vrlo slobodnom montažom. Ipak, dok god traje, "Krvava stanka" sasvim je dopadljivo i zabavno djelce, i više nego vrijedno opuštenoga ljetnoga gledanja.
Ono što najviše veseli u cijeloj priči o "Krvavoj stanci" jest nastup Colina Farrella, čovjeka koji je samo za nastup u "Aleksandru" inkasirao honorar dvaput veći od ukupnog proračuna kojim su raspolagali producenti tog filma. Dvadesetdevetogodišnji Irac proslavio se izvan granica svoje domovine obećavajućim nastupima u izvrsnoj Schumacherovoj "Zemlji tigrova" i efektnom epizodnom ulogom u Spielbergovu "Specijalnom izvještaju", no nakon toga se prebrzo srozao na razinu privatno razuzdana šetača za novac, prihvaćajući uloge u sumanutim projektima poput spomenutog "Aleksandra".
Prihvaćanjem uloge u "Krvavoj stanci" Farrell sugerira da glumački dar i karizmu koju nedvojbeno posjeduje možda neće baš uvijek trošiti na mediokritetske hollywoodske produkcije poput "Svježe krvi" ili "Hartova rata". Prema očekivanjima, DVD izdanje zanimljiva "malog" filma "Krvava stanka" ne sadržava niti jedan jedini dodatni prilog.

Continental film
DVD+VHS
"Intermission"; irska crna komedija; 2003.
R: John Crowley
GL: Colin Farrell, David Wilmot, Colm Meaney, Shirley Henderson
FILM: 3
DVD: 1

TRI MALE RECENZIJE
LEMONY SNICKET: NIZ NESRETNIH DOGAĐAJA
BLITZ
DVD+VHS
Solidna fantazija "Lemony Snicket: Niz nesretnih događaja" namijenjena je ponajprije djeci, iako film obiluje forama koje će dokučiti jedino odrasli. Film izgleda upravo fantastično, na razini najljepših fantazija Tima Burtona, no ipak je najveći adut "Niza nesretnih događaja" sjajni Jim Carrey. Anarhoidni i drski Carrey upravo briljira kreveljeći se u ulozi čovjeka koji usred dječjeg filma ne preza od najbrutalnijih umorstava, koju je očigledno odigrao s posebnim guštom. Dojam koji to pomaknuto dječje djelce ostavlja bio bi puno bolji da nas autori nisu počastili suvišnom likom pripovjedača, čija je jedina namjera osobna promidžba Lemonyja Snicketa, odnosno književnika Daniela Handlera, prema čijim je pričama film snimljen.

"A Lemony Snicket's Series of Unfortunate Events"; am.-njem.pustol.fantazija; 2004.
R: Brad Silbering
GL: Jim Carrey, Liam Aiken, Emily Browning, Timothy Spall, Meryl Streep
FILM: 3
DVD: 3

APOLLO 13
BLITZ
DVD
"Apollo 13" najbolji je film hitmakera Rona Howarda, a zaradom od 334 milijuna dolara jedan od većih kinohitova devedesetih. DVD izdanje takva hita jednostavno je moralo biti opremljeno bogatijim dodacima, no što je, tu je: slika i zvuk su izvrsni, a fanovi filma i svemirskih osvajanja mogu uživati u audiokomentarima Rona Howarda i bračnog para Lowell, pedantna glavnog junaka filma Jima i njegove emotivne supruge Marilyn. Zanimljivu epizodu američkih svemirskih osvajanja Howard je oživio uistinu fascinantno, osobito se efektno poigravši malim prostorom radnje. Ipak, na jedinu manu filma nije mogao utjecati: da je "Apollova" misija u stvarnosti dokončana u većem stilu, i Howardov bi film bio kudikamo snažniji i uvjerljiviji.
"Apollo 13"; am.pustol.drama; 1995.
R: Ron Howard
GL: Tom Hanks, Bill Paxton, Kevin Bacon, Gary Sinise, Ed Harris
FILM: 4
DVD: 3

POZIV KOJI UBIJA
CONTINENTAL FILM
DVD+VHS
Samo u 2003. kultni je japanski filmaš Takashi Miike režirao nevjerojatnih pet igranih filmova, koliko prosječni hrvatski redatelj obično ne stigne realizirati tijekom čitave karijere. Kvantinet često proizvodi kvalitetu, ali katkad i djelce poput psihološkog trilera/horora "Poziv koji ubija". Koliko god oduševljavao redateljev filmski entuzijazam, nemoguće je prikriti činjenicu da je "Poziv koji ubija" jednostavno neuspio film. Štoviše, čak su i nakrvaviji prizori, inače Miikeov trade mark, režirani prilično sterilno. Zaplet i rasplet filma totalno su pak imbecilni, a završni udarac imalo ambicioznijem gledatelju donosi nevjerojatna poanta o zlostavljanju djece. Ipak, početak izdavanja Miikeovih filmova na DVD-u svakako valja pozdraviti.

"Chakuskin ari"; jap.horor; 2003.,
R: Takashi Miike
GL: Kou Shibasaki, Kazue Fukiishi, Renji Ishibashi
FILM: 2
DVD: 1

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika