Objavljeno u Nacionalu br. 510, 2005-08-22

Autor: Dean Šoša

VIDEO/DVD

Savršen Eastwoodov film

'Djevojka od milijun dolara' još je jedan Eastwoodov film sa životnim i slojevitim likovima

Dean ŠošaDean ŠošaO "Djevojci od milijun dolara" napisane su mnoge recenzije, u doba kinopremijere o njoj je iznimno pohvalno pisao i kolega Radić, no riječ je naprosto o toliko dobrom filmu da ga se vrijedi prisjetiti uoči njegova objavljivanja na DVD-u.
"Djevojka od milijun dolara" 25. je po redu redateljsko ostvarenje Clinta Eastwooda, kako se često kaže posljednje prave ikone američkog filma. Iako je njegov prethodni film "Mistična rijeka" producentima donio sasvim pristojnu zaradu, Eastwood je jedva našao financijere za svoj novi projekt. Studio Warner kojem je Eastwood 70-ih i 80-ih godina prošloga stoljeća priskrbio milijarde, odbio je "Djevojku…" s objašnjenjem kako boksačke priče više nisu komercijalne. Boksačku priču napisao je F. X. Tool (pravim imenom Jerry Boyd), pisac vrlo zanimljive biografije, pustolov i boksački trener koji je prvu zbirku "Rope Burns" objavio u dobi od 70 godina a onda ubrzo 2002. umro, ne dočekavši njezinu ekranizaciju. Toolove boksačke priče svidjele su se mnogima. "Djevojku…" je poželjela navodno režirati čak i Angelica Huston (!), Sandra Bullock, kojoj je bila ponuđena glavna uloga, svoj je nastup uvjetovala angažmanom indijskog redatelja Shekhara Kapura ("Elizabeth"), no projekt je, srećom, na kraju završio u Eastwoodovim rukama.

Nakon "košarice" na još nekoliko adresa, iz Warnera su nazvali Eastwooda i ponudili mu skromnih 15 milijuna dolara. Eastwood je prikupio još toliko i "Djevojku od milijun dolara" umjesto za planiranih 39, snimio za 37 dana. Za orijentaciju, filmovi koji trenutačno igraju u domaćim kinima stajali su najmanje dvostruko, "Za sve je kriva svekrva" 60 milijuna, "U naručju vještice" 85 milijuna a stupidni "Otok" više od 120 milijuna dolara. Film je osvojio najznačajnije Oscare i zaradio 100 milijuna dolara samo u američkim kinima, no da siva eminencija sljedećeg Eastwoodova projekta "Flags of Our Fathers" nije Steven Spielberg, kladim se da bi Eastwood lovu ponovo teško prikupio.
Eastwoodove priče za odrasle i životni, slojeviti likovi kojima se on u pravilu bavi, iščezli su iz hollywoodskih blockbustera, a publika koju bi zanimali davno je prestala ići u kino, prepustivši svoje stolce tinejdžerima. Klasični narativni stil filma čiji je Eastwood posljednjih godina najznačajniji sljedbenik u današnjoj Americi preživljava ponajprije na televiziji, jedna epizoda "Obitelji Soprano" sadrži više drame negoli čitav ljetni kinorepertoar američkih kina. Usporedimo li Eastwoodove filmove s tipičnim hollywoodski hitovima, potonji ne prolaze bolje od trivijalnog "Big Brothera" u usporedbi s nekadašnjim šahovskim komentarima.

"Djevojku…" je najlakše opisati kao Eastwoodovu oporuku u kojoj generacijama koje dolaze sve tajne klasičnog narativnog stila i svih svojih 25 filmova ostavlja sažete u dva sata radnje. Boksački trener Frankie Dunn klasični je Eastwoodov šutljivi usamljenik u potrazi za iskupljenjem, baš kao i njegova štićenica u kojoj pronalazi nadomjestak za davno izgubljenu kćer. Prijateljstvo Frankieja i njegova pomoćnika podsjeća na najljepša Hawksova filmska prijateljstva, a odnos Frankie i Maggie predstavlja upravo nevjerojatnu kombinaciju klasičnog Hawksova herojskog muško-muškog prijateljstva (s tim da je jedan partner žensko) i roditeljske veze. Lakoća kojom Eastwood barata gledateljevim emocijama upravo je nevjerojatna: nekadašnji "Prljavi Harry" u svakom nas drugom filmu uspije rasplakati, a scena u kojoj se učitelj oprašta sa svojom paraliziranom učenicom objašnjavajući joj značenje mitskih riječi podrške, spada u možda najemotivnije prizore ikad viđene na filmu. "Djevojka…" je sjetna i gorka Eastwoodova pljuska svima onima koji su odbili financirati njezino snimanje. Ne bih se složio s onima kojima se učinilo kako scenarij pati od pokoje rupice ili kako su likovi roditelja boksačice karikirani: "Djevojka od milijun dolara" jednostavno je savršen film. Kao i u filmovima svih najvećih umjetnika, od Chaplina, Forda, Hawksa i Hitchcocka do Ozua, Bressona ili Bunuela, jedini svijet naspram kojih se može prosuđivati njihova uvjerljivost jest sam svijet tih dijela i njihovih autora. Unutar Eastwoodova svijeta i mikrokozmosa njegove "Djevojke od milijun dolara" roditelji nesretne boksačice ili tobože neuvjerljiva glavna protivnica nisu više od scenografije i prigovori da su oni neuvjerljivi stoje koliko i oni da je primjerice Hamlet neuvjerljiv jer lubanje pokojnih očeva inače ne mogu govoriti.

Posebna je priča način na koji redatelj inače blago konzervativnog svjetonazora prilazi problemu eutanazije, lišavajući ga bilo kakvog ideološkog konteksta, ne dopustivši svom alter egu treneru da ozbiljnije pomisli kako je dilema za i protiv uopće moguća. Genijalno režiran Eastwoodov film toliko je pametan i slojevit da bi svaka njegova imalo ozbiljnija analiza zahtijevala prostor čitavog Nacionala.

Predivna "Djevojka od milijun dolara" jednostavno je najbolji film najboljeg suvremenog američkog redatelja. Štoviše, fascinantan završni scenaristički obrat koji svemu dotad viđenom daje novu dimenziju i snažan, kako je, ako se dobro sjećam, dr. Peterlić znao reći, "osjećaj iracionalnog kauzaliteta", svrstavaju "Djevojku…" među najfascinantnije filmove uopće, na listu na kojoj se nalaze Fordovi "Tragači" i "Čovjek koji je ubio Liberty Valancea", Hawksov "Rio Bravo", Renoirova "Pravila igre", Ozuovo "Jesenje poslijepodne", Hitchcockova "Vrtoglavica", Peckinpahova "Divlja horda", Tourneurov "Izvan prošlosti"...

BLITZ
DVD+VHS
Million Dollar Baby, am. drama, 2004.
R: Clint Eastwood
GL: Hilary Swank, Clint Eastwood, Morgan Freeman, Mike Colter, Jay Baruchel
FILM: 5
DVD: 3

ISKUPLJENJE NA RIJECI
DISCOVERY
DVD+VHS

Niskobudžetna drama "Iskupljenje na rijeci", redateljski dugometražni prvijenac Jacoba Aarona Estesa, najnoviji je u nizu uspjelih američkih filmova snimljenih u za hrvatske prilike nemogućim uvjetima: proračun "Iskupljenja" iznosio je skromnih 500.000 dolara. Trostruko jeftiniji od prosječnog našeg filma, Estesov je prvijenac otprilike toliko i bolji. Jednostavna priča o međusobnom zlostavljanju školaraca, kako radnja odmiče, prerasta u snažnu i bolnu studiju nasilja, osvete i mladenačke krivnje pred kojom se mogu sakriti i "Bully" Larryja Clarkea i Van Santov "Slon". DVD izdanje nažalost ne sadrži dodatke, iako je najčešće zanimljivije vidjeti kako su snimljeni ovakvi filmovi negoli "Rat svjetova" ili "Matrix".

Mean Creek, am. drama, 2004.
R: Jacob Aaron Estes
GL: Rory Culkin, Trevor Morgan, Josh Peck, Carly Schroeder
FILM: 4
DVD: 1

MOJ PRVI KOMAD
CONTINENTAL FILM
DVD+VHS
Glumica Christine Lahti ("Chicago Hope") trebala bi svakako režirati što češće: njezin kratkometražni film "Lieberman in Love" nagrađen je 1996. Oscarom, a i cjelovečernji prvijenac "Moj prvi komad" sasvim je pristojan film. Naslov filma sugerira još jednu u nizu prizemnih tinejdžerskih komedija, no riječ je o duhovitoj i slojevitoj drami o neobičnom prijateljstvu dvoje usamljenika, problematične 17-godišnje darkerice i ozbiljnog 49-godišnjeg trgovca koje odlično igraju talentirana Leelee Sobieski i veteran Albert Brooks. Štoviše, prvi dio filma, u kojem se njih dvoje upoznaju i nadmudruju, upravo je odličan, no dojam bitno kvare razočaravajućih posljednjih pola sata film te ishitreni, banalni svršetak.
My First Mister, am.-njem. hum. drama, 2001.
R: Christine Lahti
GL: Albert Brooks, Leelee Sobieski, Desmond Harrington, Carol Kane
FILM: 3
DVD: 1:

BEATLES - ISTINITA PRIČA
BLITZ
DVD
Film "Beatles - Istinita priča", o najranijim danima glasovitih rockera, kada je bas gitaru još uvijek svirao nesretni Stuart Sutcliffe, nema neku kultnu reputaciju, no riječ je o vrlo pristojnom filmu, jednoj od boljih filmskih biografija neke pop-skupine uopće. Debitant Ian Softley nije, doduše, niti pokušavao objasniti fenomen Beatlesa, no njegov je prikaz prijateljstva nesuđenog rockera Stuarta Sutcliffa i Johna Lennona vrlo zanimljiv, prožet homoseksualnim tonovima, a kroz njihove likove Softley vješto konfrontira klasičnu umjetnost i pop. DVD izdanje filma obiluje audiokomentarima i dodatnim prilozima među kojima je najzanimljiviji kratki razgovor s glavnom ženskom junakinjom filma, njemačkom fotografkinjom Astrid Kirchherr.


Backbeat, am-njem. biograf. drama, 1994.
R: Ian Softley
GL: Stephen Dorff, Ian Hart, Sheryl Lee, Gary Bakewell, Chris O'Neill
FILM: 4
DVD: 4

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika