Objavljeno u Nacionalu br. 512, 2005-09-05

Autor: Dean Šoša

VIDEO/DVD

Vječni optimist Spielberg

'Ralje' potvrđuju Spielbergov credo: pojedinac može promijeniti svijet i pobijediti sve neprilike

Među novitetima kojima su nas distributeri zasuli nakon godišnjeg odmora posebno me razveselilo DVD izdanje glasovitih Spielbergovih "Ralja", koje napokon možemo gledati u svoj njihovoj raskoši. Dodatni razlog za veselje jest taj što je kod nas u posljednje vrijeme opet moderno pljuvati po redatelju ovoga filma, pa mi je pravi gušt ponovno uživati u jednoj od najdivnijih manifestacija njegova velikog redateljskog umijeća. Od "Ralja" pa sve do danas, osim u nekoliko slučajeva (primjerice fijasko filma "1941") Steven Spielberg imao je sreću ili nesreću da se njegov ukus uglavnom podudarao s ukusom publike, zbog čega je postao najpopularniji i najbogatiji redatelj svih vremena. Zlobnici bi rekli da se ukusi Spielberga i publike nikada nisu podudarali nego je on njome vješto manipulirao, no to je samo jedna od bezbroj stvari za koju je Spielberg optuživan. Zbog "Indiane Jonesa" 80-ih je godina prozivan kao filmski odvjetnik Reaganova neokonzervatizma, "Rat svjetova" je za mnoge tek jeftini poziv za mobilizaciju novih američkih trupa u Iraku i diljem svijeta - iako Spielberg simpatizira demokrate - a bilo je i onih kojima se činilo kako Židov Spielberg od "E.T.-ja" pravi novog Isusa. Svako malo, njegov je opus odbacivan kao kombinacija infantilnosti i nazadne konzervativne ideologije.

Iako su mi neki njegovi generacijski kolege kudikamo draži autori, Spielberg je za mene svojevrsni lakmus papir: njegovo uvažavanje pretpostavka je da s nekim uopće mogu razgovarati o filmu i umjetnosti. Spielberg je jednostavno sjajan pripovjedač u čijim slojevitim, najčešće bravurozno režiranim filmovima mogu uživati svi, pa i najmanje zahtjevni gledatelji, baš kao što u Flaubertovoj "Gospođi Bovary" ili Michelangelovu "Davidu" mogu uživati i kućanice i stručnjaci. Dvije stvari čine Spielberga idealnom osobom koju valja mrziti: njegov uspjeh i njegov svjetonazor, a obje se daju iščitati iz "Ralja", njegova prijelomnog ostvarenja.

U glavama mnogih, umjetnost je još uvijek neodvojiva od neimaštine, neshvaćenosti i muke. Spielberg nikada nije odgovarao romantičnoj predodžbi o neshvaćenom umjetniku koji je u sukobu, ako već ne s okolinom, onda barem samim sobom. Mladić iz imućne obitelji mogao se od malena baviti njemu omiljenim filmom, a "Ralje", snimljene u doba kada još nije napunio 30, označile su početak Spielbergova izrastanja u najmoćnijeg redatelja svih vremena, postavši 1975. najisplativiji film u povijesti. Nakon "Ralja" Spielberg je imao kontrolu nad svim svojim projektima, mogao je i još uvijek može raditi apsolutno sve što je želio i nikada nije krio kako je zbog toga vrlo sretan. "Sretni narodi baš kao i sretni ljudi nemaju svoju povijest" napisao je jednom francuski povjesničar Fernand Braudel, a poneki kritičari, ne samo filmski, rado bi to proširili na umjetnost.

Osim toga, vrednote koje Spielberga zanimaju i oko kojih je izgradio svoj autorski svijet mnogi štuju u životu, ali tek rijetki na filmu. Spielberg je nepopravljivi optimist, blago konzervativna svjetonazora, opsjednut očuvanjem tradicionalnih vrijednosti, ponajprije obitelji. Svijet u kojem se odvijaju njegovi filmovi povremeno zna biti jeziv ("Schindlerova lista", "Specijalni izvještaj", "Carstvo sunca"), kao u "Raljama", u kojem policajcu kojega glumi Roy Scheider neprijatelj nije golemi morski pas nego gradonačelnik koji ne želi zatvoriti plaže jer bi tako uništio turističku sezonu, pa šalje kupače u smrt. No koliko god njegov svijet bio crn, u Spielbergovoj ga interpretaciji pojedinci mogu mijenjati, onako kako ga je mijenjao Oskar Schindler, spasivši stotine Židova. Spielbergovi su filmovi spomenik čovjeku i njegovoj sposobnosti da mijenja svijet koji ga okružuje i pobjeđuje sve neprilike, poput golemog bijelog psa u "Raljama". Spielbergovi su kritičari uglavnom licemjeri koji u privatnom životu itekako žude za vrijednostima koje Spielberg promovira u svojim filmovima, no kad je u pitanju umjetnost, drže da su takve teme infantilne. To su oni kojima je prosječna drama bolja od odlične komedije i koji vrijednost nekog djela utvrđuju prema stupnju autorove pesimističnosti i mizantropije donoseći na osnovi ideoloških sudova one vrijednosne. Ono zbog čega mi se Spielbergovo omalovažavanje posebice gadi jest zavist. Spielbergovi oponenti mrze ga iz sličnih razloga zbog kojih prosječni građanin Hrvatske, recimo, mrzi tajkune: ne zato što su oni kriminalci nego zato što im zavidi: njegov je lopovluk ograničen na svakodnevno potkradanje ZET-a ili neplaćanje TV pristojbe, a tajkuni operiraju na malo većim razinama.

Uspjeh koji je Spielberg postigao u stvarnom životu daje legitimitet njegovim izmišljenim filmskim svjetovima. "Ralje" su jedan od njegovih najboljih filmova (u taj krug spadaju "Duel", sva tri dijela "Indiane Jonesa", "Schindlerova lista", "Umjetna inteligencija" i "Uhvati me ako možeš") i odličan povod za razmišljanje o njemu kao pravom i ozbiljnom autoru kojeg je moguće kritizirati jedino s krajnje infantilnih pozicija.

BLITZ
DVD
Jaws, am. pust. horor, 1975.
R: Steven Spielberg
GL: Roy Scheider, Richard Dreyfuss, Robert Shaw, Lorraine Gary
FILM: 5
DVD: 2

PRINCEZA NEVJESTA
BLITZ
DVD+VHS
Danas nevažni Rob Reiner 80-ih je bio jedan od najznačajnijih američkih redatelja. U samo šest godina snimio je pet antologijskih filmova: "This is the Spinal Tap", "Ostani uz mene", "Princeza nevjesta", "Kad je Harry sreo Sally" i "Misery, da bi u sljedećih 15 režirao tek jedno solidno djelce, romantičnu komediju "Američki predsjednik". Iako je i "Ostani uz mene" remek-djelo, "Princeza nevjesta" je vjerojatno ponajbolji Reinerov film. Bravurozno režirana ekranizacija glasovite knjige Williama Goldmana sinteza je bezbroj najljepših književnih i filmskih bajki, "Čarobnjak iz Oza" za nešto odrasliju publiku od one koja je uživala gledajući malu Dorothy. S obzirom na reputaciju filma, njegovo DVD izdanje razočarava.

Princess Bride, am. fantazija, 1987. R: Rob Reiner GL: Cary Elwes, Mandy Patinkin, Robin Wright, Christopher Guest

FILM: 5
DVD: 2

PANIKA POD MOREM
Continental film
DVD+VHS
Scenarista i redatelja Wesa Anderson ("Obitelj čudaka", "Rushmore") brojni kritičari uvrštavaju među najzanimljivije novije američke filmaše. Teško je reći zbog čega, osim stare kritičarske navade da u nedostatku pravih autora pažnju posvećuju onima čiji se filmovi što više razlikuju od trendova. Andersonovim filmovima teško je osporiti originalnost, ali način na koji ovaj autor suhoparno ispunjava iščekivanja kritike prizeman je otprilike koliko i način na koji su autori "Policijske akademije" udovoljavali očekivanjima publike. Oni koji će neduhovitu i slabokrvnu "Paniku pod morem" gledati s namjerom da u njoj otkriju remek-djelo, vjerojatno će ga i otkriti, ali svi bi se ostali mogli uhvatiti u zijevanju.
The Life Aquatic with Steve Zissou, am. pust. komedija; 2004. R: Wes Anderson GL: Bill Murray, Owen Wilson, Cate Blanchett, Anjelica Huston, Willem Dafoe
FILM: 2
DVD: 2

MELINDA I MELINDA
Continental film
DVD+VHS
New York u režiji Woodyja Allena još izgleda kao jedno od najpoželjnijih mjesta za stanovanje, ali njegovi su filmovi iz godine u godinu sve dosadniji. Humorna drama "Melina i Melinda", doduše, korak je naprijed u odnosu na prethodna Allenova ostvarenja "Ljubav i sve ostale" i "Hollywoodski svršetak", ali bilanca posljednjih deset Allenovih godina prilično je mršava: tek jedan jedini značajan film – "Biti najbolji" ("Sweet and Lowdown"). Allenova dosjetka da jednu priču prezentira u dvjema različitim verzijama, komičnoj i tragičnoj, bolje je zamišljena negoli realizirana, tako da pripovjedni okvir djeluje prilično nezgrapno, baš kao i sam film. Sve u svemu, još jedno rutinsko Allenovo djelce.

Melinda and Melinda, am. humor. drama. 2004. R: Woody Allen GL: Radha Mitchell, Will Ferrell, Chloë Sevigny, Amanda Peet
FILM: 3
DVD: 1

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika