Objavljeno u Nacionalu br. 513, 2005-09-12

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Zrela i slojevita drama

Filmom 'Oprosti za kung fu' Ognjen Sviličić nametnuo se kao najzanimljiviji hrvatski filmaš

Dean ŠošaDean ŠošaOdgovarajući na pitanje zbog čega njihovi filmovi u kinima ne postižu gotovo nikakvu gledanost, brojni domaći redatelji kao jedan od glavnih razloga često navode i tobože beskrajno negativan stav koji prema hrvatskim filmovima gaje kritičari, koji tako pridonose kreiranju sveopćeg mišljenja kako su hrvatski filmovi mutnim kanalima financirano, staromodno smeće. To nikada nije bilo točno. Čak i sredinom 90-ih, kada su domaći filmovi bili jezivi, brojni su, osobito stariji kritičari, u njima nastojali otkriti barem nekakvu vrijednost.  Štoviše, mišljenja kritičara o hrvatskim filmovima gotovo su uvijek bila bolja nego što su ti filmovi zasluživali. Tko ne vjeruje neka primjerice prelista recenzije danas teško gledljivog "Maršala" kojeg su svojedobno neki, navodno najveći mrzitelji hrvatske kinematografije, proglašavali odličnim ostvarenjem.
  Nema bolje potvrde za tezu o blagonaklonosti domaćih kritičara prema hrvatskom filmu od sve brojnijih novinskih tekstova o preporodu hrvatske kinematografije, koji su donijeli Ostojićeva "Ta divna splitska noć", Brešanovi "Svjedoci", Ogrestin "Tu", filmovi Dalibora Matanića, "Što je Iva snimila 21. listopada 2003." uskrslog Tomislava Radića i Sviličićev "Oprosti za kung fu". Najnoviji hrvatski filmovi uistinu su superiorni onima snimljenim u prethodnom desetljeću i njihove međunarodne uspjehe valja cijeniti. Ipak, teze o preporodu domaće kinematografije više su rezultat želje dobronamjernih kritičara da konačno u Hrvatskoj bude snimljeno nešto pošteno, negoli kvalitete spomenutih filmova. Koliko god vizualno zanimljivi, Ogrestini su artificijelni "crnjaci" prije svega dosadni, smrtno ozbiljni pokušaji jednoga ambicioznog neumjetnika da bude umjetnik. Ostojićeva "Ta divna splitska noć" uistinu izgleda fantastično, no ispod površine skriva jezik zbog kojeg se valja crveniti, dramaturški štreberaj, amatersku glumu i prizemnu junkie filozofiju. Brešanov film dokopao se službenog programa Berlinskog filmskog festivala, no to je ujedno sve što o njemu vrijedi reći, dok se u korektno režiranim Matanićevim filmovima uvjerljivo govori i glumi, ali njega ipak ne interesiraju ljudi pa su mu likovi jednodimenzionalni a njihove drame i kontekst u kojem se zbivaju isprazni i nezanimljivi.
  "Oprosti za kung fu" Ognjena Sviličića nadmašuje sve spomenute filmove i vrijedi li pisati o buđenju hrvatske kinematografije, onda je to upravo zbog ovoga niskobudžetnog filma u kojem je talentirani Sviličić s lakoćom savladao sve zamke u koje su prethodno spomenuti autori u svojim filmovima upadali. Prije svega, iako snimljen u iznimno skromnim uvjetima televizijske produkcije, Sviličićev film izgleda svjetski: isključite li ton, moglo bi vam se učiniti da gledate Kaurismakija ili neku iransku poslasticu. Sviličić očito voli filmove i s vremena na vrijeme odlazi u kino, pa je shvatio da manje u rukama talentiranih filmaša često može značiti više. Sviličić kuži da za atraktivan izgled filma nije potrebno izmišljati nepotrebno komplicirane vožnje kamere ("Svjedoci"), njemu je dovoljno pronaći unikatan pejzaž i unikatne ljude te ih maštovito ukomponirati u kadar. Osim što svjetski izgleda, Sviličićev film odlično "zvuči": njegovi glumci govore kao stvarni ljudi, nema tu ni traga onom artificijelnom filmskom jeziku zbog kojeg se publika gledajući hrvatske filmove obično crveni. Ipak, ono čime "Oprosti za kung fu" ponajviše osvaja, upravo revolucionarno kad je u pitanju najnoviji hrvatski film, jest činjenica da Sviličić svoje likove razumije i voli. Još od vremena najvećih hrvatskih filmskih genijalaca Kreše Golika i Branka Bauera ni jedan hrvatski redatelj nije prišao problemima tzv. običnog čovjeka poštenije i kompleksnije od Sviličića, zezajući se na njegov račun a da mu se istodobno ne ruga s visine. Nenametljivo izlažući krajnje jednostavnu priču o trudnoj djevojci koja se nakon povratka iz Njemačke mora suočiti s patrijarhalnom obitelji, negdje u bespućima Dalmatinske zagore, Sviličić mudro i nepogrešivo skicira mentalitet tamošnjih stanovnika. Koncentriran ponajprije na obiteljsku dramu, Sviličić uspijeva sukob tradicije i moderniteta, lokalnog i globalnog, zadržati u pozadini, zbog čega je drama cure koja u Zagoru donese kosooku bebu još efektnija, kudikamo intrigantnija od drame lezbi koje se useljavaju u primitivnu zagrebačku zgradurinu u Matanićevim "Finim mrtvim djevojkama". Sve u svemu, nakon gledljive, ali ni po čemu pamtljive komedije "Da mi je biti morski pas" i jezive TV drame "Ante se vraća kući", Sviličić se zrelom, slojevitom i dirljivom humornom dramom "Oprosti za kung fu"  iznenađujuće nametnuo kao trenutačno najzanimljiviji hrvatski filmaš.


BLITZ
DVD+VHS
Oprosti za kung fu, hrv. humor. drama, 2004.
R: Ognjen Sviličić
GL: Daria Lorenci, Filip Radoš, Vera Zima, Vedran Mlikota
FILM: 4
DVD: 1

VERA DRAKE
DISCOVERY
DVD+VHS
  Značenjski sloj "Vere Drake" bez sumnje je intrigantan: nesretni problem pobačaja nikada nitko na filmu nije prikazao toliko slojevito, nenametljivo ga uklopivši u socijalni kontekst, kao Mike Leigh. Ipak, ono što još više fascinira jest režijska superiornost prvaka suvremene britanske kinematografije. Da ga Leigh režira, i "Big Brother" bi vjerojatno bio zanimljiv. Snimljen bez scenarija, u opskurnim produkcijskim uvjetima, Leighjev film osvaja fascinantnim prizorima svakodnevnog obiteljskog života u kojima se Leigh potvrđuje kao nenadmašni redatelj glumaca. Krupni kadrovi 152 centimetra visoke, ostarjele i neugledne Imelde Staunton jedan su od vrhunaca ovogodišnje hrvatske filmske ponude.

Vera Drake, brit.-franc.-novozel. drama, 2004.
R: Mike Leigh
GL: Imelda Staunton, Richard Graham, Daniel Mays, Phil Davis
FILM: 4
DVD: 2


IGRA SKRIVAČA
CONTINENTAL FILM
DVD+VHS
  Veliki Robert De Niro mora da je posve poludio. Ako se prihvaćanje uloga u filmovima poput "Analiziraj ovo/ono" ili "Dozvola za brak/roditelje" može objasniti njegovom željom za zafrkancijom, odabir projekata poput psihološkog trilera "Igra skrivača" dovodi u pitanje njegovu elementarnu inteligenciju. "Igra skrivača" spada u one trilere s preokretom koji su toliko stupidni da se nakon njih gledatelj osjeća prevareno. Mlada i talentirana Dakota Fanning može si priuštiti još deset ovakvih "Igri skrivača", pred njom je barem pola stoljeća karijere, no propadne li najnoviji De Nirov 110 milijuna dolara teški redateljski projekt "The Good Shephard", nekoć jedan od vodećih američkih glumaca može komotno u mirovinu.

Hide and Seek, am. triler, 2005.
R: John Polsom
GL: Robert De Niro, Dakota Fanning, Famke Jenssen, Elisabeth Shue
FILM: 1
DVD: 3

BUSHOV MOZAK
DISCOVERY
DVD+VHS
  "Bushov mozak" jedan je u nizu politički angažiranih dokumentaraca usmjerenih na razotkrivanje Bushove politike, koncentriran na objašnjenje uloge koju u njoj ima Bushov mentor Karl Rove. Riječ je o političkom pamfletu, usmjerenom doduše protiv velikih zlikovaca, ali ipak političkom pamfletu, dosadnjikavoj i filmski nezanimljivoj kombinaciji milijun puta iznesenih političkih teorija, mnogo manje intrigantnoj u odnosu na Mooreov "Fahrenheit 9/11" koji i sam pati od sličnih problema. Ukratko, lijepo je vidjeti kako netko vrijeđa politiku koja tuđe gradove bombardira a svoje prepušta poplavama, no "Bushov mozak" nije više od prosječne, malčice produljene televizijske reportaže koja na kraju gubi iz vida glavnog junaka, intrigantnog Rovea.

Bush's Brain, am. dokum. film, 2004.
R: Joseph Mealey, Michael Shoob
GL: Karl Dove, George Bush
FILM: 2
DVD: 1

OSTALI NOVITETI
CURA SA ZADATKOM 2 - ISSA
HITLER: KONAČNI PAD - BLITZ
RAZINA STRAHA - BLITZ
STVAR JE U OBLIKU - BLITZ
ŠPANJOLSKI ENGLESKI - BLITZ
ZEBRA LOUNGE - DISCOVERY

Vezane vijesti

Stari generali u mirovinu, slijede imenovanja novih

Stari generali u mirovinu, slijede imenovanja novih

Nedavnim umirovljenjem generala HV-a Pavla Krpana, Viktora Koprivnjaka, Darka Rukavine i komodora Ivice Supića, započet je proces selekcije unutar… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika