Objavljeno u Nacionalu br. 513, 2005-09-12

Autor: Dean Sinovčić

EKSKLUZIVNO IZ VENECIJE

'Svi me moji filmovi raznježe'

Ron Howar predstavlja svoj novi film 'Cinderella Man' s Russsellom Croweom, koji se počinje premijerno prikazivati u Hrvatskoj

Ron Howard i Nacionalov novinar Dean Sinovčić Ron Howard i Nacionalov novinar Dean Sinovčić Nakon što je prije tri godine osvojio Oscara za film "Genijalni um", redatelj Ron Howard ponovno ima film za koji već sada mnogi tvrde kako će dobiti niz nominacija za Oscara. Riječ je o filmu "Cinderella Man" u kojem, kao i u filmu "Genijalni um", glavnu ulogu ima Russell Crowe, dok mu je partnerica Renee Zellweger. Film se od prije dva mjeseca prikazuje u Americi a na proteklom filmskom festivalu u Veneciji počelo je i europsko prikazivanje. Budući da se od četvrtka, 15. rujna, počinje prikazivati u Hrvatskoj, u Veneciji smo razgovarali s Ronom Howardom o njegovu novom filmu, ali i o sljedećim projektima kao što je ekranizacija knjige "Da Vincijev kod"

Ron Howard (51) postao je poznat kao glumac po TV seriji "Happy Days" iz 70-ih iako je već prije kao dječak glumio u raznim serijama. Prvi film koji je režirao bio je "Grand Theft Auto" 1977., nakon čega slijedi niz filmova koji su većinom bili nominirani za Oscara ili Zlatni globus. Tako je 1984. režirao "Morsku sirena iz New Yorka" s mladim Tomom Hanksom, godinu poslije "Čahuru" s jednako mladim Steveom Guttenbergom, a 1988. otkrio je Vala Kilmera s filmom "Willow". Početkom 90-ih ulazi na listu redatelja koji snimaju visokobudžetne filmove pa je 1991. režirao akcijsku dramu o vatrogascima "Backdraft", a 1992. spojio Toma Cruisea i Nicole Kidman u "Dalekim horizontima". Velik hit bio je i "Apollo 13" prema istinitom događaju, a još veći "Ucjena" iz 1996. s Melom Gibsonom u glavnoj ulozi. Komedija "EDtv" iz 1999. nije prošla loše, ali mu se s filmom "Genijalni um" ostvarila želja da osvoji Oscara.
Ron Howard nikad se nije uspio riješiti štreberskog izgleda. Ćelav, s nešto riđe kose, stalno nosi šiltericu na glavi, ali kako je iskusan u redateljskom poslu, tako je iskusan i u razgovoru s novinarima. Mora biti, ipak je "Cinderella Man" u Americi zaradio 62 milijuna dolara, što je malo s obzirom na to da su financijska očekivanja bila kudikamo veća pa se sada mora vaditi u Europi.

NACIONAL: Režirali ste film o boksaču. Jeste li vi ikad nekoga nokautirali?
- Jesam, na svojoj posljednjoj srednjoškolskoj košarkaškoj utakmici. Igrali smo protiv momčadi susjednog grada i to je bilo tako napeto da smo se na kraju potukli, ali bez većih posljedica. Ipak, najzanimljivija tučnjava dogodila mi se dok sam bio klinac i nastupao kao televizijski i filmski glumac. Svaki put kada bih se vratio sa snimanja u svoju školu, ostali dečki su bili okrutni prema meni. Htjeli su se dokazivati na meni. Gnjavili su me, a jednom su prevršili svaku mjeru. Bio sam dobar u hrvanju jer je moj otac obožavao profesionalno hrvanje pa smo se kod kuće često hrvali. Zato bih svakoga tko me provocirao izazvao na hrvanje i uvijek bih pobijedio. Tako se sredinom 60-ih godina dogodilo da sam naišao na jednog niskog, nabijenog dečka koji se zvao Sandy i imao je demode frizuru iz sredine 50-ih. Znao me gnjaviti, dijeliti mi svakakve nadimke, tako da sam mu prišao i rekao "želiš li se tući". Odgovorio je "želim" te me pogodio s dva krošea i jednim direktom, nakon čega više nikada nikoga nisam pitao želi li se tući.

NACIONAL: Poznato je da je Russell Crowe vrlo temperamentan glumac koji često upada u nevolje. Kako to da vi s njim imate odlične odnose?
- To o Russellu Croweu nije posve istinito. Evo, Ridley Scott je ponovno radio s njim, puno ljudi želi s njim snimati film. I ja bih želio ponovno raditi s Russellom. On je vrlo talentiran glumac, obojica istovremeno shvaćamo vrijednosti priče filma i zbog toga dobro surađujemo. On uvijek želi potpuno iskoristiti potencijal lika koji glumi, kao što i ja želim iskoristiti potencijal cijelog filma. Velika je stvar kad dobijete Russella Crowea u svom filmu. U slučaju filma "Cinderella Man" on je meni donio priču filma, čime sam bio polaskan.

NACIONAL: Možete li nam objasniti kako vam je Russell Crowe predložio ideju za ovaj film?
- Dok smo promovirali "Genijalni um", rekao mi je da postoji scenarij koji se zove "Cinderella Man" i da je to lik koji je oduvijek želio glumiti. Upitao me bih li pročitao taj scenarij. Znao sam ponešto o Jimu Braddocku jer su moji roditelji odrastali u vrijeme depresije, a otac je bio veliki ljubitelj boksa. Prvi boksački meč čiji je prijenos moj otac slušao na radiju bio je onaj Braddocka protiv Baera a imao je samo sedam godina. Od oca sam često slušao priče o Braddocku.

NACIONAL: U Europi se mnogi sjećaju sjajnih američkih boksača kao što su bili Joe Louis i Jack Dempsey, ali malo tko će se sjetiti Jima Braddocka.
- To je zato što Braddock nije bio veliko boksačko ime poput njih. Postao je boksački prvak, ali je titulu izgubio u prvom sljedećem meču. On je bio dovoljno vješt i dovoljno motiviran, koliko mu je trebalo da postane prvak. Nakon toga više nije shvaćao ni jednog protivnika previše ozbiljno. Braddock nije bio velik boksač pa tako ovo nije ni film o velikom boksaču. Ovo je film o velikom čovjeku. Bio je vješt, iskusan i nedvojbeno motiviran, ali to ne znači da je bio velik sportaš.

NACIONAL: Može li se nekadašnje vrijeme depresije usporediti s današnjim životom u Americi?
- "Cinderella Man" je danas relevantan po svojoj temi jer su onda, kao i danas, ljudi osjećali određeni stupanj napetosti. Amerikanci ne osjećaju napetost od 11. rujna 2001. nego i otprije, jer je šest mjeseci prije toga došlo do velike krize na tržištu dionica. Nažalost, nitko ne zna kako da se nosi s tom napetošću. Ovo stanje ipak nije prouzročilo štetu sličnu vremenu depresije kad je 25 posto radno sposobnih Amerikanaca bilo nezaposleno. Bez obzira na to, ljudi se pitaju što će im budućnost donijeti, osobito u svjetlu rasta cijena nafte na svjetskom tržištu.

NACIONAL: Je li George W. Bush osoba koja može dati odgovore na ta pitanja?
- Obično ne dajem političke izjave, ali mislim da on nema prave odgovore. Često se držim po strani od politike, ali ako me već pitate, ne mogu vam reći "nemam komentara". Jasno je da sam razočaran brojnim odlukama koje je on donio.

NACIONAL: Mnogi veliki redatelji, od Johna Hustona nadalje, režirali su sportske filmove. Jeste li vi željeli ovaj film napraviti drukčije?
- Imao sam osjećaj da to mogu dobro napraviti, da mogu publiku na filmski način uvesti u ring s Braddockom. Na isti sam način želio da gledatelji osjete što se događalo s astronautima u svemirskom brodu Apollo 13, odnosno što se događalo s vatrogascima za vrijeme požara u filmu "Backdraft". Moj snimatelj Salvatore Totino imao je silnu želju da to prikaže na način koji ja želim. Zajedno smo mjesecima planirali scene u ringu. Ja sam ih prvo snimao običnom kamerom, da bismo poslije te scene montirali, gledali kako to sve izgleda te popravljali koreografiju u ringu. Gledali smo stare boksačke filmove, stare boksačke mečeve, nove boksačke mečeve, na kraju smo bili potpuno iscrpljeni i shvatili da je sva snaga filma u liku Jima Braddocka kojeg glumi Russell Crowe.

NACIONAL: Stalno govorimo o Russellu Croweu iako je jasno da i Renee Zellweger ostavlja odličan dojam u ulozi Braddockove supruge.
- Ona je prirodno karizmatična osoba, ima lice i dušu osobe s kojom se možete poistovjetiti. Ujedno je vrlo hrabra u kreiranju lika osobe koju glumi. Ona nikada ne pozira, nema taštine u njezinoj glumi. U tom smislu Russell Crowe i ona vrlo su slični. Renee je već dokazala raspon svojih mogućnosti. Može biti zabavna kad to želi, kontrolirati svoje emocije na sjajan način i sve to potvrđeno je njezinim nominacijama za Oscara. Ja sam njezin obožavatelj i mogao bih o njoj pričati danima.

NACIONAL: Mnogi kritičari zamjeraju vam pretjerani optimizam u filmovima, jer stvarnost nije tako optimistična i vrlo je komplicirana.
- Znam što pišu o meni, ali ne mogu si pomoći. Iskreno rečeno, ne gledam često svoje filmove, ali i u drugim filmovima, kao i u mojim, glavni likovi prolaze kroz očaj da bi na kraju otkrili nadu u uspjeh. To je također stvarnost. Također mislim da moji filmovi prikazuju kompliciranost života. Mislim da se svi borimo za uspjeh i da na kraju naplatimo sve ono za što smo se borili. U filmskim tragedijama sve se na kraju naplati patnjom, što je također legitimno. Mislim da su umjetnički vrijedni i filmovi koji prikazuju trenutke sreće u nečijim životima. Takve me priče najviše privlače.

NACIONAL: Kako onda komentirate to što je vaša kći Bryce Dallas glumila u "Mandarlayu", posljednjem filmu Larsa von Triera, koji je poznat po prikazivanju tamne strane života?
- Znate, jako sam ponosan na njezin izbor uloga. Ona slijedi vlastiti ukus i traži uloge koje je ispunjavaju. To je doista ono što i treba raditi kao glumica. Moram priznati da je njezin filmski ukus različit od mojeg, ali sam sretan što ona dobiva prilike da se glumački izrazi. Možda sam ja yin a ona yang pa tako balansiramo stvari. I mene zanima u kojim će filmovima glumiti u sljedećih 20 godina. Držim joj palce.

NACIONAL: U vašem filmskom životu bilo je i neuspjeha. Producirali ste film "Alamo" koji je propao, dok "Cinderella Man" nije u kinima zaradio onoliko koliko ste očekivali. Kako reagirate na takve situacije?
- Toliko sam dugo u ovom poslu da stalno govorim ljudima kako mi svaki moj film u određenom trenutku slomi srce. To može imati veze s time kako je film primljen kod gledatelja ili s time da je moj film nominiran za Oscara, ali ga na kraju nije dobio. Zato uvijek očekujem da mi se u nekom trenutku slomi srce. S druge strane, ono što najviše volim kod filmova proces je njihova nastajanja. Sve dok mogu naći novac za stvaranje filmova, ja ću biti sretan, koliko god me neka prethodna iskustva razočarala. Uvijek gledam na sljedeću priču, sljedeći film i upamtim što sam naučio na snimanju prethodnog. Za mene je najuzbudljivije naći se na snimanju okružen talentiranim ljudima s kojima nastojim riješiti sve kreativne probleme.

NACIONAL: U kojoj je fazi snimanje vašeg sljedećeg filma "Da Vincijev kod" i je li istina da ste zbog pritiska Katoličke crkve prisiljeni mijenjati naslov filma i dijelove radnje?
- Snimili smo polovicu materijala. Ništa od toga što ste naveli nije istina. Te glasine uopće dosad nisam ni čuo. Film će se zvati "Da Vincijev kod" i nismo u njemu ništa promijenili u odnosu na knjigu, pogotovo ne zbog nečijeg pritiska. Završili smo snimanje u Francuskoj, sad snimamo u Londonu, nakon čega idemo u Škotsku, a nešto ćemo snimati i na Malti.

NACIONAL: Kako objašnjavate to što se pojavljuje toliko glasina o filmu "Da Vincijev kod"?
- Knjiga "Da Vincijev kod" toliko je kontroverzna da je logično da se kontroverze stvaraju i oko snimanja filma. Interes za knjigu već je godinama tako snažan da nije čudno što je interes za film podjednako snažan. Interes za taj film nije jednak interesu za film koji je nastao prema stripu, poput Batmana. U tim slučajevima snimanja su zatvorena kako se ne bi otkrila priča filma, a kod "Da Vincijeva koda" nema tajne oko priče filma. Postoje samo velika očekivanja.

NACIONAL: Kad već govorimo o glasinama, je li istina da ćete režirati remake filma "Istočno od raja"?
- Radimo na tome, ali u ovom trenutku ne mogu vam definitivno reći hoćemo li snimiti novi "Istočno od raja". Trenutačno se radi na scenariju. Postoje elementi u knjizi na kojoj se temelji film koji nisu bili dovoljno istraženi i smatram da imam slobodu da ih istražim. Primjerice, lik Kathy, odnosno njezina seksualnost, nije dovoljno filmski istražena.

NACIONAL: Radnja "Cinderelle Man" zbiva se u vrijeme depresije, ali New Orleans nakon Katrine izgleda kao da je ušao u vrijeme depresije. Kako to komentirate?
- Budući da stalno radim na promociji ovog filma u Veneciji, uspio sam vidjeti samo nekoliko fotografija na internetu i na CNN-u. Ono što sam vidio slomilo mi je srce, ali me i uznemirilo. Dimenzije te tragedije tolike su da ih ne mogu objasniti ni shvatiti.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika