Objavljeno u Nacionalu br. 514, 2005-09-19

Autor: Eduard Šoštarić

POLITIČKI SKANDAL U MORH-u

Kupnja problematičnih amfibija dogovorena je prije natječaja

Sanaderova Vlada odlučila je prije tendera da će kupiti oklopna vozila Steyr Pandur II koje se proizvodi u Austriji pod okriljem američkog General Dynamicsa: riječ je o jeftinoj političkoj trgovini kojom se kupnjom prototipa pomaže tvornici pred propašću

Hrvatska je bila smatrana zemljom koja se može tretirati na vrlo jeftin način pa joj nije ponuđeno ono što je najbolje nego ono što bi odgovaralo stranom proizvođačuHrvatska je bila smatrana zemljom koja se može tretirati na vrlo jeftin način pa joj nije ponuđeno ono što je najbolje nego ono što bi odgovaralo stranom proizvođačuMeđunarodni natječaj za opremanje Hrvatske vojske oklopnim vozilom mogao bi se pretvoriti u još jedan politički skandal vlade premijera Sanadera koji bi potvrdio nedavno izrečene međunarodne analize o katastrofalnim uvjetima poslovanja u Republici Hrvatskoj. Unatoč tome što će se tek potkraj rujna ili početkom listopada raspisati završni tender opremanja HV-a oklopnim vozilima, na kojem su svoje mjesto izborili finski proizvođač Patria s vozilom AMV 8X8 i austrijski Steyr s vozilom Pandur II pod okriljem američkog General Dynamicsa, sve češće se u austrijskim poslovnim krugovima mogu čuti izjave kako će Steyr pobijediti na natječaju i da je cijela stvar već završena, jer je tako odredila politika premijera Sanadera.
Posljednji sramotni potez američko-austrijskog koncerna bilo je otkazivanje press konferencije 15. rujna 2005. u 11 sati, i to samo sat prije zakazanog početka na kojoj se Steyr prvi put trebao predstaviti hrvatskoj javnosti. To je sasvim dovoljan dokaz koliko je američko-austrijski koncern shvatio ozbiljnost cijelog posla pokazujući veliku dozu bahatosti i samouvjerenosti oko raspleta natječaja. Nacional doznaje kako iza lobiranja za ulazak austrijskog proizvođača stoji i umirovljeni general Vladimir Zagorec koji je već pokušao bezuspješno stati iza projekta hrvatske višenamjenske helikopterske službe s austrijskim kapitalom. Zagorec bi mogao imati vrlo snažan utjecaj na strukture MORH-a koje se bave nabavom, jer je većina ljudi kojima je bio nadređen kao pomoćnik ministra za logistiku ostala raditi na istim ili još jačim položajima.
Da je politika umiješala svoje prste, Nacional je upozorio nedavno, kad je premijera Sanadera posjetio američki vojno-industrijski koncern General Dynamics, pri čemu se potpuno neprimjereno upustio u lobiranje da austrijsko-američki koncern Steyr dobije posao u Hrvatskoj, premda je znao da iza ponude ne stoji nikakva valjana referenca, odnosno činjenica da je Pandur II 8X8 samo prototip koji nitko u svijetu ne upotrebljava.
Natječaj za kupnju oklopnih vozila ne bi mirisao na skandal kad bi američko-austrijska korporacija imala barem približno dobre reference koje bi joj jamčile uspjeh. Međutim, austrijska ponuda vozila Pandur II 8x8 Hrvatskoj vojsci i više je nego problematična, a za to je nekoliko razloga. Nacional je iz izvora bliskih Ministarstvu obrane doznao kako vozilo Pandur II još nigdje nije u operativnoj upotrebi.
Premda se jedina referenca austrijsko-američkog proizvođača odnosila na to što su ga kupile portugalske oružane snage, ni to nije točno. Portugalski sudovi tek će odlučiti je li ugovor valjan ili nije, jer je potpisan u vrijeme parlamentarnih izbora, kad je parlament bio raspušten. Slovenci su također trebali ugovorom osigurati kupnju vozila Pandur II u proljeće iduće godine nastavkom prethodno potpisanog ugovora kojim su kupili vozila, odnosno licencnu proizvodnju za Valuk 6x6 austrijskog proizvođača Steyr koji je u vlasništvu američkog General Dynamicsa.
Međutim, nova slovenska vlada Janeza Janše srušila je takav ugovor, jer imaju vrlo loša iskustva koja proizlaze iz njega. Nacionalov visoki izvor iz željezare Ravne koja je proizvodila licencno vozilo valuk 6X6 za Nacional je izjavio da su Slovenci razočarani time što apsolutno ništa nisu smjeli dograđivati, mijenjati ili modernizirati bez znanja austrijskog konzorcija. Čak nisu smjeli koristiti vrlo kvalitetne zaštitne boje slovenskih proizvođača na vozilu, jer im to nisu dozvolili u Steyru. Osim toga, Slovenci su pronašli rješenje za istovarnu rampu na vozilu, odnosno vrata na koja su vojnici izlazili iz vozila. Steyr je pokupio svu dokumentaciju i da stvar bude gora, to rješenje nametnuo kao svoje i prodao samim Slovencima. Vrlo zategnuti odnosi Steyra sa slovenskim proizvođačem i loša slovenska iskustva za posljedicu bi mogli imati odluku slovenske vlade da odabere finskog proizvođača Patria i vozilo AMV 8X8 koje iz tih razloga nastupa ovog mjeseca na vojnom sajmu u Gornjoj Radgoni.
Nacionalov sugovornik iz vrha oružanih snaga spominje da je američko-austrijsko oklopno vozilo, odnosno prototip Pandur II 8X8 vrlo loše prošlo na testiranju u Kuvajtu, jer mu je otkazao motor koji su morali mijenjati. Zabrinjava i to što Austrijanci još uvijek nisu ništa rekli o testiranju vozila na mine, što je bitno u zaštiti vojnika i posade.
Nitko ne zna kada, gdje i s kakvim su rezultatima ispitivanja provedena. Nacionalovi izvori iz slavonskobrodskog Đure Đakovića vrlo su skeptični kad je u pitanju prijenos tehnologije. Stručnjaci postavljaju pitanje kako krenuti u prijenos tehnologije i serijsku proizvodnju u Hrvatskoj ako se ni u matičnoj tvrtki u Austriji ne događa ništa takvo.
Kako sada stvari stoje, u Slavonskom Brodu bavili bi se tehnologijom zavarivanja ili proizvodnjom vijaka, što je porazno. Ako iza Sanaderova lobiranja u SAD-u stoji čvrsta politička odluka da se takvo vozilo ipak nabavi za potrebe HV-a, upravo je takva politika trebala rezultirati i nekakvim vanjskopolitičkim uspjesima. Naprotiv, Sanaderov pokušaj da najavom kupnje američko-austrijskih oklopnih vozila i eventualno američkih zrakoplova u dogledno vrijeme otvori vrata Hrvatskoj prema integracijskim procesima u NATO ili EU, neslavno je propao. SAD je odlučio Hrvatsku gurnuti da čeka pozivnicu za ulazak u NATO 2008., odnosno punopravno članstvo 2010., što je izravna pljuska hrvatskoj Vladi da na ovaj ili onaj način iziđe u susret američkim interesima. Da Sanaderu ne bude nimalo lako sklopiti takav aranžman s američko-austrijskim koncernom, pobrinuo se predsjednik Stjepan Mesić koji od početka najava za bilo kakvo opremanje hrvatskih oružanih snaga naoružanjem stranog podrijetla kao najvažniji kriterij zagovara veliki i potpuni offset program. Predsjednik Republike odmah je bio zainteresiran koliko će kupnja tolikih vozila donijeti Hrvatskoj novih radnih mjesta, koliko stranih investicija i mogućnosti izvoza hrvatskih roba u zemlju proizvođača naoružanja. Ako je riječ o 170 milijuna eura vrijednom ugovoru, barem bi u tolikoj vrijednosti Hrvatska dobila kontraisporuku usluga, investicija ili mogućnosti izvoza. Iz izvora bliskih Uredu predsjednika Nacional doznaje kako je finski proizvođač Patria ponudio mogućnost da Đuro Đaković proizvodi njihova vozila u treće zemlje, prvenstveno arapske. Finci bi osigurali i velike poslove u brodogradnji za hrvatska brodogradilišta, spremni su uvoziti hrvatske prehrambene proizvode kojih nema na finskim policama, a postoji mogućnost da se i hrvatska industrija uključi u unutarnje opremanje poznatih finskih cruisera.
Situacija pred rasplet natječaja za opremanje HV-a oklopnim transporterima podsjeća na slučaj ruskih višenamjenskih protupožarnih zrakoplova tipa "Beriev" koji nigdje nisu prodani u svijetu, a htjelo ih se Hrvatskoj podvesti pod ruski klirinški dug. Intervencijom predsjednika Mesića spriječena je takva nepouzdana trgovina, jer zrakoplov Beriev BE-200 nikad nije gasio požare u Hrvatskoj niti su njime upravljali hrvatski piloti, dok su troškovi održavanja i popratna oprema bili preskupi. Beriev je zrakoplov goleme moći, ali koristan u gašenju požara na udaljenim prostranstvima. Razlozi pokušaja ulaska Steyra u Hrvatsku postaju razumljiviji kad se uzme u obzir da su Amerikanci iz natječaja svjesno povukli švicarski Mowag koji je također u vlasništvu General Dynamicsa. Mowagov model Piranha po mnogima je kudikamo kvalitetniji od Steyrova Pandura II.
Međutim, Hrvatska je bila smatrana zemljom koja se može tretirati na vrlo jeftin način pa joj nije ponuđeno ono što je najbolje nego ono što bi odgovaralo stranom proizvođaču. Hrvatska očito treba postati poligon za proizvod koji još nigdje nije u uporabi, a najvažnije je da bi prodaja Pandura II Hrvatskoj spasila tvrtku u Austriji, gdje radnici ne rade puno radno vrijeme. Kad se u Bruxellesu raspravlja o zajedničkoj europskoj obrambenoj politici i jačanju europske vojne industrije, Hrvatska bi na ovaj način dopustila ulazak američkim vojnim koncernima u sve vrijedne i kapitalne vojnoindustrijske objekte, osobito Đuro Đaković. SAD je preko General Dynamicsa već ovladao švicarskim Mowagom i austrijskim Steyrom.
Ušli su i u Sloveniju i uzeli pod kontrolu željezare Ravne na Koroškem, gdje se rade haubice 152 mm, tenkovske cijevi vozila Valuk. Đuro Đaković vjerojatno ima i najbolje reference od svih dosadašnje preuzetih industrijskih kapaciteta pa ne začuđuje američka zainteresiranost za ulazak u jedan takav industrijski kompleks.

Vezane vijesti

Zagorec premješten u zatvor u Glinu

Zagorec premješten u zatvor u Glinu

Bivši general i pomoćnik ministra obrane Vladimir Zagorec, osuđen na sedam godina zatvora zbog krađe dragulja iz MORH-a, premješten je iz zagrebačkog… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika