Objavljeno u Nacionalu br. 515, 2005-09-26

Autor: Mislav Šimatović

POZADINA SMJENE U ACI-ju

Novog šefa ACI-ja postavio je Luka Bebić

Nacional otkriva zašto je Nadzorni odbor ACI-ja smijenio Damira Mandekića s čelne pozicije najveće hrvatske nautičke tvrtke samo šest mjeseci nakon što ga je jednoglasno imenovao direktorom

Imenovanje 44-godišnjeg Ante Violića vršiteljem dužnosti direktora ACI-ja ne začuđuje upućene jer je on jedan od najistaknutijih hedezeovaca iz Dubrovačko-neretvanske županije, kadrova Luke Bebića i šefa dubrovačkog HDZ-a Frane Matušića, čiji se utjecaj u ovom slučaju pokazao većim i od resornog ministra Božidara KalmeteImenovanje 44-godišnjeg Ante Violića vršiteljem dužnosti direktora ACI-ja ne začuđuje upućene jer je on jedan od najistaknutijih hedezeovaca iz Dubrovačko-neretvanske županije, kadrova Luke Bebića i šefa dubrovačkog HDZ-a Frane Matušića, čiji se utjecaj u ovom slučaju pokazao većim i od resornog ministra Božidara KalmeteIako je prošlotjedna smjena Damira Mandekića s čelnog položaja u ACI-ju službeno obrazložena nepovjerenjem Nadzornog odbora u njegov rad, izvori dobro upućeni u igre oko ACI-ja u posljednjih deset godina tvrde da iza svega stoji politička odluka i pokušaj dubrovačko-neretvanskog HDZ-a da ovlada strateškim sustavom hrvatskog nautičkog turizma koji u svom sastavu ima 21 nautičku marinu. “Nadzorni odbor ACI-ja pod predsjedanjem državnog tajnika za more Branka Bačića na sjednici 20. rujna već́inom je glasova opozvao dosadašnjeg direktora Damira Mandekić a i do okončanja javnog natječaja jednoglasno imenovao za vršitelja dužnosti direktora Antu Violić́a, diplomiranog inženjera pomorskog prometa iz Dubrovnika koji je radio na rukovodećim mjestima u poslovnici Ine u Dubrovniku”, glasilo je priopćenje iz Ministarstva mora, turizma, prometa i razvitka u kojem se kao razlog smjene direktora ACI-ja navodi nepovjerenje prema Mandekiću zbog “određenih plać́anja prema pravnim osobama u iznosima koji su prelazili statutarne ovlasti direktora, a bez potrebne suglasnosti Nadzornog odbora. Nadalje, Nadzorni je odbor u proteklih 6 mjeseci utvrdio višekratna postupanja protivna Zakonu o javnoj nabavi”. Nadzorni je odbor svoje tvrdnje temeljio na sadržaju anonimne kaznene prijave koja je protiv Damira Mandekića podnesena u lipnju. Jedan od Violićevih zadataka, koji je pred njega postavio
Nadzorni odbor ACI-ja, jest financijska konsolidacija ACI-ja.

Kako je Violić član HDZ-a Dubrovačko-neretvanske županije, mnogi su njegovo imenovanje protumačili kao izravno uplitanje lokalne politike u kadroviranje u jednoj od najvažnijih državnih turističkih tvrtki. Imenovanje 44-godišnjeg Ante Violića vršiteljem dužnosti direktora ACI-ja ne začuđuje upućene jer je on jedan od najistaknutijih hedezeovaca iz Dubrovačko-neretvanske županije, kadrova Luke Bebića i šefa dubrovačkog HDZ-a Frane Matušića, čiji se utjecaj u ovom slučaju pokazao većim i od resornog ministra Božidara Kalmete. Spomenuti dvojac je na dan održavanja sjednice Nadzornog odbora ACI-ja zatražio od Branka Bačića, također istaknutog hadezeovca iz Korčule, da se njihov čovjek postavi na čelo ACI-ja.

Iako je u borbi za ovladavanje ACI-jem pobijedio dubrovački lobi vladajuće stranke, Mandekićeva smjena posljedica je novog pokušaja dalmatinskog HDZ-a da na tu funkciju dovede Vladimira Krkleca, koji je na prošlom natječaju bio u užem krugu kandidata za direktora ACI-ja. Krkleca je tada pobijedio Mandekić, zahvaljujući podršci premijera Ive Sanadera, koji je na čelu ACI-ja htio kompetentnu osobu s iskustvom u ACI-ju. Mandekić se dokazao kao direktor ACI-jeve marine na Cresu, koja je za njegova petogodišnjeg mandata triput proglašena najboljom marinom na hrvatskom Jadranu.
Međutim, Violić je u razgovoru za Nacional rekao da se namjerava na budućem javnom natječaju kandidirati za direktora ACI-ja, što bi moglo dokraja poremetiti planove dalmatinskog lobija unutar vladajuće stranke čije interese zastupa saborski zastupnik i predsjednik županijskog HDZ-a Živko Nenadić.
“Kao što sam već najavio odmah nakon imenovanja na funkciju direktora ACI-ja, glavne smjernice mog rada u prvom su redu financijska konsolidacija, rješavanje imovinsko-pravnih odnosa i rješavanje koncesija na pomorsko javno dobro. U svemu tome, transparentnost poslovanja bit će mi jedna od prioritetnih zadaća. Ovaj posao, koji je svakako odgovoran i zahtjevan, budući da je ACI jedna od najvećih mediteranskih tvrtki ove vrste, želim obaviti vrlo temeljito. Kako bih što uspješnije postavio poslovni plan i strategiju razvoja ACI-ja, kako kratkoročnu, tako i dugoročnu, najprije želim temeljito upoznati stanje u tvrtki i prikupiti sve relevantne informacije”, rekao je Violić.

S poslovnog gledišta smjena Damira Mandekića naoko je nelogična. Kad je preuzeo funkciju direktora početkom veljače, ove godine ACI je imao 180 tisuća kuna na kunskom, a 437 tisuća na deviznom računu. Šest mjeseci poslije Mandekić ostavlja ACI s oročenih 14 milijuna kuna i gotovo 3 milijuna na računu, s tim da je 20 milijuna utrošeno na pripremu turističke sezone. Stoga priopćenje nadzornog odbora da novi direktor ima zadatak financijski konsolidirati ACI ne zvuči uvjerljivo.
Kako tvrde Nacionalovi izvori, unatoč dobrom poslovanju Mandekić je napravio nekoliko grešaka koje su ga stajale položaja direkrtora ACI-ja. Jedan od njegovih prvih poteza, što se navodi u anonimnoj prijavi protiv Mandekića, bila je odluka da podmiri dug s kamatama prema ACI-jevu poslovnom partneru Franku Bertoši i njegovoj tvrtki ICE Grupa u iznosu od 1,2 milijuna kuna. Dug je nastao u vrijeme bivšeg direktora Ive Markusovića, koji je odbio Bertoši platiti posao informatizacije ACI-ja. Iako je poslije tvrdio da je to učinio kako bi spriječio daljnje gomilanje dugova jer, prema procjenama odvjetnika, ACI bi izgubio spor s Bertošom, njegovi oponenti to su iskoristili kao jedan od argumenata za smjenu. Također, Mandekić je namjeravao računovodstvenu službu ACI-ja iz Pule premjestiti u Opatiju, gdje je sjedište tvrtke. Ovaj Mandekićev plan izazvao je burne proteste zaposlenika ACI-ja u Puli, kojima se nije svidjela ideja o preseljenju.
Najavom da će prekinuti praksu davanja u najam sadržaja, ugostiteljskih objekata i usluga unutar svih ACI-jevih marina, Mandekić je izazvao bijes gospodarskih lobija u središtima u kojima ACI ima marine. Prihodi ACI-ja od 1995. sveli su se samo na iznajmljivanje veza za brodove, dok zaradu od svih drugih usluga u marinama ubiru privatnici.

Ipak, izvori bliski upravi ACI-ja tvrde da je Mandekić sebi presudio kad je smijenio svoje dvije pomoćnice – Tanju Lovrić Kontus, pomoćnicu direktora ACI-ja za marketing, i Ines Blažinu, pomoćnicu za financije. Obje su, tvrde Nacionalovi izvori, i dalje u bliskim odnosima s nekadašnjim direktorom Ivom Markusovićem, koji se sumnjiči da je uz njihovu pomoć falsificirao financijske rezultate ACI-ja kako bi sukladno menadžerskom ugovoru dobio stan. Markusović je i danas u posjedu stana, a sudski spor još traje. Markusović je vrlo blizak s Edom Pezzijem, čija je referenca za članstvo u Nadzornom odboru ACI-ja bila to što je sportski novinar. Upravo je Edo Pezzi bio najglasniji u tvrdnjama da se Mandekić mora smijeniti jer navodno nije dao adekvatne odgovore na prozivanja iz anonimne prijave kojom ga se tereti da je nepotrebno isplatio potraživanja tvrtki ICE Grupa.
Anto Violić deseti je direktor ACI-ja u posljednjih deset godina. To dovoljno govori o tome kakav se rat među gospodarskim i političkim elitama vodi za ovladavanje jednim od najvećih sustava nautičkih marina na Mediteranu. Svaka smjena direktora dosad je bila popraćena pričama o privatizaciji i pokušaju prebacivanja sjedišta ACI-ja iz Opatije u neki drugi dalmatinski grad. Branko Bačić, predsjednik Nadzornog odbora ACI-ja opovrgava takve spekulacije i poriče da je Mandekić smijenjen po političkom dekretu.

“Mandekić je jednostavno zbog svojih poslovnih poteza izgubio povjerenje Nadzornog odbora. Bez odobrenja Nadzornog odbora prvog dana svog mandata namirio je dug prema trvrtki ICE u iznosu od 1,2 milijuna kuna, što je protivno statutu ACI-ja. Također, pokrenuo je radove na obnovi upravne zgrade u Opatiji bez javnog natječaja, a istu je obvezu izbjegao cijepanjem narudžbi za informatičku opremu. Nakon što smo u lipnju dobili anonimnu kaznenu prijavu protiv Mandekića, pozvali smo ga da se pismeno očituje, što je učinio na sjednici Nadzornog odbora prije 15 dana. Sjednica je tada prekinuta, a nastavljena prošli tjedan kad je i smijenjen. Ne zanima me hoće li prijava protiv Mandekića završiti kaznenim postupkom. Dovoljno sam upućen u ovaj posao da znam kako je Mandekić kršio zakon o javnoj nabavi i statut ACI-ja. Priče o privatizaciji i premještanju sjedišta tvrtke samo su pokušaj da se problem prebaci u političku sferu. Dok se ne riješi pitanje imovine i koncesija na pomorskom dobru, ACI ne može u privatizaciju. Mi ćemo nakon izrade Studije o razvoju nautičkog turizma u veljači sljedeće godine odrediti kako će se i hoće li se uopće ACI privatizirati. Dotad će biti izabran i direktor ACI-ja, rekao je u razgovoru za Nacional Branko Bačić.”

Vezane vijesti

Preminuo kapetan turskog broda zadržanog u luci Ploče

Preminuo kapetan turskog broda zadržanog u luci Ploče

Dom zdravlja u Pločama priopćio je u četvrtak da je od srčanog udara preminuo Rais Israylov, kapetan turskog broda "Premier" koji je po nalogu lučke… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika