Objavljeno u Nacionalu br. 517, 2005-10-10

Autor: Dubravko Kolarić

PRILOG AUTO

Kineski automobili još ne dolaze u RH

Na svjetsko tržište dolazi val jeftinih automobila iz Kine, po cijeni i upola manjoj od zapadnih modela čiji dizajn vjerno kopiraju

LANDWIND se prodaje u Njemačkoj i SAD-u, a Kinezi smatraju da su europski proizvođači lažirali crash testove u strahu od konkurencijeLANDWIND se prodaje u Njemačkoj i SAD-u, a Kinezi smatraju da su europski proizvođači lažirali crash testove u strahu od konkurencijeEuropa i SAD više od pola stoljeća dominirali su svjetskim tržištem automobila. Ostale zemlje sve do 60-ih godina prošlog stoljeća gotovo da nisu egzistirale na svjetskoj automobilskoj karti. No tada je krenula nezaustavljiva istočnjačka ofenziva. S ozbiljnijim izvozom na jaka tržišta počeli su Japanci 60-ih i 70-ih godina. Isprva su se Europa i SAD rugali čudnim i malenim japanskim automobilima, no za manje od deset godina Japanci su postali najveća prijetnja etabliranim proizvođačima. Sličan scenarij ponovio se i prije dvadesetak godina s automobilima iz Koreje. Danas Japan u svjetskoj proizvodnji sudjeluje sa 20 posto i proizvodi više automobila nego SAD i otprilike istu količinu kao Njemačka, Francuska i Velika Britanija zajedno. Koreja s više od tri milijuna vozila na godinu proizvodi četiri puta više od Italije. Japanski automobili na glasu su kao najkvalitetniji i najpouzdaniji, a iznimna pouzdanost karakteristika je i vozila "Made in Korea".


Zemlja s najvećom gospodarskom ekspanzijom posljednjih godina je Kina. U najmnogoljudnijoj državi svijeta ekonomija cvate, izvoz nezaustavljivo raste, grade se najveći neboderi i proizvodi se sve više automobila. Sasvim je izvjesno da će se Kina već kroz nekoliko godina pridružiti najvećim svjetskim proizvođačima automobila, a sve je bliži i trenutak kad ćemo na našim cestama često susretati kineske automobile.

Da Kinezi dolaze, potvrdio je nedavni autosalon IAA u Frankfurtu. Prvi put su u Europi na velikoj priredbi izlagali i kineskiDizajn kineskih automobila 'posuđen' je od renomiranih proizvođača, ali je cijena svih modela iznimno niskaDizajn kineskih automobila 'posuđen' je od renomiranih proizvođača, ali je cijena svih modela iznimno niska izvoznici. Automobili iz Kine već se prodaju u Njemačkoj i SAD-u, dakle u zemljama koje su najveći proizvođači automobila. Za sada su rezultati slabi, no nakon uhodavanja kineski će proizvođači krenuti velikim koracima u osvajanje izvoznih tržišta.

Masovna proizvodnja automobila u Kini počela je 80-ih godina prošlog stoljeća. Inicirali su je europski i američki proizvođači koji su na vrijeme prepoznali potencijal velikog tržišta. Volkswagenova Santana, izvedenica starog Passata, godinama je bila najprodavaniji automobil u Kini. Ta je njemačka tvrtka zajedno s General Motorsom bila pionir investiranja u Kinu, no dalekoistočna zemlja odigrala je pametan potez. Tvornice i tvrtke ostale su u kineskom vlasništvu te je zabranjen izvoz zapadnjačkih automobila iz Kine: tako je država profitirala, a zapadnim proizvođačima oduzeta je mogućnost da Kinu iskoriste samo radi jeftine radne snage.

I dok se u počecima kineske autoindustrije prodaja i proizvodnja brojala u desecima tisuća, danas smo već blizu pet milijuna proizvedenih automobila na godinu. Više od milijardu stanovnika golemo je potencijalno tržište tako da se očekuje značajan nastavak rasta prodaje. Procjenjuje se da će se u idućih 20 godina u cijelom svijetu prodati više automobila nego u posljednjih 110 godina. Kina će svojom motorizacijom osnažiti vlastitu industriju te će tada još jače napasti ostatak svijeta.
Kineski automobili za sada na naše područje dolaze prilično sramežljivo. Nešto veći proboj pokušavaju upravo proizvođači koji su i izlagali u Frankfurtu. Najviše prašine među njima je podigao Jiangling Landwind. To terensko vozilo izvozi se u neke države zapadne Europe i stoji nevjerojatnih 15.000 eura. Izgled automobila jasno daje do znanja da je riječ o dizajnerskoj kopiji Opela Frontere. Kopiranje je uobičajena praksa u kineskoj proizvodnji pa se tako provodi i kod automobila. Ipak, pravu zbrku Landwind je izazvao nakon objavljenih rezultata Crash testa, koji je proveo njemački automobilski klub ADAC. Prilikom frontalnog testa koji je izveden pri 64 km/h (Euro NCAP standard) Landwind se doslovnoCrash test LandwindaCrash test Landwinda razletio. Deformacije u unutrašnjosti bile su tolike da vozač ne bi imao izgleda za preživljavanje. U testu Landwind nije osvojio ni jedan bod, ni zvjezdicu što je dosad nezabilježen slučaj. Ipak, samo testiranje i njegovi rezultati ostavljaju prostora za sumnju. Isti ADAC je prije nekoliko mjeseci prilikom fotografiranja okrenuo Daciu Logan na krov te sve objavio. Na kraju se ispostavilo da su guma i naplatci na automobilu bili oštećeni a da se isti automobil prilikom prethodno obavljenih testova s mnogo većom brzinom ponašao sasvim normalno. ADAC se poslije ispričao i objavio ispravak vijesti, no šteta je već bila učinjena. Zato i u slučaju Landwinda ostaje sumnja, a skeptici smatraju da je test izveden s najmanje 80 ili 90 km/h samo kako bi se ocrnio automobil i zaštitila njemačka i europska industrija.

Bez obzira na vjerodostojnost, Landwind je uzburkao struku i privukao veliku pozornost, a on je samo jedan Kinez u velikom nizu koji će sigurno uslijediti. To potvrđuju i optimistične kineske prognoze. Već za deset godina oni planiraju udio od oko 10 posto svih kineskih automobila na europskom tržištu. Recept za to je jednostavan: niske cijene, uglavnom i do 50 posto niže od usporedivih automobila na tržištu te pouzdanost koja je već bila presudan faktor za proboj Japanaca i Korejaca.
Na proboj Kineza u Hrvatskoj pričekat ćemo još koju godinu kad postane jasno kako se stvari razvijaju na europskom tržištu. Tek u slučaju uspjeha na Zapadu, domaći uvoznici bit će spremni krenuti u skup posao s homologacijom, pribavljanjem dozvola i izgradnjom mreže.

Tablica:

Svjetska proizvodnja automobila 2003.:

Japan 9.014.513
SAD 8.375.442
Njemačka 4.829.993
Koreja 3.152.675
Španjolska 2.636.803
Kina 2.303.125
Kanada 2.281.729
Brazil 1.908.246
Velika Britanija 1.649.196
Rusija 1.140.419

Ostali 10.413.645

Ukupno 47.705.786

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika