Objavljeno u Nacionalu br. 519, 2005-10-24

Autor: Marko Ćustić

ANATOMIJA USPJEHA REALITY SHOWA

Big Brother: RTL-ova tvornica novca

RTL-ov licencni reality show Big Brother postao je jedan od najuspješnijih proigrama u povijesti televizije u Hrvatskoj: prema nekim procjenama druga sezona stajala je više od deset milijuna eura, ali su u RTL-u pokrili sve troškove i još uspjevaju zaraditi

Stanovnici Big Brother kuće na okupuStanovnici Big Brother kuće na okupuReality show RTL Televizije Big Brother u svojoj je drugoj sezoni jedan od najuspješnijih hrvatskih televizijskih projekata u povijesti. Stalno je u vrhu gledanosti i vodi tešku borbu s HTV-ovim Dnevnikom, RTL-u donosi lijepu zaradu, a u hrvatskim je medijima jedan od najčešće obrađivanih fenomena. Za razliku od Big Brothera, konkurentski reality programi poput HTV-ova Survivora i Bara Nove TV neslavno su propali. Survivor se nakon prve sezone sasvim sigurno neće ponavljati, a prosječna mu se gledanost kretala oko 5-7 posto. Gledanost Bara bila je više nego dvostruko manja, oko 2-3 posto, a show je prekinut prije kraja i nastavio se u aferi o isplati honorara zaposlenicima te najavama tužbi natjecatelja. U usporedbi s njima, Big Brother konstantno drži veoma visoku gledanost: ove su godine najatraktivnije emisije gledane između 20 i 25 posto, a ostale dnevne oko 15 posto.
Izvršni producent Big Brothera, Jan Štedul, objašnjava: "Kod svakog reality showa važna su tri aspekta. Prvo, za biznismena je takva vrsta programa potencijalna platforma za plasman proizvoda. Drugo, gledatelj želi da ga takva emisija zabavi. I treće, svaki televizijski čovjek gledat će na tehničku razinu programa."

Suočeni s tim trima kriterijima, Survivor i Bar ne prolaze jako dobro. Teško je plasirati proizvode u emisiji koja se odvija na pustu otoku: osim nekog proizvođača riže, malo tko ima interesa i prostora za takvu vrst promocije. Uz to, hrvatski se Survivor odvijao na pitomom Mljetu u meteorološki optimalnom dijelu godine, od sredine svibnja do kraja lipnja. Umjesto teške borbe natjecatelja s krajolikom, komarcima, opasnim životinjama i neizdrživom vrućinom, u očima gledatelja oni su bili poput skupine izviđača koja uživa u odmoru u prirodi. Tehnička izvedba emisije također je bila upitna: igre su bile banalne i jeftine u usporedbi s onima iz američkog Survivora, koji je bio prikazivan na televiziji u Hrvatskoj. Brojne su bile i primjedbe na kvalitetu slike i tona.

Tehnička kvaliteta Bara, showa u kojem skupina ljudi živi i radi u kafiću, također je bila upitna. Gledatelje su vjerojatno odbili i mizerni životni uvjeti u kojima su stanovali natjecatelji. Show je, doduše, bio izvrsna platforma za plasman piva, bezalkoholnih pića, kave i sličnih ugostiteljskih proizvoda. No bio je jako slabo gledan. Ljudi iz televizijske struke krive za to slab odabir kandidata, među kojima je bilo previše ekscesnih i nespojivih karaktera. Zbog njih je dolazilo do ispada kakve hrvatski reality gledatelji ne vole.

Big Brother, za razliku od Bara i Survivora, od početka je imao vrhunsku produkciju za hrvatske uvjete, što se na ekranu odmah vidjelo. U Jadran filmu u zagrebačkoj Dubravi sagrađena je kuća prema zahtjevnim standardima nizozemske Big Brother franšize. Uz kvalitetno i atraktivno pokućstvo te dovoljno životnog prostora, u dvorištu je bio postavljen jacuzzi, ove godine unaprijeđen u bazen. Kuća je planski sagrađena tako da je okružuje taman tunel iz kojeg kroz jednosmjerna zrcala RTL-ove kamere bilježe svaki korak stanara. U istom je studiju sagrađen i suvremeno uređen studio za emisije uživo petkom, kao i dvorište s vratima kroz koja uz bodrenje navijača stanari ulaze u kuću i izlaze - pobijeđeni ili poraženi.
U Dubravi u neprekidnim 24-satnim smjenama samo na Big Brotheru radi 150 ljudi na dan. U glavnoj kontrolnoj sobi, Master Control Roomu, na stotinjak monitora RTL-ovi ljudi prate događanja u kući. Podjednaka pozornost pridaje se tonskom miksu, koji se slaže od trenutka do trenutka, ovisno o tome koliko su zanimljivi razgovori pojedinih stanara. Cijeli pogon budno nadziru zaštitari, a po hodnicima se slobodno igraju četiri psa ljubimca.

O ukupnoj cijeni produkcije Big Brothera Štedul ne može razgovarati, ali se iz njegove izjave može zaključiti o kojoj je svoti riječ: "Prošle smo godine ušli u projekt bez većih ambicija što se zarade tiče. Mnogi su za nas rekli da smo hazarderi. Uostalom, kad sam napravio prvi budžet, smrznuo sam se jer sam znao da u Hrvatskoj na televiziji nikad ništa nije rađeno u tim razmjerima. Nadali smo se da će se i ostali uključiti u takvo nadmetanje, da će uslijediti Bar na Novoj TV za pet milijuna eura i Survivor na HRT-u za šest milijuna eura pa da onda mi u drugoj sezoni napravimo Big Brother za dvanaest milijuna eura. Na žalost, do takvog nadmetanja nije došlo."

Štedul kaže da je za ukupnu cijenu Big Brother najvažnija dobra organizacija: "Nismo štedjeli ni na čemu. Za ovu sezonu unaprijedili smo kamere i mikrofone dvjesto posto, uložili smo sto pedeset tisuća kuna samo u hard diskove za montažu. Ipak, prošle smo godine pokrili sve troškove i otvorili tržište za takvu vrstu programa, a ove smo godine uspjeli i skresati troškovi i locirati rupe u organizaciji, tako da ćemo od Big Brothera čak i dobro zaraditi. Opravdana su sva naša očekivanja, a gledanošću konstantno sustižemo prednost koju pred nama ima HTV1."
Takav razvoj događaja jako je važan za RTL Televiziju. Kao i svim ostalim postajama u Hrvatskoj, njima je najveći konkurent HTV-ov prvi program. On se drži na prvom mjestu svih ljestvica gledanosti zahvaljujući kombinaciji navike gledatelja i, u posljednje vrijeme, kvalitetnog i kritičnog informativnog programa. Mnogi pokušaji nasrtaja na HTV, poput ekstenzivnih ulaganja Nove TV u informativni program ili RTL-ove sapunice "Zabranjena ljubav", propali su u pokušajima privlačenja gledatelja.

Sada RTL ima poziciju u kojoj se njegov Big Brother nadmeće za prvo mjesto tjedne gledanosti s tradicionalno najgledanijim HTV-ovim središnjim Dnevnikom. To znači da RTL ima mnogo jaču poziciju u pregovorima s oglašivačima, pogotovo ako se uzme u obzir koliko je publika Big Brothera različita od Dnevnikove.
Sponzorski dogovori u Big Brotheru svrstavaju se među najskuplje pakete te vrste u Hrvatskoj s obzirom na to da su sponzori morali i darovati svoje proizvode za opremanje i upotrebu tijekom showa, kao i platiti za takvu vrstu promidžbe. Ipak, Štedul kaže da su ti sponzori u usporedbi s cijenom product placementa u stranim zemljama prošli veoma jeftino.
U svijetu su product placement i skupa sponzorstva uobičajen način poslovanja u produkciji Big Brothera. Najčešći su sponzori velike i bogate telekomunikacijske tvrtke: primjerice, u Velikoj su se Britaniji izmjenjivali O2 i TalkTalk, u Australiji iPrimus, Optus i 3, svi mobilni provideri. Američki CBS u svom je Big Brotheru promovirao "Američku pitu 2" i vlastiti lanac videoteka BlockBuster.

Australski sponzor, proizvođač bombona M&M, zadao je svojedobno natjecateljima kao tjedni zadatak da prebroje sve bombone u golemoj zdjeli. Također, australski su natjecatelji jednog jutra zatekli dvorište prekriveno snijegom, što je zapravo bila jedna vrsta predstavljanja filma "Day after tomorrow". U Švedskoj je glavni sponzor Big Brothera bio online casino Multipoker.com.
Da se sponzorstvo u Big Brotheru isplati, vidjeli su češki pivari iz Pilsner Urquella: u Poljskoj je nakon Big Borhtera 29 posto više ljudi znalo za njihovo pivo.

Ove je godine Big Brother privukao mnogo više medijske pozornosti nego lani, među ostalim i zbog slobodnijeg ponašanja kandidata. Ukućani su ove godine skloniji otvorenim razgovorima o seksu. Također, u medijima se tvrdilo da je Sanja Močibob seksualno zadovoljavala Hamdiju Seferovića felacijom, što nije službeno potvrđeno.
Štedul potvrđuje da je RTL pri odabiru kandidata ove godine tražio slobodnije natjecatelje, ali dodaje i da na njihovo ponašanje i "igru" u Big Brother kući utječe prethodno iskustvo gledanja showa, koje prvi stanari nisu imali. "Oni prošle godine bili su oprezni i skloniji intelektualnom nadmetanju. I taj izbor bio je svjestan - prije početka emitiranja prve sezone Big Brothera sastavili smo popis organizacija za koje smo bili sigurni da će nas napasti s moralnih pozicija. Naša su se predviđanja ostvarila, osim što im se na naše iznenađenje pridružio i Iskorak.

Zadovoljan sam što nam prošle godine nisu zbog gaćica Antonije Blaće ukinuli koncesiju. Za razliku od njemačke ili mađarske publike, gdje je u Big Brotheru sve bilo puno seksa, u Hrvatskoj gledatelji ipak traže nešto drugo", kaže Štedul.
To se doista dosad najbolje pokazalo kroz glasovanje publike o nominacijama. Brankica Čonda i Nataša ????, dvije natjecateljice koje su otvoreno razgovarale o svojim seksualnim iskustvima, pri prvoj su nominaciji izbačene. U britanskom Big Brotheru najveća je zvijezda bio Nasty Nick, kako su zvali Nicholasa Batemana. Nadimak koji znači Gadni Nick dobio je jer je stalno iza leđa ocrnjivao jedne stanare pred drugima i prikazivao ih u najgorem mogućem svjetlu. Uspio je izazvati brojne svađe, a gledatelji ga, kad je bio nominiran, nisu htjeli izbaciti. Očigledno su zaključili da ih njegovo ponašanje u kući zabavlja, a on je tek poslije izbačen iz kuće zbog kršenja pravila.
Kako je pravilo Big Brothera da se u svakoj idućoj sezoni uzima sve slobodnije, neki kažu i besprizornije, natjecatelje, bit će zanimljivo vidjeti kako će unosnu Endemolovu franšizu tijekom idućih sezona razvijati RTL Televizija.

Reality show Bar Nove TV naprasno je prekinut prvog listopada prije završetka natjecanja. Nakon prekida snimanja nastavile su se kontroverze jer su producenti showa, Ring multimedija, ostali dužni zaposlenicima. No prošlog su tjedna isplaćene plaće za kolovoz, a navodno uskoro stižu i za rujan, pa sudskih tužbi neće biti.


Natjecatelji Survivora skliznuli su u anonimnost ubrzo nakon završetka showa Ava produkcije prikazanog na HTV-u. Survivor se u Hrvatskoj neće ponavljati, a među djelatnicima po sapunici "Villa Maria" proslavljene Ave i RTL-a aktualna je šala prema kojoj je Avin reality bio jednako grozan kao RTL-ova sapunica "Zabranjena ljubav".


Nestle – prehrambeni proizvodi
Meblo – namještaj
Baumax – građevinski materijal
Konzum – trgovinski lanac
Jamnica – mineralna voda
Vindija – prehrambeni proizvodi
Nokia – mobilni telefoni
Nutella – namaz
Raffaello – slatkiši
Piranha – noćni bar
AMB Natur – solariji
Vojta plan – bazeni
Pohižek keramika – oprema za kupaonice
Unilever – roba široke potrošnje
Wrigley – žvakaće gume i bomboni
Maras – Samsonite kovčezi
Samsung – bijela tehnika i elektronika
Chio Chips – grickalice
Orion pirotehnika – vatromet
Visa – kreditne kartice
Magma – odjeća
T-Com – telekomunikacije
PZ Auto – VW automobili
Gillette – pribor za brijanje
Kutjevo – vino
Philips – elektronika
Coca-Cola – bezalkoholno piće
Pavletić – Keyton masažne fotelje
Guru – odjeća

Vezane vijesti

Vrdoljakovi 'Ratkajevi'

Vrdoljakovi 'Ratkajevi'

HEPI BRZDEJ, DIJR ŽELJKO10 do 8, NovaTV, ponedjeljak, 19.50Kad je Hrga u ponedjeljak zamahnula mikrofonom pred nosom Željka Keruma i stala računati… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika