Objavljeno u Nacionalu br. 520, 2005-10-29

Autor: Marina Biluš

SEKSIFON MAFIJA HARA HRVATSKOM

060 linije paravan za pljačku

U Hrvatskoj je sve više slučajeva poput onog Zagrepčanina Mladena Kljaića: njemu je podstanar, pripadnik organizirane kriminalne skupine, tijekom tri mjeseca napravio sto tisuća kuna telefonskog računa pozivanjem 060 linija, a stanodavac sada mora podmiriti trošak

Javnost je za prvi slučaj telefonske prijevare doznala 15. listopada kad je zagrebačka policija otkrila skupinu koja je uz pomoć dvoje djelatnika T-HT-a, Ivana Rade i Stele Gotal, otvorila telefonske linije za psihološko savjetovanje, potom te linije zvala iz unajmljenog stana 71-godišnjeg Zagrepčanina napravivši mu telefonski račun od oko 100 tisuća kunaJavnost je za prvi slučaj telefonske prijevare doznala 15. listopada kad je zagrebačka policija otkrila skupinu koja je uz pomoć dvoje djelatnika T-HT-a, Ivana Rade i Stele Gotal, otvorila telefonske linije za psihološko savjetovanje, potom te linije zvala iz unajmljenog stana 71-godišnjeg Zagrepčanina napravivši mu telefonski račun od oko 100 tisuća kunaTakozvane linije za psihološku pomoć, preko čijih se telefonskih brojeva 060 najčešće nudi sex hot line, astrološki i vidovnjački, savjeti postale su idealan alat varalicama koji su organiziranjem telefonskih prijevara u Hrvatskoj pokrenuli potpuno nov oblik kriminala. Slučaj Mladena Kljaića, čiji je podstanar Branimir Podunajec u manje od tri mjeseca s telefona njegova stana u zagrebačkoj Zvonimirovoj ulici napravio oko sto tisuća kuna telefonskog računa uglavnom telefonskim pozivima prema linijama 060, pokazuje kako građani lako mogu postati žrtve. Mladen Kljaić nije ni slutio da je njegov podstanar vjerojatno dio skupine kriminalaca koji se organiziraju kako bi pokrenuli liniju za psihološko savjetovanje, a potom iznajmljivali stanove diljem zemlje i s telefona njihovih vlasnika neprekidno nazivali iste te linije radeći enormne telefonske račune. Većina novca s tih računa je, naravno, zarada za tu istu liniju i one koji su je pokrenuli i iskoristili za prijevaru. Postojanje tako organiziranih skupina nedavno su potvrdili i u MUP-u, a kad se zna da zarada po samo jednom prevarenom vlasniku može dosegnuti i 100.000 kuna, te da u Hrvatskoj trenutačno postoji 144 davatelja 060 usluga koji nude čak 710 takvih brojeva, nedvojbeno je riječ o organiziranom kriminalu. Mladen Kljaić za Nacional je ispričao kako je i zašto danas T-HT-u dužan oko 15 tisuća eura.
"Branimira je preporučio moj sin moleći me da ga primim kao podstanara jer je u teškoj financijskoj situaciji i živi u derutnom stanu. Isprva sam odbijao, ali kada sam vidio da je mladić pristojan, čist, uredan, te kad mi je ispričao tužnu priču o tome kao je sin invalida i posvojen u siromašnu obitelj, pristao sam. U stan se uselio u kolovozu i sve je bilo u redu dok mi početkom rujna nije trebao donijeti plaćene račune za režije. Rekao mi je da ih nije mogao platiti jer nije imao novca, pa je zamolio strica da ih plati Internetom. Ubrzo je ponovno došao da mi kaže kako je za rujan dobio prevelik račun za telefon te da se s T-HT-om dogovorio da mi iznos na rate skidaju s Americana." Kako nikad nije čuo za takvu mogućnost otplate računa, Mladenu Kljaiću stvar je postala sumnjiva te se raspitao u T-HT-u i doznao da ni jedan račun nije plaćen. Kada je saznao da je on za kolovoz iznosio 23.800 kuna, za rujan 38 tisuća, a za početak listopada još 33 tisuće kuna, bio je šokiran.
"Nisam mogao vjerovati jer u životu nisam imao više od 500 kuna računa za telefon. Odmah sam zabranio izlazne pozive i otišao Branimiru koji se pravdao da će mu dobro situirani prijatelji pomoći da otplati dug. Već sam bio u panici, ali on se uredno javljao i uvjeravao ju da je prijatelj podigao kredit kako bi mu pomogao, što mi je taj mladić potvrdio u telefonskom razgovoru. No 19. listopada Branimir je pokupio svoje stvari iz stana i nestao. Posjetio sam njegove roditelje da ga potražim, ali njegova me je majka neljubazno dočekala i optužila da se želim okoristiti", priča Mladen Kljajić. Dodaje kako je slučaj prijavio policiji, a u T-HT-u su mu, veli, savjetovali da uloži žalbu na postojeći račun kako bi se na osnovi nje provjerilo nije li možda riječ o problemu tehničke prirode. Ako žalba bude odbijena, može se, rečeno mu je, ponovno žaliti, uz to da je poželjno da plati dva dosadašnja prosječna računa, što je i učinio. No ovaj Zagrepčanin do danas ne zna što će biti s ostatkom golemog duga koji je njihov bivši podstanar napravio pozivajući mahnito linije 060.
"Zasad mi ostaje samo da se obratim Udruzi za zaštitu potrošača da vidim što se da učiniti i da vidim jesu li se možda i drugi ljudi našli u sličnoj situaciji. Jer ako je tako, možda se možemo udružiti i tužiti HT. On je ipak dio Deutsche Telekoma i ako imalo drže do sebe, pogotovo sada kad dobivaju konkurenciju, mislim da bi se trebali pozabaviti ovim problemom i oštećenima omogućiti da plate svoje prosječne račune. To bi u jednom normalnom svijetu bilo normalno rješenje", zaključuje Mladen Kljajić.
Kao da nije dovoljno i to što je većina linija 060 u velikoj mjeri mamac za iskorištavanje lakovjernih kojima se tobožnji telefonski 'savjeti' masno naplaćuju, danas takve linije postaju savršen paravan za drsko, pomno planirano pljačkanje građana, koje najčešće prolazi nekažnjeno. No tragično je da se Hrvatska takvom kriminalu ne zna suprotstaviti. Da je tako, priznala je i sama policija nakon otkrivanja prvog velikog slučaja telefonske prijevare, objašnjavajući kako ne postoji zakonski okvir koji bi im omogućio da spriječe takav kriminal, te da jedino mogu reagirati na temelju prijave nakon što je krađa već počinjena.
Javnost je za prvi slučaj telefonske prijevare doznala 15. listopada kad je zagrebačka policija otkrila skupinu koja je uz pomoć dvoje djelatnika T-HT-a, Ivana Rade i Stele Gotal, otvorila telefonske linije za psihološko savjetovanje, potom te linije zvala iz unajmljenog stana 71-godišnjeg Zagrepčanina napravivši mu telefonski račun od oko 100 tisuća kuna. Plan je navodno djelo policiji otprije poznatog varalice i krivotvoritelja Dobroslava Rakića, poznatog iz afere sa švercom sirove kave. Sumnja se da je on početkom godine osnovao tvrtku registriranu za pružanje psiholoških savjeta te na imena nepostojećih ljudi krivotvorio 63 diplome profesora psihologije kako bi mogao pokrenuti liniju 060. Njemu su uz navedene uposlenike THT-a u prijevari pomogli i D.M. (22) i D.Š. (21), a petorka je nakon ispitivanja na zagrebačkom Županijskom sudu zadržana u pritvoru. Policija je u njihovim stanovima i poslovnim prostorima pronašla ilegalno vatreno oružje, streljivo, dodatnih 14 krivotvorenih diploma i više ISDN pretvarača ukradenih iz T-HT-a. Načelnik zagrebačke policije Krunoslav Borovec tada je i sam priznao da je riječ tek o "vrhu piramide", te da ovo nije jedina takva skupina u Hrvatskoj, upozorivši građane da paze komu iznajmljuju stanove.
No u opasnosti nisu samo stanodavci, jer su se vlasnici linija 060 dosjetili još jednog podlog načina da "isisaju" novac od građana, i to onih koji ga imaju najmanje. Samozvane agencije za zapošljavanje u oglasnicima nude zaposlenja, a za kontaktni broj daju upravo one koji počinju s 060. Kad u potrazi za poslom osoba nazove navedeni broj, mora na telefonsko ispunjavanje upitnika potrošiti bar dvadesetak minuta, a svaku platiti 6,82 kune. No "kvaka" je u tome što ih operater na koncu uputi da se javi na mobilni ili fiksni telefon čiji broj ionako već postoji u oglasniku. "Agencija za zapošljavanje" tako im otme novac ne učinivši ništa osim onoga što je osoba mogla i sama prelistavši oglasnik.
Javnosti nešto poznatije, ali na sreću i sve rjeđe telefonske prijevare koje su mjesecima harale Hrvatskom jesu one kojima se žrtve mame SMS-ovima. Princip je jednostavan: Žrtva se SMS-om obavijesti da je dobila vrijednu nagradu, a sve što treba napraviti kako bi joj bila uručena jest da nazove broj koji počinje s 0088. Riječ je o broju na listi Mobile Satelite Servicea za koji minuta razgovora stoji više od 50 kuna. Nagrada, naravno, nikad ne stiže. Ali varalice znaju biti i maštovitiji. Umjesto priče o nagradi pošalju SMS poruku tipa "Ja sam tvoja tajna simpatija, nazovi broj 0088.... i reći ću ti tko sam". Ipak svu pokvarenost telekomunikacijskih kradljivaca opisuje princip po kojem na mobilni telefon stiže poruka "Dogodilo mi se nešto užasno, molim te hitno nazovi na broj…" U takvom slučaju žrtva će sigurno, strahujući da se nekom bližnjem doista dogodilo zlo, bez previše razmišljanja okrenuti broj koji će joj potom nabiti golem telefonski račun.
Prijevara ili ne, takvi se računi moraju platiti jer se u THT-u vode time da telekomunikacijska usluga koja je doista napravljena mora biti plaćena. Kad je riječ o 060 prijevarama, ako vlasnik telefonske linije da pritužbu na iznos računa napravljen pozivanjem takvog broja, T-HT može jedino provjeriti je li problem tehničke prirode. To potvrđuje Nina Bertepelle iz sektora korporativnih komunikacija T-HT-a i dodaje:
"Ali ako nije tako i ako je riječ o spornoj situaciji, vlasnik je dužan platiti tromjesečni prosjek telefonskog računa, a na ostatak iznosa može se žaliti. Ipak, takva žalba teško može biti riješena u njegovu korist, jer ako je telekomunikacijska usluga doista napravljena, iznos treba platiti", objašnjava Nina Bertepelle. Zato, kaže. ljude treba educirati da budu iznimno oprezni kad zovu linije 060 i čitaju uvjete njihove upotrebe, te osobito cijene kako bi bili svjesni koliko će ih takvi pozivi zapravo koštati. Najvjerojatnije je najbolje rješenje u dogovoru s THT-om potpuno zabraniti izlazne pozive prema takvim linijama ili ih dopustiti samo uz šifru, što THT omogućuje svim svojim korisnicima. Nina Bertepelle tvrdi da THT nije nadležan kontrolirati tko i kako pruža usluge putem linija 060.
"Mi davatelju usluga, koji mora biti pravna osoba ili imati status uslužnog obrta, dajemo tehničku bazu za korištenje linija 060, ali samo nakon što oni za to dobiju dozvolu od Hrvatske agencije za telekomunikacije i uplati naknadu za prvu godinu rada. No mi ne samo da ne moramo, nego ne smijemo kontrolirati sadržaj i vjerodostojnost davatelja usluge, jer je to u nadležnosti Agencije za telekomunikacije."
I zaista, za sve vrste zlouporaba na telekomunikacijskom tržištu nadležna je Hrvatska agencija za telekomunikacije koja je stoga i jedina institucija koja bi mogla spriječiti telefonske prijevare i zaštititi građane. No tragično je da ona to dan danas ne radi niti se zna kad će početi. To je u razgovoru za Nacional potvrdio i sam predsjednik Vijeća Hrvatske agencije za telekomunikacije Gašper Gaćina.
"Eventualne zlouporabe Agencija bi trebala kontrolirati i rješavati posredstvom svog Vijeća korisnika. Na žalost, Vijeće još nije imenovano iako je prijedlog za to dan još ljetos. Znam da postoje brojne pritužbe korisnika i da su oni, kad su telekomunikacije u pitanju, loše zaštićeni, ali nadam se da će većinu problema riješiti i konkurencija na tržištu i spomenuto Vijeće." Gaćina tvrdi da ne zna zašto Vijeće za korisnike koje imenuje ministar do danas nije osnovano.
Zbog svega navedenog ne treba se čuditi da raznim varalicama neometano i nekažnjeno uspijevaju telefonske prijevare. To im omogućava tromost i nemar nadležnih institucija i traljavi zakoni. THT pere ruke, Hrvatska agencija za telekomunikacije nema mehanizme kontrole, a policija zakonski prostor za manevar. Hrvatski kriminalci takvu situaciju dobro iskorištavaju, pitanje je samo dokad i na čiju štetu.

OKVIR: Dialeri – alat za internetske prijevare
Telefonske prijevare, osim u fiksnoj i mobilnoj telefoniji, prijete i na internetu. Korisnici koji se na globalnu mrežu spajaju putem telefona suočeni su s dialerima – virusima koji ih umjesto na broj lokalnog providera spaja na međunarodne telefonske brojeve i pravi goleme telefonske račune. Varalice su organizirani tako što putem svojih, uglavnom porno stranica na računalo posjetitelja instaliraju takozvane "trojance", programe koji korisnikov dial-up broj mijenja u međunarodni i višestruko povećava cijenu surfanja. Srećom, nakon lanjske prave dialerske pošasti danas se na Internetu nude brojni besplatni antidialer programi koji korisnike Interneta štite od tog oblika telefonske prijevare.

Krunoslav Borovec, načelnik Ureda načelnika PU zagrebačke
"Nedavni slučaj telefonske prijevare, kada je organizirana skupina s telefona 71-godišnjeg Zagrepčanina napravila više od sto tisuća kuna pozivima linija za psihološko savjetovanje, prvi je takav slučaj koji je MUP obrađivao i istraga još traje. Treba reći da policija u ovakvim situacijama reagira kada postoji prijava korisnika operateru zbog prevelikih računa pa se utvrdi postoje li zloporabe i elementi kaznenog djela. No da bi policija krenula u istragu i provjeru određenih bojeva, mora postojati nekakav temelj za sumnju da je posrijedi kazneno djelo. Da nije tako, policija bi svagdje i svuda mogla provjeravati bilo što."

Vezane vijesti

Butković odbačen i prezren od sviju

Butković odbačen i prezren od sviju

Nekoliko dana nakon što se otkrilo da je Davor Butković, kolumnist Jutarnjeg lista, objavio nepostojeći intervju s premijerom Ivom Sanaderom, njegovi… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika