Objavljeno u Nacionalu br. 521, 2005-11-07

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Diva na brisanom prostoru

'Biti Julia' Isztvana Szaboa u prvih 45 minuta čini se poput sapunice, tek se pri kraju zahukta

Dean ŠošaDean ŠošaPrije 20-ak godina, mađarski redatelj István Szabó bio je jedan od najuglednijih europskih filmaša, hvaljeni umjetnik koji je, nakon prerastanja okvira matične kinematografije, s druge strane željezne zavjese snimao solidno budžetirane međunarodne koprodukcije. Szabóve mučne i tjeskobne povijesne drame "Mefisto", "Pukovnik Reidl" i "Hanussen", iz čijeg se podteksta dalo mutno iščitati redateljevo nezadovoljstvo tadašnjom mađarskom zbiljom, nagrađivane su na najuglednijim festivalima, a "Mefisto" se može pohvaliti Oscarom za najbolji film s izvanengleskoga govornog područja. Nakon pada komunističkog bloka, Szabó je malo posustao, snimivši razočaravajuću dramu na engleskom jeziku "Susret s Venerom" i osrednji filmić "Slatka Ema, draga Böbe". Nove političke okolnosti Szabóu baš i nisu išle na ruku, no kreativno posustajanje njega i brojnih drugih istočnih filmaša najbolje se može objasniti duhovitom izrekom Dušana Makavajeva "Sretni zbog slobode, nesretni zato jer je prazna". Ipak, 1999. Szabó je najavio povratak u formu hvaljenom povijesnom dramom "Stoljeće ljubavi i mržnje" ("Sunshine"), a dvije godine poslije snimio je podjednako zanimljivo "Zauzimanje strana" ("Taking Sides").
Szabóv zasad posljednji film "Biti Julia" ekranizacija je romana "Kazalište" W. Somerseta Maughama kojeg se radnja odvija u Londonu, krajem 30-ih 20. stoljeća. Tema Szabóva filma odlično je naznačena u njegovu naslovu: kako je to biti u koži Julie Lambert (Annete Bening), ugledne glumice, u braku s kazališnim poduzetnikom Michaelom (Jeremy Irons)? Julia i njezin Michael imaju "moderan" i "slobodouman" brak, onakav o kakvom je prije nekoliko dana teoretizirao nevjerojatni Petar Vlahov, objašnjavajući kako se njegovo spominjanje u kontekstu nježnog prijateljstva s Barbarom Vicković uklapalo u činjenicu da je on oženjen. Uglavnom, Julia i Michael slobodno šaraju sa strane, a njezin je najnoviji ljubavnik Tom Fennel (Shaun Evans), mladi Amerikanac kojem je Julia isprva nedodirljiv idol. Podalje od očiju javnosti, koja je spremna tolerirati njezine kraće avanture, ali ne i ozbiljne veze, Julia započinje vezu koja njoj predstavlja važnu emotivnu stanicu, no mladom američkom muljatoru ne više od predaha između veza sa svojim vršnjakinjama, koje osvaja čak i u društvu glumičina sina. Problemi počinju nakon što se mladiću svidi mlada i ambiciozna glumica Avice Crichton (Lucy Punch) koja sanja o igranju u istoj predstavi s Julijom. Slomljena diva to će na kraju i dopustiti, no njezin prijateljski tretman talentirane početnice samo je uvod u okrutni obračun s konkurenticom. Važan lik priče je i pokojni glumičin mentor Jimmie (Michael Gambon), koji joj se povremeno obraća savjetima, problematizirajući njezin odnos prema životu i kazalištu, jezgrovito sažet u replici njezina sina "pa ti ionako uvijek glumiš".
Radnja "Julije" odvija se na Szabóvu domaćem terenu, u teatru, mjestu njegova najpoznatijeg i najuspješnijeg filma, "Mefista". Tu ujedno prestaje i svaka sličnost ovih filmova: kad je kvaliteta u pitanju, "Julia" je bliža neuspjelom "Susretu s Venerom", čiji je glavni lik također kazališna diva - operna pjevačica, negoli antologijskom "Mefistu". Szabóv film pati od nekoliko vrlo krupnih nedostataka od kojih je osnovni i najveći posve promašena narativna struktura filma. Prva polovica "Julije" može se komotno okarakterizirati kao soap-opera. Drama se rađa tek oko sredine filma, no dotad valja preživjeti gomilu nezanimljivih likova i prizora, suhoparne dijaloge i olinjale poruke o sličnosti života i teatra; ukratko 45 minuta malo raskošnije budžetirane sapunice kakvu možete gledati svaki dan na svim domaćim televizijama. Bližeći se kraju, film postaje sve zanimljiviji a završna sekvenca nadmudrivanja dviju glumica pokazuje kako je čitava "Julia" možda trebala izgledati. Posebice velik problem je banalno filozofiranje na temu "život je pozornica", zbog kojeg je uveden nepotreban lik glumičina mentora.
Na kraju, sve ostaje na leđima Annete Bening, tumača jedinog pravog lika u filmu, kojoj je uloga kazališne dive donijela Zlatni globus i nominaciju za Oscara. Annete Bening svoj je dio posla odradila vrlo pristojno, no okolne joj stvari baš i nisu išle na ruku. Da je Szabó uprizorio više sekvenci poput Julijina obračuna s mladom kolegicom, Annete bi imala gdje blistati. Ovako, stavljajući joj u usta bezvezne replike u bezveznim prizorima i okružujući likovima nedovoljno snažnim za bilo kakvu interakciju, Szabó je svoju divu ostavio na brisanom prostoru pa njezina ambiciozna gluma umjesto fascinantno, povremeno djeluje groteskno.

CONTINENTAL FILM
DVD+VHS
Being Julia, kan.-am.-mađ.-brit. drama, 2004.
R: István Szabó
GL: Annette Bening, Michael Gambon, Shaun Evans, Jeremy Irons, Juliet Stevenson
FILM: 2
DVD: 1


AMERIČKA DJEVOJKA
BLITZ
DVD+VHS
Dok kinorepertoarom dominiraju hollywoodski hitovi namijenjeni tinejdžerima, u videotekama smo bombardirani nezavisnim filmovima u kojima američki klinci iz propalih obitelji ubijaju sebe ili druge. Značajan doprinos potonjem trendu dala je i Jena Malone ("Donnie Darko", "Opasni život ministranata"), mlada i talentirana glumica koja o nesretnom djetinjstvu može posvjedočiti iz prve ruke, jer se na sudu obračunavala s pohlepnom majkom. U "Američkoj djevojci" Jena Malone je tinejdžerica koja se bezuspješno pokušava ubiti. Njezin otac osuđen je na doživotnu robiju, brat je homoseksualac a polusestra spava sa… Tinejdžerski crnjak ne prelazi razinu korektnosti, no za razliku od filmova Larryja Clarka barem ne djeluje toliko pretenciozno.

American Girl, am. drama, 2002.
R: Jordan Brady; GL: Jena Malone, Brad Renfro, Alicia Witt, Michelle Forbes, Chris Mulkey
FILM: 3
DVD: 1

VODIČ ZA AUTOSTOPERE KROZ GALAKSIJU
CONTINENTAL FILM
DVD+VHS
"Vodič za autostopere kroz galaksiju" spada među one adaptacije kultnih književnih predložaka koje niti vrijeđaju izvornik niti proširuju krug njegovih obožavatelja. Riječ je o korektnom, umjereno zabavnom djelcu koje, međutim, ima dva velika nedostatka. Prvi je spotovsko zaleđe redatelja Gartha Jenningsa, koje mu priječi da potencijalno zanimljive epizode poveže u kakvu-takvu cjelinu, a drugi olinjali tip humora, primjereniji rutinskim TV serijama negoli ambicioznim kinofilmovima. Iako se radnja može pratiti i bez poznavanja literarnog izvornika, snalaženje u mitologiji pokojnog Douga Adamsa više je nego preporučljivo. S obzirom na značenje literarnog "Vodiča za autostopere kroz galaksiju" unutar suvremene kulture, DVD izdanje filma krajnje je siromašno.

The Hitchiker's Guide to the Galaxy, am.-brit. SF komedija, 2005.
R: Garth Jennings
GL: Martin Freeman, Zooey Deschanel, Sam Rockwell
FILM: 2
DVD: 2

STRIJELAC
BLITZ
DVD+VHS
Sve veća popularizacija "crnih" i "bijelih" glumaca u Hollywoodu definitivno nije donijela sreću Wesleyju Snipesu. U doba kada Jamie Foxx ili Will Smith glume u prestižnim produkcijama, nekoć jedan od najistaknutijih afroameričkih glumaca ("New Jack City", "Izlazeće sunce") sve više je osuđen na nastupe u B filmovima namijenjenim izravno za DVD tržište, poput akcića "Strijelac", u kojem glumi člana američke ekipe koja mora zaustaviti opasne čečenske teroriste, posebice zainteresirane za sklapanje nuklearne bombe. Unatoč mizernoj reputaciji, "Strijelac" i nije posve bezvezno djelce, riječ je o korektnom B akciću pregledne priče, rutinski realiziranom, ali zabavnijem od brojnih visokobudžetnih akcijskih filmova.

Marksman, am. akc. film, 2005.
R: Marcus Adams
GL: Wesley Snipes, Tim Abell, Waren Derrosa, Emma Samms
FILM: 2
DVD: 1

OSTALI DVD NOVITETI
SRCE POBJEDNIKA - BLITZ
SIN CITY - UCD
UMIŠLJENI JUNACI - VTI
AMERIČKA PITA 4 - BLITZ
PLAČLJIVKO - BLITZ

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika