Objavljeno u Nacionalu br. 524, 2005-11-28

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Scorsese i Bob Dylan

'Put bez povratka' četverosatni je filmski praznik za ljubitelje dvojice američkih velikana

Dean ŠošaDean ŠošaNedavna vijest da hollywoodsku preradu hongkonškog krimića "Prljavi poslovi" priprema ni manje ni više nego Martin Scorsese samo potvrđuje veličinu dalekoistočnog originala. Scorsese je, doduše, odavno izgubio kompas kad je riječ o njegovim filmovima, no u prosuđivanju tuđih klasika još je uvijek itekako kompetentan. A "Prljavi poslovi", čiju će preradu Scorsese zajedno s Mattom Damonom i Leonardom DiCapriom uskoro snimati, jedan je od najboljih filmova prikazanih u hrvatskim kinima ove godine i smjesta ga vrijedi uvrstiti u filmsku klasiku. Šteta samo što je njegova hrvatska premijera bila tek ove godine: riječ je o filmu snimljenom 2002. čija je gledanost u hongkonškim kinima bila golema, a kritike odlične. "Prljavi poslovi" nagrađeni su sa sedam nacionalnih filmskih priznanja, u međuvremenu su imali i dva hvaljena nastavka, no sve to domaćim distributerima nije bila dovoljna preporuka da ga prije uvrste na repertoar.

"Prljavi poslovi" neviđeno su žestok krimić narativno utemeljen na načelu simetrije, koje se potom provlači kroz sve ostale razine filma, od psihološke do stilske. Glavni su junaci policajac ubačen među mafijaše i mafijaš ubačen u policijsku vrhušku. Na početku filma pokazuje se pretpovijest njihove sage i korijeni psihološke propasti obojice. Prije 10 godina, policajac i gangster zajedno su pohađali policijsku akademiju i otada žive dvostrukim životima. Policajac Yan (izvrsni Tony Leung) izbačen je s akademije kako bi mogao operirati u tajnosti a kriminalac Ming (jednako izvrsni Andy Lau) već je tada bio na platnom popisu šefa trijada. S vremenom, Ming se uspeo na policijskoj hijerarhiji, no njegov je privatni život sve samo ne idiličan. Yan je, pak, potonuo u depresiju i još jedino može zaspati na psihijatrijskom kauču. Tko je zapravo Yan s vremenom sazna jedino šef policije, a i sam Ming više nije siguran na kojoj je strani i bio bi najsretniji kada bi mogao okončati obje uloge.

Osim međusobno, Yan i Ming se, dakle, sukobljavaju sami sa sobom. Njihova podvojenost između dužnosti i morala i odanost koju osjećaju prema zadacima u čiji su cilj davno prestali vjerovati čini ih nevjerojatno kompleksnim karakterima čije je drame moguće tumačiti u najrazličitijim kontekstima. Simetrično izlaganje priče i ocrtavanje karaktera zaziva filozofiju yina i yanga, no "Prljavi poslovi" su toliko slojevit film da bi svaki pokušaj jednostranog tumačenja bitno osiromašio njegovo značenjsko bogatstvo.

Svijet u kojem se susretnu Yan i Ming iznimno je tjeskoban te podsjeća na klasične krimiće J. P. Melvillea i njihove hollywoodske ekvivalente poput Friedkinova "Živjeti i umrijeti u Los Angelesu" ili Mannove "Vrućine". Redateljski dvojac Andrew Lau (Wei Keung Lau) i Alan Mak (Siu Fai Mak) funkcionira sjajno. Svaki je kadar neotuđivi dio cjeline, kako u sintagmatskoj tako i paradigmatskoj narativnoj razini. Teško je sjetiti se filma u kojem su interijeri i eksterijeri efektnije srastali s karakterima a proizvodi suvremene tehnologije (primjerice mobitel) unutar radnje djelovali toliko funkcionalno. Akcijski prizori režirani su furiozno ali vrlo suptilno, "Prljavi poslovi" izgledaju kao film koji bi John Woo režirao da je nakon "Ubojice" i "Pucnja u glavu" umjesto u Hollywood vremeplovom otputovao u Francusku kasnih 60-ih i ranih 70-ih godina prošlog stoljeća, kada je Melville snimio remek-djela "Samuraj", "Policajac" i "Crveni krug".

"Prljave poslove" premijerno sam pogledao ljetos u zagrebačkom CineStaru, na projekciji koja je započela u 16 sati. Puno sam puta u životu prisustvovao projekcijama na kojima je bilo troje, četvero ili petero gledatelja, no tog sam popodneva prvi put neki film gledao sam samcat. S druge strane, nedavna Revija azijskog filma, održana isto tako u Zagrebu, bila je odlično posjećena, iako većina ondje prikazanih filmova kvalitetom debelo zaostaje za remek-djelom Andrewa Laua i Alana Maka.
Nema toga kritičara koji barem jednom nije zakukao nezadovoljan jednoličnim kinorepertoarom i dominacijom američke nad svim ostalim kinematografijama. Loš repertoar nemoguće je poricati, no veliko je pitanje za koga bi se uopće ambiciozniji filmovi trebali u kinima prikazivati. Istina je da su "Prljavi poslovi" u kina došli s golemim zakašnjenjem, da su u međuvremenu fanatici nabavili film na DVD-u ili DIVX-u i da je dugogodišnja pogrešna politika domaćih distributera otjerala brojnu publiku iz kina; kao i to da u 16 sati ljudi baš ne vole ići u kino. No s druge strane, filmsku egzotiku, kojom se, u postojećim hrvatskim okolnostima, nažalost mogu smatrati sva nehollywoodska ostvarenja, naša publika voli gledati jedino na festivalima, revijama i sličnim događajima čija primarna funkcija nije prikazivanje filmova nego pokazivanje i šminka. Nažalost, pravi odnos građana Hrvatske prema filmu mnogo bolje oslikavaju prazne dvorane na redovnim popodnevnim projekcijama ovakvih poslastica u CineStaru negoli pun Studentski centar jednom godišnje, za vrijeme Zagreb Film Festivala.

BLITZ
DVD+VHS
Wu jian dao / Infernal Affairs, hongk. krimić, 2002.
R: Andrew Lau (Wai Keung Lau) i Alan Mak (Siu Fai Mak)
GL: Tony Leung, Andy Lau, Eric Tsang, Anthony Wong, Kelly Chen
FILM: 5
DVD: 2


PREOSTALI NOVITETI:
GRADONAČELNIK SUNSET STRIPA - BLITZ
LOVCI NA UBOJICE - BLITZ
NIŠTAVILO - UCD
KAKO PRESKOČITI BOŽIĆ - BLITZ
DUMA - ISSA
IZMEĐU LJUBAVI I STRASTI - BLITZ
KRALJEVI I KRALJICA - UCD

DILER
UCD
DVD+VHS
Krimić "Diler" prvi je dio trilogije Nicolasa Windinga Refna o gangsterskom podzemlju Kopenhagena. Da je "Diler" slučajno snimljen u Americi i na engleskom jeziku, vjerojatno bi završio u nepreglednoj masi B i C filmića namijenjenih videotržištu, koje recenziraju tek rijetki. No "Diler" je danski film u kojem se kamera trese a glazba dopire iz stvarnih izvora, pa su ga brojni kritičari hvalili zbog originalnosti, dovodeći ga u vezu čak i s Dogmom. Ipak, riječ je o jedva uspjelom djelcu banalnih likova i još banalnijeg zapleta, koje od potonuća u tešku dosadu spašava ponajprije Zlatko Burić, odličan u sumanutoj ulozi srpsko-crnogorskog mafijaša. Za razliku od inozemnog, hrvatsko DVD izdanje "Dilera" siromašno je dodatnim prilozima.
Pusher, danski krimić, 1996.
R: Nicolas Winding Refn
GL: Kim Bodnia, Zlatko Burić, Slavko Labović, Mads Mikkelsen
FILM: 2
DVD: 1

KRALJEVI I KRALJICA
UCD
DVD+VHS
Film "Kraljevi i kraljica", nominiran za sedam Césara, trebao bi pokazati kako nisu svi francuski filmaši izgubili kompas poput Luca Bessona i njegovih plaćenika, koji oponašaju najbanalnije hollywoodske akciće. Ambiciozna drama Arnauda Desplechina uistinu ne oponaša "Hrid" ili "Armageddon", no riječ je o djelcu koje se na klasični francuski "art" nadovezuje otprilike jednako tako banalno kao i "Taksi" na hollywoodski žanr. Desplechinov film tipična je afirmacija brbljanja na račun slike: tijekom bezobrazno dugih 150 minuta filma redatelj nam malo toga pokaže, no njegovi likovi izgovore više replika negoli junaci svih Melvilleovih filmova zajedno. Osim genijalnog Taverniera i vojske odličnih francuskih filmaša, šteta je gubiti vrijeme na Desplechina.
Rois et Reine, franc. drama, 2004.
R: Arnaud Desplechin
GL: Emmanuelle Devos, Mathieu Amalric, Catherine Deneuve, Maurice Garrel
FILM: 2
DVD: 1

IZMEĐU STRASTI I RAZUMA
BLITZ
DVD+VHS
Daroviti Gael García Bernal dosad je uloge birao pažljivo, nastupajući uglavnom u intrigantnim ostvarenima poput "Pasje ljubavi", "Lošeg odgoja", "Dnevnika Che Guevare", "Zločina Oca Amara" i melodrame "I tvoju mamu također". Redateljski prvijenac Matthewa Parkhilla "Između strasti i razuma" nikako se ne uklapa u fascinantni Bernalov niz. Riječ je o lošem primjeru filma s preokretom: ljubić o običnom i strastvenom momku koji zavede zaručnicu jednog bogatuna, neposredno uoči njezine udaje, na kraju iznenađujuće prerasta u triler. Nažalost, ne zna se je li priča bila banalnija prije ili nakon nevjerojatno banalnog preokreta. Svoj obol sivilu filma dao je i Bernal, nimalo zainteresiranom izvedbom slabo napisanog lika.

Dot the I, am.-brit.-franc. drama, 2003.
R: Matthew Parkhill
GL: Gael García Bernal, Natalia Verbeke, James D'Arcy,Tom Hardy
FILM: 2
DVD: 1

NOVITETI:
GINOSTRA - DISCOVERY
RIJETKE PTICE - DISCOVERY
OH, KAKVE LI SRAMOTE - ISSA
KUĆA VOŠTANIH FIGURA - ISSA
NOVA POLICIJSKA PRIČA - BLITZ
DIVLJI U SRCU - BLITZ

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika