16.12.2005. / 13:33

Autor: Ante Pavić

KONTROLA LETA

Hrvatski kontrolori leta protiv zajedničkog centra u Beču

Predsjednik Hrvatske udruge kontrolora letenja Mladen Hochberger izjavio je kako je Hrvatska kontrola letenja žrtvovana zbog politike jer Austrija lobira za gradnju zajedničkog centra u Beču. Nacional je o ovoj temi već pisao u svoje broju 512. Osam zemalja članica CEATS (Central European Air Traffic Services) Sporazuma iz 1997., kojim se predviđa uspostava pružanja usluga kontrole zračne plovidbe u gornjem sloju iznad 8700 metara za osam država srednje Europe iz budućeg sjedišta u Beču, na ministarskoj Konferenciji 01.lipnja 2005. je potpisalo Deklaraciju kojom izražavaju političku spremnost da zajednički nastave implementaciju CEATS projekta, dok je pet država (Austrija, BiH, Slovačka, Mađarska i RH) potpisalo i Rezoluciju o uspostavi sjedišta CEATS-a u Beču. Sukladno Rezoluciji, u Beču bi sjedište jedinstvene kontrole zračne plovidbe za zemlje srednje Europe započelo s pripremama 2009. godine, 2012. godine ostvario bi se puni kapacitet, dok bi 2015. ono u potpunosti pružalo usluge kontrole zračne plovidbe u gornjem zračnom prostoru za osam država srednje Europe. Dosad ga je ratificiralo pet članica, a čeka se ratifikacija Italije, Slovenije i Hrvatske. Ukoliko ga ratificira i Hrvatska, novi Centar oblasne kontrole Zagreb vrijedan 53 milijuna eura postat će promašena investicija. Zanimljivo je da Beč nema takav centar. Prostor iznad 8700 metara smatra se najprofitabilnijim zračnim prostorom neke zemlje. S obzirom na to da su godišnji prihodi od preleta zrakoplova nad Hrvatskom vrijedni približno 30 milijuna eura, a letovi iznad 8700 metara čine 75 posto svih preleta i novčanih prihoda, proizlazi da će Hrvatska tako prepustiti veliki dio financijskog kolača Beču, odnosno novac će se slijevati u organizaciju koja će funkcionirati po načelu dioničkog društva osam zemalja. Hrvatska je po broju preleta iznad 8700 metara daleko ispred svih ostalih zemalja potpisnica CEATS-a pa će pretrpjeti i najviše financijske štete. Štoviše, predviđanja zrakoplovnih udruga za 2005. pokazuju kako će porast preleta iznad Hrvatske porasti 30 posto u odnosu na 2004., što je najveći europski porast uopće.   'Austrijanci nisu sagradili centar, pa im je u interesu da sjedište CEATS-a bude u Beču kako bi ga financirale sve zemlje članice. Italija izlazi iz CEATS-a, Češka također, Slovenija nije potpisala rezoluciju, a mi smo je potpisali bez ustupaka, iako smo mogli postavljati uvjete', smatra Mladen Hochberger. On tvrdi da je i tu politika uplela svoje prste, odnosno da je riječ o još jednom hrvatskom ustupku Austriji poput onoga s naknadom imovine folksdojčerima. Smatra da je Hrvatska mogla uvjetovati potporu projektu tako da Zagreb postane zamjenski centar Beču. Ako se ostvari plan o bečkom centru, procjenjuje se da će u zagrebačkom centru biti viška 70 posto od sadašnjih 60 kontrolora. Predsjednik Hrvatske udruge kontrolora letenja kaže da s obzirom na velik otpor sadašnjoj koncepciji CEATS-a među kontrolorima od tog projekta neće biti ništa.


 

 

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika