Objavljeno u Nacionalu br. 527, 2005-12-19

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Dekonstrukcija 'Taksista'

'Sam protiv svih' Gaspara Noea portret je mesara čija je mržnja prema svijetu potpuna

Dean ŠošaDean ŠošaFilm "Sam protiv svih", koji se prošloga tjedna pojavio na hrvatskom DVD tržištu, sedam dugih godina nakon što je snimljen, dugometražni je prvijenac Gaspara Noéa. Francuski redatelj argentinskog podrijetla Noé izazvao je prije nekoliko godina veliku pozornost filmom "Nepovratno", unatrag ispričanom osvetničko-ljubavnom pričom, ponajviše zapamćenoj po brutalnoj devetominutnoj sceni analnog silovanja Monice Bellucci tijekom koje je publika u Cannesu masovno napuštala dvoranu. Iako "Sam protiv svih" sadržava kudikamo manje neugodnih prizora u odnosu na "Nepovratno", njegovo gledanje potiče podjednaku tjeskobu, gađenje i bijes. Eksplicitnim prikazivanjem seksa i nasilja i stilskim pretjerivanjima svih vrsta Noé opasno pleše na tankoj granici umjetnosti i kiča, ali za razliku od, primjerice, filmova Larryja Clarka, njegova ostvarenja ni u jednom trenutku ne tonu u potonji.
Poput filma "Nepovratno", sastavljanog od deset kadrova-sekvenci poredanih kronološki naopako, i "Sam protiv svih" je film upadljiva koncepta, koji, međutim, podjednako savršeno funkcionira. "Sam protiv svih" zapravo je golemi unutarnji monolog anonimnog francuskog mesara, čiju pretpovijest Noé iznosi u fascinantnom kolažnom uvodu filma, a njom se pozabavio i u hvaljenom i nagrađivanom srednjemetražnom filmu "Carne" iz 1991. (mesar se pojavljuje, nakratko, i na samom početku filma "Nepovratno").

Noéov mesar čovjek je nesretnog djetinjstva - majka ga je ostavila a oca, komunista kojeg su likvidirali Nijemci, nije ni upoznao. Zlostavljan u domovima, čovjek postaje mesar i s vremenom otvori vlastitu mesnicu. Jednoga dana napravi dijete tvorničkoj radnici koja ga potom napušta, ostavljajući mu na brigu retardirano kćerkicu. Nakon što beba izraste u djevojku, mesar naglo postane seksualno zainteresiran. Uvjeren kako ju je jedan radnik silovao, mesar uzima pravdu u svoje ruke i završi u zatvoru. Po izlasku iz zatvora, radi u krčmi i napravi dijete njezinoj vlasnici. Uvjeren kako ne postoje nikakve društvene i moralne vrijednosti, mesar u jednom od najpotresnijih prizora u povijesti kinematografije brutalno izudara svoju ljubavnicu po trbuhu, ubivši svoje nerođeno dijete, nakon čega bježi u provinciju, pokušavajući preživjeti s nekoliko stotina franaka u džepu.

Mesarovo obraćanje gledateljima obuhvaća otprilike 90 posto ukupno izgovornih replika u filmu, ali teško se sjetiti filma u kojem je toliki off djelovao toliko funkcionalno. Dok većina filmaša pribjegava offu u situacijama kad ne znaju kako bi nešto pokazali slikom i dijalogom, Noé njime postiže one efekte do kojih jednostavno ne može doći drukčije. Noéov je mesar usamljenik koji komunicira jedino sam sa sobom i njegov je monolog jedna od uspjelijih filmskih demonstracija struje svijesti.

Osim unutarnjim monologom, Noé se obilato služi natpisima, u jednom trenutku čak upozoravajući gledatelje kako će za 30 sekundi prisustvovati nečem užasnom. Općenito, filmska izražajna sredstva koja u rukama većine drugih filmaša najčešće djeluju nepotrebno i pretenciozno, kao banalno koketiranje s modernizmom, Noé fascinantno prožima dramaturgijom, na način na koji su za naglašenim stilizacijama silovito i mudro posezali mladi Godard ili Jacques Rivette. Noé preuzima najbolje od onoga što je francuski novi val ostavio u naslijeđe: ne obazirući se na razlike između "niskog" i "visokog", služeći se bilo kojim sredstvom ako je ono u funkciji priče i ideje, Noé ostavlja dojam kako je filmom moguće ostvariti apsolutno sve.

Radnja filma ne odvija se bez veze početkom 80-ih. Priča o mesaru zapravo je priča o krahu francuskog demokratskog društva i rađanju fašizma, konačno demonstriranog 20-ak godina poslije ulaskom Le Pena u drugi krug predsjedničkih izbora. "Sam protiv svih" fascinantna je slika nove Francuske (Noé je film navodno želio nasloviti "Francuska"), zemlje u kojoj fašisti umalo postaju predsjednici i u kojoj se mnogi ne raduju tituli svjetskih prvaka u nogometu jer su glavni igrači reprezentacije crnci i Arapi.

Noéov film brojne je kritičare podsjetio na Scorsesejeva "Taksista". Najsuvisliju usporedbu tih dvaju filmova ponudio je ugledni Jonathan Rosenbaum iz Chicago Readera opisavši "Sam protiv svih" kao dekonstrukciju "Taksista", ideološko raspakiravanje njegova glamura i romantike, "razotkrivanje njegovih laži". Daleko od toga da Scorsesejev film nije odličan, ali nakon Noéova jednostavno ga valja čitati u drugom ključu. Noéov junak također je usamljeni i seksualno frustrirani fanatik fašistoidnih ideja koji luta urbanim pejzažima u potrazi za smislom vlastite egzistencije. No, za razliku od Travisa Bicklea, mesarova mržnja nije upakira u "light" okvir: njegova je mržnja prema svijetu i životu totalna a iskupljenje ne nalazi u slavi nego zagrljaju svoje retardirane kćeri.
Gaspar Noé jedan je od onih redatelja prema čijim je filmovima teško zauzeti suzdržan stav- ili ih obožavaju ili mrze. Čak i neki koji su "Sam protiv svih" proglasili remek-djelom, poput spomenutog Rosenbauma, "Nepovratnom" su prišili etiketu smeća. Dileme ipak nema: samo dva su filma dovoljna da Noéa uvrstimo među najzanimljivije novije europske filmaše. Ako se o takvoj ocjeni možda i može raspravljati, nesumnjivo je "Sam protiv svih" drugi najbolji francuski film o mesarima, odmah nakon Chabrolova remek-djela "Mesar"!

DISCOVERY
DVD+VHS
Seul contre tous, franc. drama, 1998. R: Gaspar Noé GL: Phillipe Nahon, Blandine Lenoir, Frankie Pain, Martine Audrain
FILM: 5
DVD: 1
MOJE PJESME, MOJI SNOVI
CONTINENTAL FILM
DVD+VHS
Dvostruko DVD izdanje filma "Moje pjesme, moji snovi" jedno je od najboljih pojedinačnih DVD izdanja nekog filma uopće. Ne toliko zbog savršene slike i zvuka, koji su davno postali standard pri izdavanju ovako poznatih filmova, koliko fantastičnih dodatnih priloga u kojima. Možete čuti i istinitu priču o von Trappovima, od kojih je ove godine preminuli velikan Robert Wise napravio uzornu obitelj. Ipak, otkriće da je prava Maria bila sebična diktatorica koja je bičem držala djecu na okupu, sileći ih da zbog zbora žrtvuju privatne živote, ne kvari dojam koji Wiseov film ostavlja. Štoviše, njegova fantazija djeluje samo još fascinantnije. Kao musical, Wiseov film možda uistinu i nije bogzna kakav, ali je zato riječ o jednoj od najljepših filmskih bajki.

The Sound of Music, am. mjuzikl, 1965. R: Robert Wise GL: Julie Andrews, Christopher Plummer, Richard Haydn, Peggy Wood
FILM: 5
DVD: 5


ZEMLJA ŽIVIH MRTVACA
BLITZ
DVD+VHS
Veteran Goerge A. Romero dao je u "Zemlji živih mrtvaca" oduška svoj sklonosti da u podtekstu svojih horora komentira socijalnu i političku svakodnevnicu. Romerovi živi mrtvaci ovaj su put simpatičniji od većine ljudi, jadna stvorenja u potrazi za mjestom na kojem ih nitko neće dirati, čovječniji od ljudi čiji je čelnik duhovni brat blizanac Georgea Busha. Stari Romerovi filmovi o mrtvacima, u kojima je socijalni komentar priopćavao kudikamo suptilnije, poput fantastične "Noći živih mrtvaca", bili su puno bolji, no u odnosu na nedavni remake njegove "Zore živih mrtvaca", Romerov je film prvorazredno žanrovsko djelce. Kao i obično, filmići u kojima se rekonstruira oživljavanje zombija, najzanimljiviji su dodatni prilog odličnom DVD izdanju filma.
Land of the Dead, kan.-franc.-am. akc. horor, 2005. R: George A.Romero GL: Simon Baker, John Leguziamo, Asia Argento, Dennis Hopper
FILM: 3
DVD: 4

WICKER PARK
DISCOVERY
DVD+VHS

Ljubavni triler "Wicker Park" američki je remake francuskog "Stana" ("L'appartement") iz 1996., prikazanog prije dvije godine na HTV-u. Za razliku od zabavnog, emotivnog i pametnog filma darovitog debitanta Gillesa Mimounija (u međuvremenu, začudo, nije režirao ni jedan film), djelce nedarovitog Škota nije više od jedva gledljiva filmića, ispraznih likova i banalnih dijaloga. Dok je u Mimounijevu "Stanu" fascinantna narativna slagalica bila neodvojiva od priče i karaktera, u "Wicker Parku" su narativne petljanije same sebi svrha pa se može reći kako je McGuigan očito jedan od onih autora koji silnom ambicioznošću pokušavaju prikriti nedostatak talenta. Osobito je banalno njegovo citiranje Hitchcockove "Vrtoglavice".
Wicker Park, am. ljub. triler, 2004. R: Paul McGuigan GL: Josh Hartnett, Rose Byrne, Matthew Lillard, Diane Kruger
FILM: 2
DVD: 2


OSTALI NOVITETI

KUNG FU FRKA - BLITZ
OPASNI SNOVI - BLITZ
FANTASTIČNA ČETVORKA - CONTINENTAL
GAD - VTI
CHOPIN - VTI
PRIRUČNIK ZA ANARHISTE - VTI
ELVIRA: GOSPODARICA TAME - DISCOVERY

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika