Objavljeno u Nacionalu br. 531, 2006-01-16

Autor: Dean Šoša

VIDEO

O neuništivosti zla

'Vladavina' je zanimljiv horor, ali i plod antologijske gluposti filmskog producenta

Dean ŠošaDean ŠošaHollywoodski producenti priređivali su i još uvijek priređuju nevjerojatne cirkuse ambicioznim redateljima, ali ono što je šef kompanije "Morgan Creek" James G.Robinson priredio novohollywoodskom veteranu Paulu Schraderu zaslužuje mjesto pri vrhu antologije hollywoodskih producentskih sumanutosti.

Robinson je unajmio Schradera da režira film "Exorcist: Početak", prequel klasičnom Friedkinovu hororu, umjesto bolesnog Johna Frankhenheimera, koji je nedugo nakon toga preminuo. U brojnim intervjuima nakon okončanja te trakavice, Schrader se kleo da je Robinson na početku podržao njegovu namjeru da realizira ozbiljan psihološki horor u kojem će strava proizlaziti iz priče i atmosfere a ne iz gomilanja krvi i CGI efekata. Ipak, nakon što je vidio grubo montiranu verziju smrtno ozbiljnog Schraderova "Exorcista", Robinson je veterana smjesta otpustio i u redateljsku stolicu posjeo finskog zabavljača Rennyja Harlina. Nevjerojatni Robinson pospremio je nakon toga 30 milijuna dolara vrijedan Schraderov film u bunker i Harlinu dao 50 milijuna da prema promijenjenom scenariju snimi posve novo djelce, na istim lokacijama i sa sličnom glumačkom ekipom. Gabriela Manna zamijenio je James D'Arcy a Claru Bellar producentima "atraktivnija" Izabela Scorupco, u nužnoj ulozi ljepotice koju će Harlin morati što erotičnije terorizirati. Harlin je ispunio Robinsonova očekivanja, isporučivši mu trivijalno djelce lišeno bilo kakve dramaturgije, likova i strave, ali zato prepuno krvi, akcije i CGI efekata. Ipak, rezultati Harlinova filma na kinoblagajnama baš i nisu bili sjajni. Zarada od 80-ak milijuna dolara nadoknadila bi troškove jednog filma i njegove promocije, ali za pokrivanje ukupne cijene Robinsonovih burgijanja to je bilo premalo. Lišen bilo kakvog osjećaja srama, Robinson je na kraju Schraderu udijelio pokoji dolar da finalizira svoju verziju, želeći zaraditi na njenoj DVD distribuciji.

Sve u svemu, umjesto jednog, na koncu smo dobili dva prequela Friedkinova remek-djela. Osim ako se ne radi o Robinsonovoj vješto skrivenoj varci, sračunatoj na dvostruko uzimanje novca publici za sličnu priču, riječ je o uistinu antologijskoj producentskoj gluposti.
Na kraju je najbolje prošao Paul Schrader, kojem je omogućeno da montira upravo onakav film kakav je priželjkivao. Iako nije bez mana, Schraderov je "praexorcist" prema očekivanjima puno bolji od Harlinova, a razlike između tih dvaju djelaca ujedno su i razlike između dvaju posve različitih filmskih svemira, novohollywoodskog autorskog filma 70-ih i MTV-jevskog pop horora bližeg crtiću negoli klasičnim filmovima strave.

Schraderov film (preveden kao "Vladavina: Prije istjerivača đavla") izgleda kao da je snimljen istodobno kada i Friedkinov "Exorcist", a ne u doba koje odlično reprezentira Harlinov film. Danas, kad su gotovo svi redatelji horora odustali od ozbiljnih priča i kad su imalo zanimljiviji žanrovski izdanci uglavnom postmodernističke igrarije, koje umjesto likova i priča problematiziraju sam žanr i tradiciju, umirući u autoreferencijalnosti (npr. Cravenov serijal "Vrisak"), Schrader priča ozbiljnu i egzistencijalno bitnu priču o svećeniku koji gubi vjeru. Radnja "Vladavine" odvija se neposredno nakon II. svjetskog rata. Nakon što ga je nacistički časnik u okupiranoj Nizozemskoj prisilio da odabere kojih će 10 ljudi biti strijeljano kako bi spasio preostale župljane, otac Merrin izgubio je vjeru i sada u britanskoj koloniji radi na arheološkim iskapanjima tijekom kojih će otkriti prastaru kršćansku crkvu, sagrađenu kao branik tajnovitoj sili zarobljenoj u njenom podzemlju. Svećenik poljuljane vjere, u potrazi za iskupljenjem, klasični je junak starog moralista Schradera koji se tijekom čitave karijere, kako u svojim filmovima ("Hardcore", "Američki žigolo", "Ljudi mačke"), tako i u onima koje je napisao za Martina Scorseseja ("Taksist", "Razjareni bik" i "Posljednje Kristovo iskušenje"), redovito bavio izgubljenom i pronađenom vjerom, grijehom i iskupljenjem.
Za razliku od Harlinova filma, u kojem se đavao mogao ukazati i na Arktiku, radnja Schraderova filma ne odvija se bez razloga u britanskoj istočnoj Africi. Staromodnog Schradera od CGI efekata i jeftinih montažno-režijskih trikova, kojima nažalost povremeno ne može odoljeti, više zanima suptilno izlaganje priče o neuništivosti zla u ljudima i nemogućnosti komunikacije između različitih vjera i kultura, kojom će pokazati da nisu postojale nikakve razlike između njemačkog nacizma i britanskog kolonijalizma. Ipak, "Vladavina: prije istjerivača đavla" tek je napola uspjelo djelce, bolje osmišljeno negoli realizirano. Zaokupljen omiljenim mu i bliskim tematskim preokupacijama, Schrader je film režirao odveć tromo, dopustivši Stellanu Skarsgårdu da svojom drvenom interpretacijom pokvari dojam koji ostavlja zanimljivo profilirani Merrinov lik. "Vladavina" pati i od onoga što je redatelj nastojao izbjeći: pretjeranog oslanjanja na trivijalne efekte, posebno u razočaravajućoj završnici. Unatoč svim manama, riječ je o jednom od zanimljivijih horora posljednjih godina.


ISSA
DVD+VHS
Dominion: Prequel to the Exorcist, am. horor, 2005. R: Paul Schrader GL: Stellan Skarsgård, Gabriel Mann, Clara Bellar, Billy Crawford, Ralph Brown
FILM: 3
DVD: 3

5x2
UCD
DVD+VHS
Razvikani francuski filmaš François Ozon ("8 žena", "Bazen"), čiji filmove selektori posve bezrazložno redovito uvrštavaju u službene programe filmskih festivala u Berlinu, Veneciji i Cannesu, pokušao se u melodrami "5x2" okoristiti Nolanovom dosjetkom iz "Mementa" - obrnutom naracijom - na način sličan njegovu zemljaku Gasparu Noéu u filmu "Nepovratno", izlažući ljubavnu priču od njezina tragičnog okončanja prema sretnom početku. Za razliku od iznimnog filma "Nepovratno", u kojem je Nolanov postupak kreativno usavršen i uklopljen u fascinantnu priču za koju nije bilo svejedno kojim će redoslijedom biti ispričana, Ozonovo je djelce najobičniji trendovski proizvod, fino upakiran i zabavan, ali umjetnički posve nevažan, bila priča ispričana od početka prema kraju, unatrag ili od sredine prema početku.

5x2, franc. melodrama, 2004. R: François Ozon GL: Valeria Bruni Tedeschi, Stéphane Freiss, Géraldine Pailhas, Michael Lonsdale
FILM: 3
DVD: 1


CARSTVO SUNCA
ISSA
DVD
Spielbergovo "Carstvo sunca" nastalo je u doba kad njegovi "ozbiljni" filmovi nisu još bili baš tako ozbiljni kao što je želio ("Boja purpura") a neozbiljni zapravo puno ozbiljniji nego što ih je tadašnja kritika doživljavala (serijal o Indiani Jonesu). Riječ je o fascinantnom, kompleksnom i nimalo emotivnom prikazu ratnih stradanja privilegiranih ljudi, ispričanom kroz prizmu dječaka na pragu odrastanja, u kojem Spielberg, međutim, upada u klasičnu zamku u koju bi upadali pravi autori kad bi ih netko uvjerio da oni to nisu. Maksimalno posvećen nimalo uljepšanom seciranju dječje psihe, Spielberg je autobiografski roman J. G. Ballarda ispričao odveć traljavo, pogriješivši u odabiru patetičnog Johna Malkovicha za jednu od ključnih uloga.

Empire of the Sun, am. rat. drama, 1987. R: Steven Spielberg GL: Christian Bale, John Malkovich, Miranda Richardson, Nigel Havers
FILM: 4
DVD: 4


NAJDUŽA NOĆ
UCD
DVD+VHS
Drame poput "Najduže noći" ne očekujemo ni iz Hollywooda ni s američke nezavisne scene, koja je ovaj film iznjedrila. Sasvim obična priča o samohranom ocu suočenom s problematičnim odrastanjem svojih sinova, za hollywoodske je standarde premalo melodramatična, a "nevidljivi" stil debitanta Josha Sternfelda i njegovi posve konvencionalni likovi i dijalozi nisu nikakva preporuka ni među nezavisnjacima. "Najduža noć", doduše, povremeno blago podsjeća na treći veliki korpus američkog filma - nepregledne TV produkcije namijenjene dosadnim nedjeljnim popodnevima - ali Sternfeldov je film mnogo više od toga, ponajprije zahvaljujući odličnom karakternom glumcu Anthonyju LaPaglii ("Lantana"), briljantnom u nimalo jednostavnoj ulozi najobičnijeg sredovječnog čovjeka.

Winter Solstice, am. drama, 2004. R: Josh Sternfeld GL: Anthony LaPaglia, Aaron Stanford, Mark Webber, Allison Janney, Michelle Monagham
FILM: 3
DVD: 1

PREOSTALI DVD NOVITETI:


CINDERELLA MAN - Continental
U PLAMENU TWINSA - Discovery
ZAKON LINČA - ISSA
DANAS UMIREŠ - UCD
POSLJEDNJA GRANICA - Blitz
KAŽNJENIK - ISSA
ZATVORSKI KRUG - Blitz

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika