Objavljeno u Nacionalu br. 532, 2006-01-23

Autor: Plamenko Cvitić

ŠEF TREĆEG GSM OPERATORA

'Ne bojimo se gubitka koncesije'

Mats Tilly, Šveđanin na čelu telekomunikacijske tvrtke Tele 2, za Nacional otkriva dosadašnje poslovne rezultate i objašnjava zašto sustav naplate troškova njegova tvrtka ima u Luksemburgu, a ne u Hrvatskoj

U Europi imamo više korisnika fiksne nego mobilne telefonije, ali u Hrvatskoj je problem što imamo vrlo malo tržište i što ono uopće nije reguliranoU Europi imamo više korisnika fiksne nego mobilne telefonije, ali u Hrvatskoj je problem što imamo vrlo malo tržište i što ono uopće nije reguliranoTele2, treći mobilni operator u Hrvatskoj, ulazi u treći mjesec poslovanja. Budući da Tele2 uvijek ističe da su im korisnici najvažniji, jedno od pravila te kompanije, koja je prisutna u dvadesetak zemalja, je da svaki zaposlenik, uključujući i rukovoditeljske kadrove, jedan dan u godini mora provesti odgovarajući na pozive korisnika. Tako je u petak, 20. siječnja, ta dužnost pripala i Matsu Tillyju, predsjedniku Uprave Tele2 u Hrvatskoj, koji je u vukovarskoj službi za korisnike odgovarao na njihove upite. Prvi posao bio mu je u financijskom odjelu Ericssona u Švedskoj. Poslije je radio za Walt Disney u Skandinaviji, u Stockholmu, a prvi posao u Tele2 dobio je na mjestu financijskog direktora u Estoniji. Prije dolaska u Hrvatsku bio je predsjednik Uprave Tele2 u Letoniji. U razgovoru za Nacional 41-godišnji Šveđanin, koji je već godinu dana u Hrvatskoj, otkriva dosadašnje rezultate tvrtke i buduće ciljeve te govori po čemu se njegova tvrtka razlikuje od drugih operatora na tržištu.
NACIONAL: U Hrvatskoj pružate usluge već tri mjeseca. Imate li podatke o svom tržišnom udjelu? Kakva su očekivanja?
- Mi znamo koliki tržišni udio zauzimamo, ali zasad još ne otkrivamo taj podatak. Naravno, s obzirom na ukupno tržište, mi još imamo malen udio, ali mogu reći da je veći nego što smo očekivali. Kad gledamo svoje dugoročne planove, posve je jasno da ne želimo biti mali operator u Hrvatskoj. Dugoročno želimo zauzeti najmanje trećinu hrvatskog tržišta. Koliko brzo ćemo u tome uspjeti ne znamo, to ipak ovisi i o našim suparnicima.

NACIONAL: Koja je vaša ciljana skupina potrošača?

- Ciljana publika su svi oni koji žele uštedjeti na troškovima mobilnih usluga ili za isti novac razgovarati više. Kad se govori o ciljanim skupinama, mnogi najčešće spominju dobne skupine, a to bih želio izbjeći. Ako imate prosječnu obitelj, oca, majku, jedno dijete od 12 i jedno od 18 godina, djeca će prva prijeći na Tele2, a tek se nakon toga može očekivati da to učine i roditelji. To ne znači da mi iz svojih ciljanih skupina uklanjamo roditelje, no mlađi generiraju promjene i lakše im se približiti. Radije bih govorio o ljudima koji žele uštedjeti novac ili pričati više nego o određenim skupinama.

NACIONAL: Jeste li u strahu od konkurencije?

- Strah nije prava riječ, poštujemo ih kao suparnike.

NACIONAL: Iako su financijski mnogo jači od vas?

- Definitivno ne želim da postanemo kao oni. Kad bismo se ponašali kao oni, to bi bio kraj za Tele2. Oni imaju potpuno drukčiju misiju, vrijednosti i organizaciju. Kompeticija u osnovi znači biti na oprezu, promatrati što se događa na tržištu. Ja se ne brinem što oni rade sada, premda bih možda trebao. Ako su fokusirani na vrlo skupe hi-tech usluge koje samo 200 Hrvata želi koristiti, ja ću vrlo jasno reći: nas to ne zanima. Mi ćemo se baviti ulaganjem u nešto čime ćemo privući tisuće korisnika.

NACIONAL: Koja je stvarna razlika između vas i drugih operatora? Ciljevi su vam slični - zaraditi novac.

- To je cilj svakoj kompaniji na svijetu, jedina razlika je način na koji se do toga dolazi. Ako govorimo o Tele2, mi smo alternativni operator, što znači da ni u jednoj zemlji nemamo monopol pa da samo rastemo na račun mreže koju su prvobitno platili porezni obveznici. Mi ulazimo na tržište kasnije, s potpuno drukčijim pristupom. Pogledajte samo broj zaposlenih: u mnogim zemljama mi imamo 15 do16 radnika na lokalnoj razini, i to je jedino rješenje ako želiš poslovati na niskoj razini troškova. Imamo oko tri tisuće zaposlenika u 25 zemalja, što je vjerojatno polovica od broja zaposlenih u T-Comu u Hrvatskoj. Najveća razlika je u profilu kompanije - mi ne stavljamo najnoviju tehnologiju prve klase na prvo mjesto. Rijetko ćete naći nekog predsjednika uprave ili inženjera koji želi neku novu tehničku novotariju samo zato što je to seksi i zabavno. Poštujem njihov način razmišljanja i djelovanja, ali mi smo drukčiji. Oni mnogo govore o stvarima koje će se možda dogoditi u budućnosti, često se bave stvarima koje u određenom trenutku zanimaju možda samo nekoliko stotina ljudi u zemlji. Mi čekamo da vidimo razvoj događaja, hoće li korisnici nešto prihvatiti i poželjeti, pa shodno tomu i djelujemo. Drugi primjer je da mi pokušavamo svoje planove činiti što kraćim i ne zamarati se prevelikim definiranjem budućnosti. Korisnik danas ne zna što će željeti u rujnu, pa odakle da to mi znamo? Mi ne radimo svoje budžete za rujan danas jer bi to bio potpun gubitak vremena.

NACIONAL: Znači li to da ste u poziciji da uvijek samo slijedite svoje suparnike?

- Ako priđete prosječnom hrvatskom građaninu i pitate ga slijedi li Tele2 svoje suparnike, oni će vam reći: "Ne, Tele2 je ponudio nešto novo, pokazao je jednostavnost i niže cijene." Što se tiče novih tehnologija, istina je da imamo konzervativni pristup, ali ja zbog toga nisam zabrinut. Ponekad zakasniti znači doći na vrijeme. U svijetu mobilnih komunikacija najveći izazov je kapitalizirati 3G mrežu. Izazov nije u tome da se korisnici GSM-a prebace na UMTS. Prvi 3G operator sigurno će uspjeti, no uspjet će i najpametniji. Nisam siguran da je uvijek mudro biti tri godine ispred svih.

NACIONAL: Kakva su vaša razmišljanja o razvoju mobilne telefonije?

- Osnovne funkcije i dalje će biti ovakve kakve su i danas - barem 75 do 90 posto korisnika koristit će se najosnovnijim funkcijama. Radio sam u telekomunikacijskoj branši prije dolaska u Tele2 i sjećam se da su neki još početkom devedesetih govorili da će za deset godina, dakle 2000. godine, biti nemoguće zaraditi novac na glasovnim pozivima, da će oni biti besplatni i da će biti riječi samo o vrlo naprednim prijenosima podataka. Danas sam sretan što Tele2 nije promijenio svoje planove sukladno takvim razmišljanjima. Neka od predviđanja su se ostvarila, ali ne sva i ne u tako golemim razmjerima. Danas neki drugi momci na GSM konferencijama pričaju o budućnosti, pritom imajući vlastiti interes u tome što predviđaju. Ne želim ih slušati, važnije mi je što žele naši korisnici.

NACIONAL: Što mislite o najavama raspisivanja natječaja za četvrtog operatora?

- Ne bojimo ga se. U mnogim zemljama u kojima smo prisutni djeluje tri, četiri ili čak pet operatora. Teoretski je za korisnike to dobra stvar, no s druge strane, mislim da to nije potrebno - na zemlju od 4,5 milijuna stanovnika četvrti operator nema previše smisla i ta situacija ne bi uvelike promijenila stvar. Treće, ako pogledate interes većih europskih operatora, njega zapravo i nema. Nije ga bilo ni kad smo se mi natjecali. No ako se to dogodi, nećemo zbog toga mijenjati svoj koncept koji je vrlo jednostavan: imati najniže cijene.

NACIONAL: U mnogim zemljama ste virtualni operator. Jeste li to i u Hrvatskoj?

-Ne. Imamo licenciju u kojoj je navedena pokrivenost. Mi moramo izgraditi svoju mrežu. Imamo i ugovor o nacionalnom roamingu s VIPnetom, no to za nas nije dugoročno rješenje jer nam je profitabilnije ostvarivati promet u vlastitoj mreži. Naš ugovor o nacionalnom roamingu potpuno je drukčiji od ugovora koje imamo kao virtualni operator u drugim zemaljama. Ondje doista nemamo namjeru graditi svoju mrežu, niti smo to ikad tvrdili, a nemamo ni tu obvezu prema koncesijskim ugovorima. Postoje i mogućnosti dugoročne suradnje dvaju operatora, kao naš trogodišnji ugovor s VIPnetom koji će možda biti i produljen. Možda smo mogli u početku izgraditi manju mrežu i imati još niže cijene, ali smo se radije odlučili za nacionalnu pokrivenost koja je uzrokovala nešto višu cijenu. Trenutačno naša mreža radi u Zagrebu, uskoro će proraditi i u Splitu. Nemojmo zaboraviti da od svega toga i VIPnet ima koristi jer zarađuje od nas. Drugim riječima, naš uspjeh je i njihov uspjeh. Najbolji primjer takve suradnje je u Švedskoj, gdje je jedna vrlo neuobičajena, da ne kažem smiješna situacija: Telia Sonera, švedsko-finski veliki operator, nije dobio ni jednu koncesiju za 3G mrežu, što je za sve bilo veliko iznenađenje. Tele2 i tri druge kompanije jesu, i mi smo bili sretni jer smo otišli u Telia Soneru i ponudili im da rade s nama. Rekli smo im: "Možemo dijeliti koncesiju ako vi pristajete da dijelimo mrežu." To je bila odlična solucija jer danas u smislu teritorijalne pokrivenosti u Švedskoj imamo jednu od najboljih 3G mreža.

NACIONAL: Poštujete li koncesijski ugovor s obzirom na dinamiku izgradnje mreže?

- Poštujemo. Od 1. veljače imat ćemo 40-postotnu pokrivenost u Hrvatskoj.

NACIONAL: Zakonodavnim tijelima sporno je što sustav naplate troškova imate u Luksemburgu, a ne u Hrvatskoj. Hoćete li to ispraviti?

- Zakon nije potpuno jasan i može se različito tumačiti. Trenutačno vodimo dijalog s Ministarstvom i još nismo konačno odlučili što ćemo učiniti.

NACIONAL: Vaši suparnici posljednjih mjeseci dolaze s različitim novostima, poput nižih cijena ili čak potpune promjene imidža. Što vi pripremate?

- Uvijek pripremamo nešto novo. Naravno, ne mogu sad otkrivati detalje, ali ovdje je naš dnevni posao planirati kampanje, novosti, ponude, nalaziti kreativne ideje. Ove godine fokusirat ćemo se na sljedeći korak, prošle smo krenuli s glasom i SMS-ovima, sad nudimo i SMS parking koji je dostupan u dvadesetak gradova. Sljedeći korak je GPRS, odnosno MMS usluge. no ne mogu još odati točan datum. Funkcioniramo kao operator tek tri mjeseca, što je svakako vrlo kratko razdoblje. Nadamo se da će ove godine proraditi i mogućnost zadržavanja starog broja, što je još uvijek mnogim korisnicima jedan od najvećih razloga zašto ne mijenjaju operatora. Nama će to biti vrlo korisno pa smo Agenciji za telekomunikacije već najavili da smo na to spremni već od 1. travnja 2006. Jedino nisam baš siguran da su ostali operatori u Hrvatskoj baš ludi od želje za tim, ali vidjet ćemo. Ne želim biti negativan ili pesimističan kad je riječ o njima.

NACIONAL: Jeste li zainteresirani za fiksnu telefoniju?

- Trenutačno smo više fokusirani na mobilne komunikacije jer je to naš core business u Hrvatskoj. Fiksna telefonija i internet su zanimljivi Tele2 na globalnoj razini. U Europi imamo više korisnika fiksne nego mobilne telefonije, ali u Hrvatskoj je problem što imamo vrlo malo tržište i što ono uopće nije regulirano. Teško je uspostaviti dobro regulirano ozračje jer uvjeti zakupa postojećih kapaciteta, koji su u rukama T-Coma, nisu baš prihvatljivi. Kompeticija postoji, ali pokazatelj stvarnog stanja u fiksnoj telefoniji u Hrvatskoj ovisi o tome koliko je puta fiksni monopolist dosad snižavao cijene svojih usluga. To pokazuje osjećaju li se oni ugroženi od suparnika. A vidim da njihovi suparnici također nisu zadovoljni regulatornim ozračjem. Mislim da je teško očekivati da će netko doći u Hrvatsku i izgraditi svoju mrežu fiksne telefonije samo zato da bi izbjegao infrastrukturu koja je u rukama T-Coma. To ne znači da mi nismo zainteresirani za fiksnu telefoniju, ali zasad samo pratimo što se događa.

NACIONAL: Prošle godine vašoj je kompaniji oduzeta koncesija za 3G mrežu u Finskoj. Kako to komentirate?

- Tele2 odlučio je povući se s finskog tržišta gdje su bila samo 2-3 zaposlena. Nije više vidio priliku na tom tržištu i odlučio je radije investirati u druge projekte, kao ovaj u Hrvatskoj. Vrlo su česti slučajevi da se kompanije povuku iz jednog projekta i investiraju u drugi. Nužno je na takav način postaviti prioritete kako bi se omogućile daljnje investicije.


NACIONAL: Odnedavno ste sponzor Hrvatske rukometne reprezentacije. Kako ste se odlučili za takav korak?

- Ostvarili smo suradnju s Hrvatskim rukometnim savezom jer smo uvidjeli mogućnost da pomognemo jednom od najpopularnijih, ako ne i najpopularnijem domaćem sportskom timu, a definitivno najuspješnijem. Oni su iznimno dobri i uspješni sportaši, ali su i potpuno normalni, nisu dignuli nosove do neba. Upravo onakvi kakvi smo i mi i kakvima želimo biti percipirani. Želimo da nas prepoznaju kao prijateljskog operatora bliskog svojim korisnicima.


NACIONAL: Jesu li vaši hrvatski partneri još s vama?
- Jesu. Domaći konzorcij, odnosno njihova ulaganja, još koordinira Quaestus, a menadžment kompanije je potpuno u rukama Tele2. Sukladno dioničkom ugovoru, postoji jasna Tele2 kompanija kojom upravlja Tele2. Hrvatske tvrtke imaju 49 posto udjela, a 51 posto ima Tele2.
NACIONAL: Tko je tako odlučio?
- To je bio prvotni dogovor. Mislim da Uprava Privredne banke sigurno ne želi trošiti vrijeme na vođenje poslovanja mobilnog operatora. Isto tako, da meni dođe netko i pita me hoću li voditi banku, vjerojatno bih rekao ne. Oni su vidjeli priliku u Tele2 i željeli su imati udio u toj prilici, ali ne upravljački.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika