Objavljeno u Nacionalu br. 534, 2006-02-06

Autor: Damir Radić

FILM

Ljepota čežnje i tuge

'Planina Brokeback' Anga Leeja priča je o dirljivoj ljubavi dvojice kauboja

Damir RadićDamir RadićPrije dvadesetak godina novinar časopisa American Film upitao je kaskadera Terryja Leonarda da li Walter Hill u svom filmu „Vatrene ulice“ koristi prave motocikliste. Leonard je odgovorio: „Neki jesu motociklisti, ali mnogi su kauboji.“ Novinar se začudi: „Pravi kauboji?“, a kaskader će: „Naravno.“ „Ali kako kauboji znaju voziti motore?“ inzistirao je novinar. Uslijedio je odgovor: „Eh, kauboji – oni mogu sve.“

„Brokeback Mountain“, novi film velikog tajvansko-američkog režisera Anga Leeja, tvorca krasnih filmova „Zajahati s vragom“ i „Tigar i zmaj“, odnosno moćne „Ledene oluje“, na neočekivan način daje prilog gornjem iskazu o legendarnosti i mitskom statusu koji u američkoj kulturi zauzimaju kauboji. Eto, kauboji mogu sve, pa čak i (naizgled) srušiti u prah željezne kanone klasično postuliranog žanra vesterna koji ih je iz prozaičnih kravara pretvorio u individualističke heroje veće od života. Dvojica kauboja novog doba kod Leeja umjesto krava čuvaju ovce, što bi u stara vremena bila blasfemija i neviđeno poniženje za svakog kauboja s imalo ponosa, i zar je onda čudno što su skrenuli s pravog puta i postali homoseksualcima? Implicitna ironija upisana je u Leejev inače posve ozbiljan film nastao na razmeđi nezavisne i major produkcije, a ta razmeđa kao da se ogleda i u prirodi samog „Brokeback Mountaina“. S jedne strane na djelu je subverzivno snižavalačko načelo (gay kauboji koji čuvaju ovce), s druge održavanje temeljnih zasada žanra, no usklađeno s novim povijesno-društvenim trenutkom kojim dominira politička korektnost i gay friendly stav.

Ennis Del Mar (sjajni Heath Ledger) i Jack Twist (solidni Jake Gyllenhaal) ljeta 1963. čuvaju nekoliko tisuća ovaca na pašnjacima wyominške planine Brokeback, prepušteni sebi samima u prekrasnoj divljini. Obojica su 19-godišnjaci, mladi i zgodni, Ennis stamen i introvertiran, Jack komunikativan i na neki implicitan način rodno feminiziran. Na Jackov poticaj, pod utjecajem alkohola, jedne hladne noći prepuštaju se žestokom seksualnom snošaju. Po svemu sudeći izvorno heteroseksualni Ennis, zaručen za slatkicu Almu (izvrsna Michelle Williams), dan kasnije naglašava da nije „queer“ (u ono doba istoznačnica za homoseksualnu osobu), a Jack dodaje „ni ja“, no jasno je da u njegovu slučaju to nije istina, što potvrđuje i razvoj događaja. Premda je pijana noć trebala ostati jednokratnom devijacijom, mladići otkrivaju da kao što se kauboj može biti i čuvajući ovce, da se jednako tako kaubojem može ostati i ako su emocionalno-seksualne sklonosti homoerotske. No sukladno Freudu takva spoznaja može se realizirati samo u slobodi nesputane prirode, nikako u uzama (vladajuće) kulture. Stoga će se Ennis po povratku „u kulturu“ vjenčati s Almom i začeti dvoje djece, dok će se Jack, nevoljkije, prepustiti seksualnoj i bračnoj inicijativi rodeo princeze i kćeri bogatog tatice, zgodničke Lureen (solidna Anne Hathaway).

No kad se dvojica kauboja, ponovo na Jackov poticaj, sastanu četiri godine kasnije, iz suzdržanog Ennisa provale emocije i strast koje mu Jack svesrdno uzvraća. Nema sumnje, ono što je u prirodi potaknuto i stvoreno kultura ne može razgraditi ni zanijekati, Ennis i Jack jedan su drugom životne ljubavi. Međutim, njihovi su senzibiliteti i stavovi različiti. Izvorni gay Jack, koji silom prilika prakticira biseksualnost, sklon je promiskuitetu, što jest karakteristično za gay populaciju, ali po uvriježenom shvaćanju nije karakteristično za osobe ženske rodne pripadnosti, kakvom se do neke mjere čini ili može učiniti Jack. S druge strane, muževnog Ennisa promiskuitet ne zanima, što nije "tipično muški"; on nema nikakvih homoseksualnih sklonosti mimo Jacka, a heteroseksualnost do razvoda braka prakticira samo s vlastitom suprugom, poslije tek s "fatalnom plavušom" koja je na njega bacila oči i kojoj se kratkotrajno prepustio. "Muški" inicijativan Jack "ženski" želi da se njih dvojica skrase na zajedničkom ranču, da stvore dom, dok Ennis "muškom" racionalnošću to odbija, ne želeći se izložiti preziru okoline i sasvim ozbiljnoj opasnosti da ih netko ubije.

Jack će iskazati svoju "mušku" stranu i kad se nakon godina šikaniranja odlučno suprotstavi ženinu ocu i tim se činom ustoliči kao pater familias, dok će Ennis "ženski romantično" ostati vjeran jednoj i jedinoj pravoj ljubavi Jacku, koliko god ga ta ljubav potiskivanog trpljenja stajala.
Ang Lee, kako vidimo, izbjegava rodne stereotipe po kojima bi i u homoseksualnim odnosima jedan član para trebao biti "muški" a drugi "ženski", odnosno svaki put kad bi se moglo pomisliti da je takva raspodjela uloga prisutna u odnosu Ennisa i Jacka, on je (u dobroj mjeri) opovrgava. Nesumnjivo, to je znatna vrlina njegova filma koji inzistira na individualnim osobnostima izvan kolektivističkog obora roda. Međutim, koliko god je „Brokeback Mountain“ primarno individualna priča o individualnim likovima i njihovoj ljubavi koja se proteže kroz dvadesetak godina (od 1963. do početka 80-ih), nemoguće je ne zamijetiti da je na općoj razini, ispod površinskog sloja koji nudi subverziju, riječ o filmu koji zapravo podržava žanr vesterna i ideologiju uz koju je on tradicionalno vezan. Jednostavno, riječ je o staroj priči o zabranjenoj ljubavi, ili još preciznije – ljubavi kojoj nije suđena zakonska potvrda u obliku braka, ne nužno zbog nesklonih joj društvenih okolnosti (homofobija), nego zbog prirode samog junaka vesterna, tog plemenitog individualističkog usamljenika koji sam jaši u zalazak sunca.

Ennis Del Mar upravo je takav junak, onaj koji u srcu nosi, kako pjesma kaže, „jednu davnu, nikad prežaljenu ljubav“. Znači, iza žanrovsko-ideološke subverzije krije se prianjanje uz jednu od temeljnih postavki žanra, a to je lik (introvertiranog) plemenitog usamljenika koji pati zbog ljubavi koju će do smrti nositi u svom srcu, i koji se ni u jednoj zajednici ne može osjetiti „svoj na svome“, jer nikamo ne pripada osim samom sebi, svojim potisnutim osjećajima i melankoličnim sjećanjima. To je onaj sloj vesterna koji izmiče njegovoj dominantnoj konzervativnosti, anarhoindividualistički sloj koji tjeskobu i tugu individualne egzistencije dubinski pretpostavlja društvu i njegovim (optimističkim) potrebama. „Brokeback Mountain“ slijedi takvu tradiciju, samo što heteroseksualni kod prevodi u homoseksualni, u skladu s gay is OK duhom vremena, suštinski ne učinivši bitan pomak na erotskom planu. A imao je lijepu priliku za to.

Naime, prije nego što se Ennis i Jack sastanu prvi put nakon čuvanja ovaca na planini Brokeback, Ennis vodi uobičajen obiteljski život sa suprugom i dvoje djece. Taj život jest rutinski, ali sadržava bračnu i obiteljsku toplinu, a Lee jasno podcrtava nježnost i dragost koja postoji između lijepog Ennisa i slatke Alme. Uostalom, ne zaboravimo da je Ennis Almu volio, makar „na neki svoj način“, prije nego što je upoznao Jacka. Jako je znakovito kad prilikom jednog od njihovih prvih "preljubničkih" boravaka u planini Jack nešto prigovori na račun Alme, a Ennis je uzima u zaštitu, rekavši da je pusti na miru, da je ona dobra. Riječ je o dragocjenom trenutku koji sugerira kako Ennis duboko osjeća i za Almu, međutim u kasnijem tijeku filma tu će sugestiju odnijeti ledenohladna voda planinske rijeke, zamijenivši potencijalni bierotizam stamenim homoerotizmom. Umjesto složene queer situacije u današnjem smislu riječi, dakle izmicanja strogo određenim, singularnim (i monogamnim) erotskim opredjeljenjima, „Brokeback Mountain“ ponudio je upravo suprotno – afirmaciju konzervativne ljubavno-seksualne singularnosti i dubinske monogamije. No opet, individualna ljubav izmiče određenjima poput konzervativnog i liberalnog, a Lee ponajprije priča priču o iskrenoj individualnoj ljubavi, i zato kad pri kraju filma Ennis, u suptilno dirljivim i potresnim prizorima, dolazi u dom Jackovih roditelja i pronalazi tamo svoju staru košulju koju je nosio kad su se upoznali na Brokeback Mountainu a koju je Jack čuvao kao dragocjenu uspomenu, malo kome se neće orositi oči. Ang Lee još jednom nam je darovao ljepotu čežnje i tuge.

PLANINA BROKEBACK

Brokeback Mountain, am. vestern-drama, 2005.
R: Ang Lee Gl: Heath Ledger, Jake Gyllenhaal, Michelle Williams, Anne Hathaway

ocjena: 4 zvjezdice

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika