Objavljeno u Nacionalu br. 537, 2006-02-27

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Najbolje od Disneyja

'Slonić Dumbo'objedinjuje u sebi sve ono najbolje iz tradicije dugometražne animacije

Dean ŠošaDean ŠošaKlasični Disneyjev crtić "Slonić Dumbo" započinje nezaboravnim prizorima. Roda koja raznim životinjskim trudnicama donosi bebe, zaboravila je donijeti novorođenče golemoj cirkuskoj slonici, koja potom padne u očaj. Roda grešku ubrzo ispravlja i slonici donese slonića klempavih ušiju kojeg mamine kolegice cirkuske slonice odmah počnu ismijavati. Način na koji je animirana prvo sloničina tuga, zatim sreća zbog male bebe i na kraju majčinski poriv da bebu, unatoč svim njezinim manama, žestoko brani od cinične okoline, ono je najbolje u Disneyjevoj tradiciji.

Unatoč raširenom mišljenju prema kojem Disneyjevi crtići uspjeh duguju manipulativnim moćima Walta Disneyja i njegovih nasljednika, razlog popularnosti, barem onih prijašnjih Disneyjevih filmova, valja prije svega potražiti u iskrenom baratanju elementarnim ljudskih emocijama, na način prilagođen dječjoj dobi. Postoje oni koji će takav pristup automatski proglasiti infantilnim, no gledajući "Dumba" ili neke druge Disneyjeve klasike, poput "Snjeguljice" ili "Bambija", nikako ne mogu shvatiti što je to u njima tako infantilno i sentimentalno.

Zar su Disneyjevi scenaristi i animatori sloniću Dumbu morali učitati Edipov kompleks a njegovu majku slonicu promotriti u kontekstu potlačenosti žena u radnim organizacijama, pa da se njihovo djelo može okvalificirati kao umjetnost? "Slonić Dumbo" objedinjuje u sebi sve ono najbolje što je Disney ugradio u tradiciju dugometražnog animiranog filma. Priča o mališanu klempavih ušiju izopćenom iz društva i odvojenom od majke, čiji je jedini prijatelj miš, jednostavna je ali predivno ispričana, gotovo da se može reći u slikama, s obzirom na to da dijaloga u filmu nema mnogo, pa tako ni Dumbo nema dar govora. Animacija je briljantna, kako u slučaju predivnih likova tako i minimalističke pozadine, za čiji je izgled zaslužan i relativno skromniji proračun filma koji animatorima nije ostavljao dovoljno vremena ni sredstava za bavljenje sporednim stvarima, pa su zato savršeno razradili one glavne. Pozadinska raskoš ionako bi samo smetala neposrednosti ove jednostavne priče. Osim pozadine, reducirani su i dijalog i pjevne sekvence tako da baš ništa ne ometa toplu, dirljivu i iskrenu priču u kojoj nema ni traga sentimentaliziranju i manipulacijama kakve se daju iščitati iz nekih novijih filmova studija "Disney". Osim toga, "Dumbo" sadržava i jednu nevjerojatnu, pravu prapsihodeličnu sekvencu, u kojoj pijani slonić i miš haluciniraju uz pjesmu "Pink Elephants on Parade"!

Proizveden 1941., "Dumbo" je četvrti Disneyjev cjelovečernji animirani film, ujedno i najkraći dugometražni crtić u njegovoj povijesti. Prije toga, Disney je fabricirao "Snjeguljicu i sedam patuljaka", "Pinokija" i "Fantaziju". "Snjeguljica" je zacrtala do danas prevladavajući model dugometražnog animiranog filma, "Pinokio" nagovijestio goleme mogućnosti toga istog modela, a neobična i kultna "Fantazija" postala najveći Disneyjev komercijalni fijasko, nakon kojeg je Disney izgubio volju za eksperimentiranjem. Godinu poslije "Dumba" disneyjevci su realizirali "Bambija", svoj možda najljepši crtić, pa se može reći kako je "Dumbo" dio neponovljiva niza.

Svijet ranih Disneyjevih filmova "Snjeguljice", "Pinokija", "Dumba" i "Bambija" uopće nije jednoznačan i idiličan kakvim ga pokušavaju prikazati protivnici velikog animatora. Disneyjevi likovi okruženi su zavišću, porugom, cinizmom i ismijavanjem svega što je različito. Njima su suprotstavljene elementarne emocije - ljubav, prijateljstvo, majčinstvo. Disneyjevi crtići ideološki su jasno profilirani proizvodi koji zagovaraju neke vrijednosti, no vrijednosti koje Disney prenosi djeci su jednakost, bratstvo, ljubav, roditeljstvo. A odrasli kritičari prečesto gube iz vida da su Disneyjevi crtići namijenjeni ponajprije djeci. Čitajući tekstove kolega koji su se nakon pojave Miyazakijevih art crtića počeli rugati svemu što ima veze s Disneyjem, čovjek se jedino može zapitati zar su disneyjevci umjesto prijateljstva, ljubavi i roditeljstva, djeci trebali propovijedati mržnju i nejednakost a umjesto roditeljske ljubavi zagovarati pravo na pobačaj? Istraživači skrivenih značenja u svemu mogu namirisati manipulaciju, no nje u ranim Disneyjevim crtićima uistinu nema. Optužbe za manipulaciju i infantilnost Disney je zaslužio ponajprije filmovima iz 50-ih godina, i načinom na koji je studio pojednostavnio predloške "Alice u zemlji čuda" i "Petra Pana". Ipak, Disney je i pedesetih producirao neke velike crtiće, poput "Dame i skitnice", a ni kasniji filmovi toga studija nisu bili baš tako nezanimljivi i jednoznačni kakvim ih pokušavaju prikazati njegovi protivnici.

CONTINENTAL FILM
DVD+VHS
Dumbo, am. anim. film, 1941.
R: Ben Sharpsteen
GL (glasovi): Edward Brophy, Cliff Edwards, Malcolm Hutton
FILM: 5
DVD: 4

PRIČA O BOBBYJU LONGU
CONTINENTAL FILM
DVD+VHS
"Priča o Bobbyju Longu" pokazuje kako je Scarlett Johansson najtalentiranija glumica svoje generacije, ali i to da je John Travolta najveći antitalent za odabir uloga valjda u čitavoj hollywoodskoj povijesti. Prihvativši slabo napisanu i za njegov glumački profil posve promašenu ulogu sijedoga besposličara kojem predivna i raspoložena Johansson ukrade svaku zajedničku scenu, Travolta je još jednom dokazao da ga je Tarantino u "Paklenom šundu" uskrsnuo izgleda samo zato da bi se sljedećih desetak godina sam mogao pokopavati. Inače, "Priča o Bobbyju Longu" suhoparno je režirana drama milijun puta viđenih likova i situacija, uz to i pretjeranog trajanja, imamo li na umu njezinu posvemašnju nezanimljivost.

A Love Song for Bobby Long, am. drama, 2004.
R: Shainee Gabel
GL: Scarlett Johansson, John Travolta, Gabriel Macht, Deborah Kara Unger
FILM: 2
DVD: 1

PODMORNICA
BLITZ
DVD+VHS
Prije desetak godina, nekoć njemački, no već odavno hollywoodski redatelj Wolfgang Petersen ("Troja") montirao je redateljsku verziju "Podmornice", svoga najpoznatijeg i najboljeg filma, nakalemivši na originalnu 149 minuta dugu verziju sat vremena materijala prije viđenog u njemačkoj mini seriji. Originalnoj "Podmornici" ništa nije nedostajalo, no Petersenu neki vrag nije dao mira. Ponovno montiranje kultnog filma rezultiralo je tako, jednako kao u slučaju Scottova "Istrebljivača", slabijim filmom u odnosu na onaj kojem smo se divili. Produljena "Podmornica" još je uvijek fascinantna ratna drama i jedan od boljih podmorničkih filmova uopće, no mamutska redateljska verzija jednostavno je preduga i pomalo zamorna, to više što Petersen ničim nije opravdao uvrštavanje dodatnog materijala.

Das Boot, njem. ratna drama, 1981.
R: Wolfgang Petersen
GL: Jürgen Prochnow, Herbert Grönemeyer, Klasu Wennemann
FILM: 4
DVD: 3


GORKI MJESEC
BLITZ
DVD+VHS

"Gorki mjesec" Romana Polanskog nipošto nije velik film, no iz svakog kadra je vidljivo da ga je snimio veliki redatelj. Zaokupljen zgražanjem nad ljubavnim i seksualnim konvencijama, kao i patološkim registriranjem slabih mjesta ljudske seksualnosti, Polanski je zaboravio priču i likove, upuštajući se prečesto u karikiranje i banalni nihilizam, zbog čega "Gorki mjesec" povremeno podsjeća na parodiju. Ipak, njegova ekranizacija razvikanog romana Pascala Brucknera, na kojoj je u maniri Veljka Bulajića surađivao s još tri scenarista, krcata je signalima redateljeva majstorstva - suptilno režiranim muško-ženskim nadmudrivanjima, glumačkim minijaturama i efektnom onostranom atmosferom. Iako "Gorki mjesec" nije film za pamćenje, žalosno je da njegovo DVD izdanje ne sadrži ni jedan dodatni prilog.
Bitter Moon, brit.-franc. drama, 1992.
R: Roman Polanski
GL: Emmanuelle Seigner, Peter Coyote, Hugh Grant, Kristin Scott Thomas
FILM: 3
DVD: 1


OSTALI NOVITETI
BEN-HUE - ISSA
ANNIE HALL - CONTINENTAL FILM
MANHATTAN - CONTINENTAL FILM
U DUBOKOM GRLU - BLITZ
ŠPILJA STRAHA - BLITZ
JUNFER U ČETRDESETOJ - BLITZ

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika