Objavljeno u Nacionalu br. 538, 2006-03-06

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Dobar i loš Woody Allen

'Annie Hall' jedan je od najboljih filmova Woodyja Allena, obratno od Manhattana

Dean ŠošaDean ŠošaWoody Allen dosad je režirao nevjerojatnih 36 dugometražnih igranih filmova, kao da je stvarao u doba klasičnog Hollywooda i studijskog sistema, a ne posljednjih 40-ak godina, kada je normalno da između filmova ambicioznijih redatelja prođe i pokoja godinica, protraćena na žicanje novca za njihovu umjetnost. Kontinuitet nikada nije bio njegov problem: izuzev 1991. i 1994. godine, Allen je posljednjih 25 godina svake godine izbacio novi film. Njegov je opus kvalitetom poprilično šarolik, svaki uspio film prati i barem jedan promašaj. Isto tako, na svakog Allenova poklonika dođe barem jedan osporavatelj njegova lika i djela.

U svakom slučaju, Allenu je nemoguće osporiti unikatnost. U američki film, čiji su najbolji likovi godinama bili kauboji, detektivi, gangsteri i razni drugi ljudi od akcije i malo riječi, Allen je uveo lik brbljavog intelektualca koji čak i unutar generacije novohollywoodskih filmaša, poput Scorseseja ili Coppole, s kojima se Allenovo autorsko stasanje kronološki preklapa, djeluje kao da je pao s Marsa. U većini Allenovih filmova, koji se mogu okarakterizirati i kao mjesto stalnoga terora verbalne komponente filmskog izraza nad onom vizualnom, neurotični pametnjakovići raspravljaju o životu, smrti, Freudu, psihoanalizi, Bergmanu, filozofiji i umjetnosti više nego u svim filmovima ostalih američkih redatelja zajedno. Allenove autorske preokupacije toliko su eksplicitno izražene da je za njihov opis dovoljno prepričati sadržaj nekoliko redateljevih filmova. U Allenovu slučaju "što", nikada nije sporno: pitanje je samo "kako"?

Kako su i jesu li redateljeve filozofske i ine ideje protkane filmskim izražajnim sredstvima u koherentne filmske cjeline ili se njegova ideologija iscrpljuje na razini brbljanja likova? Otkako je sredinom 70-ih godina izrastao u zanimljvog redatelja, Allenove autorske preokupacije stižu upakirane u dva različita "paketa". O tome odlično svjedoči DVD izdanje njegovih prijelomnih filmova "Annie Hall" i "Manhattan". Riječ je o tematski sličnim no kvalitetom svjetlosnim godinama udaljenim filmovima. "Annie Hall" simbolizira prvi, nažalost malobrojniji Allenov "paket", narativno čvrste komedije sjajnih gegova i fascinantnih karaktera ("Meci iznad Broadwaya", "Moćna Afrodita"), u kojima su njegove ambicije komentiranja zbilje pritajene taman toliko da ne ometaju razvoj priče i karaktera. "Manhattan" najavljuje drugi dio Allenova korpusa, filmove u kojima je filozofski aspekt toliko očit da ruši sve pred sobom i koji prečesto ostavljaju dojam tendencioznih i nezanimljivih rasprava teatralne naravi, lišenih pravih emocija. U njima Allen nepotrebno bježi od urođenog komičarskog dara prema teritoriju svog najvećeg uzora Ingamara Bergamana.

Takav model, progutao je gotovo sve filmove koje je Woody Allen snimio 80-ih godina.
"Annie Hall" i "Manhattan", fabulom su vrlo slični filmovi. Glavni junak oba filma je Allenov alter ego, neurotični newyorški intelektulac nesređenog emotivnog života, veći zavodnik no što bi to njegov izgled dao naslutiti. Oba filma Allen je nakrcao svojim standradnim motivima, od filozofiranja o Freudu, psihoanalizi, umjetnosti i antisemitizmu do motiva nemogućnosti ostvarenja ljubavi, sažeto opisanom u "Annie Hall" citatom glasovitoga Groucha Marxa : "Nikad ne bih želio postati član kluba koji bi mene želio za člana."

Tu je i neizbježno Allenovo zezanje sa newyorškom intelektualnom scenom, kao i vrlo izravno prezentiran tadašnji Allenov stav kako znanje i obrazovanje ljudima samo donose nesreću. Ipak, dok je "Annie Hall" sjajna romantična komedija zapanjujućeg ritma, fascinantnih likova (osobito Annie Hall koju tumači njegova bivša ljubav Diane Keaton-Annie je njezin nadimak a Hall pravo djevojačko prezime) u kojoj Allen lamentira o životu i odnosima žena i muškaraca suptilno, u podtekstu priče, višeslojno se poigravajući s motivom "znanja koje donosi nesreću" (Annie zapravo donese sreću), "Manhattan" pak djeluje kao artificijelna konstrukcija u kojoj slični motivi ponajprije živciraju, humor djeluje usiljeno a teza o znanju koje donosi nesreću banalno. Umjesto poigravanja s vrednotama, Allen se s njima otvoreno i prvoloptaški sprda, dajući primjerice jedino sposobnost osjećanja nezreloj sedamnaestogodišnjoj djevojčici. "Annie" je bolja od "Manhattana" na svim razinama. Dok su u "Annie Hall" Allenovi stilski "pomaknutiji" postupci funkcionalno uklopljeni u priču pa čak i redateljevo izravno obraćanje u kameru ima smisla, "Manhattanu" pada već na nepotrebnoj Allenovoj odluci da ga realizira u crno-bijeloj tehnici.

Potencijalno veliki umjetnik Allen prevelik je dio karijere utrošio na silno pretenciozne no isprazne filmove poput "Manhattana", u kojima je želio postati američki Ingmar Bergman. Šteta, jer najbolja su Allenova ostvarenja naizgled najmanje pretenciozne ali zapravo gigantski kompleksne komedije poput "Annie Hall" ili "Meci iznad Broadwaya". Ipak, ti su filmovi u njegovoj filmografiji prije izuzetak negoli pravilo, o čemu svjedoči i činjenica da je originalna "Annie Hall" trebala biti "ozbiljnija" i posve drukčija i trajati 50-ak minuta dulje, dok montažer Ralph Rosenblum nije stvarima dao njihovu savršenu mjeru. Da se umjesto u Bergmana, više ugledao u Prestona Sturgesa ili Billyja Wildera, Allenova bi filmografija bila kudikamo zanimljivija.


CONTINENTAL FILM
DVD
Annie Hall, am. romant. komedija, 1977.
R: Woody Allen; GL: Woody Allen, Diane Keaton, Tony Roberts, Paul Simon
FILM: 5
DVD: 2
Manhattan, am. drama, 1979.
R: Woody Allen; GL: Woody Allen, Diane Keaton, Mariel Hemingway
FILM: 2
DVD: 2

BEN-HUR
ISSA
DVD
Iako je "Ben-Hur" u Hrvatskoj već objavljen na DVD-u, raskošno četverostruko reizdanje glasovitog povijesnog spektakla velemajstora Williama Wylera svakako vrijedi nabaviti, kako zbog odličnih dodatnih priloga, tako i činjenice da osim klasičnog "Ben-Hura" iz 1959. godine, sadrži i nijemu verziju iste priče iz 1925. Wylerov je film, treba li uopće ponavljati, briljantan. Kombinacija raskošnog spektakla i intimne priče funkcionira besprijekorno a utrku četveroprega još uvijek treba nekoliko puta odvrtjeti da bi se došlo do daha. Ipak, nijema verzija nije ništa slabija od zvučne, a Ramon Novarro možda je i bolji "Ben-Hur" od Charltona Hestona. Sve u svemu, dosad najozbiljniji kandidat za DVD izdanje godine.

Ben-Hur, am. pov. spektakl, 1959.
R: William Wyler
GL: Charlton Heston, Jack Hawkins, Haya Harareet, Stephen Boyd
FILM: 5
DVD: 5
JUNFER U ČETRDESETOJ
BLITZ
DVD+VHS
Iako naslov filma daje naslutiti kako je riječ o nekoj vrlo prizemnoj komedijici, "Junfer u čertdesetoj" više je nego pristojno djelce. Popularni internetski kritičar James Berardinelli pretjerao je uvrstivši ga među deset najboljih filmova protekle godine, no riječ je o sasvim dopadljivom filmu, jednoj od boljih komedija u ponudi domaćih videoteka. Redatelj Jud Appatow priklanja se povremeno tzv. zahodskom humoru, no njegovi su glavni likovi uvjerljivi a najvulgarnije dosjetke, baš kao u slučaju filmova braće Farrelly, itekako imaju šarma. Pozitivnom dojmu doprinose i raspoloženi glavni glumci, vrlo dobri Steve Carell ("Melinda i Melinda") i sjajna Catherine Keener ("S1m0ne", "8 milimetara", "Biti John Malkovich"), jedna od najzanimiljivijih i najneiskorištenijih glumica njezine generacije.

The 40 Year Old Virgin, am. ljub. komedija, 2005.
R: Judd Apatow
GL: Steve Carell, Catherine Keener, Paul Rudd, Romany Malco
FILM: 3
DVD: 2

LEGENDA O ZORROU
CONTINENTAL FILM
DVD+VHS
Producenti i autori "Zorrove maske" čekali su 7 godina da bi snimili nastavak svojedobno šarmantnog i financijski uspješnog trivijalnog filmića. Za razliku od prvoga "Zooroa", drugi- "Legendu o Zorrou" niti je šarmantan niti se producentima isplatio, pa od trećega nastavka vjerojatno neće biti ništa. Između Banderasa i Catherine Zeta-Jones začudo nema ama baš nikakve kemije, no više od izostanka kemije u "Zorrou" živcira izostanak bilo kakve ozbiljnije ambicije da se ispriča kakva takva priča, kao i spotovska Campbellova režija. Kad neinventivnom Campbellu dodamo i nekarizmatičnog Daniela Craiga, jasno je da od najnovijeg filma o Jamesu Bondu kojeg će Campbell režirati ne treba očekivati previše.
Legend of Zorro, am. pustol. akcić, 2005.
R: Martin Campbell
GL: Antonio Banderas, Catherine Zeta-Jones, Rufus Sewell, Adrian Alonso
FILM: 1
DVD: 2

OSTALI NOVITETI

RED LETENJA-CONTINENTAL
PUNKERI-VTI
ČETIRI BRATA-VTI
G. I. JANE-BLITZ
DA-DISCOVERY
PUCNJI POSLIJEPODNE-ISSA

>email to:Dean Sosa

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika