Objavljeno u Nacionalu br. 539, 2006-03-13

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Gangsterska saga

'Obitelj Soprano' u svojoj 5. sezoni ostaje TV serija od koje je teško zamisliti bolju

Dean ŠošaDean ŠošaPosljednjih se godina ni o jednom filmu nije pisalo toliko koliko se pisalo o jednoj televizijskoj seriji, kultnoj gangstersko-obiteljskoj sagi "Obitelj Soprano". Priči o mafijašima iz New Jerseyja i njihovim svakodnevnim problemima posvećene su stotine raznih eseja i čitave knjige u kojima se nevjerojatna gangstersko-obiteljska saga nastoji promotriti u kontekstu svega što vam pada na pamet, od psihologije i feminizma do tradicije gangsterskog žanra, koji je, prema nekima, u američkoj kinematografiji davno preuzeo funkciju koju je nekada imao vestern, s tim da je kauboja na pijedestalu junaka s kojim se publika najviše voli identificirati zamijenio gangster.

"Obitelj Soprano" bez sumnje je podatna za najrazličitije analize, riječ je o nevjerojatno slojevitoj seriji, no teško je reći je li to ujedno najbolja serija u povijesti televizije. Brojne značajne serije u Hrvatskoj nikada nismo imali prilike gledati, pa nam je pogled skučen - baš kao što je skučen svim onim stranim recenzentima koji nikada nisu vidjeli genijalne Golikove "Gruntovčane" ili sjajnu seriju "Kuda idu divlje svinje?". No uistinu je teško zamisliti nešto bolje od "Soprana". Serijal televizijskoga genijalca Davida Chasea jednostavno je savršen, u što se možete uvjeriti uživajući u DVD izdanju njegove pete sezone koja obuhvaća 13 epizoda, znači otprilike 12 sati televizijskog filmskog materijala kvalitetom barem jednakog bilo kojem kinofilmu koji ćete gledati ove godine. Peta sezona završava šezdeset i petom epizodom, no nema niti govora o ponavljanju ili pomanjkanju ideja Chasea i njegove kreativne ekipe u kojoj su nekoć veliki autor Peter Bogdanovich i sjajni karakterni glumac i povremeno intrigantan redatelj Steve Buscemi.

Chase i njegovi ljudi pravilno su uočili golemi potencijal forme TV serijala koji autorima omogućuje neke stvari koje filmašima jednostavno u njihovim dvosatnim ili trosatnim formama nisu niti će ikada biti moguće. U Chaseovoj interpretaciji televizijska serija postaje filmska inačica realističnog tipa romana, definiramo li potonji kao neuništivi model oblikovanja proznih literarnih svjetova koji je unatoč svim modernizmima, postmodernizmima i inim "izmima" preživio sve do današnjih dana. Kao i svi "realisti", od 19-stoljetnih klasika Tolstoja, Dostojevskog i Flauberta pa sve do suvremenog majstora psihološkog realizma, doduše zamaskiranog u špijunski žanr, Johna le Carréa, Chase psihološki suvereno profilira svoje likove ocrtavajući prostor i vrijeme u kojem se radnja zbiva do te mjere uvjerljivo da njegovo umjetnički vrijedno djelo prerasta u psihološki, sociološki i antropološki bitno svjedočanstvo o vremenu u kojem je nastalo. Nema te serije ili filma koji će ljudima za sto godina bolje pokazati što smo to jeli, pili, voljeli ili mrzili na početku 21. stoljeća od "Soprana". Bez obzira na to bavi li se najbanalnijom svakodnevnicom svojih junaka ili spregom mafije, policije i sudstva, Chase majstorski hvata totalitet vremena i prostora u kojem se njegova priča odvija.

Njegova je serija stoga nevjerojatna freska života u današnjoj Americi i liberalnom kapitalizmu uopće. "Obitelj Soprano" nije prva TV serija čiji su autori bili svjesni velikog potencijala koji pruža ta forma, mnogo toga rečenog za ovu seriju vrijedi primjerice i za Golikove "Gruntovčane". No dometi Chaseove sage upravo su nevjerojatni. Chaseovu pripovjednom majstorstvu teško je naći pandan na filmu: čak i kada njegovi junaci rade stvari nad kojima bismo se inače zgražali, nemoguće je ne imati razumijevanja za njihove probleme i egzistencijalne dvojbe. Onako totalno kako zahvaća život, Chaseova se serija odnosi prema žanru. Što je zapravo "Obitelj Soprano"? Krimić, gangsterski film, obiteljska saga, egzistencijalna drama o krizi srednjih godina? Kombinirajući obične i neobične situacije, tragiku i humor, obiteljsku nježnost i silovito psihopatsko nasilje, Chase stvara privid realiteta kakav na filmu možda još nikada nije viđen. Isto vrijedi i za lik Tonyja Soprana, jedan od najslojevitijih u povijesti narativnih umjetnosti. Na kraju, kvantiteta nužno ne donosi kvalitetu, no valja istaknuti da Chaseov TV film od 60 i nešto nastavaka traje već više od 50 sati, koliko ne traju svi relevantni gangsterski filmovi snimljeni posljednjih 15 godina zajedno.

ISSA
DVD

The Sopranos, peta sezona; am. TV serija, 2004.
Kreator: David Chase; GL: James Gandolfini, Edie Falco, Lorraine Bracco, Michael Imperioli, Steve Van Zandt

FILM: 5
DVD: 5
RED LETENJA
CONTINENTAL FILM
DVD+VHS

Triler "Red letenja", najnovijeg privremenog njemačkog radnika u Hollywoodu Roberta Schwentkea ("Tatoo"), sadržava nekoliko odličnih prizora, ali na razini cjeline jedva zaslužuje prolaznu ocjenu. Schwentkeov je film odličan dok god se redatelj bavi postavljanjem tajne, no čim krene u njezino razrješenje, film postaje predvidljiv i banalan. Brojni kritičari natjecali su se u tome tko će više ismijati nemogući zaplet filma, ali problem nije u zapletu nego u redatelju. Nemogući zapleti gotovo da su imanentni samom žanru (na primjer zaplet Hitchcockove "Vrtoglavice"), no veliki su majstori znali da su od njih ionako mnogo važniji likovi i njihova psiha. Schwentke očito ne spada među takve - u njegovu je filmu zanimljiv jedino glavni ženski lik, svi ostali likovi karikature su banalnih međuodnosa.

Flightplan, am. triler, 2005.
R: Robert Schwentke
GL: Jodie Foster, Peter Sarsgaard, Sean Bean, Kate Beahan
FILM: 2
DVD: 3

ČETIRI BRATA
VTI
DVD+VHS
Akcijska drama "Četiri brata" najnoviji je prilog nekadašnjeg afroameričkog redateljskog wunderkinda Johna Singletona ("Žestoki momci") američkoj međurasnoj pomirbi. Četiri Singletonova brata - dva crnca i dva bijelca, osvećuju smrt majke bjelkinje koja ih je posvojila, a koju je likvidirao crni gangster. Singletonov film odlikuje se dosljedno i precizno provedenom crno-bijelom ravnotežom: glavni je negativac crnac, no zato je korumpirani policajac bijelac a drugi, pošteni -crnac. Baveći se rasnim prebrojavanjem dobrih i loših momaka, Singleton je izgubio iz vida logiku priče i likova pa su "Četiri brata" kvalitetom bliža njegovim promašajima poput nove verzije "Shafta" i "Prebrzih i prežestokih" negoli svjetlijim trenucima Singletonove filmografije, "Žestokim momcima" i "Rosewoodu".

Four Brothers, am. akc. drama, 2005.
R: John Singleton
GL: Mark Wahlberg, Tyrese Gibson, André Benjamin, Garrett Hedlund, Sofía Vergara
FILM: 2
DVD: 3

SPASITE TIGRA
VTI
DVD
Genijalni komičar Jack Lemmon bezbroj je puta trebao dobiti Oscara, recimo za uloge u Wilderovim remek-djelima "Apartman" i "Neki to vole vruće" ili Edwardsovim "Danima vina i ruža" i "Velikoj utrci", no osim za epizodu u "Gospodinu Robertsu" jedini je kipić osvojio za ulogu u jednom od svojih najslabijih filmova, smrtno ozbiljnoj i prosječnoj novohollywoodskoj drami "Spasite tigra". Riječ je o silno ambicioznom, ali odveć štreberski režiranom filmu mršavih likova i upadljivih društvenih komentara u kojem Lemmon daje sve od sebe, no od redatelja Johna Avildsena ("Rocky", "Karate Kid") zauzvrat ne dobiva mnogo - tek nekoliko zanimljivih scena i replika. Srećom, u Lemmonovoj filmografiji "Spasite tigra" ne predstavlja više od pauze između snimanja briljantnih Wilderovih komedija "Avanti!" i "Naslovne stranice".
Save the Tiger, am. drama, 1973.
R: John G. Avildsen
GL: Jack Lemmon, Jack Gilford, Laurie Heineman, Norman Burton
FILM: 3
DVD: 2


PREOSTALI NOVITETI:

PROGONJENI - VTI
PRIČA O DVIJE SESTRE - DISCOVERY
KAVA I CIGARETE - DISCOVERY
PUNKERI - VTI

PUCNJI POSLIJEPODNE - ISSA
DA - DISCOVERY
VOLIŠ LI PSE? - ISSA

>email to:Dean Sosa

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika