Objavljeno u Nacionalu br. 546, 2006-05-01

Autor: Mario Duspara

NAJVEĆA VUKOVARSKA INVESTICIJA

Pet tvornica goriva budućnosti

Gradnju najveće europske tvornice etanola u Vukovaru koči birokracija: projekt ne može započeti dok investitori ne kupe 50.000 m2 zemljišta koje im grad ne može prodati prije nego ga isparcelira

Ideju za gradnju tvornice etanola Marko Melčić dobio je u SAD-u, gdje je nakon Tehnološkog fakulteta u Zagrebu, završio postdiplomski studij kemijskog inženjerstva na Department of Chemical Engineering, Lehigh University u PennsylvanijiIdeju za gradnju tvornice etanola Marko Melčić dobio je u SAD-u, gdje je nakon Tehnološkog fakulteta u Zagrebu, završio postdiplomski studij kemijskog inženjerstva na Department of Chemical Engineering, Lehigh University u PennsylvanijiHrvatsku već potresaju socijalna pitanja zbog cijena benzina i dizela, iako cijena nafte ni izbliza nije došla do razine od koje strahuju svjetski stručnjaci. Istodobno, slabo je poznato da već dvije godine traju pregovori o pokretanju proizvodnje alternativnog goriva etanola u Vukovaru. Međutim, potencijalni investitor, tvrtka Ethanol Vukovar d.o.o. iza koje stoji američki kapital, na rubu je odustajanja od 500 milijuna USD vrijednog posla koji bi Hrvatsku mogao pretvoriti u ozbiljnog regionalnog pa i europskog proizvođača energije.

Naime, u predviđenih pet tvornica proizvodilo bi se godišnje 825.000 tona etanola iz 2,5 milijuna tona kukuruza. Istodobno bi se proizvodilo 750.000 tona stočne hrane i jednako toliko industrijskog ugljičnog dioksida koji nastaju kao nusprodukt proizvodnje. Usporedbe radi, Hrvatska ukupno potroši oko 2 milijuna tona naftnih derivata godišnje! Iako bi gradnja samo jedne a kamoli pet tvornica bila važna za gospodarstvo istočne Slavonije, cijeli projekt je pred kolapsom jer investitor ne uspijeva od grada Vukovara kupiti potrebnih 5 hektara zemlje u blizini luke. “Ako uskoro ne uspijemo dogovoriti kupnju ili zakup prvih pet hektara zemlje u blizini luke, cijelu investiciju prenijet ćemo u mađarski Mohač. Već dvije godine čekamo da započnemo s gradnjom, nudimo suvlasništvo Vupiku i Borovu u zamjenu za zemlju. Novac za investiciju imamo, ali ne možemo ih početi koristiti dok ne sklopimo ugovor o kupnji zemljišta. Isto tako, nećemo platiti zemlju 100 eura po kvadratnom metru, koliko traže neki privatni vlasnici, jer je drugdje možemo dobiti besplatno. Prvu tvornicu možemo podići za osam mjeseci nakon uknjiženja zemljišta.

Ovo treba biti nacionalni interes, a ne stranačka stvar i nadam se da će nas Hrvatska vlada podržati”, kaže Marko Melčić, predsjednik tvrtke Ethanol Vukovar d.o.o. Ideju za gradnju tvornice etanola Marko Melčić dobio je u SAD-u, gdje je nakon Tehnološkog fakulteta u Zagrebu, završio postdiplomski studij kemijskog inženjerstva na Department of Chemical Engineering, Lehigh University u Pennsylvaniji. Magistrirao je i sistemsko inženjerstvo na Sveučilištu u Zagrebu, te radio u Plivinom Istraživačkom institutu, Sveučilišnom računskom centru te u privatnoj hrvatsko-američkoj tvrtki Cursor. Tvrtku Ethanol Vukovar osnovao je s partnerom Miodragom Lažetićem te je okupio nekolicinu investitora i fondova iz SAD-a i Europe zainteresiranih za projekt u Vukovaru. “Ne treba nam ni vlasništvo nad zemljom, neka nam samo daju pravo građenja da možemo početi”, kaže Melčić dodajući da je sada najizglednija lokacija prve tvornice etanola zemljište bivše borovske tvornice Semperit. “Sve mora ići korak po korak, svaka od 5 tvornica košta od 70 do 100 milijuna USD, ovisno o lokaciji i pripremljenosti infrastrukture. Nusproizvod etanola je i CO2 koji se koristi za zaleđivanje, ali i na još jedan zanimljiv način. Naime, CO2 se upuhuje u bušotine nafte koje više nisu ekonomične i rentabilne. Tako se preostala nafta tjera na površinu što je često i polovica ukupnih zaliha koju nije bilo isplativo crpiti. Takvu situaciju ima INA na nekoliko napuštenih bušotina u Hrvatskoj koje su rastom cijene nafte na svjetskom tržištu postale zanimljive za proizvodnju unatoč povišenim troškovima. Ne shvaćam toliku birokraciju, grad ima gospodarsku zonu kod Borova od nekih tridesetak hektara na koju možemo smjestiti svih pet tvornica. Zona nije otvorena jer grad nema dovoljno novca da plati sve pripremne radove. Mi bi danas uzeli tu zemlju i uveli sve komunalije, dok oni to namjeravaju otvoriti za dvije godine, isparcelirati i onda dijeliti malim tvrtkama. Nekom tko će tu doći proizvoditi lonce nije bitno gdje će to točno biti, ali nama je ta zemlja jako bitna jer je blizu vukovarske luke, što u toj ogromnoj proizvodnji bitno smanjuje troškove. Za samo jednu tvornicu treba nam pola milijuna tona kukuruza a to je otprilike polovica ukupnog današnjeg pretovara u vukovarskoj luci. Ako budemo morali plaćati transport i pretovar, možemo isto tako otvoriti tvornicu u Vinkovcima ili na moru.” Objašnjavajući odakle uopće ideja za otvaranje takve tvornice u Vukovaru, Melčić objašnjava da je isplativost iskorištavanja etanola otkrio u Americi. "Europa nema ozbiljnu proizvodnju, tek nekoliko manjih postrojenja a ovim projektom mi bi od Hrvatske napravili najvećeg proizvođača etanola.

Tih pet tvornica učinilo bi našu zemlju ozbiljnim europskim energetskim igračem”, tvrdi Melčić, dodajući da mu lokalne vlasti daju usmenu potporu, ali mu je ona dosad malo koristila. U ustrajanju da se projekt nastavi u Hrvatskoj najviše ga drži interes predsjednika Stjepana Mesića te ministara Damira Polančeca i Petra Čobankovića, kojima je projekt zanimljiv iz različitih razloga. Dok potpredsjednik Vlade Polančec gleda energetsku isplativost i smanjenje vanjskotrgovačkog zaduženja koje bi nastalo zbog uvoza nafte i izvoza etanola, ministra poljoprivrede Čobankovića više zanima nusproizvod proizvodnje - stočna hrana. “Ministar Čobanković nam je rekao da ga tvornica zanima zbog mogućeg rasta proizvodnje mesa i mlijeka na temelju stočne hrane koja nastaje kao nusproizvod proizvodnje etanola iz kukuruza”, kaže Melčić. On tvrdi da će proizvodnja mesa i mlijeka na području do 100 kilometara udaljenosti od Vukovara biti i do upola jeftinija zbog niske cijene ove hrane i činjenice da će stočari brinuti samo za proizvodnju mesa i mlijeka. Taj trop, stočna hrana slična žgancima, mora se potrošiti svjež pa razvijene stočarske farme moraju biti u krugu od stotinjak kilometara od Vukovara kako on ne bi prokisnuo u transportu.

“Čobanković je svjestan je da ćemo morati uvoziti kukuruz iz panonskog bazena koji proizvodi 50 milijuna tona kukuruza godišnje ili čak iz Amerike pošto Hrvatska nema konkurentnu proizvodnju kukuruza. Možemo se orijentirati na hrvatsku proizvodnju ali ako cijene ne budu realne, kupovat ćemo ga na tržištu. Cijena kukuruza se definira na burzi u Chicagu, a ne blokiranjem cesta u Slavoniji. Hrvatska proizvede do 2 milijuna tona kukuruza, a produktivnost po hektaru niža je nego prije rata. Jedina alternativa je akcija Vlade da potakne poljoprivrednike na konkurentnu proizvodnju umjesto ove usitnjene i skupe.” Lokaciju u Vukovaru odabrali su jer je idealna za za multimodalni transport. “Osim što postoji luka na Dunavu, na raspolaganju su nam i dva glavna europska željeznička koridora, te autoput i aerodrom. Riječni promet dao bi nam konkurentne cijene, a namjera nam je izvoziti velik dio proizvodnje u sjevernoeuropske zemlje koje su najveći potrošač ove vrste goriva u Europi.” Inače, najveći proizvođač etanola danas je Brazil čiji su građani nekoć 80 posto svojih vozila tankali ovim alkoholom dobivenim iz šećerne trske.

Danas ta zemlja jednako koristi etanol i benzin, a ujedno ga izvozi u Sjevernu Ameriku i Europu. U SAD-u je zadnjih petnaestak godina podignuto 90-tak velikih tvornica kapaciteta oko 500.000 tona godišnje koje proizvode etanol iz kukuruza. Tamo se već danas 30 posto prodanog goriva miješa s najmanje 10 posto etanola pri čemu se proizvodnja etanola svake godine udvostručuje. U proizvodnju etanola uključuju su se i brojni poznati poslovni ljudi. Čelnici tvrtke Google, Larry Page i Sergey Brin, najavili su investiciju u tvornicu etanola Cosan u brazilskom gradu Piracicaba. Vinod Khosla, jedan od osnivača Sun Microsystemsa, također je najavio investiciju u proizvodnju etanola, a ima i automobil Chevy Tahoe koji vozi na etanol. Zanimanje je naglo poraslo prošle godine kada je Bill Gates, vlasnik Microsofta, investirao 84 milijuna USD u tvornicu etanola, a Richard Branson, vlasnik Virgina, odmah zatim je najavio sličnu investiciju od 300 do 400 milijuna USD! “Tu se više ne radi o izoliranom eksperimentu i sporednom zahvatu u energetiku, nego o bitnom mijenjanju temeljnih odnosa na tom području. U 2004. godini SAD su korištenjem etanola smanjile vanjskotrgovinski deficit za 5 milijardi USD smanjenjem potrebe uvoza 143,3 milijuna barela nafte. Gradnja prve hrvatske tvornice etanola u Vukovaru bit će i socijalno važna. U samoj tvornici sve je automatizirano pa će biti zaposleno najviše stotinjak ljudi, ali indirektno bi se zaposlilo još oko 2500 ljudi. “Ovaj projekt je šansa za hrvatske poljoprivredne proizvođače koja može otići u nepovrat ako se uskoro ne realizira”, kaže Melčić i zaključuje da je “jedina mana etanola kao pogonskog goriva to što ga na pumpi ne smiju razvodnjavati kao benzin. Čim u njemu ima imalo vode, motor počne “pucati i kašljucati” pa vozač odmah zna da nije kupio čisto gorivo.

DAVOR ŠTERN, FINANCIJSKI KONZULTANT

'Krajnje je vrijeme za etanol' Davor Štern, privatni financijski savjetnik i nekadašnji direktor INA-e, veliki je zagovornik pokretanja proizvodnje alternativnih goriva etanola i biodizela. “Smatram da sadašnje cijene nafte, koje se neće smanjiti, opravdavaju pokretanje proizvodnje etanola i biodizela. Pri tom je ključno vrijeme jer Hrvatska ima priliku postati vodeći proizvođač tih goriva u regiji. Bilo bi dobro da se pokrenu i manje tvornice, a ne nužno tako velike kakve planiraju u Vukovaru.” Za razliku od Melčića, Davor Štern ne vjeruje da će se još dugo moći uvoziti kukuruz. “Amerikanci neće prodavati svoj kukuruz kada ga mogu pretvoriti u etanol i takvog prodavati. Budućnost ovisi o suradnji s Vladom RH koja mora potaknuti ozbiljnu poljoprivredu s okrupnjenim poljoprivrednim površinama i konkurentnom proizvodnjom. Uvoz se pri tome može ostvariti iz Mađarske i Srbije.” Štern smatra da etanol i biodizel mogu postati ozbiljan izvozni proizvod i nova snaga gospodarstva.

OD PROIZVODNJE ETANOLA NAJVEĆA JE KORIST BOLJA ZAŠTITA OKOLIŠA

'Bioetanol neće zaustaviti rast cijena goriva' Bioetanol izgara čišće od benzina, smanjuje zagađenje ugljik-dioksidom i smanjuje ovisnost o nafti, ali najviše će nam trebati zbog Vladine uredbe da do 2010. na domaćem tržištu mora biti najmanje 5,75 posto biogoriva", kaže konzultant Oil&Gas Consultinga Jasminko Umičević. "Što se tiče cijena goriva, etanol neće moći zaustaviti rast cijena. Ovisnost o uvozu nafte Hrvatska može smanjiti samo korištenjem ukapljenog naftnog plina, koji se proizvodi toliko da čak 60 posto završi u izvozu!" ZA TVORNICU NEMA MJESTA JOŠ DVIJE GODINE 'Neka se dogovore s Borovom ili Vupikom' Vukovarski gradonačelnik Tomislav Šota rekao je za Nacional da grad, županija pa i Vlada RH podržavaju projekt gradnje tvornice etanola, te da pitanje zemljišta nije riješeno zbog tehničkih problema. “Uskoro otvaramo poduzetničku zonu Priljevo, a do završetka postavljanja infrastrukture slobodne zone Vukovar proteći će dvije godine. Znam da se investitorima žuri i vjerujem da ćemo ovo riješiti kupnjom odgovarajuće zemlje od tvornice Borovo ili Vupik.”

>email to:Mario Duspara

Vezane vijesti

Sanader nikad nije tražio da razgovaramo o INA-i i MOL-u

Sanader nikad nije tražio da razgovaramo o INA-i i MOL-u

Josip Friščić, bivši potpredsjednik Hrvatskog sabora i bivši čelnik Hrvatske seljačke stranke (HSS-a), HDZ-ovog koalicijskog partnera u bivšoj Vladi,… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika