11.05.2006. / 13:11

Autor: Eduard Šoštarić

NACIONALOV KOMENTAR DANA

Austrijski ministar obrane obmanuo hrvatsku javnost

Bilo bi zanimljivo da je državni tajnik Mate Raboteg ponudio austrijskom kolegi kontraisporuku hrvatskog tenka «Degman» ako se Hrvatska odluči za Steyr, jer i Degman je samo prototip koji nije u sastavu Hrvatske vojske

Austrijski ministar obrane Günther Platter prigodom jučerašnjeg posjeta hrvatskom Ministarstvu obrane pokušao je obmanuti hrvatske novinare i javnost. Odgovarajući na pitanje da li se prigodom sastanka s državnim tajnikom Matom Rabotegom razgovaralo o natječaju vezanom uz kupovinu oklopnih borbenih vozila na kojem sudjeluje i austrijska tvrtka Steyr sa vozilom Pandur II 8X8, Platter je odgovorio potvrdno izjavivši kako je Pandur izniman proizvod i da austrijska vojska ima 68 vozila u uporabi. Međutim, Platter je na taj način rekao neistinu, jer vozilo koje on spominje uopće nije na natječaju za opremanje Hrvatske vojske. Platter je na taj način htio izbjeći vrlo neugodnu situaciju po njega i Steyr, jer je istina da se u austrijskoj vojsci nalazi tehnološki zaostalo vozilo Pandur I 6x6, a vozilo koje se javilo na natječaj za opremanjem HV-a u svijetu se još nigdje ne proizvodi, pa čak niti u Austriji niti ga nema u svom sastavu austrijska vojska. Radi se još uvijek o prototipu vozila bez serijske proizvodnje, a Hrvatska bi vjerojatno njegovom kupovinom poslužila za eksperiment. Nažalost, većina hrvatskih medija, osim novinara Krešimira Žabeca iz Jutarnjeg lista, nasjela je na njegovu izjavu očito nepoznavajući dovoljno problematiku vezanu uz kupovinu vozila vrijednih 200 milijuna eura.

Bilo bi zanimljivo da je državni tajnik Mate Raboteg ponudio austrijskom kolegi kontraisporuku hrvatskog tenka «Degman» ako se Hrvatska odluči za Steyr, jer i Degman je samo prototip koji nije u sastavu Hrvatske vojske. Pitanje je kako je moguće i tko je odgovoran u MORH-u i vladi da su u finale samog natječaja prihvatili proizvod koji uopće nema referencu u svijetu, a ona temeljna referenca da ga koristi i matična država, odnosno Austrija ili američki vlasnik tvrtke Steyr u američkoj vojsci ne postoji. Austrijski ministar obrane svojom je izjavom samo nastavio ono što su predstavnici Steyra započeli u Hrvatskoj na vrlo perfidan način. Hrvatska javnost bila je svjedokom višekratnog oglašavanja austrijskog proizvođača u hrvatskim medijima što je sasvim legitimno.

Međutim, u istom oglasu pojavljivalo se vozilo i priča iz Afganistana koja nema nikakve veze s natječajem u Hrvatskoj, jer se na slici pojavljivalo vozilo Pandur 6x6, a ne Pandur II 8X8. Razlog je jednostavan, Pandur II se nigdje ne nalazi u mirovnim misijama, čak se niti ne proizvodi. Nadalje, Steyr nikada nije održao predstavljanje u Hrvatskoj, a nije bio niti prošle godine u Zagrebu na sajmu zaštitne opreme za razliku od finskog konkurenta Patrie s AMV 8X8. To pokazuje koliko drži do hrvatske javnosti. Zanimljivo je da dužnosnici u MORH-u na novinarska pitanja u vezi sa zadovoljavanjem tehničkih i taktičkih uvjeta obaju vozila odgovaraju da su oba zadovoljila te uvjete. Međutim, od hrvatske javnosti se skrivaju detaljniji podaci o sposobnostima i karakteristikama vozila na natječaju. Upravo su ti podaci ključni za sigurnost hrvatskih vojnika kako u mirovnim misijama tako i u eventualnom ratnom konfliktu. Primjerice, visoko pozicionirani hrvatski časnici ističu kako je posao nabavke oklopnih transportera dugoročan posao i da ono što sada u tehnološko smislu još donekle vrijedi za oklopna borbena vozila za deset godina bit će zastarjelo ili će se morati plaćati dodatno za skupu modernizaciju. Upravo Steyr sa Pandurom II pripada 3.generaciji oklopnih vozila koja će do 2015. do kad je predviđena proizvodnja u Hrvatskoj biti prošlost za razliku od finskog AMV-a koji pripada 4. generaciji oklopnih vozila. Radi se o razlici u nosivosti, modularnosti, zaštiti od mina, mobilnosti točkova, napredne hidro-pneumatske suspenzije i nizu drugih tehničko-tehnoloških faktora u korist AMV-a. AMV je modularan tip vozila, nadograđuje se znatno brže i prilagodljiv je različitim potrebama misija, održavanje je time jeftinije, balistička zaštita od streljiva različitih kalibara i mina na koje nailazi vozilo jača je od Pandura II, a o tome postoje i dokumenti sa testiranja. Prema njima AMV je kvalificiran prema NATO standardima STANAG razina 3 što znači da je zaštićen od 86 posto svih današnjih postojećih pješačkih i anitenkovskih mina za razliku od vozila 3.generacije kojima pripada i Pandur II gdje se ne pokriva zaštita niti od 50 posto svih spomenutih mina.

Nadalje, nosivost finskog oklopnog vozila od 10 tona za razliku od Pandura koji nosi 6 tona tereta. Na finski AMV koji ima najveći promjer kotača na svijetu mogu se na svaki kotač staviti po potrebi i lanci dok se zbog zaostale suzpenzije na Pandur II to ne može učiniti. AMV-u se dosad nikad na testiranju nije dogodilo da otkaže motor, pukne osovina ili slično za razliku od konkurenta iz Austrije. Steyru se posao s Pandurom II očito može dodijeliti jedino ako tako odluči premijer Sanader iz političkih razloga, no onda će morati objasniti hrvatskim vojnicima zašto je odabrao vozilo koje ih manje štiti u mirovnim operacijama od antitenkovskih mina i projektila različitih kalibara. Naravno, upravo zbog funkcije vrhovnog zapovjednika oružanih snaga i hrvatski predsjednik Stjepan Mesić i te kako će morati dati svoju riječ oko konačnog odabira ponuditelja, a sudeći po njegovim dosadašnjim stajalištima, njega najmanje zanimaju politički pritisci i ustupci stranim državama. Sigurnost vojnika i veliki poslovi za hrvatsko gospodarstvo jedini su kriteriji koje Mesić želi vidjeti kod odabira ponuđača.

Vezane vijesti

Karamarko - očekivano

Karamarko - očekivano

Predsjednik vlade i SDP-a Zoran Milanović izjavio je danas u vezi unutarstranačkih izbora u HDZ-u kako je primio na znanje rezultat jedne utakmice te… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika